RegioJet vyhrál čtvrtmiliardovou zakázku na státní postrky nákladních vlaků

Lokomotiva Bombardier TRAXX v čele nákladního vlaku se dřevem do rakouského Salcburku. Foto: CityRailLokomotiva Bombardier TRAXX v čele nákladního vlaku se dřevem do rakouského Salcburku. Foto: CityRail

RegioJet bude během omezení na koridoru pomáhat nákladním dopravcům v průjezdu přes Vysočinu.

Správa železnic vyhlásila společnost RegioJet jako vítěze velké zakázky na zavedení takzvaných státních postrků pro nákladní vlaky mezi Kutnou Horou a Brnem.

Vyplývá to ze zprávy, kterou Správa železnic dnes rozeslala účastníkům soutěže. Vítězství není ještě definitivní, běží lhůta na možné podání námitek. RegioJet vyhrál díky nejnižší nabízené ceně.  Na dotaz Zdopravy.cz potvrdil informaci o vítězství v soutěži i mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. „Vítěz byl vybrán. Podrobnosti však můžeme sdělit až po uplynutí zákonné odvolací lhůty,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová

„Jako rostoucí dopravce, který neustále rozšiřuje svůj lokomotivní park, se díváme na další potenciální aktivity růstu. Postupně rozšiřujeme svou působnosti i nad rámec pravidelné osobní dopravy,“ řekl už na počátku týdne Ondrůj.

Podle informací deníku Zdopravy.cz se do soutěže přihlásili ještě dopravci ČD Cargo, LTE, ODOS a LokoTrain a Cargo Motion. RegioJet nabídl cenu 244,167 milionů korun, druhé LTE 245,58 milionu korun.

Postrky kvůli sklonově náročné trati

Soutěž vypsala Správa železnic kvůli chystaným velkým výlukám na koridoru mezi Českou Třebovou a Kolínem. Kvůli nim by měly nákladní vlaky mezi Prahou a Brnem jezdit jen po trase přes Havlíčkův Brod. Ta je ale sklonově náročná a pro těžší vlaky je nutný postrk. Soutěž počítá s nasazením čtyř postrkových lokomotiv, pro jejich provozovatele tak jde o prakticky jistý byznys bez většího obchodního rizika.

O zavedení „státních“ postrků usiluje od svého počátku sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Dopravcům se v úseku Kutná Hora – Brno ekonomicky nevyplatí nasazovat další lokomotivu kvůli postrku na tomto úseku. Takové vícenáklady by pro dopravce znamenaly snížení konkurenceschopnosti proti kamionům. V případě promítnutí vícenákladů do cen by se stala železniční přeprava na trhu nekonkurenceschopnou.

Inspirací jim byla vodní doprava, u které stát provozuje „přípřež“ v podobě remorkéru Beskydy. Správa železnic proto nakonec vypsala veřejnou soutěž, ve které hledá dopravce s lokomotivou na tuto službu.

V praxi například přijede do Brna vlak z Maďarska, který dál míří do Německa. Dosud by jel rychlejší trasou přes Českou Třebovou, to ale od roku 2022 nebude možné. Aby mohl překonat trasu přes Vysočinu, dostane ještě postrkovou lokomotivu najatou Správou železnic.

Zakázka měla odhadovanou hodnotu 262 milionů korun. Mezi Českou Třebovou a Kolínem se má v příštích letech modernizovat úsek zejména mezi Chocní a Ústím nad Orlicí a Chocní a Uherskem. Postrkovou službu pak budou dopravci využívat i v době, kdy začne oprava úseku mezi Svitavami a Brnem, u ní se počítá dokonce s úplným uzavřením trati.

 

Tagy Kutná Hora - Brno postrková služba RegioJet Správa železnic Top
192 komentářů