Správa železnic ukázala finální podobu terminálu pro rychlovlaky v Nehvizdech
Podoba terminálu Praha-východ v Nehvizdech. Foto: SŽ
Nová podoba reaguje na další připomínky, stavět se má v roce 2025.
Nová podoba reaguje na další připomínky, stavět se má v roce 2025.
Vy jste asi velkej fanda do železnice, že tomu věříte. A kdo tím bube jezdit? Najděte si ceny jízdného rychlovlaků v zemích, kde jezdí. Pak asi už jenom to kolo. A můžete si to vyfotit. V Cerhenicích na zkušebáku to testujou, kdyby jste se nemohl dočkat foteček z Nehvizd.
P.S. K čemu ty Nehvizdy budou , když budeme jenom projíždět?
Jsem fanda, jinak řečeno šotouš. 🙂 Proč by stavba a provot VRT mělo být nemožné? Budou tím jezdit lidí, když se podíváte na návrhy linek (stránky SŽ – VRT), tak na VRT budou některé částečně přesměrovány (s odpovídající soupravou). Jízdné očekávám v rozmezí současného jednotného tarifu (asi až na výjimky nějakých extra rychlých vlaků „sprinterů“) a k tomu bude asi povinná místenka. P.S.: Pro obsluhu severovýhodní části středočeského kraje (aby nemusely při cestě na východ zajíždět do Prahy), pro přestup mezi dvěma VRT. A nebude se jenom projíždět, některé linky tam budou zastavovat, ale ty nepojedou těch 300 km/h z… Číst vice »
Alibaba asi jezdí do práce na kole. Než nabereme výletníky v Nehvizdech, budu už v Kolíně osobákem. A v Hradci Králové po D11 autem. Nyní se plazíme přes Běchovice rychlíkem rychlostí 60 km/h. Už se těším, jak poletíme z Nehvizd třístovkou.
Jezdím do práce na kole, ale neberu nikoho, mám jednomístné kolo.
Se 60 km/h v Běchovicích si vymýšlíte, nic takového tam určitě pro pravidelný provoz není.
Na Nehvizdy se těšte, ale třístovkou budete Nehvizdy jen projíždět (hlavně ve směru od Brna).
a v Nehvizdech všichni pěkně vystoupí a narvou se do panťáku a pojedou hodinu na hlavák.
Budu se opakovat:
Kde se bere ten nápad, že budou vlaky v Nehvizdech začínat/končit, a že bude nutné se na tuto zastávku z/do Prahy nějak dostávat?
tak k čemu pak megaterminál v nehvizdech?
Pro obsluhu severovýhodní části středočeského kraje (aby nemusely při cestě na východ zajíždět do Prahy), pro přestup mezi dvěma VRT.
A na ten nápad jste přišel kde?
a odkud kam budou ty VRT vozit lidi když jejich výhoda bude, že nebudou zajíždět do Prahy? Jako aby spojili Lovosice s Hustopečema? Myslel jsem, že smysl je spojit co nejrychlejc velký aglomerace, města, kudy jezdí nejvíc lidí.
Na VRT budou přesměrovány současné linky, takže budou vozit ty přibližně samé relace co teď.
Vysokorychlostní vlaky (VRV) budou zajíždět do Prahy, Brna, Ostravy, …
Vysokorychlostní tratě (VRT – tratě kde se jezdí víc jak 200 km/h) nebudou vedeny do úplnýho centra měst a na různá hlavní nádraží, do centra se budou používat současné upravené tratě (ve smyslu zlepšení kapacity, rychlosti) do kterých budou VRT zapojeny.
ok, takže jesti to chápu správně, do Nehvizd se pojede po VRT a na Hlavák se pak dojede tim stejnym vlakem pomalu? tak pak mi to dává smysl.
Ano. Vlaky co budou stavět v Nehvizdech pojedou na Prahlavák pomaleji (prostě se už na víc jak 200 stejně nerozjedou.
Vlaky co v Nehvizdech stavět nebudou pojedou po VRT až do Běchovic nebo Zahradního Města, kde mají VRT stavebně končit. Samozřejmě dotyčné vlaky budou muset mít na konci v napojení mít takovou rychlost, kterou to napojení umožní. Tipuji něco okolo 160 km/h.
Po rekonstrukci se jezdí přes Poříčany 80km/h. A tady se vyhazují miliony za nesmyslné vizualizace terminálu někde v polích za Prahou. Jak se tam cestující z Prahy dopraví? Asi pojedou vysokorychlostní tramvají. Tak vzhůru do světa fantazie a našich skvělých vizionářů a plánovačů nereálna.
Ale to jsou nějaké cesty do odbočky? (případně na Nymburk)
Proč by se mělo jezdit 80 km/h, když se před opravou po hlavních jezdilo 120 km/h?
Cestující se do Nehvizd dopraví podle svých potřeb. Vlakem, autem, autobusem, na kole, pěšky… Vlaky tady začínat nebudou, ty přijedou z Prahy, takže pražák si zajede na Prahlavák nebo některé vlaky budou zastavovat v Libni a Zahradním městě?
P.S.: Kde se bere ten nápad, že budou vlaky v Nehvizdech začínat/končit, a že bude nutné se na tuto zastávku z/do Prahy nějak dostávat?
Možná by jen za daleko menší peníze stačilo upravit stávající hlavní tratě protínající Českou republiku křižem krážem tak aby zde mohly vlaky bezpečně jezdit rychlostí 140km/hod. A zbytek peněz věnovat na urychlenou dostavbu městského okruhu v Praze – Brně- Plzni- Hradci Králové !
Ne, nestačilo.
Rozhodně je lepší honit se za chimérou VRT, která mimo Praha-Brno bude pro zbytek republiky zcela irelevantní. To, že se mezi krajskými městy jezdí 100km za 2+ hodiny je přece ve třetí dekádě 21. století plně dostačující.
VRT nás hlavně napojí na dopravní síť v zahraničí. Z čehož budou těžit všichni. Zrychlením dopravy mezi krajskými městy ušetříte možná pár minut, zrychlením dopravy na větší vzdálenost můžete ušetřit desítky minut. Navíc stavět VRT prakticky na zelené louce je o dost jednodušší, než modernizovat stávající tratě, za provozu, v zástavbě.
140 km/h?
To je jako chtít na dálnicích mít jen 70 km/h.
V Hradci mají dva městské okruhy, co tam chcete dalšího?
Okruh v HK je v denní dobu nepřetržitě ucpaný kamiony mj. díky nedokončené D11 a D35 a chybějícím vnějším městským okruhům, což svádí veškerou nákladní dopravu do vnitřního města, protože tam se i ten druhý okruh v současnosti nachází.
To byla ostatně moje pointa. Silniční i železniční obslužnost jinak než diagonálně přes Prahu je naprosto katastrofální, není dokončené dálniční napojení krajských měst, jízdní časy železnicí jsou jako ve století páry. Ale to je jedno… pojďme utrácet stamiliardy za VRT vedoucí mimo jakékoli relevantní aglomerace, které bude mít na vnitrostátní dopravní obslužnost přesně NULOVÝ dopad.
