Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Správa železnic přestaví za tři miliardy dolní nádraží ve stanici Děčín východ

Nádraží Děčín východ. Autor: SŽDC
Nádraží Děčín východ. Autor: SŽDC

Správě železnic (SŽ) tento týden prošel skrze centrální komisi ministerstva dopravy projekt na kompletní přestavbu dolního nádraží ve stanici Děčín východ. Jinak též takzvané severní nádraží, které využívá nákladní doprava, vyjde na 3,2 miliardy korun. Stavět se má v letech 2024 až 2026.

Cílem projektu je podle Správy železnic kompletní přestavba stanice v obvodu dolního nádraží. Dojde ke zlepšení parametrů stanice, zejména zajištění dostatečné délky a počtu kolejí, rekonstrukcí projde zabezpečovací a sdělovací zařízení.

„Realizace tohoto projektu je sledována i z pohledu samotného města Děčín, které na ni chce navázat rozvojem průmyslové zóny. Po schválení záměrů v centrální komisi ministerstva dopravy může Správa železnic pokračovat v další přípravě,“ uvedla SŽ v tiskové zprávě.

Stanice Děčín východ vznikla spojením dvou nezávisle vybudovaných nádraží. Starší staniční budova je nazývána jako horní (případně jižní) nádraží, novější a mohutnější stavba pak dolní (také severní) nádraží. Areály jsou odděleny ulicí, budova dolního nádraží už zhruba 60 let provozu neslouží.

Přesně před rokem Správa železnic dokončila modernizaci horního nádraží, které slouží osobní dopravě. Šlo o výrazně menší projekt, náklady činily 143 milionů. Nádraží získalo po opravě nové zabezpečovací zařízení, nástupiště s bezbariérovým přístupem i lepší informační systém. Stanice je součástí tratí Ústí n. L.-Střekov – Děčín hl. n. a Děčín hl. n. – Česká Lípa.

Odebírat
Upozornit na
guest
51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Damián

Ta výpravní budova dolního nádraží je nejhezčí nádraží v Česku! Když sem jí asi v roce 2008 viděl poprvý, tak mě hrozně dojala, skoro sem se rozbrečel. Je fakt škoda, že je v takovým stavu :/

Honza

Unikátní výpravní budova palácového tipu není do rekonstrukce zahrnuta, neb ji má v plánu využít Děčínské pracovištěm ČVUT pro výuku. Toto je asi poslední šance, jako tento palác zachránit…

Jan Ruzek

Proc draze chteji modernizovat decin vychod kdyz vetsina nakladu pojede z usti krusnohorskym tunelem?

Haha

Tunel nebude před rokem 2050.

Jan Ruzek

Dle udaju szdc bude krusnohorsky tunel 2038. Kdyz to srovnam s Gotthardem nebo Guadaramou tak to slo i driv.

Projektant

Domnívám se, že většina nákladů zůstane podél Labe. Nevybavuji si teď, zda byly nakresleny 2 nebo 4
nákladní trasy tunelem za hodinu, takže velká část by mohla přejít, ale předpokládá se určitě i celkový nárůst dopravy, takže uvolněné sloty se zase zaplní.
A podél řeky to pořád bude minimálně sklonově příznivější a v případě požadavku na min. 120 km/h v tunelu pro řadu dopravců i jediné řešení…

X 1

Projektant Jestliže budeme vycházet z praxe v DE a faktu že v tunelu má být instalace vlak. zabezpečovačů PZB potažmo i ETCSh (ze zprávy DB Netze), tak při hodinovém taktu os. vlaků EC, tam bude moci projet tak 20 Cargo vlaků za hodinu v jednom směru. Například na trati Magdeburg – Braunschweig (jen PZB) jezdí v taktu 1 hod IC a Regiobahn taktéž v hodinovém taktu. Nákladních vlaků tam dokáží v hodině dostat i +/- 30. A to je sklonově trochu náročnější. Nebo na trati Lüneburg – Uelzen (PZB + LZB). Tam je to prý k tisícovce vlaků za 24… Číst vice »

Jan Ruzek

Akorat ze podle reky taky podstatne delsi a tudiz drazsi

Jiří Kocurek

Protože by se to jinak rozpadlo, a když ne hned, tak do té doby?

Jan Ruzek

Tam je potreba udelat zlebsky zhlavi. Zbytek udrzba. A ne 3 mld.

K.S.

Možná je škoda že kvůli terénu se nedají nádraží sloučit, historická budova si o využití osobní dopravou přímo říká.

Kalanis

A bude v rámci rekonstrukce Děčín připraven na střídavinu?

Guláš

Jako samotný ostrov uprostřed stejnosměru?

K.S.

Jakože stíněné kabely pro sdělovačku, napájecí kabely na 25kV atd.

Bram

Připraven hochu, připraven. Máš v tom nějaký Guláš:-).

