Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

Správa železnic poprvé ukázala nový měřicí vůz. Stojí třikrát více než nová lokomotiva

Měřící vůz MVŽSv 2 pro Správu železnic. Foto: twitterový účet Jiřího Svobody
Měřící vůz MVŽSv 2 pro Správu železnic. Foto: twitterový účet Jiřího Svobody
Cena za nový měřicí vůz nakonec přesáhla 300 milionů korun bez DPH.

Na železničním zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního začaly zkoušky funkčnosti zřejmě nejdražšího vozu, který na tuzemských kolejích bude jezdit. Za nový měřicí vůz od společnosti NDCon Logic zaplatí Správa železnic celkem 304 milionů korun.

„Nově umožní diagnostiku železničního svršku až do rychlosti 200 km/h. Součástí vybavení jsou i laserová čidla pro kontrolu průjezdného profilu a geometrických parametrů koleje,“ uvedl na twitteru generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nový měřicí vůz s označením MVŽSv 2 měl být původně dodán do 42 měsíců od podpisu smlouvy v září 2017. Letos v březnu se ale Správa železnic dohodla na dodatku, který počítá s prodloužením termínu do konce srpna.

Došlo k některým významným změnám z pohledu potřeb kontinuální diagnostiky tratí a potenciálních hrozeb oslabení některých oblastí této činnosti,“ vysvětlila Správa železnic v dodatku ke smlouvě. Diagnostický systém snímání profilu štěrkového lože a osových vzdáleností byl doplněn o systém rozšiřující funkčnost laserového scaneru o měření kolizních míst mezi průjezdným průřezem a objekty v okolí koleje. Došlo také k rozšíření datového úložiště. Doplněn a zpřesněn je také lokalizační systém u vozidla. Vozidlo má automatizovanou lokalizaci načítáním polohy RFID čipů v koleji. Kupní cena tím byla navýšena z 276 na 304 milionů korun.

NDCon Logic byl jediným účastníkem v soutěži. Vysoutěžená cena odpovídá zhruba trojnásobku ceny moderních vícesystémových lokomotiv. Do soutěže se hlásila jako firma, která plnila podmínky například minimálního obratu pomocí dalších dodavatelů. „Společnost NDCon Logic působí v oblasti diagnostiky železnice již několik let a realizovala obdobný projekt dodávky diagnostické jednotky pro nedestruktivní defektoskopii a řady dalších projektů v oblasti diagnostiky drážní cesty,“ řekl v roce 2017 deníku Zdopravy.cz zástupce firmy Vlastimil Hebelka.

Měřící vůz MVŽSv 2 pro Správu železnic. Foto: VÚŽ
Měřící vůz MVŽSv 2 pro Správu železnic. Foto: VÚŽ

 

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Stříteský

Co se má přesně na mysli „RFID čipy v koleji“? Jedná se o využití balíz ETCS, MIBů nebo nějaké samostatné technologie?

Bmo

O kolik je ta cena přemrštěná?

Miroslav Zikmund

O – nula celá, nula nula nic ….

Jiří Kocurek

Nemám představu o ceně technologií uvnitř. A tak můžu jenom hádat, že to je jednokusovka, unikát a tím pádem raketa.

ythomas_ct

Levný to sice není, ale aspoň to má i při maximálce 200 km/h polospouštěcí wokna… 🙂

Avlaky

Těch 200 je sporný u RJ se druhá série aster (do které původně patřila i tato) snížila maximální rychlost na 160

Anonymní alkoholik

A ví se proč přesně?

medical_examiner

Což ale mají i „alexí“ Bm, věkově srovnatelná s našimi B…

Dan

Takže vůz od rumunské vagonky, přestavěný v CZ loko a přeprodaný Správě železnic přes no-name prostředníka. Takhle se dělá byznys!

Pája

Nevíte prosím někdo, proč už ten „vagón plný zábavy“ není u Regio?

Avlaky

Protože ho prodali, ten co ten vůz předělával mu dal nabídku (vyplatí se to více než to brát přímo od výrobce)

Pája

Pokud by prodával své starší vozy, tak ho pochopím. Proč se zbavil tohohle vozu netuším. Každopádně jsou tratě, kde to subjektivně hází a stálo by za to je přeměřit. Přerov – Břeclav, Brno – Břeclav zmíním jen tak namátkou.