Tak konec D11 a D35 se letos posunuly, takže není nutné jezdit po I/35 skrz Hradec. Dálniční spojení krajských měst jsou taky vyhozené peníze. VRT odlehčí současným tratím, na které se bude moci převést nákladní doprava ze silnic, takže opravdu už pak další dálnice nebudou potřeba. Proč by měla mít VRT nulový dopad na dopravní obslužnost, když se na ní převedou i současné čistě vnitrostátní linky (s adekvátní soupravou)? O tom, že se u nás dá využívat k vnitrostátní dopravě i mezistátní vlak jste taky určitě slyšel. Jinak si nastudujte kudy povedou VRT, aby jste tu netvrdil, že nepůjdou přes… Číst vice »
„Dálniční napojení krajských měst“ nemáme hlavně proto, že máme strašně maličkaté kraje (a v nich malá krajská městečka). Správně (a je to členění tzn NUTS2) by ČR měla mít zhruba 7-8 krajů, ne současných 14 (respektive 13, když Praha je dvojjediné krajské město), a to by se ta krajské města spojovala hned o něco líp. Prakticky je to stejně umělý problém, jak umělé je krajské členění (a tím neříkám, že je dálniční síť v pořádku – jen dává smysl propojovat místa velkých přepravních toků, ne ta, která byla skoro náhodně vylosována za středisková). No a pak říkat, že je u… Číst vice »
Mě to připomíná jeden tv dokument o jisté zemi v Africe, kde ze železnice zbyla cirka 20 km trať s parním provozem 2 krát za týden a nad tím vším bdí ministerstvo o 2000 úřednících, kde ač v celé zemi je jedna lokomotiva, jeden vlak na jedné „muzejní“ trati, je na tom ministerstvu pořád co dělat.
Tato země již nyní a do budoucna ještě víc, bude mít, co dělat dostavět to rozestavěné a hlavně udržet to stávající v nějakém stavu. Tady pohádky jsou dobré jako rozptýlení, ale jediný konkrétní profit je pouze pro ty, kteří tyto nesmysly navrhují a projektují.
Je to odvážné, drahé a vzbuzující pocit hodně vzdáleného luxusu. Pokud se však touto cestou nebude ČR ubírat, stane se z naší zemičky seznam obci určených pro odpad Evropy! Dlužno dodat že zrychlujícímu se kroku světových a evropských dopravních systémů je dost obtížné stačit, když máme v dýchacích cestách Covid a novou vládu. Vládu která zatím má program bořit a to vše a za každou cenu. Slunce v duši
Jděte s těmito nesmyslnými politickými výlevy do žumpy zvané facebook. Tam patří, sem nikoli.
SŽ ukázala vizualizaci nádraží pro rychlovlaky, a Denis Villeneuve oznámil, že točí Setkání s Rámou.
Krásný den pro fanoušky sci-fi !
Vizualizace je to pěkná, je to symetrické a hezky zelené. :-). 1. Pokud by to mělo být také funkční, tak parkovací dům mohl stát přímo u objektu nádraží, aby se dalo projít přímo – „suchou nohou“. Mohl to být bonus pro platícího parkujícího a jednodušší pro invalidy a ty, co jedou pryč na víc dní – mají více zavazadel. 2. Na vizualizaci jsou použity vzrostlé stromy, které by měly v létě alespoň částečně zajišťovat stín pro zaparkovaná auta. Už vidím ty tyčky, které tam zasadí a kolik z nich díky nepéči a vandalismu přežije do stádia, kdy budou vzrostlé a… Číst vice »
Komedianti by tady stavěli rychlodráhu a přitom nejsou schopní postavit ani trať z centra Prahy na letiště!
Trate za miliardy a na cestující čekající na nástupišti bude stále foukat vítr a padat sníh
A ještě to vypadalo na minulých vizoškách, že tam bude muset bojovat o záchod či kafe.
To je hezké, že máme vizuálizace… Ale spíš bych ocenil kdyby se na letiště v Praze dalo dostat vlakem…
kolikrát týdně lítáš?
Příjdi mi trochu ironické do modelu VRT, konkrétně terminálu Praha Východ, dosadit zrovna jednotku 471 (City Elefant) , který má maximální rychlost nějakých 100-120 km/h a po VRT mají vlaky jezdit rychlostí až 300 km/h.
To mi divné nepřijde – v Berlíně běžně na jedné koleji zastaví ICE (300 km/h) a na vedlejší koleji S-bahn (tuším max 100 km/h).
1.) 471 má Vmax 140 km/h
2.) Tou dobou už by měly u Prahy jezdit nové jednotky s Vmax 200 km/h
Je to nádhera. Tak snad se dočkáme i stavby.
Na vizualizacích vidím samé velké skleněné plochy. 1. Na Nehvizdy jim okrašlovací spolek z předvizitační akce Mladá Boleslav hl.n., zcela jistě stačit nebude. V jakém stavu budou tyto skleněné plochy za 2 roky, napoví návštěva kteréhokoliv stávajícího nádraží v péči SŽ. 2. Dotaz: Byla zohledněna energetická náročnost objektu u zvolené konstrukce s ohledem na letní a zimní teplotní extrémy (-20°C, +40°C), tedy nutnost v létě chladit, v zimě temperovat? 3. Bude u skleněných ploch nějaké „antivandal provedení“, jako má např. U-Bahn v Berlíně, nebo se to nechá jako volná plocha určená pro lidovou tvořivost, která časem a vzhledem k očekávané… Číst vice »
Nechte se překvapit.
Vůbec nějak nechápu myšlenku terminálu mimo dostupnost ostatní dopravy.
Jediná myšlenka, která mě napadá, že se vyleje neskutečného betonu na pole a bude to stát neskutečné peníze.
Správu železnic by to chtělo začít více kontrolovat a jejich myšlenkové vize o budoucnosti hodně omezit.
Kdyby to nádraží posunuli pár km východněji, mohli ho u Vykáně napojit na prodloužení trati Čelákovice – Mochov.
Lepsi v budoucnu trat primo od Zelenic a pak naspatek k Celakovic. Jedno nastupiste navic sever od stanice.
Myslíte Zelenče?
Sakra, já to myslel jako recesi, jako transfůzi pro Mochovku.
Podle toho co píšete se zdá, že by se to snad dalo v nějaké pozměněné formě dokonce i realizovat. 🙂
Jenom proto, že něco nechápete? Zkuste se jich zeptat, třeba vám to vysvětlí.
Tak je otázka, jaké jsou alternativy a jestli je možné vymyslet něco lepšího, těch omezení je docela hodně. Toto bude typická stanice pro pomalejší vrstvu VRT vlaků, zatímco ty rychlejší ji budou plnou rychlostí projíždět (jako přestupní stanice pro cestující z Wroclavi do Vídně tak asi příliš sloužit nebude). Nedává tak smysl kvůli podobným malým stanicím měnit trasu té trati, která musí být optimalizovaná právě pro tu rychlou vrstvu. Obvykle ani není možné postavit novou stanici uprostřed obce, ať už kvůli ochranným pásmům nebo proto, že není možné kvůli tomu půl obce zbourat. Alternativou ještě může být sjezd na už… Číst vice »
Stanice Praha záchod.
