Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

Správa železnic předala technickému muzeu zhutňovač, osobní vozík a pluh

Přívěsný motorový vozík PVO. Pramen: Správa železnic
Přívěsný motorový vozík PVO. Pramen: Správa železnic

O tři nové exponáty z majetku Správy železnic je bohatší expozice Národního technického muzea v Chomutově. Konkrétně jde o zhutňovač štěrku, jediný prototyp přívěsného osobního vozíku a sněhový pluh.

Zhutňovač štěrku MUV 69.1+ŽS72 je postaven na základu klasického motorového vozíku MUV 69. Vyroben byl bílinským závodem podniku MTH Praha v roce 1974 a dosloužil u SDC Ústí nad Labem v roce 2008. Byl používán na zhutnění štěrkového lože při podbíjení a pokládce nových kolejových polí.

Jediný prototyp přívěsného motorového vozíku PVO vyrobil podnik MTH Plzeň v roce 1975. Byl určen k přepravě až 16 pracovníků a jejich nářadí a měl i nezávislé topení. Zůstalo však pouze u prototypu, který dosloužil u Správy tratí Most v letošním roce jako obytný a nářaďový přívěsný vůz pro zámečníky kolejových konstrukcí.

Sněhový pluh KSP 411S pochází z Polska. Byl sunut před lokomotivou a používal se při odklízení sněhu zejména na zimní provoz náročné trati Chomutov – Vejprty. Od konce roku 2007 však na této trati skončil celoroční provoz a pluh se používal pouze při rozšiřování profilu do úplného zastavení zimního provozu na uvedené trati. Následně byl odstaven z důvodu minimálního využití a špatného technického stavu.

„Kolejová mechanizace není tak divácky atraktivní jako například parní lokomotivy. Pro dokumentaci historie našich železnic je ale důležité připomenout i tyto nenápadné pomocníky, bez kterých by bezpečný a spolehlivý provoz železnice nebyl možný,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Solorger z Hradce Králové

Docela paradox, že jsem se zrovna 13. do depozitáře v Chomutově dostal a tyto tři kousky tam na koleji těsně za hlavní branou vítali návštěvníky, kterých tedy za ten den moc nebylo očividně, za 2 hodiny co jsme tam byly jsme potkali odhadem pouze něco okolo 9 lidí (pokud nepočítám asi pěti člennou ostrahu).

PVO

přívěsného motorového vozíku PVO

Až na to, že to není motorový vozík…

Frantisek

Tento pluh si pamatuji v Poličce. Mockrát se hodil kdyz byla trať zafoukana. Jeste si pamatuji jeden. Typove označení uz nevim. Měl šípovou radlici jen na jednu stranu. Kdyz mel jet zpátky mel hydraulicke zarizeni ktere cely stroj zvedlo a otočilo.

Dominik

Nevíte, co je nyní s tou drátenickou MUVkou, co stála v Pardubicích, u točny?
Vím, že si jí v prosinci NTM konečně odvezlo, ale nic víc nevím, zda se opravuje, a co s ní bude dál.

Luděk S.

Když se daří, tak se daří!

Jiří 3

Jeden tento sněhový pluh je ještě odstaven v Zábřehu na Moravě a taky vypadá, jako kdyby už dlouho nevyjel.

Jarek

Pluh úplně nechápu – v alpských zemích je to taky separé vagonek, ale to je fréza, která sníh umí odhodit bokem a opravdu projede dvoumetrové závěje. Tohle se do nich leda zapíchne.

Václav

Tak Alpy jsou úplně jiná liga.

Jiří Kocurek

To je trošku problém v tom, že nejsme alpská země. Takže koleje ve výšce 2000 metrů nad mořem v ČR nenajdete.

Kalanis

A nebýval jeden takový pluh svého času i v Tanvaldě na té kusé u budovy směr Kořenov?

Gogo

Býval, dokonce tam svého času stál i vagón s tryskáčem.

Partneři

Škoda transportation
CSCARGO