Správa železnic se zabývá záměrem prodeje trati Heřmanův Městec – Chrudim
Nádraží Chrudim město. Autor: Ben Skála, Benfoto – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27546293
Obce už před časem navrhovaly zrušení tratě a zřízení cyklostezky. Proti byla armáda.
Tahle trať má prostě smůlu jak je v Chrudimi zapojená.
Už jsem tu psal ( https://zdopravy.cz/vlak-a-autobus-vedle-sebe-hermanuv-mestec-zacal-budovat-dopravni-terminal-za-90-milionu-101599/#comment-709007 ), že by se hodil u Transporty triangl do tratě 238 – zrušil by se nad ní nadjezd. Pokud by se podařilo postavit Ostřešanskou spojku, tak bych po starý trati nechal jezdit jednu linku (á 2 h) PCE – Rosice -Medlešice – CR-Markovice(přestup na MHD Chrudim) – Heřmaňák.
Tak záleží co (jak) chcete obsluhovat, co má být cílem. Mne třeba napadá se na to spíš podívat z pohledu možné budoucí nákladní dopravy z Vysočiny (Rakouska), spojit trať na „hlavní“ nádraží v Chrudimi a potom doplnit triangl na druhém konci pro přímou jízdu na Přelouč.
Pokud by byla Ostřešanská spojka, tak pak tento směr je taky bez úvratě.
Přesně to říkám už mnoho let také a dosáhl jsem dokonce toho, že jsem přesvědčil bývalého místostarostu Chrudimi a ten prosadil nákup pozemků pro propojení na přímý sjezd na hlavní nádraží v Chrudimi. Tedy se zachováním nadjezdu, ale místo stočení na malé nádraží by koleje vedly na hlavní trať. Tyto pozemky jsou dnes v majetku města. V podstatě by šlo o 200 metrů kolejí a trať by se stala konkurenceschopnou. Je to dost velká škoda, zrovna tato trať by se uživila. Nejde o dráhu, která by vedla nikudy (což byl třeba případ úseku z Hrochova Týnce do Chrasti – stavěno… Číst vice »
200 m kolejí je detail, největší pálky pak hraje zabezpečovací zařízení. Obecně si myslím, že bez nadjezdu by to bylo lepší, most je prostě věc náročnější na údržbu, a myslím si, že trať od města by taky šla zapojit tak, aby se dalo jezdit z Heřmaňáku do Moravan bez nějakých úvratí.
Pokud by se podařila protlačit Ostřešanská spojka, tak by se tyhle věci daly do toho nacpat.
doporučil bych dobre správě především a hlavně udržovat v bezpečném stavu využívané tratě než se zabývat rušením/prodejem tratí, kde není provoz a stará se o ně pouze na papíře.
zjevně je v dlážděné příliš zaměstnanců, měli by šetřit…tudíž propouštět…aby měli na potřebné stavby.
jeden úředník je 700-1000tis Kč nákladů ročně minimálně, tudíž stačí jich propustit 100 a máme zabezpečenych 10 přejezdu. zvýšení produktivity touto decimaci by rovněž mohlo být zajímavé.
Tvoje doporučení nikoho nezajímají, pokud tam nebydlíš tak se o to ani nemusíš starat a s tím odporem proti SŽ jsi jak místní blekota Axel. Ty musíš být klasickej brebta ze soukromého zlodějského sektoru, kterej pořád nadává na všechno státní, ale pak boucháš do stolu a chceš kompenzace, slevy na dani apod.
Co mi na to řekneš, no????
Tenhle vytříbený styl komunikace si prosím nechte na komunikaci se svými přáteli.