Škoda, že Správa železnic tyto studie soutěží „na krásu vizualizací“ namísto promyšleného urbanismu. Realizace vítězného návrhu bohužel povede k velmi nehospodárnému využití ploch cenné zemědělské půdy, které se díky unikátní dopravní dostupnosti stanou nesmírně investičně zajímavé. V zámoří mají pro development takových lokalit soubor principů zvaný Transit Oriented Development. V Evropě jsou se „železničními suburbii“ 150-leté zkušenosti, ale když přijde na věc, zmůžeme se akorát na obří parkoviště v polích s nulovou vybaveností. Přitom by pro začátek stačilo udělat hned u přestupního terminálu velký polyfunkční parkovací dům, který by mohl zahrnovat supermarket a další provozovny služeb (které by mohly být… Číst vice »
Souhlasím, tedy za předpokladu, že to vůbec bude využíváne. Tahle plocha má potenciálně do budoucna obrovskou hodnotu, je škoda ji zastavět jen parkovištěm.
Na druhou stranu ty patrové parkovací domy něco stojí na výstavbě i na provozu a údržbě (výrazně víc, než plocha). A s tím rozvojem se to dá i otočit – pokud by kapacita v budoucnu nedostačovala a byla potřeba další vybavenost, dá se v případě plošného parkoviště relativně snadno jít do výšky (místo části udělat parkovací dům a místo části třeba ty další obchody, atd.) Kdežto rozšiřování do šířky nemusí být zdaleka tak snadné. Další otázka je, jestli chceme další obchodní centrum v polích, dostupné z Prahy hlavně auty – Z Hlaváku do Nehvizd vysokorychlostním vlakem do obchoďáku je kravina… Číst vice »
Ano, něco to samozřejmě stojí, ale proti tomu stojí ta uvolněná plocha. Jestli bude potřeba zastavět plochu z vizualizace několika patry parkování, pak je něco špatně. Nevím, jak to má být zde s příměstskou dopravou, pokud se jedná skutečně jen o VRT terminál, pak asi obravdu další rozvoj kolem moc nedává smysl, ale to už bych pak silně polemizoval o tom, jestli je to celé dobrý nápad, když se tam nedá dostat jinak, než autem.
Z čeho usuzujete, že se tam nepůjde dát dostat jinak, než autem? Už na tý původní vizualizaci byl prostor pro autobusy hned u terminálu a v článku jsou uvedený zamykací cykloboxy a stojany na kola (který měly být i původně, ale ty cykloboxy jsou jednoznačně pokrok). Jo, ideální by bylo, kdyby tam toho parkování mohlo být míň, ale zase furt lepší tady, než až ve městě. Plus to má být VRT, je potřeba počítat, že některá auta tam zůstanou pár dní stát, ne každý, kdo to využije, se bude vracet hned ten samý den… Co se týče příměstské dopravy, tím… Číst vice »
A proč by ten pendl nemohl probíhat ve VR spojích? Ty budou stavět v Nehvizdech i na hl. n.
Protože kdyby těch lidí bylo ve špičce hodně, bude to silně omezovat kvalitu cestování pro dálkové cestující na těch VR spojích. A to mi nepřijde jako nejchytřejší.
Dá se předpokládat, že se v Nehvizdech bude i vystupovat. Pokud by ta „pendl“ část ve VR expresech byla dražší než ve VR rychlíkách, omezení kvality bych se příliš nebál.
Jo, u těch VR rychlíků si to nějak představit umím, ale i tam to bude hodně kompromis. Přeci jen i ty VR rychlíky budou muset být pro provoz na VRT tlakotěsné, (spíš menší dveře a méně dveří) vzhledem k době jízdy mít kapacitu převážně k sezení, atd. Do takového vlaku těžko rychle nacpete tolik lidí, aby to byla rozumně použitelná a oblíbená příměstská doprava. A dlouhé doby stání budou otravné jak pro ty příměstské, tak pro ty jedoucí z větší dálky. Proto bych tam asi radši viděl nějaký ten pendl do Prahy, který by byl na příměstský provoz dělaný (byť… Číst vice »
Tak samozřejmě tam bude pendl do Prahy a na druhou stranu. Nebude tam stavět úplně všechno, ale bude tam určitě zastavovat nejpomalejší „rychlíková“ vrstva. Např rychlík Brno – Velká Bíteš – Jihlava – Světlá nad Sázavou – Nehvizdy – Praha. Lidé z okolí tak budou z terminálu za zhruba 15 minut v Praze a něco málo přes hodinu v Brně. Na tyhle výkony je možné nasadit upravené regionální jednotky na 200km/h. Terminál bude kromě aut obsloužený regionálními autobusy z okolí, takže s dostupností není problém.
v materiálech SŽ se píše, že z terminálu má být Brno za cca 45 min, to asi nebude nejpomalejší vrstva, ne?
Já neříkám, že tam bude zastavovat pouze nejpomalejší vrstva, ale že i tou nejpomalejší vrstvou budete za hodinu v Brně. Asi tam toho bude stavět víc, ale zřejmě ne všechno. Smyslem je mimo jiné to, aby lidi jedoucí na Moravu nemuseli zajíždět do centra na hlavák a zpátky. Nicméně hlavní směr bude logicky Praha.
Na dubnové malůvce VR linek v Nehvizdech staví tyto linky stavící kromě Hlaváku i v Libni: R18, R19, R26, R30, R32, R40, Ex10, Ex16. To je 7 spojů za hodinu. I když něco jsou expresy, tahat sem ještě příměsto mi přijde nadbytečné.
Kde by se ta „malůvka“ dala vidět?
Ve skupině Správy železnic „Vysokorychlostní tratě v ČR“ na Facebooku.
Nebo tady: https://www.spravazeleznic.cz/vrt/priprava-a-technologie
Vedle Mstětic ma hlavne vyrust cela nova vetsi vesnice Nový Zeleneč.
Tak jako dobrý, ale bohužel jako… Umístění není příliš dobré. Bylo by super mít terminál, alespoň na konečné metra. Stále raději bych viděl VRT odklonem třeba přes Benešov. Nevím kolik lidí tam bude jezdit služebákem, ale raději bych viděl parkovací dům, který alespoň trochu budou hlídat kamery. Přeci jen nechat auto na políčku není můj sen.
V neposlední řadě. Lidé na jih a západ od Prahy toto budou využívat opravdu málo. Ta Praha bude k dosažitelnosti opravdu velká překážka.
1) Parkovací domy tam jsou, jsou to ty budovy naproti terminálu přes parkoviště. Nejspíš si půjde vybrat, jestli nechat auto pod střechou nebo volně (předpokládám, že s různou sazbou, nebo venku zdarma, uvnitř placeně). Kamerový dohled může být i na tom venkovním parkovišti.
2) Lidé na jih a západ od Prahy to nemusí využívat vůbec, na severozápadě má být podobný terminál u Roudnice a kdokoli může jet radši na Hlavní nádraží, než na kterýkoli z těch terminálů.
Proč na konečné metra, když další „terminál“ je v Libni?