Guláš

To možná ty. Každá reko troleje atd se připravuje na sridavinu jen tady se vždy najde někdo s tak debilní otázkou.

Zapa

Zajímalo by mě co všechno v tom bude, resp. cílový stav. Pokud se vedle utratilo 143 mil, včetně nástupišť, tak 3,2 mld mi přijdou docela dost, i když je jasné, že ten rozsah je o dost větší.

Guláš

Na dolním je elekromechanika svázaná s TESTem bez kolejových obvodu výhybky teda některý stavěny pákama, koleji na vlaky délky 700 a více metrů po skromnu. Nehledě na to že se bude celé kolejiště situovat trochu jinak. Město chce pozemky kde dnes stojí tzv. novostavba začlenit do průmyslové zóny skladů.

Jiří Kocurek

Elektromechanika? Uff. V Brně na Hlavním už zmizela.

Liboros

Radši kdyby se zmodernizovaly stanice Brno-Královo Pole a Brno-Řečkovice… nějaký no name Děčín to sou vyhozené prachy…

xyz

Brno-Řečkovice již zmodernizované jsou (bezbariérový přístup od roku 2015) a v Králově Poli se na přípravě takové modernizace pracuje.

Liboros

Tak jestli jsou Řečkovice zmodernizované tak to je teda smutný příběh… ¨Nekonečná story o rekonstrukci krpole to taky moc slibně zatím nevypadá…

liposh

ten barák v Řečkovicích podle mě už není administrativně součástí nádraží. Bydlí tam nějaká rodina , myslím, že ten dům je v nějakém speciálním režimu.

Liboros

Díky za info, máš pravdu. Pro ostatní jako doplnění informací doporučuji odkaz zde: http://www.onemanbrnoblog.cz/architekt-jaroslav-otruba-nadrazi-brno-reckovice/

Zapa

V Brně si hlavně nejdříve ujasněte co vůbec chcete, pak posílejte rady do Děčína.😉

Jiří Kocurek

V Brně to jasné je. Rolu, tam kde je, u šaliny. Jenom to politická repre odmítá uznat.

Liboros

Přesně tak, ono to tak asi dopadne, dokud nepřijde další ekonomický růst a rozjedou se řeči o moderním nádraží u řeky nanovo.

Brzdič zániku

Děláte si srandu?!? Jedna z nejdůležitějších stanic v republice pro nákladní dopravu!

Sandy

Děčín vých. dolní je vstupní, neboli přechodovou, stanicí s Německem pro většinu nákladních vlaků do které se mnoho za posledních minimálně 50 let neinvestovalo. Po postupném rušení nejprve depa, později ŽOS a zbourání veškerých hal, které stávaly uprostřed kolejiště se přímo nabízí tyto plochy nahradit kolejemi o nejdelší užitné délce a některé koleje podle Benešovské ulice prodat k průmyslovému využití. To by mohlo i rekonstrukci výrazně zlevnit. Zajímalo by mne ale, zda je do této rekonstrukce započítána také rekonstrukce budovy, ve které jsou opravdu nádherné prostory. Před lety se zde dokonce uvažovalo i o železničním muzeu.

František Plášek

Pardon, ale nevíte o čem mluvíte…..“některé koleje podle Benešovské ulice prodat k průmyslovému využití“ ….to je ten nejhorší nápad, který děčínská vrchnost a SŽ(bez DC) vypotilo. Už za současné kapacity dochází k zahlcení jak DC východ, tak DC hlavní…a ještě kapacitu snižovat? Máte vůbec ponětí, jak funguje doprava přes PPS Děčín/Bad Schandau?

Honza

Oprava tohoto skvostu do rekonstrukce zahrnuta není, má ji ale plánu opravit a využít Děčínské pracoviště ČVUT pro své účely.
Z železničního muzea už dávno sešlo, neb opět zvítězil pragocentrismus v podobě muzea na pražském nádraží….
Pro Děčín tenkrát peníze prý nebyly, pro Prahu ale ano. Jaká to zajímavá náhoda.

Honza

Tak to jsme to dopracovali, budeme si závidět rekonstrukci železniční stanice, a ještě k tomu z nějaké jihomoravské vesnice za Prahou……
To nevymyslíš….

liposh

Správný formát je „jihomoravská vesnice před Vídní“…na spojení s Prahou jsme v Brně hákliví, poněvadž to je jen o maličko větší díra, než ta naše.