No kdyby si stát nezačínal s blbostma, tak nemusí platit kompenzace. Kdyby nebral nad únosnou mez, tak nikdo nebude chtít slevy na daních atd. Většina podobných požadavků je jenom reakcí na předešlý zásah státu, který je nechutně přebujelý a dusí život v zemi. Stát by měl být minimalistická organizace poskytující jenom ty opravdu nutné služby, které bohužel nemohou být zajištěny jinak pod současným mezinárodním uspořádáním jehož počátky se táhnou do doby kdy státy byly územím které ovládal nějaký maník s kusem zlatého plechu na hlavě a v podstatě nebylo dost dobře možné rozlišit maníka od státu. Celý stát bychom mohli… Číst vice »
Jste typický volič Trikolory, tzv. Ševčíkovská škola… Každý normální odborník toto vyvrátí, na tvrdý kapitolismus mají maximálně v Asii nebo velkých zemích, ne u nás v Česku, bylo by z toho více škod než užitku.
krávy jsme spolu nepasli, tudíž prosím trochu jiné vyjadřování… sice mi je celkem jedno, zda trať Chrudim mesto-Hermanuv Mestec bude pojizdena MUVkou či bicyklem, je ale vskutku pozoruhodné, že lokálky prodávat SZ umí…ale aby veksle držela v upevnovadlech, to už nám jde méně…obdobně když odmítá přidělit léta kapacitu kvůli špatnému stavu dráhy…a nic tam nedělá…čímž se chová nezákonné. jinak pracuju v soukromém sektoru, kompenzace jsme žádné nezadali a nedostali. pokud považujete soukromý sektor za zlodejsky, tak se račte podívat, z čeho je správa železnic živá…právě z daní těchto zlodějů. vzhledem k zakejhani je jasné, kde děláte. a děkujeme za objasnění,… Číst vice »
„…by po ní bylo možné přepravovat pro potřeby vojáků například pohonné hmoty ze skladu Správy státních hmotných rezerv u Kostelce u Heřmanova Městce“.
Jenom dotaz – a kam by to asi jezdilo???
Říkalo se, že to vojáci chtějí nechat pro potřebu přepravy přes Chrudim směr H. Brod, Žďár n/S.
Za socialismu se předpokládalo, že krátce po začátku války východ-západ přijdou raketové útoky a Pardubice i Kolín zmizí ze světa mezi prvními, protože je v nich vojensky strategický průmysl (+ Pardubice letiště). Takže trasa přes Chrudim byla záložní, jak směrem na jih, tak směrem na východ.
Proc to neprodaji od Prachovic az po Borohradek… ?
Protože se jedná o 3 různé tratě, a hlavně Chrudim – Moravany – Holice, je pravidelná osobní doprava, takže jaký je důvod, prodávat pravidelně používanou trať?
A minimálně v úseku Moravany – Holice ta trať potenciál má.
Proč Prachovice?
protoze ani neví, že je tam cementarna.
ale jasno má…
vim… trat tam je.. a taky vim, ze trasu jsem napsal pres ruzne trate, ale zajima me, proc porad nejsou prujezdne linky na regionalnich tratich, ale jezdi se casto jen od jedne trate po druhou… to proste nedav smysl…
Jakmile totiz musite nekolikrat prestupovat, vyrazne se vam vyplati jet autem…
A všechno do Prachovic vozit kamiony ?
Mno _do_ Prachovic, to by až takový problém nebyl. Ale expedice by protestovala.
Ne každá cykloška musí být asfaltová, je-li snesen starý vyžilý kolejový rošt a odstraněno/upraveno štěrkové lože, je možné posypat pláň jemnějším štěrkem, poupravit mosty a cyklista může vyrazit, zachová se těleso dráhy a lze ji velmi jednoduše obnovit. Navíc lze po takovém povrchu jezdit po větší části roku, neb při námraze tolik neklouže. To vše však až jako poslední řešení.
Velmi jednoduse obnovit??? To tezko, to uz nikdo neobnovi… natoz jednoduse…
Ale důvod nebude ten, že by to nešlo. Důvod bude ten, že to těžko kdy bude někomu dávat smysl.
da se to tak rict,… a penize…
Aha, takže prioritou je odříznout sklad Správy státních hmotných rezerv?
který a kde? já jen, že na té trase žádný není
Kostelec u HM, a toto je náhradní trasa, kdyby se nedalo jet na Přelouč.