Proč by někdo po lidech na západě měl chtít, aby užívali terminál na východě? Ti přeci budou mít vlastní udělátka. Třeba Kladno s okolím VR Ex1 zajíždějící do Kladna přes Semmering, lidi z okolí Berouna nebo jihu budou mít Zahraďák nebo Hlavák CityElefantem (druhé generace).
Terminál na konečné metra by měl smysl, pokud by vysokorychlostní vlaky nezajížděly do centra. V Praze se ale počítá s tím, že vysokorychlostní vlaky budou zastavovat v centru na Hl. nádraží. Terminál Nehvizdy má sloužit hlavně lidem bydlícím východně od Prahy, ne Pražákům. Na Hlavním mají zastavovat všechny vlaky, v Nehvizdech jen část (byť významná).
Doteď mi nikdo nevysvětlil k čemu bude ten terminál dobrý. Resp. jaké frekvence cestujících tam jsou očekávané a odkud tam ti lidé budou jezdit. Přijde mi to takové nějaké nekoncepční. Kdyby to byl alespoň nějaký uzel, kde se bude přestupovat z jedné linky na jinou, ale zde to bude čistě zastávka pro výstup z aut a nástup do vlaků a obráceně. Několik set lidí z vesnic a městysů okolo D11, kterým nestaví před domem přímý rychlík do Prahy, to asi může využívat jako P+R pro Prahu. Potom sem tam někdo z Liberecka kdo bude chtít na východ a nebude mu… Číst vice »
Pujde tam přestupovat z Praha-Brno na Praha-Wroclaw.
Žádný VRT Praha — Brno nebude. Bude VRT Nehvizdy – Modřice.
Pane bože, ne, ty vlaky doopravdy nebudou v těch polích končit, jen tam část z nich bude zastavovat po cestě na pražské/brněnské hlavní nádraží. Navíc Modřice jsou ve směru z Prahy až za Brnem, před Brnem hl.n. je Vídeňská.
Ale on píše VRT, ne VRV. Takže je to správně.
Ale ta VRT taky povede dál, jinak by se tam tomu VRV jelo docela těžko.
No kus za tím bude pravděpodobně stejně sjíždět na konvenční trať na Hlavák.
Modřice budou ve VRT přepravě hrát nulovou roli.
Kam na takové nápady chodíte?
Vždyť je to blbost, podívejte se na plánky, vždy je to dotažené na konvenční železici, taky konkrétně do Běchovic nebo Zahradní Město.
Mladá Boleslav, Liberec, Nymburk, Lysá nad Labem, Milovice, Jičín. Obyvatelé těchto měst a okolí nebudou muset do Prahy pokud pojedou kamkoliv. To je málo těch několik stovek tisíc obyvatel?
Jako někdo z Milovic stejně nemám jak dojet mhd do Nehvizd, pokud tedy nepřibydou nové autobusové linky. Jet do Prahy na hlavák, pokud jedu někam dál, mi nedělá problém a pokud jedu na východ, přestupuji v Kolíně, kam se dostanu mnohem snáze než do Nehvizd.
Zatím taky nemáte moc důvod z Milovic do Nehvizd jezdit. Chápu, že v ČR si člověk nemůže být jistý ničím, ale že autobusové linky v okolí budou na otevření terminálu VRT reagovat mi přijde jako tak samozřejmé, aby se to dalo očekávat i u nás.
Pak je tady další věc, že i kdyby tam ten autobus jel, z Milovic to bude nejméně 40 minut cesty. Po zavedení ETCS na trati do Prahy bude jízdní doba Milovice – Masaryčka snad kolem nebo i pod 30 minut. Takže to skoro žádný čas neušetří. Pro lidi ze severu (Boleslav, do daleké budoucnosti Liberec) to bude platit obdobně a nedovedu si moc představit tu poptávku lidí z Úval nebo Brodu, když mají ve městě nádraží. Do Prahy by se dostali bez problému, na severní moravu taky pojedou spíš přes Kolín a tudíž jediný směr pro který pro ně Nehvizdy… Číst vice »
Však tam nebudou zastavovat všechny, ale zřejmě jenom pomalejší vrstvy. Na VRT se počítá s provozem ve čtyřech vrstvách vedené různými vozidly. Cestující tak získají rychlé spojení jak do Prahy, tak opačným směrem na Hradec, Pardubice a Brno.
https://www.railbusinessdays.cz/wp-content/uploads/2021/11/16-20211123_VRT_Radek-Sindel.pdf
No ale většina cestujících už docela pohodlné spojení do Prahy, Hradce, nebo Pardubic má.
Všechna infrastruktura, ať už silniční, nebo železniční ve středočeském kraji je orientována na Prahu (kde lze snadno přestoupit na vlak kamkoliv) a nejsou plány na to, aby se to nějak měnilo pokud vím. Tohle má akorát potenciál dostat lidi, kteří by na VRT jeli do Prahy na hlavák vlakem, do aut do Nehvizd.
Však také terminál je plánovaný primárně pro obyvatele SČ kraje jako rychlé spojení z Prahou. To je ta hlavní funkce, nabídnou lidem ze vzdálenějších oblastí SČ kraje rychlé spojení s hlavním městem. Jako vedlejší funkce je pak pohodlné spojení na východ republiky. Pokud dneska někdo od Čelákovic jede třeba do Brna, tak se musí nejdřív nějak dostat na nádraží, pak jede courákem půl hodiny do Prahy, pak něco na přestup, což je hodina, než se vůbec dostane do vlaku na Brno. Takhle sedne do auta a za 5 minut je v Nehvizdech a následně něco přes hodinu vlakem do Brna.
Ano, snad to jediné město, kterému to nějak pomůže, budou Čelákovice (mimochodem courákem je to o dost rychlejší než 30 minut do Prahy) nebo ještě třeba Brandýs.To je to, co tady celou dobu píšu. Pro nikoho jiného to nebude mít významný přínos, napak to možná donutí lidi, kteří by autem jinak normálně nejeli, jet autem. A samozřejmě to prodlouží jízdní dobu vlaků.
Z Čelákovic je to na hlavák 31 minut a to jezdí část spojů na Masaryčku a to už tenhle úsek nepůjde nijak zvlášť zrychlit. Terminál bude i pro ostatní města v okolí. Zejména pro vesnice, které nemají dobrou VHD a lidi se potřebují k vlaku dostat autem.
Takže kvůli pár lidem z vesnic se bude stavět terminál VRT? Není lepší nějaké P+R v Úvalech nebo Čelákovicích? To je moje hlavní výtka, nemyslím si, že to bude využívané. Statistiky samozřejmě nemám, ty snad má SŽ.
Píšete nesmysly. Ve skutečnosti VRT slouží pro jiné účely
VRT není primárně určena pro cestování z středočeského kraje do Prahy proboha
No právě 😀
Není, ale i takto se dá z kousku středočeského kraje použít.
Zajímal by mě graf na str. 12. Legenda je nečitelná.
Graf ukazuje závislost měrných nákladů na oskm v závislosti na kilometrickém proběhu různých typů vozidel. Jde o to, že náklady na km u pomalu jedoucích vozidel jsou výrazně vyšší, než u vysokorychlostních spojů, které mají vysoký denní proběh. Viz podobná přednáška. https://www.youtube.com/watch?v=Sn6PnKYlG_8
Milovice – Masarycka pod 30 min neni podle mne reálné. To by musel ten vlak jet usek Milovice – Počernice pod 20 min. V Praze přibudou další zastavky.