Avlaky

On se ho nezbavil, koupil místo něj nový

Bubu

Běžně se současně se svrškem a spodkem měří i trakční vedení. Např v rozvojové Francii. My jsme dál, na tohle je peněz škoda.

Georg

tohle dela jen iris 320 https://youtu.be/XOEE3kMLTu4 (s titulkama se to da pochopit), na konvencni siti maji stejne jako my oddelenou diagnostiku vrchu a spodku.
ale bylo si treba odplivnout, tak snad je vam lip…

Martin z topírny

Tak z cizího se utrácí dobře… 🙂

Domovská stanice Bohumín

Tuší někdo, kde bude dislokovaný?

Dan

Podle smlouvy je mistem dodani vozu CTD v Hradci Králové.

Y.K.

Tak ještě aby naměřené deviace od normy nebyly jen ukládány na disky a také podle toho někdo kolej udržoval v ideálním stavu. Hned by byl stav tratí lepší.

Karel

Chtělo by to více fotek

medical_examiner

Hlavně jak tenhle luxusní kočár vypadá uvnitř…

Kkarel

Více než z poloviny jsou to počítače, monitory a tiskárna. Většina čidel je venku.

Codycheck

300 míču za vagon je trochu moc né, od firmy, která má 5 zaměstnaců 🙂

Facepalm

Může tu někdo znalej vysvětlit, co je na všech těch železničních technologiích tak drahého? Aby bylo jasno – nerozporuju vůbec cenu, jen by mě zajímaly orientační ceny jednotlivých komponentů střev a vysvětlení, jak se k nim dochází.

Richard

Mikrovlnka=300.000kc, varna konvice=180.000kc atd. 🙂

Tady na Moravě

Chybi vam tam zasadni informace Richarde.
Jedna se o HOMOLOGOVANOU mikrovlnku a HOMOLOGOVANOU konvici. To prece nemuze byt zdarma 🙂 🙂

medical_examiner

No…ony totiž, když splní svou funkci, necinkají, ale vyzvánějí jednotnou nádražní znělku 😁

Kampik

Ono to tak bývá. Firma pro kterou dělám dodává automatizované zařízení pro různé odvětví. Jen zhruba každá druhá aktualizace našeho softwaru je určená pro železnice protože potřebuje mnohem více certifikátů. Stejné zařízení je pro železnice za mnohem vyšší cenu.

Jaaaa

Otázka ale je, co je to za „certifikáty“, jestli vůbec něco reálného řeší.

Jan

Taky by mě to zajímalo. Laickým odhadem bych řekl že cena součástí je zlomek výsledné ceny, víc bude stát práce a ověření funkčnosti takového atypu a dost může dělat knowhow té firmy, když je jedna z mála co to umí udělat.

Kubrt

Plus faktor „jedna firma v soutěži“. Což tedy v době podávání nabídky nemůže ta firma vědět na 100 %, ale tak na 90 ano. Dodavatelů této techniky je v Evropě málo, ti zahraniční „neznají specifika českého trhu“..

medical_examiner

Specifika českého trhu? Že se tu vždy a všude kšeftaří s kamarády?

Jaaa

NDCon nemá žádné know-how.

Všechno vytahují ze zaměstnanců SŽ. A ještě si za to nechají královsky platit.

Z jednoho projektu už byli pro soustavnou neschopnost odejiti, čímž se projekt zpozdil o rok.

Y.K.

Tak je to měřicí vůz, takže technologie na měření geometrické polohy a dalších parametrů jistě značně převyšují cenu samotného vozu, který ještě někdo musí certifikovat (že neměří kraviny) a schválit. Jestli je zrovna tahle částka adekvátní produktu posoudit neumím.

Jaaa

Tak měřit GPK ve 200 km/h asi sranda úplně nebude.

Problém bude spíš v tom, že na požadovanou milimetrovou přesnost se s tím stejně nedostanete. Ledaže osadíte všechny zajišťovačky po trase hranoly s QR kódy a pojedete max. tak 20 km/h.

Tohle bude sloužit jako obvykle leda tak pro detekci závad v chodu vozu. A to až do 200 km/h.

A to mi za 300 melounů přijde víc než trochu moc. Za to je prima snímkovací letadlo, nebo několik dronů s lidarem. Aspoň tu skříň a podvozky mohli mít novou a na víc. Z tohohle bude ještě pěknej průšvih.