A že se tam teď dá jet. Bych to zkusil 4×753.7 a x kotlů a schválně kam dojedou.
PS: Když se něco stane až za Heřmaňákem, tak se to řeší jak?
To máte na jednu stranu pravdu, ale nepamatuju se, že by tam byl červený terč, takže nějak sjízdné to asi bude. A proč hned 4.753.7? V současnosti se z Přelouče jezdí buďto sólo 742 nebo 2×742, a vzhledem k sklonovým poměrům by asi nebylo potřeba dávat 4×753.7 (a obsluha Kostelce se většinou zvládá v jedné várce, takže by asi nebylo potřeba dávat hned 4 753.7) , nebo jste toto nadsazené číslo dal schválně, abyste mi dokázal, že by trať byla nepoužitelná? To je asi kalkulované riziko, protože byste se úplně stejně mohl ptát, co když se něco stane na obou… Číst vice »
Ta trať by se se opravila opravdu rychle, když by přišla krize, armáda funguje efektivněji, než SŽ…
V krizi by armáda měla nejspíš řadu o hodně prioritnějších úkolů, než je tahle trať.
proč mít dvě auta, můžou se pokazit obě, lepsi nemít žádné, nehrozí, že by se pokazilo.
No on bude určitě označený na mapě, aby o něm každý věděl :-). Napovím. Na trase není.
Myslím, že každý kdo se zajímá o dopravu, o něm ví. A imperialisti celého světa taky 🙂
Nepatrime nahodou mezi ty imperialisty 😀
Tak s dovolením doplním: Vědí to i v Rusku.
ale tam jsou taky imperialisti (a vždycky byli), navíc dnes mnohem imperialističtí než proklínané USA 😀
ale já vím, okupace Krymu je v pořádku, na to má přeci Rusko právo,
Přestože u RF platí staré dětské „Kdo to říká, ten to je, na toho to pasuje.“ Tak bych zrovna u pana Kocurka nějak nepředpokládal že patří mezi „Krymnašisty“
A proč by ne? Ono s dnešní technikou nemá cenu cokoliv schovávat… Jinak na rozdíl od praštěných Francouzů co si rozostřují kdejakou elektrárnu, tak tu je ten sklad normálně vyfocený a ve Vyškově můžete počítat šroubky na Tatrách… Jo a jinak podobné objekty normálně ukazuje katastr… Jinak, vzhledem k tomu že se o tom skladu veřejně píše, tak to není nic tajného. Kdyby to mělo být tajné, tak se nebude armáda hádat s dráhou o vlečku v novinách. Tajný sklad bude spíš něco jako nestřežená nenápadná trubka v lese. To totiž každého napadne že tam mají něco lesáci. Nebo že… Číst vice »
Samozřejmě máte pravdu. Ale proč by si každý nemohl dohledat sám?
ne nemá pravdu, koukněte se do mé odpovědi pro něj
Tak ono stačí porovnat, jak to tam vypadalo před 30 lety a dnes. Tenkrát to bylo pár šedivých baráků, při pečlivějším pozorování byly vidět cesty někam do hloubky lesa, a ostraha se dívala dost nerudně, když šel někdo kolem. Dneska jsou tam čtyři obří nádrže sněhobílé barvy a ostrahu si dávno zvykla, že tam věčně chodí šotouši a fotí všechno, co vidí.
tajný sklad nebo jakýkoliv jiný tajný objekt armády bude střežený! zjistěte si, jak se to dělalo za vlády KSČ, např. jeskyně Výpustek, nebo Mladotice…….
On už jen ten prostor kolem a jeho popiska napoví. Rovněž takový prostor asi nebude bez plotu. Já chtěl jen říci, že že má pravdu v tom, že není třeba z mapy „vygumován“ 🙂 . Každopádně to umístění je impozantní.