VRT samozřejmě není pro cestování z Milovic do Prahy :)) Ale když pojedete z Milovic přes Nehvizdy do Brna, Ostravy, Vídně, Wroclawi, Drážďan, Berlína, Hamburku atd atd tak vám to ušetří spoustu času.
Předpokládám, ze treba z Černého mostu pres Počernice tam bus jezdit bude. Kdyz nebude vozit Ukrajince do logistických parku, muze tam byt pod 15 min.
Ty právě ale logicky přibudou. Je snad jasné že na tak důležitý bod odkud bude trvat cesta do Brna 40 min a Ostravy 1:15 min bude směrována MHD ze všech možných směrů..
Budoucnost je vždy nejistá. Na základě současných postojů kraje se dnes domnívám, že přímý spoj je velmi nepravděpodobný a že v Čelákovicích budete muset přestoupit na trolejbus. Vždy ale záleží na tom, co se sousedy dokážete z kraje vyrazit.
Proč ta skromnost? I obyvatelé Brna, Olomouce a Ostravy mohou do Nehvizd dojet autem.
Cílem těchto terminálů je kromě nabídnutí spojení lidem z okolí zejména omezit zbytné cesty do Prahy. Pokud někdo z východního okraje Prahy pojede ve směru Brno/Ostrava, tak nebude muset zajíždět až na hlavák, ale pojede odsud. K tomu přibude samozřejmě množství parkovacích kapacit pro lidi dojíždějící do Prahy, které není možné jednoduše postavit u stávajících stanic. Zároveň to bude fungovat jako přestupní uzel mezi tratěmi.
Pro východní okraj Prahy by dávalo smysl spíš zastavení na Zahradním Městě nebo do doby propojení Běchovice – ZM v těch Běchovicích (obojí u Jižní spojky, navíc dostatečně ve městě, aby podstatnou část vazeb dokázala zajistit MHD). Tohle už je z Prahy dost daleko a zbytečně to generuje automobilovou dopravu.
Jako přestupní uzel mezi tratěmi to právě fungovat moc nebude, když přes to povede trať jenom jedna. Pěší přesun Nehvizdy – Mstětice s dovolením neuvažuji.
Přesně tak. Pro cesty ze všech směrů krom Nymburka je to moc daleko od Prahy. Ty Běchovice by byly nejlepší, protože jsou na okruhu.
Francouzské kolegy by s těmihle nápady měli hnát pryč. Ono to pořádně nefunguje ani jim.
Je to právě naopak. V případě Běchovic by to potřebný efekt vůbec nepřineslo. Ty jsou poměrně blízko Praze a efekt rychlé železnice oproti stávajícímu spojení by byl minimální. Terminál zde by zasekal okruh a příjezdové cesty do Prahy, což je právě to, čemu se chcete vyhnout. Pokud budou mít lidé rychlé spojení z Nehvizd, tak nebudou mít potřebu z měst jako Stará Boleslav, Čelákovice, Lysá, Numburk, Poděbrady, nebo český Brod a celého okolí vůbec na okruh jezdit. Můžete sice namítat, že tahle města už železniční spojení mají, ale to je zoufale pomalé a chybí zde kapacita P+R, kterou ve stávající… Číst vice »
On ten vnejsi okruh by byl lepsi az za Uvaly kolem Nehvizd a dal uz pak zes temer ve stope puvodnich planu. Ten zahyb smerem k centru na Cerny Most je pro dalnicni obchvat Prahy nepochopitelny.
Ale vime proc to tak je, Praha tim chce resit mestskou dopravu na vychode mesta, aby nemusela stavet vlastni komunikaci.
Tak když ty terminály mají být pro dojezd do Prahy, tak je to úplně divné. Pro lidi je z větších míst (Čelákovice, Č. Brod, Lysá) výhodnější použít Sp z těchto míst, nebudou muset ztrácet čas dojezdem do Nehvizd. Z vesnic budou mít spojení autobusem taky lepší k vlaku do měst než někam ke skladům v Nehvizdech. A když dojedou na S-Bahn, tak tam si taky budou moct zaparkovat – ve Mstěticích se P+R snad už připravuje. Pojedou pomaleji, ale každou čtvrthodinu. Že by někdo jel autem ze Staré Boleslavi po okreskách do Nehvizd a odtud vlakem? Co by ušetřil na… Číst vice »
Jako tento terminál se s nutností budovat P+R i u stávajících nádraží nijak nebije. Pokud se podíváte na jízdní doby z měst okolo, tak jste na jízdní době okolo 30-45min. Po VRT to bude z mnoha míst i s dojezdem pořád úspora okolo 15 min, což je poměrně podstatná změna k lepšímu. Nehledě na to, že v centrech měst jako Úvaly není na další parkoviště místo, takže lidi by sice vlakem rádi jeli, ale bez možnosti parkování nemají moc možností. Pak je teda potřeba podívat se na alternativy. Vzhledem k velkým poloměrům oblouků není možné natrasovat VRT do jakéhokoliv většího… Číst vice »
To si právě nemyslím, že alternativy jsou „jen hlavák“ a „Nehvizdy“. Pro cesty do vzdálenějších míst jsou alternativou právě ty Běchovice: na dálničním okruhu, tedy dobře dosažitelné bez zajížďky po D11 nebo po okreskách, navíc mohou obsloužit i velkou část Prahy pomocí mj. i nové městské linky. Ty Nehvizdy jsou podle mě výhodné jen při dojezdu autem z jejich bezprostředního okolí a to je málo. Co se dojížďky do Prahy týče, tak Praha hl.n. – Č. Brod dělá Sp za cca 20 minut, rozdíl od těch 15 minut přes Nehvizdy se může ztratit v dojezdu do Nehvizd. A z druhé… Číst vice »
A bylo by vůbec v Běchovicích dost místa pro takový terminál? Obávám se, že tam budou moct zastavovat maximálně vlaky, které před Běchovicema sjedou na trať do Libně, a to v současné stanici. U té spojky na Zahradní Město bude úspěch, pokud se vůbec podaří najít vhodnou trasu i bez stanice. A s velkým parkovištěm pro auta by vás tam místní rovnou vyhnali. Na druhou stranu nic nebrání tomu, aby ta pomalejší vrstva, která by měla v Nehvizdech zastavovat, zastavovala i na dalších místech v Praze, zvlášť v místech, kde budou pokračovat po klasické trati, kde už stanice jsou.
Po propojení tratí může regionální expres zastavit klidně i na tom Zahradním městě. Aby tyhle terminály odklonily IAD z Prahy, tak právě musí být v určité vzdálenosti od města. Z okolí je to po stávající železnici okolo 3/4 hodiny, takže lidi jedou často raději rovnou do Prahy autem. IAD někde lokálně vzrůst může, ale celkově tohle řešení vede k omezení IAD do Prahy, protože tímto lidem z okolí vznikne možnost velice rychlého spojení z centrem a přestup se tak vyplatí.
