Správa železnic předala technickému muzeu zhutňovač, osobní vozík a pluh

Přívěsný motorový vozík PVO. Pramen: Správa železnicPřívěsný motorový vozík PVO. Pramen: Správa železnic

O tři nové exponáty z majetku Správy železnic je bohatší expozice Národního technického muzea v Chomutově. Konkrétně jde o zhutňovač

O tři nové exponáty z majetku Správy železnic je bohatší expozice Národního technického muzea v Chomutově. Konkrétně jde o zhutňovač štěrku, jediný prototyp přívěsného osobního vozíku a sněhový pluh.

Zhutňovač štěrku MUV 69.1+ŽS72 je postaven na základu klasického motorového vozíku MUV 69. Vyroben byl bílinským závodem podniku MTH Praha v roce 1974 a dosloužil u SDC Ústí nad Labem v roce 2008. Byl používán na zhutnění štěrkového lože při podbíjení a pokládce nových kolejových polí.

Jediný prototyp přívěsného motorového vozíku PVO vyrobil podnik MTH Plzeň v roce 1975. Byl určen k přepravě až 16 pracovníků a jejich nářadí a měl i nezávislé topení. Zůstalo však pouze u prototypu, který dosloužil u Správy tratí Most v letošním roce jako obytný a nářaďový přívěsný vůz pro zámečníky kolejových konstrukcí.

Sněhový pluh KSP 411S pochází z Polska. Byl sunut před lokomotivou a používal se při odklízení sněhu zejména na zimní provoz náročné trati Chomutov – Vejprty. Od konce roku 2007 však na této trati skončil celoroční provoz a pluh se používal pouze při rozšiřování profilu do úplného zastavení zimního provozu na uvedené trati. Následně byl odstaven z důvodu minimálního využití a špatného technického stavu.

Zhutňovač štěrku MUV 69.1+ŽS72. Pramen: Správa železnicSněhový pluh KSP 411S. Pramen: Správa železnicPřívěsný motorový vozík PVO. Pramen: Správa železnic

„Kolejová mechanizace není tak divácky atraktivní jako například parní lokomotivy. Pro dokumentaci historie našich železnic je ale důležité připomenout i tyto nenápadné pomocníky, bez kterých by bezpečný a spolehlivý provoz železnice nebyl možný,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Tagy Národní technické muzeum Správa železnic
11 komentářů