Y.K.

Existují měřicí jednotky co měří VRT při rychlosti jízdy +- 300 km/h a jde to. Podle mě se měří odchylky od ideálního tvaru, spíše než absolutní poloha, kde obvykle na milimetru nesejde a stačí měřit hruběji.

Ale co umí toto vozidlo nevím (kromě obecných základností).

Jaaaa

Měří se v podstatě to, jak ten vagon jede. A pak se ta křivka relativních odchylek (přetížení) porovná s těmi teoretickými.

Plus tady na tomhle vehiklu je ještě scanner na měření průjezdného průřezu (tunely, mosty, překážky).

Ale za 300 míčů teda nevim za co. Třeba ten lidar i s customizací opravdu nebude na trhu stát 80 milionů.

medical_examiner

Výborně! Kolik stojí?

Y.K.

Nevím. 🙂 Vím o měřicím TGV, Šinkansenu 923 aneb Doctor Yellow, Šinkasenu E926 aneb East i, ale kolik stály netuším.

Václav

Čemu se divíte? Dvoucestná bruska kolejí taky stojí 100 milionů.

zdeva

To je teda raketa…300melounů!!

Petr

Cena rekonstrukce velkostroje na dolech .-D

Jiří Kocurek

Že na něm těch lidarů bude a SW pro zpracování dat spíchnul tady Pepa za čokoládu. Je mu totiž 12 roků a je to syn támhle Jožky, operátora bagru.

Petr

Tak to se zatraceně mýlíte. Má to bezpečnostní funkce (včetně karet) a představte si, že jako řídící systém se používá Simatic od Siemense. Vše děláno v TIA. Jinak samozřejmě další běžné subsystémy. https://youtu.be/H8aBrZVoaFw

rejpal

Bylo by zajímavé, kdyby redakce porovnala tento vůz s obdobnými vozy u DB, OBB a SBB.

David

SBB používá Memrec Roger 1000, ale bohužel jsem nenašel kolik je pořízení této lokomitovy stálo. Nicméně vývoj si SBB dělá částečně samostatně.

O.K.

Různé varianty mermeců jezdí všude možně po světě (Korea, Austrálie, Itálie, Chile), třeba by se někde dalo zjistit, kolik to koštuje. Každopádně zajímavé vozítko.

Richard

Tvl, tolik penez,a ten zluty vagon nema ani pantograf…. 🙂

Jan

To už mohl mít aspoň bateriový pohon.

Schottky

Škoda že SŽ(DC) nekoupí i vlastní podbíječky a další mechanizaci. S tím jak ceny železničních zakázek rostou do astronomických výšin, tak by se vlastní mechanizace nejspíš docela rychle zaplatila..
Navíc myslím, že při velikosti sítě, kterou SŽ (DC) spravuje by se pro ni vždycky něco našlo. A pokud ne můžou pronajitmat někomu jinému.

Dan

Jo a taky by SŽ mohla mít vlastní projekční oddělení po vzoru DB. Zakázky se výrazně zrychlí a stát ušetří. Jenže to by se pak špatně přelévaly peníze známým do kapes…

Facepalm

Tak oni to „vlastní projekční oddělení“ bohužel maj, jmenuje se SUDOP. A obávám se, že kdyby si pořídili opravdu vlastní projekční oddělení, zase by to byl SUDOP.

Jaaa

Už se stalo. Výsledky potvrzují vaši verzi.

Jaaa

SŽ projektanty má. Ale nedělají obvykle velké projekty, spíš opravy a údržbu.

Nicméně například přeprojektování středohorského tunelu, napojení Ústí nad Labem, Lovosic a Litoměřic na VRT dělali právě oni. A taky to podle toho dopadlo…

Avlaky

Je to přestavěna astra od Regiojetu 015

Pet

A proč se jí zbavili?

Avlaky

Koupili místo ní nový kus, jednalo se jen o to že se vyplatilo odkoupit ten vůz od RJ více než ho někde poptávat

Petr

Ted ještě něco na opravování. 😀

medical_examiner

Stavební vlaky s regimentem pracantů?

Neznámý Jarek

Vůz je vybaven automatickým podavačem desek se začátkem pomalé jízdy. Jak jede, tak to hned píchá do pešunku.