Cílem těchto terminálú je jenom a pouze vyčerpat evropské dotace.
No nevím, jestli by nebylo lepší si o tom nejdřív něco zjistit a pak rozvíjet různé konspirační teorie. Problém spojení ze vzdálenějších oblastí SČ kraje jsou především dlouhé jízdní doby po stávajících tratích. Většina lidí nemá to štěstí bydlet hned u nádraží a jakmile musí k dojezdu na nádraží použít auto, tak už může z časových důvodů jet autem rovnou do Prahy. Proto stále tolik lidí jezdí autem. Pokud chcete nalákat do VHD více lidí z těchto oblastí, tak jim musíte nabídnout především rychlé spojení a dobrou možnost parkování, což u stávající koridorové trati a zástavby okolo nádraží není úplně… Číst vice »
Skvělá myšlenka, asi jako cimrmanúv výtah pro horníky. Takže jedu z Brna. Svým autem dojedu do Modřic a to tam zaparkuji. Pomocí VRT dojedu do Nehvizd. A teď asi budu mít trošku problém najít tam na parkovišti svoje auto, kterým bych dojel do vámi zmíněných lokalit.
Muselo být asi celkem těžké zkonstruovat takovou hlupačinu. Kolik lidí bylících se svým autem v Brně bude potřebovat jet do vsi kousek u Nehvizd? Pro ty tam bude regionální bus a k půjčení elektrokolo.
Jsem rád, že aspoň uznáte, že do Nehvizd nikdo jezdit nebude.
Proč byste jako jezdil z Modřic do Nehvizd? Pokud pojedete z Modřic do Prahy, tak budete mít tři možnosti. 1. vlakem na hlavák a VRT spojem do Prahy 2. MHD na terminál Vídeňská a odtud VRT spojem do Prahy 3. autem na terminál Vídeňská a odtud VRT spojem do Prahy Pro mnoho lidí z okolí bude možnost 3 jako nejrychlejší a nejpohodlnější spojení a bez této možnosti by mnoho lidí jelo celou cestu autem, protože než by se doštrachali MHD na hlavák, tak budou autem za Jihlavou. Zároveň jak Praha, tak Brno potřebuje eliminovat zbytnou dopravu do centra a proto… Číst vice »
I u Vás jsem rád, že aspoň uznáte, že do Nehvizd nikdo jezdit nebude.
Já třeba tam budu jezdit z Pardubic a pak přestoupím na něco směrem Brno – Břeclav – (Vídeň/Blava), čímž neříkám, že třeba nepřestoupím ještě někde jinde (Brno, Břeclav).
Doporučuji vizuatorum zjistit si pár drobných informací o stromech. To co tam je , je stav po 40 letech . Ale to ten skleněnobetonový vytvor bude olezlý pocmarany polepeny obchcaný . Další tuctová stavba sledující proud . Všude kecy o ochraně přírody, budovy bez emisí , zákaz topení plynem v RD a tady se staví jak v šedesátých letech. Reálný stav po dokončení je poušť a suchá tráva , beton , nezbytné parkoviště a desítky mrtvolek ptáků pod skleněnými plochami. To sklo vymyslet někdo nepolíbený poznatky o vstřícné architektuře. Stačí se zeptat na Černém mostě kolik ptáků mají na svědomí… Číst vice »
Dají se koupit i velké sazenice, co se rychle ujímají a rychle rostou, ale ano, stojí to peníze.
Doporučuji vám přečíst si populárně naučnou knihu nebo poslechnout CD od: Peter Wohlleben – Tajný život stromů. Je tam i kapitola o vašich „velkých sazenicích“. Pak se můžete znovu k vašemu příspěvku vyjádřit
Můžete prosím objasnit, proč by se velká sazenice měla rychleji ujímat, než malá?
Mimochodem, dal jste si tu práci spočítal jste, kolik těch vašich „velkých sazenic“ bude potřeba?
Zejména ten severní vstup mi přijde velice rozumný! To tam mělo být už v prvním návrhu. Bez toho by obyvatelé obce museli chodit obrovskou oklikou, což by určitě přispělo k „oblíbenosti“ této stavby u místních. Nebo by se chodilo načerno přes koleje…
Už jste viděl nějakou VRT, kde se „chodí přes koleje“?
Já ne. Všude jsou ploty. I když bych se u nás nedivil tomu že ten plot někdo zničí. Ale „chodit přes koleje“ u VRT je už opravdu extrém…
Jj, půlka vlaků tam bude projíždět plnou rychlostí.
Fajn, ze ty pripominky zapracovali, vetsina toho je jednoznacne k lepsimu.
Pořád tak nějak přemýšlím na smysluplností toho terminálu. Za podmínky rychlosti min. 200 km/h na VRT tam regionálka z jiných směrů nevjede, takže přístup zvenčí bude fakt jen autem, či možná autobusem. A navíc – sotva se ten vysokorychlostní zázrak za Běchovicemi na novém úseku rozjede, už bude šlajfovat ve stanici duchů, pak zas sotva nějakou rychlost nabere, bude brzdit u Poříčan. Takže vlastně kdo ze širšího okolí bude chtít VRT použít, bude muset chtě nechtě sjet do Nehvizd autem… A nebo pak tedy odněkud vlakem do centra Prahy do výchozí stanice… Nebo mi to vysvětlete…
Predstavte si, ze jste treba z Liberce nebo Mlade Boleslavi nebo jejich okoli. Vlakove spojeni mate bohuzel predpotopni, takze na VRT musite autem nebo busem. Lepsi do Nehvizd nez do centra Prahy ne? Pro vas i pro Prahu.
V době, kdy bude VRT, bude i Všejanská spojka – není důvod se domnívat, že její výstavba bude nějak významně komplikovanější (spíš naopak). Jenže z ní se bohužel vlaky do nehvizdské stanice nedostanou.
Já už si v ČR nejsem radši jistej ničím a na železnici už vůbec ne. Ale i když Všejanská spojka do té doby bude (což doufejme bude), stejně pomůže jen z části.
Ano, to je jeden z důvodů. Je to klasický problém poslední míle, kdy cesta na hlavák znamená pro mnoho lidí poměrně významnou část celkového času, takže se pak raději rozhodnou celou cestu jet autem. Já to mám taky na nádraží zhruba 20km a cesta s několika přestupy trvá okolo hodiny. Autem to mám zhruba 20 minut navíc bez rizika, že mi při návratu z cestu ujede spoj před nosem. Pro některé je každá cesta autem vnímána jako zlo, ale dojet pár km na nádraží a dále pokračovat vlakem je pro mnoho cestujících nejrychlejší způsob jízdy a i z pohledu ekologie… Číst vice »
Mno ale potom je vlastně lepší jezdit vždycky osobákem a na celý VRT se múžeme vybodnout, ne?
Ten terminál bude mít více funkcí. bude to jednak přestupní uzel, pak bude sloužit jako nástupní stanice pro lidi z dané oblasti, aby např. na spoj do Vídně nemuseli zajíždět do centra Prahy a v neposlední řadě jako velké P+R pro lidi směřující do Prahy. Na těchto terminálech mohou následně vzniknout další služby jako obchody, konferenční prostory apod.