Tak zrovna vládu KSČ bych za metriku moderního utajení nebral.
Respektive takto, nebudete chtít u tajného objektu aby vypadal jakože se tam děje něco super tajného.
ano, proto odkazuji na dva „tajné“ a mě známé objekty, jak se to dá dělat, kde se to utajování dělalo opravdu dobře a ani místní pořádně nevěděli co tam je……
byl tam plot, bylo to hlídané, ale všechno dělané tak, aby to tak nevypadalo, dokonce tam měli vojáci ze strážního oddílu nařízeno pravidelně hrát pink ponk, tenis a podobně….
nehlídaný zamaskovaný objekt může být maximálně tak něco, co je uschováno pro pozdější použití a není to v provozu.
A na OŘ HK za chvilku nebudou mít co žrát 🙈
A to člověk z HK, nemůže sesednou z oře, a jít dělat něco jiného, než koníčkovat na koníčku?
No tak budou muset včas zasadit brambory.
Vida, další příležitost pro šlapací drezíny:)
„Obce, které leží na nevyužívané trati, navrhovaly její zrušení už před časem. Místo ní by mohla vést po železničním svršku cyklostezka. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zvažovalo, zda by trať nebylo možné zrušit, neboť komplikuje trasu plánovaného obchvatu Chrudimi. S tím však nesouhlasila armáda. Trať sice není v dobrém stavu, ale v případě potřeby by po ní bylo možné přepravovat pro potřeby vojáků například pohonné hmoty ze skladu Správy státních hmotných rezerv u Kostelce u Heřmanova Městce.“
Tak samozřejmě. Jsem rád, že alespoň někdo má rozum a je si vědom svých možných potřeb.
Z HM se dá jet ještě na Přelouč, takže sklad na železnici pořád bude.
Děkuji za reakci. Ano, lze jet na Přelouč a následně na Pardubice. V Pardubicích je ale problém. Zde je nutno jet nejprve na Rosice a odtud zpět směr Chrudim. přijde mi to poněkud komplikované a zdlouhavé. Kdyby bylo možné z HM jet na Valy, zde odbočkou přímo na Pardubice a v Pardubicích -Svítkov rovněž přímo odbočkou na Chrudim je to trochu o něčem jiném. Takto mi tato trať HM-Chrudim přijde jako nejlepší volba s tím, že by nebylo nutné zasahovat do provozu na více frekventované trati.
Nevím proč ty mínusy. Možná by bylo dobré se také podívat kde ony sklady jsou. Dnes si každý pod pojmem SSHR představí haly plné roušek. Ale v tomto případě je třeba hledat něco jiného. A kde leží to „jiné“? Jistě, ve vojenském prostoru. Tedy armáda je ten první, co do toho má co mluvit.
proč se to má vozit zrovna HM-Chrudim?
Víte, co je to mechanizovaný prapor?
Sím, to je prapor co se natahuje klíčkem a pak sám běhána malých nožičkách dokud mu nedojde pružinka? 😀
No, v podstatě ano. Mechanizovaný prapor co bude muset svou přepravní techniku natahovat klíčkem, protože třeba nebude mít „šťávu“. Jako krteček a jeho autíčko. jen se nesmí stát, že někmu spadne klíček do kanálu. 🙂
Když jsem si to přečetl tak víte co mě jako první napadlo? Taková ta natahovací plechová slepice na klíček co skákala a zobala 🙂
No já si to představoval trochu steampunkově, něco jako smeták s nožičkami místo smetacích štětin a s přivázanou vlajkou.
Němci jsou zase napřed, už to mají:
youtube. com/watch?v=YN_PWX7uDSw
V Kostelci se skladuje letecké palivo Jet A1, primárně pro letiště Pardubice, ale i jiné. Chrudimské posádce je tak nějak k ničemu.
kolik má ten prapor techniky? aby nutně potřeboval železniční transport, a bude ho potřebovat ausgerechnet do Chrudimi??? zjistěte si něco o tom, jak se vede válka
Jasně, armáda je proti a armáda asi vůbec neví proč. Že ona to dělá jen proto, aby jsme si tady měli o čem povídat a o čem se dohadovat?