Vendelín

Další krám, který SprŽel nebude používat. Toliko všelijaké měřící techniky jezdí po kolejich, ale tankodrom je to pořád stejný.

Péťa

Byl jste někdy na Slovensku? 😀

Petr

Proč se vždy porovnáváme s tím horším. Byl jste někdy v Německu?

Jakub

V Německu zas opravují kdejakou odstavnou kolej :-)))

Petr

Přitom by mohli zapíchnout červený terč, nebo sebrat výhybku. 😀

Péťa

V Německu jsem nebyl, nemám německé zkoušky zato na Slovensku jsem se dost najezdil proto mě vždy fascinuje jak někdo nadává na stav naší infrastruktury a při tom když člověk přejede Moravu tak se vrátí v čase o 30 let zpátky.
Naše infrastruktura na tom není vůbec zle, to jenom máme v povaze pořád na něco remcat.

Petr

Zřejmě tam málo remcají a raději odejdou do Čech.

Jiří 24

Na platformě jakého vozu je to postaveno? Je to funglovka, nebo zase dovezené ze zahraničí? A navíc, proč je tam nálepky CZ LOKO, když to vyrábí někdo jiný? Nebo NDCon Logic dodává technologie a v CZ LOKO ten vůz jen nějak upravili?

Jiří 3

Na první pohled to vypadá, jako základ vozů Bmz.

Avlaky

Jedna se o vůz astra od Regiojetu 015 , dodavatel tohoto vozu ho odkoupil a přestavěl

Jiří 24

No, tak to není žádná hitparáda 😐

Kubrt

A co by, v tomto kontextu, byla hitparáda????

Dan

U vozu za takovýhle prachy to v pohodě mohl být na základě Viaggio Comfort od Siemense. Jenže by pak někomu v NDCon Logic šlo do kapsy šlo o 50 mega míň a přeci nejsou blbí a nebudou okrádat sami sebe 😀

medical_examiner

Vagon (nebo 2 trvale spojené vagony) s podvozky na 280 km/h, schopný zároveň měřit elektrotechnické veličiny.
To by se pak připojilo k namátkově vybranému R nebo Ex…a už by to frčelo…

Pavlíkov, Modřejovice

Rozumíte tomu jako koza petrželi, pane doktore.

Nádražàk

Takže měřit se bude a asi i kvalitně, otázka samozřejmě zní kdo to opraví, taky pokud možno kvalitně.

Ondra

Porovnávat cenu měřícího vozu a lokomotivy je logický nesmysl, leda by se chtělo říct „podívejte, místo jednoho měřičáku jste mohli mít tři mašiny“, ale to v případě SŽ taky nedává smysl. Každopádně soutěž s jedním účastníkem je vždycky podezřelá, o tom žádná.

Asdfg

Pro porovnání ceny je to dobré. Lepší než napsat že MV stál tolik co 100 Fabii.

jkhggfd

A navíc je o něco menší, než fotbalové hřiště.

Ondra

Tak ale to jste o řád níž, mně to vychází na 1000 fabií.

Jakub

Která Fabie?

Dan

A v jakém stupni výbavy? Ojeté nebo nové? 😀

asdfg

Chybička se vloudila, díky za opravu.

David

Mě by se líbilo porovnání, kolik by za to bylo autobusu.

Martin

kolik autobusu umi merit geometrickou polohu vozovky pri rychlosti 200km/h?

medical_examiner

Aneb – místo 1 pendolina jsme mohli mít 1216 a 10-11 vagónů…

Miroslav Zikmund

V roce 2018 bylo za 41 vůz zaplaceno 355 milionů korun = jeden vagon za necelých 9 milionů,
za 4,7 mld co stála Pendolina by bylo při 10 milionech za vůz přes 400 vozů, při 20 milionech přes 200 ….

medical_examiner

Já mluvím o Bmz241 a 245, tehdy nově pořizovaných!

Vojtíšek

By mne zajímalo, kolik za něj platí jinde. U nás jsou na nákup techniky nějaké speciální ceny.

Petr

To by nebylo špatné, kdyby bylo porovnání, jak parametrů, tak cen.

Jaaaa

Nj., kdyby se koupilo něco, co se běžně používá v cizině, tak by z toho Hebelkovic famílie neměla vejvar. 😉

Prostě zlatá česká cestička. Dražší, horší, ale naše. Musíme přece podporovat domácí „ekonomiku“. 😉