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/praha-brno-ostrava-a-brno-breclav
Kde by tam měly vznikat další služby? Na opačném konci parkoviště? A kdo tam bude chodit?
P+R do Prahy – nemyslím si, že by bylo vhodné, aby se do VRV na posledních pár kilometrů navalili dojíždějící vesničani. Stejně jako se nesvezete Pendolinem z Libně na Wilson.
Po VRT má jezdit i vrstva regionálních expresů, což bude fungovat pro lidi z okolí jako rychlé spojení do města. Dneska musí lidi z okolí často autem na nádraží a pak je čeká poměrně dlouhá cesta courákem do města. Takto dojedou autem na terminál a během chvilky budou v Praze. Ohledně služeb to neznám tak do detailu, ale asi není problém v okolí postavit kancelářskou budovu s obchody v přízemí.
Už jsem několikrát jel pendolinem z Libně na hlavák. Vím že se to nesmí ale co, prostě tam vlezu. Průvodčí už na to kašlou. Prostě jedu čímkoliv (od ČD) co zrovna přijede.
Berte to tak, že tam nebude zastavovat vše, takže třeba současné EC (vedené VRV) tam projede, od toho tam jsou průběžné koleje bez nástupišť, ty by se tam nemusely jinak stavět.
Ten kdo bude chtít z širšího okolí (výhodně od Prahy) Nehvizd využít, ta si určitě něco najde a nebude muset jezdit autem do Prahy, obzlášť při jízdě na východ. Ale i při jízdě na západ se to bude hodit.
V Bechovicich ani v Poříčanech ty VRT vlaky stavět nebudou.
… by mne zajímalo, kde se kolem toho terminálu vzali ty lesy, jak v kanadské divočině ;o) … se znalosti okolí se mi to nějak nezdá …
Uměle vysazené. Někde se to psalo.
Super 🤗 Oproti terminalu Smichov, kde byla nasledna uprava navrhu zmenou k horsimu, se v tomto pripade navrh hezky docizeloval. Drzim palce, at realizace klapne. Konecne projekt, na ktery obcan muze byt hrdy.
No jestli to dopadne, tak budou na Nehvizdy na železniční mapě Evropy.
Doufám že si prosadí název obce do názvu stanice, protože Praha – východ je okres a zavádějicí název.
Navíc Středočeský kraj určitě nebude moc chtít na svém území stanici s názvem ‚Praha“.
Vzhledem k tomu, ze terminal bude na okrese Praha-vychod na bude obsluhovqt siroke okoli me nazev prijde vhodny. Na VRT je nutne se divat z sirsi perspektivy.
V tom případě se ale stanice měla jmenovat celým názvem „okres Praha – východ“ včetně zásadního slova „okres“. Pouze „Praha – východ“ je nesmyl, jelikož neznalý cestující by se mylně domníval, že se tato stanice nachází ve východní části hlavního města Prahy. Nehvizdy je městys ve Středočeském kraji a dokonce s Prahou ani přímo nesousedí, přesto že to mají do Horních Počernic relativně blízko. Samozřejmě je možné, že do roku 2040, nebo kdy že ta VTR bude možná reálně skutečně jezdit, se Nehvizdy ku Praze připojí. Potom to bude v pořádku…. To že například 50 – 150 km daleko od… Číst vice »
Sice máte v lecčems pravdu, ale počítejte s tím, že od sedmdesátek, kdy se Praha naposledy územně rozrostla, se situace velmi podstatně změnila. Okresy Praha východ a Praha západ už fungují vpodstatě jako součást Prahy, a je jen otázka času, kdy budou pohlceny i formálně. Mmch, republika jako celek by zřejmě dostala víc EU dotací, kdyby se to už udělalo.
První nesmělé návrhy připojit obce a města v okresech Praha – východ a Praha – západ k hlavnímu městu, čili čili je vyjmout ze Středočeského kraje už proběhli.
Jenže jen zmínka o něčem takovém, vyvolala obrovský odpor obyvatel a komunálních politiků dotčených obci.
Takže nevěřím že by se něco takového v nejbližší době povedlo.
Naopak Středočeský kraj dává, co se týče dopravy, jasně najevo kde leží ta hranice a co už je Středočeské a co je ještě Praha.
Nemohu nevzpomenout, jak byl před válkou pokus připojit Postupim k Berlínu. Dopadlo to stejně, jak popisujete. Po „rozparcelování“ Berlína na okupační zóny se mohli už jen tlouct do hlavy, protože kdyby byl ten návrh schválen. byli by v US zóně, takhle skončili v SSSR zóně 🙂 Omlouvám se za offtopic.
V tomto jsou v Evropě dva extrémy
Paris a Moskva.
Zatímco území města města Paříže, přestože má 9 milionů obyvatel, zahrnuje v podstatě pouze širší historické centrum Paříže. Okolní metropolitní oblast, aglomerace stovek samostatných měst (malá koruna Paříže), srostlých s Paříží zástavbou, je dnes už několikanásobně větší než Paříš samotná.
Na proti tomu Moskva, má na území města, nejen samotnou metropolitní oblast, ale desítky kilometrů divočiny až 80 kilometrů od centra Moskvy, včetně malých vesniček a městeček.
Finální podoba nám ukazuje okamžik těsně před srážkou vlaků.
Třeba je pod tou lávkou cesťák, i když je fakt, že ten vlak zleva jede dost rychle…
Bodejť ne, když je to snímek z VRT. 🙂
Tak zrovna u nástupiště se podle norem jezdit víc jak 200 nebude, takže bych to nazval architektův úlet. 🙂
Nebo je tam jen ETCS. Bez návěstidel to jde taky.
Všude na světě už přišli na to, že „terminály“ vrt jsou úplná blbost a generátor autodoravy, jenom my budem dál stavět vzduchovozičskou vrt ala lgv ve francii s naprosto diametrálně odlišnou hustotou osídlení. Děkujeme debilům na sž. No, ale třeba nám to tu taky vytvoří tu demografickou krizi jako u nich, a pak to bude jako v pohodě, jenom budem muset platit mladý lidi za to, aby osídlovali venkov :‘))
Musíte trochu rozlišovat mezi terminálem VRT, který je jedinou stanicí pro dané sídlo, a tímto řešením, kde 100 % těch vlaků do centra Prahy dojede také. Generátor autodopravy je to v tom smyslu, že k tomu lidi z širokého okolí dojedou autem, místo toho aby tím autem jeli celou cestu až třeba do Brna?
Ten terminál mohl stát o pár kilometrů dál u Mochova, aby se do něj dala ve stopě mochovské trati zaústit regionálka z MB po výstavbě všejanské spojky, pak by totiž skutečně užitek přinášel.
Tak ta by se tam mohla zaústit taky, proč ne, a navíc by to bylo kratší a rychlejší než ta stopa mochovské trati, kterou nadále potřebujeme jako vlečku do rozvodny.
Kdyby tama jezdila aspoň část vlaků Praha – Čelákovice – (…), tak by to napojení na region jistě zlepšilo. https://mapy.cz/s/rejavelacu Otázka je, jestli by to ekonomicky vyšlo a nepopadlo to třeba jak Křenovická spojka.
