Správa železnic shání čtyři lokomotivy i se strojvedoucím. Kvůli postrkům a přípřeži přes Vysočinu
Kvůli velkým výlukám mezi Prahou a Brnem nákladním vlakům mezi Kutnou Horou a Brnem by měly v příštích letech pomáhat
Kvůli velkým výlukám mezi Prahou a Brnem nákladním vlakům mezi Kutnou Horou a Brnem by měly v příštích letech pomáhat čtyři postrkové lokomotivy najaté Správou železnic. Důvodem je chystané velké omezení zejména mezi Českou Třebovou a Kolínem, kde se chystá několik velkých výluk kvůli modernizaci koridoru.
O zavedení „státních“ postrků usiluje od svého počátku sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Trať přes Havlíčkův Brod je sklonově náročná a často jedna lokomotiva nestačí. Dopravcům se ale ekonomicky nevyplatí nasazovat další lokomotivu kvůli postrku na tomto úseku. Takové vícenáklady by pro dopravce znamenaly snížení konkurenceschopnosti proti kamionům. V případě promítnutí vícenákladů do cen by se stala železniční přeprava na trhu nekonkurenceschopnou.
Inspirací jim byla vodní doprava, u které stát provozuje „přípřež“ v podobě remorkéru Beskydy. Správa železnic proto nakonec vypsala veřejnou soutěž, ve které hledá dopravce s lokomotivou na tuto službu.
V praxi například přijede do Brna vlak z Maďarska, který dál míří do Německa. Dosud by jel rychlejší trasou přes Českou Třebovou, to ale od roku 2022 nebude možné. Aby mohl překonat trasu přes Vysočinu, dostane ještě postrkovou lokomotivu najatou Správou železnic.
Zakázka má odhadovanou hodnotu 262 milionů korun, Správa železnic si chce pronajmout čtyři lokomotivy. Postrkové lokomotivy plánuje nasadit na vlaky s hmotností vyšší než povoluje normativ pro jednu lokomotivu v úseku Brno – Maloměřice – Kutná Hora a zpět.
Podmínky splňuje jediný typ lokomotivy
Plán Správy železnic ale naráží na velký problém: omezenou možnost kombinace lokomotiv, které spolu mohou jet. Testy ukázaly, že některé lokomotivy jedoucí s jinou ruší kolejové obvody. Prakticky jako jediná možná lokomotiva vychází jeden typ lokomotivy Siemens Vectron. Současně starší typy lokomotiv nelze v kombinaci s moderními lokomotivami vůbec použít kvůli nevyhovujícím rušícím proudům. „Je proto nezbytné, aby navržené řešení bylo schváleno Drážním úřadem, jako orgánem hlavní autority v těchto věcech, již v době podání nabídky,“ uvádí Správa železnic v zadávací dokumentaci. Zakázka je na tři roky.
Mezi Českou Třebovou a Kolínem se má v příštích letech modernizovat úsek zejména mezi Chocní a Ústím nad Orlicí a Chocní a Uherskem. Postrkovou službu pak budou dopravci využívat i v době, kdy začne oprava úseku mezi Svitavy a Brnem, u ní se počítá dokonce s úplným uzavřením trati.