Jedna věc je, jestli to armáda chce, stylem „co kdyby náhodou, pravděpodobnost, že to využijem je sice mizivá, ale když údržba nejde z našeho rozpočtu, je nám to jedno“. Nebo jestli to chce stylem „budem to opravdu potřebovat, jsme ochotni to převzít a udržovat“. Vzhledem k okolnostem mi přijde pravděpodobnější ta první verze, ale třeba mě armáda překvapí.
jak jste se mohl v diskuzi dozvědět, skladuje se tam letecké palivo, tudíž opravdu nebude potřeba ho vozit do Chrudim, Vy si bohužel pořád tvrdošíjně trváte na svém…
a ten mechanizovaný prapor, pokud pojede do války, bude se pohybovat, tudíž mu návoz do Chrudimi nebude k ničemu, už není ww1, aby se válčilo několik let na jednom místě,
a to si představte, že armáda USA v Evropě za ww2 prakticky nepoužívala pro zásobování železnici
USARMY za VV2 používala v evropě železnici! O tom vypovídá stovky lokomotiv dovezených z Ameriky jako náhrada za lokomotivy zničené kotláři pro obnovení provozu na osvobozeném území Evropy.
Ještě dodatek tomu „takže sklad na železnici pořád bude“. Sklad na železnici bude, ale kde je vojenská posádka? V Chrudimi. Tam totiž najdeme 43. výsadkový pluk 😉
https://www.youtube.com/watch?v=XJs3o9HUQR8
O armade a SSHR toho moc nevite, co? Napovim, ze pro obsluhu skladu fakt nepotrebujete kasarna plna vojaku…
To ano. Ale ono není potřeba dostat vojáky do skladů, ale palivo k vojákům.
Přesně. Dnes se nám může zdát delší cesta jako dostačující, ale v případě nouze může být i ta nejkratší cesta moc dlouhá.
a jste si jistý, že je vhodné ho tam dostávat po železnici?
která je zneškodnitelná jedním leteckým útokem?? nebo střelou s plochou dráhou letu??
Asi vám nerozumím. Sklad nepotřebuje armádu, ale armáda potřebuje sklad.
A hlídat ho může i pár civilistů. Konekonců i tu munici vyrábějí civilisté.
No tak pak je to jasné. To se mohlo říct rovnou. Ne každý má přehled kde všude jsou vojenské posádky. To je pochopitelné že to nechcou vozit oklikou. Jen je otázka jak často a to využijí, jestli by to neodvozili ten kousek po silnici.
Ta silnice by možnost byla, ale přeci jen vlak převeze najednou daleko větší objem než několik cisteren po silnici.
V tý Chrudimi stejně není vlečka do kasáren. Kolik paliva tam můžou uskladnit?
A kolik myslíte, že toho ti v Chrudimi potřebujou? Těm autocisterna stačí.
Z německé rafinérie to závazel petrotrans několik let kamiony . Dnes nevím , ale obrat hmot Tam byl slabý .
Něco jsem se na ní najezdil, ale jiná cesta asi není. V H. M. sice u nádraží letos vyroste bus terminál, v Chrudimi je umístění nádraží nešťastné a konkurenci busu a aut tato trať prostě nemá šanci konkurovat.
Nahradit ji např. cyklostezkou by nebyl vůbec špatný nápad. Trať má pro kola fajn profil.
Tak šotoušci, vytáhnout peněženky a nakupujeme. Jedinečná příležitost!
Trať může zakoupit herec Martin Dejdar a za peníze po ní vozit lidi. Prý pochází z okolí. Zapojit může i své kolegy, třeba takový Lábus může být průvodčím a vyprávět cestujícím vtipy.
Pochází z Chrasti u Chrudimi.
Což není úplně přímo u této trati.
Co to znamená „není úplně přímo“?