Iveta

Ano toto svůj význam má ,odlehčí to Děčínu hl/n ,zlepší se propustnost vlaků z Reichu dále do Čech a dále co nemusí přes Prahu ,umožní to lepší přepřahy i když asi hojně to (jako již dnes) to bude využívat Metrans a ten nepřepřahá ,ale jiní třeba ano a dále je zde možnost přímého spojení s přístavem,pokud se na to nezapomene(a nějak bude fungovat).Jinak nevím ,kdy přestala fungovat budova,ale ještě koncem 80 tých let zde zastavoval letní rychlík z Německa do Madarska v noci ,jezdil po mostě z Prostředního Žlebu právě na Východ a dál na Střekov mimo Prahu .Akorát zase… Číst vice »

Třicátáprvní Béé

No já bych řekl, že hlavnímu nádraží to nepomůže v ničem, to leží trošku jinde. Z reichu třetí kolej nedělají a ani my, takže propustnost bude úplně stejná jako teď. “ Co nemusí přes Prahu “ To nezáleží na poloze nádraží ani jeho rekonstrukci, to určuje trasa, kterou si dopravce objedná. Nevím co bylo na mysli “ lepší přeprahy „, ale když si vybavíme nynější dolní, tak modernizace ničemu lepšímu přepřahování nějak zvlášť nepomůže.. Koleje budou asi tak jako bude teď, jen to dostane nový kabát a zabezpečovačku ( ono ani teď s těmi přepřahy to není tak horké )… Číst vice »

Honza Vrba

Až pojedu na YouTube s Pejanem, musím se na tu kolej do Loubí víc zaměřit. Z Reichu sice 3.kolej nedělají, zato mají po více jak 70 letech znovu rovnou 4 přes celej Dresden až do Pirny. Už před válkou Němci věděli, že příměstská doprava s dálkovou na jedny koleje nepatří. Přijdeme na to někdy i u nás? Vím že to nesouvisí přímo, ale rejpnout jsem si musel😉

Třicátáprvní Béé

To mají a je to správně, pak se společně s Pejanem podívejte, jak je to od Pirny dále k nám do Prostředňáku.
Rejpání mi nevadí.. je to diskuze

František Plášek

S Pejanem se podíváte maximálně po Prostřední Žleb 🙂

Honza Vrba

Aspoň někdo ví, co znamená Pejan. Je to hrozná zašívárna, to nedávný 11hodinový video jsem dal v kuse.

Honza Vrba

Namátkově jsem zalovil v JŘ, a ještě v roce 00/01 je veden sezónní denní R 1279/8 Dresden–Fonyód 15.7.-3.9. Směrem k Balatonu pobyt 23.26-23.49, zpět 05.45-06.08 (pasová a celní). Ale budova asi neslouží hodně dlouho, v hale měla být snad tělocvična – nejsem místní, tak mám jen kusé info. Představa zacouvání rychlíku na horní je asi blbost, jen mě to tak napadlo.

kakov

on to byl vůbec zajímavý rychlík, do Kolína jel po pravobřežce, z Kút na N. Zámky přes Trnavu mimo Blavu a z N. Zámků přes Komárno, alespoň v roce 1988

Alibaba

Tak hlavně to byl vlak pro soudruhy 🙂 z NDR do teplých krajů (Balaton), takže nebyl žádný důvod jízdy přes Prahu ani Blavu, jen by zabíral kapacitu. Já si myslím, že tenhle vlak ve své podstatě vůbec nemusel na území tehdejší ČSSR stavět pro nástup a výstup.

Honza

Ano, v hale byla tělocvična, chodil jsem tak na gymplu na tělák. Bylo to zajímavé, za ochranejma sítěma byly hodiny, sochy a v zimě děsná klendra 🙂

Guláš

Nejužší hrdlo je most repetive trať mezi Východem a Žlebem.

Jan Ruzek

Ale to nam sudop nenamaloval?

plp

Když jsem tam naposledy odjížděl rychlíkem tak se chodilo rovnou na nástupiště, budova byla nepřístupná.
(Vlaková zastávka Děčín ztracené nádraží.)

František Plášek

Pardon přispěvateli Iveto a někteří kdo jste na ni reagovali….máte vůbec ponětí, jak funguje a jak ještě dlouho bude fungovat doprava na PPS Děčín/Bad Schandau? To, co je v článku jenom lehce naznačeno povede jen a jen k problémům. Přepřahy, střídání na ose apod. to všechno bylo, je a bude. Už za současné kapacity dost často nestačí ani kombinace Děčína východu dolního a hlavního nákladového. Natož tak potom, o čem se už nějakou dobu v Děčíně a na dráze mluví…..

Urban Transport Lover

mno… každej normální dopravce má na mezinárodní přepravy multisystémové lokomotivy… (Vectrony, Traxxy)
přepřahy už jsou jaksi mimo…
ale to jen tak na okraj..

X 1

ČD Cargo přepřahy v Děčíně stále využívá.

Bubák2003

Mno…ne každém dopravce má lidi a licenci do říše,to jen tak na okraj….😉(přetahy do Bádu nepočítám)

František Plášek

Jenže ne všichni dopravci nejsou typu Metrans, PKPC, RCC, i to ČDC začíná jezdit bez přepřahu…jenže je ještě dost dopravců, kteří mají např. v Německu více partnerů. I někteří speditéři zadávají přepravy jedné komodity různým kombinacím dopravcům…všechno je o obchodě.