Správa železnic ocenila své nejlepší stavby. Kategorii oprav vyhrála sanace náspu, po kterém se dosud nejezdí

Tři posuny termínu nelze podle Správy železnic označit za zpoždění, ale zohlednění stavu, který nemohl průzkum odhalit.
Třikrát musela Správa železnic posunout termín zprovoznění úseku mezi Dalovicemi a Hájkem kvůli problémům se sanací sesutého náspu na Podkrušnohorské magistrále. I když zde vlaky stále nejezdí, stavební společnost Chládek & Tintěra se již může pyšnit cenou za vítězství v kategorii Rekonstrukce a opravy železničních tratí nové soutěže Železniční stavba roku. Tu vypsala a vítězem poprvé vyhlásila Správa železnic. Jde výhradně o akce, kde je Správa železnic investorem.
Správa železnic oznámila vítězství této akce jen pár dní poté, co dopravcům rozeslala informaci o dalším měsíčním prodloužení prací v tomto úseku, které znamená posun obnovení provozu nejdříve do 13. března. Jde přitom od loňského května už o třetí prodloužení výluky. Důvod? Stavbu se stále nedaří dokončit včas.
Přesto ji ještě před dokončením Správa železnic vyhlásila za vítěze kategorie oprava. „Prodloužení realizace způsobila nepředvídatelná změna rozsahu prací, šlo o nutnost odtěžení většího množství zeminy po zahájení prací. Proto není možné hovořit o zpoždění, ale zohlednění stavu, který nemohl průzkum odhalit. Nelze tedy touto skutečností limitovat význam stavby. Sanace obdobného rozsahu se v ČR doposud nerealizovala,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Nominace staveb vzešly od odborné komise z jednotlivých úseků Správy železnic.
První ročník soutěže Železniční stavba rok má podle tiskové zprávy Správy železnic ocenit nejkvalitněji realizované investiční počiny za uplynulé období. To může vzhledem k náročnosti a termínu realizace nominovaných akcí zahrnovat více stavebních sezón.
Most přes Hracholuskou přehradu nebo přestavba Čelákovic
„Nejprestižnější ocenění – Cenu generálního ředitele – získala rekonstrukce mostu přes Hracholuskou přehradu u Pňovan, která se dočkala v loňském roce i řady dalších významných cen, a to včetně mezinárodních,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě. V kategorii Železniční tunely a mosty zabodovala nejvíce rekonstrukce mostu v Desné na trati Tanvald – Kořenov, vítězem kategorie Rekonstrukce a opravy budov byla renovace objektů pro Hasičský záchranný sbor Správy železnic v Českých Budějovicích.
V kategorii Modernizace železničních stanic a uzlů zaujala porotu nejvíce přestavba stanice Čelákovice na trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany. Technologickou stavbou roku je pak modernizace zabezpečovacího zařízení na hlavním brněnském nádraží. V kategorii Projektová příprava porota ocenila projekt modernizace a dostavby pražského Masarykova nádraží, cenu za Technickou inovaci roku pak získalo nové designové provedení přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Projekt instalace systému GSM-R na trati mezi Berounem, Plzní a Chebem uspěl nejvíce v kategorii Bezpečná železnice. Celková renovace Negrelliho viaduktu loni opanovala kategorii Rekonstrukce historických železničních staveb.
Přehled vítězů jednotlivých kategorií a jejich krátké videoprezentace najdete na webu Správy železnic.