Ach pardon. Prostě Dejdarovo rodiště neleží u této trati.
Ale okres to je, takový Ozzákův pivní Express by přitáhl lidi.
Trať může být rovněž bezplatně převedena armádě.
Může i nemusí…
Měla by.
Pokud o ni armáda neprojeví zájem, tak se jen ukáže jako moc potřebná pro ně opravdu je. Čili nepotřebná a bude volná cesta k jejímu zrušení.
Ten pocit, že když se Dráha nechce o trať starat, že tuto povinnost musejí převzít místní…
… Ten pocit je neoprávněný.
Tahle trať je jedním z typických příkladů toho, jak se o svůj majetek stará Správa železnic. Ta trať není úředně zrušená, přesto jí tzv. Dobrá správa nechává úmyslně chátrat a nenechá na ní nikoho jezdit s poukazem na špatný technický stav (do kterého jí ovšem sama nechala úmyslně zajít). Podobný začarovaný kruh jako u tzv. Kozí dráhy, dříve také u Švestkové dráhy či Doupovské dráhy, ale také tratí do Polné, do Uhřic, do Malé Morávky, do Vidnavy a podobně. Kdy už za tohle někdo dá Správě železnic přes prsty? Jediná legální cesta k tomu, aby se takové stavy mohly dít,… Číst vice »
Hlavně – tato trať je jednou z těch, kde objednatel na sklonku roku 2010 přistoupil k „odobjednání“ osobní dopravy právě z podnětu Dobré správy (totéž pak Jemnice, Vidnava, nedlouho poté i Netolice).
I když v tomto případě platí, že o rok později by tam Pardubický kraj dopravu asi přestal objednávat tak jako tak, souběžně s celkovými koncepčními změnami spuštěnými od 12/2011.
Jo, Spržel by o tom neměla „rozhodovat“ na vlastní pěst a touto formou. Na druhou stranu by bylo dobré přijmout fakt, že tu máme trati, které vzhledem ke změnám okolních podmínek ztratily smysl nejspíš nevratně. A neprodlužovat zbytečně (a občas velmi nákladně) jejich agónii.
IMO by MD mělo projít komplet všechny tratě, probrat s kraji, jak vidí výhledově objednávku dopravy na nich, a rozdělit tratě na ty, do kterých má smysl investovat, ty které má smysl udržovat jako historický a ty, který jsou na zrušení a převod/prodej pozemků a budov.
Jednak – některé z „revitalizačních“ projektů byly přímo „na požadavek kraje“ (např. modernizace tratě č. 036).
A dále – postoj „jak (kraje) vidí výhledově objednávku na tratích“ je jednak stanoven příslušnými dopravními plány, které každý kraj tvoří, a dále – nedávná realita v takovém Středočeském kraji byla taková, že realita se od „dlouhodobé koncepce“ odlišila v podstatě během jediného roku.
Jasně, je potřeba počítat s tím, že s výměnou krajských samospráv po volbách se může leccos změnit. Zejména v takové bouři, jakou v krajských kasách kolem těch minulých voleb způsobila mimo jiné pandemie a úprava daňového systému, plus ve středočeském kraji ještě odcházející hejtmanka a její strana. Ale zas tak časté ty dramatické změny koncepce dopravy po volbách nejsou, aby nemělo smysl se vůbec ptát. Častější jsou IMO postupné mírnější úpravy.
S tím přišla vláda už v roce 1997. Výsledkem byla stávka na železnici proti zrušení absolutně čehokoliv.
Tak to je klasika, kterou píšu pravidelně, že největší nepřítel fungující moderní železnice jsou někteří železniční nadšenci. Zejména ti, co na železnici i pracujou.
Na druhou stranu doba pokročila, řada lidí asi má lepší povědomí o souvislostech a realitě, i na železnici se dost změnilo, díky liberalizaci není provozní část tak silně personálně propojená s infrastrukturní. Možná by bylo na čase to zkusit znovu.