To by bylo zbytečné. Stačilo by, kdyby část vlaků Čelákovice – Praha jela do Libně.
Pletete se, Francie má naopak velice podobnou hustotu osídlení – velký poměr malých obcí. Po ČR druhý největší poměr malých obcí v EU.
A pokud jde o demografickou krizi, ta naopak probíhá už nyní. VRT má potenciál tento neduh naopak snižovat, v místech kde bude nabízet ve spojení s VHD/MHD, individuálním přiblížením autem k terminálům časově akceptovatelnou dobu jízdy do práce/domů.
Jen v těch obcích často není ani mobilní signál a o veřejný dopravě tam nikdo nikdy neslyšel. Je jen málo depresivnějších míst, než vylidněnej, rozpadající se, francouzskej venkov. A vrt tomu fakt nepomohly. Ty povedou jenom k tomu, že v místech „u vrt“ vznikne další absolutně neudržitelná sídelní kaše bez služeb a práce, zatímco venkov (nejen venkov, ale klidně takovej rakovník, nebo kutná hora) jako takovej vymře. Tahle země potřebuje decentralizaci, ne ještě větší centralizaci s amplifikací všech jejich negativních vlivů. Vrt v Česku, kde je jen jedna milionová aglomerace, a to sotva, měla být vedená trasou tak, aby propojila… Číst vice »
tak zrovna lkaní nad případným vylidněním Kutné Hory značně oslabuje důvěryhodnost všeho, co napíšete….
Nic z toho co popisujete nesouvisí s demografií, tedy reprodukcí populace. Mluvíte o sociální geografii, tedy rozmístění populace v prostoru. A dovolím si nesouhlasit. Tato země potřebuje mnohem větší centralizaci, resp. potřebuje přirozeným centralizačním procesům přestat nesmyslně bránit. Velkoměsta jsou všude na světě motory ekonomického růstu a společenského rozvoje. Praha v tomto ohledu vinou svazující legislativy a státní byrokracie zoufale zaostává za většinou velkoměst Evropy, což táhne dolů celou zemi.
S aglomeracemi se mýlíte. Sice je v ČR jedna téměř milionová aglomerace, ale je tu ještě druhá, téměř dvoumilionová a třetí cca půlmilionová. Čili demografická situace je zcela jiná než píšete. Vy popisujete Maďarsko nebo Rakousko (s Vídní nebo Budapeští po choleře).
Kde všude?
Proč by měla být VRT vzuchovozičnou, když na ní budou přesměrovány v podstatě současné linky (s adekvátními soupravami)?
Nevi, me prijde ze terminal je co se tyce prostoru dost neefektivni. Obrazky ve fotoshopu sice pekne, ale uz vidim jak nekde necham v desti zaparkovane auto v tom parku nekde na konci. Jednak na podzim vsechna auta zasypana listim a nez dojdete k vlaku, tak se vam v polobotkach bude prelivat voda. Cely ten brutalni zabor pozemku by vyresil jeden velky parkovaci nekolikapatrovy dum. Proc mam pocit ze se v CR vse buduje na plochu? Nekdy si myslim, ze CR je vetsi nez Sibir, kdyz si muzeme dovolit takove zabory pozemku.
Prd fotoshop, vyrendrovaný z CADovského programu.
Je fajn, že aspoň některé vlaky uprostřed polí stavět nebudou, když jsou tam dvě koleje bez hrany. Horší je, že ty, které ano, bude potřeba našoupat k těm kolejím s hranou, což bude generovat spoustu jízd do odbočky a tedy snížení komfortu, zpomalení a v neposlední řadě spoustu drahých rychlých výhybek.
Budou tam 4 koleje bez hrany a 4 koleje s hranou. 2 VRT, jedna do Brna a jedna na hradec.
Pro zastavení k hraně nepotřebujete výhybku s kdovíjak rychlou odbočkou. Ty jen pro kolejové spojky.
Terminál v Nehvizdech je vynikající i pro obyvatele Liberce a okolí. Kdy po dálnici dojedou zde za 45 min bez nutnosti popojíždění v kolonách v Praze.
No tak to je výhra , 45 min v autě. Ja žiju v přesvědčení že železnice má autisti dostat do vlaků . Místo rychlého spojení z lb ( zaměn za jakékoli město nad 10 000 obyvatel) do phy ( záměn za jakoukoli žel křižovatku) vlakem a pak dal taky vlakem bude spojení autem nezbytné protože peníze do železnice spolyká vrt a vše ostatní zůstane na silnici .
A když bude rychlá trať do Liberce, jak dlouho se potom pojede vlakem Liberec – Brno přes centrum Prahy? A pokud bude nabídka spojení z Nehvizd atraktivní, proč by autobusové linky z Liberce nevedly na Čerňák přes Nehvizdy? On je totiž problém s veřejnou dopravou spíš na té „první míli“. U nás docela dobře obsluhuje cíle cesty (velká města nebo turistické lokality), ale jelikož lidi se pořád stěhují do různých Šmoulovů v polích, které se obsluhují těžko, je ten problém na začátku cesty. Ti lidé berou potom často auto na celou cestu, protože dostat se k rychlému vlaku nejprve obnáší… Číst vice »
Liberec – Praha – Brno „už“ za 2 hodiny. Velmi ostrý přípoj, nevím, jestli bude jezdit něco přímého.
Rychlá trať do Liberce s přestupem na hlavním nádraží v Praze by podle mě udělala víc muziky než terminál pro auta kdesi v polích. Navíc by nezpomalovala dopravu pro většinu cestujícíh, kteří pojedou ze západních či severozápadních Čech či z Prahy na východ republiky.
Ty dvě věci spolu nesouvisí.
Pochvala pro SŽ. Terminál Nehvizdy a jeho umístění je ideální pro nás kteří žijeme v oblasti Mladé Boleslavi, Nymburska, Lysé a Milovic. Všichni tito lidé ocení to že pokud pojedou kamkoliv tak nemusí přes centrum Prahy. Díky.
A jak se tam cestující z Nymburska dostanou? Autem? Nebo místo 50 minut v osobáku s konečnou na hlavním a pak možnosti jet na všechny směry , pojedou 40 min na vrt pak hodinu do Brna a pak 40 min osobakem z Brna do Blanska . A nepřijedou pomocí vrt kamkoli. Ta přeci má pouhé dva smery- do reichu a to ještě jen do východního nebo Brno/ Ostrava . A zbytek?
Však by se mohla zavést linka Praha – Nehvizdy – Nymburk – Mladá Boleslav (- Turnov – Liberec). Pak by možná nebyla potřeba ta spojka u Milovic.
To spíš na začátku budou jezdit hradecké rychlíky, které z VRT odbočí v Poříčanech na Nymburk.
Ta linku co naznačujete bude spíš jezdit opravdu přes Milovice, přes Nehvizdy by to jízdu do Boleslavy, Turnova a Liberce hodně prodloužilo. Leda že by zavedly ještě něco dalšího.
Zajímavé, že mluvíte zrovna o Nymburku. Vždyť se přeci počítá s R26 a R30 stavícími mimo jiné v Nymburku a v Praze východ.