Správa železnic má svoji první lokomotivu, poprvé v akci bude za dva týdny

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Správy železnic. Foto: Twitter Jiřího SvobodyLokomotiva Siemens Vectron v barvách Správy železnic. Foto: Twitter Jiřího Svobody

Nová lokomotiva vyšla Správu železnic na necelých 73 milionů korun.

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda 2

TO MĚ VÁŽNĚ POBAVILO:
„Czeski zarządca infrastruktury odkupił historycznego Vectrona“
– takhle o tom v nadpisu referujou polský kámoši Naší-Vaší redakce Ryrnek-kolejowy.pl
Dokonce už i těm Polákum je to hned jasný – ale tady se to pějou ódy píšou oslavný články…
Ó Bóže…

Axel

Vzhledem k tomu, že pasažérská doprava v ČR si většinou neumí na sebe vydělat – tak SŽDC musí dotována z jiných zdrojů, aby udržela nynější dost nízké poplatky za koleje pro pasažérskou dopravu.

Z kapes polských daňových poplatníků se nezaplatí zbrusu nová lokotka pro SŽDC. Takže je ÚPLNĚ jedno, jaký mají názor

Jiří Kocurek

Jasně, 10 roků stará lokomotiva se 130 tis. na tachometru, to je zgarba jak Fabia HTTP.

Co děllají Francouzi špatně na tom, že provozují TGV 20 roků staré, s nájezdem přes 3 miliony km? Neměli ho už 10x vyměnit??

Lukáš Chytil

Bych řekl, že za 20 let budou mít ten nájezd minimálně čtyřnásobný. Za 10 let má přes 6 milionů km Leošův Štádler Flirt.

Axel

To by vycházelo, že FLIRT LEO Expressu v průměru každodenně najede necelé 2 tisíce km

(když započítáme prostoje zejména kvůli opravám po poškození/haváriích).

Což poněkud, zdá se, jste přestřelil https://sledovani.55p.cz/leoexpress_2019/index.php

Lukáš Chytil

Umíte počítat? Za 10 let 6 milionů!!
Tam se vraťte k autíčkám a vagónkům a nepište tady kraviny. Děláte zbytečně ze sebe ještě většího blbce.

LE Flirt má roční nájezd cca 700 000km.

Axel

Až se uklidníte, tak možná si promyslíte fakta….

a) Já uvedl konkrétní vláčky k jednotlivým elektrovagonkům FLIRT. Každý si může spočítat teoreticky kolik najezdí denně … samozřejmě zohlednit svátky atd.

b) A připomínám, že jsem uvedl včetně prostojů… Copak nevíte, že např. jedny elektrovagonky FLIRT byly mimo provoz déle než rok?
https://zdopravy.cz/leo-express-rusi-temer-tri-desitky-spoju-z-firmy-odesel-sef-pro-polsko-a-ukrajinu-17014/

c) Copak nevíte, že probíhal/probíhá čínský vir, což mělo/má dopad na intenzitu dopravy?

Proto si myslím, že za 10 let je přehnaný údaj 6 milionů km….

Martin

Já být tebou,tak bych se s Lukášem nehádal, ví moc dobře co povída,narozdíl od tebe..

Axel

Já doplnil veřejně dostupné zdroje… a opravdu to vychází na míň než oněch 6 mil. / km za 10 let

Na druhé straně chápu, že třebas některé informace nejsou veřejné, čili že pan Martin Chytil může mít pravdu a a že to nelze ověřit. To je v pohodě

Axel

oprava „že pan Lukáš Chytil …“

Lukáš Chytil

Jenže neberete v úvahu to, že jednotky kroužily na zkušebním okruhu a ve zkušebním provozu, pak různé soupravové jízdy. Dřív se dělala údržba v Praze, cca poslední 3 roky v Bohumíně. Nezapomínejte, že se jezdilo v noci 2x do Košic (do Košic a zpátky je to skoro 1800km) a 1x do Krakowa + Wroclaw. Měsíční proběh jednotky je lehce přes 50 000 km. Teď díky Corona viru to bude asi méně, přesně už ty proběhy neznám. Samozřejmě, že 005 má o necelý milion kilometrů méně. Když jsem minulý rok v létě odcházel, tak byly všechny (001-004), přes 5 milionů a… Číst vice »

Axel

Ten údaj – 50 tisíc km měsíčně se týká před-čínsko-virového stavu? Tj. roku 2019?
https://sledovani.55p.cz/leoexpress_2019/index.php

Nebo dřívějších let.

P.S. Jo, to máte pravdu, že jezdily na oválu v Cerhenicích. Uznávám, že toto jsem nezvážil. Díky.

Lukáš Chytil

Největší nájezd byl v roce 2018, 2019 to šlo mírně dolů kvůli zajíždění na Orlicko no a 2020 to šlo úplně do háje.

Tímto končím s tímto tématem.

Lukáš Chytil

4 roky jsem zapisoval do knihy předávky kilometrický stav, dělal jsem i jízdní řády, takže si myslím, že vím docela dobře, kolik toho ty jednotky nalítaly.

Ještě nějaké dotazy?

Axel

Takže ten příkladmo rok 2019, byl rokem kdy FLIRTy LEO Expressu najely podprůměrné množství kilometrů?

https://sledovani.55p.cz/leoexpress_2019/index.php

Nevím, ptám se. Neboť pokud rok 2019 byl zhruba standartní, tak matematicky je zřejmé, že to nevychází… Přece údržbu dělají v Bohumíně nebo někde v Praze (?Zličín?), takže nepasažérských kilometrů (hluchých jízd) za údržbou toho příliš nenajedou.

Miroslav Zikmund

Chlape bídná,
když jste neskončil se svými příspěvky – k všeobecné radosti ostatních – což jste v minulém týdnu prohlásil, nechtěl byste napsat budoucímu předpokládanému fialovému předsedovi vlády, že by vás měl jmenovat ministrem dopravy („vlastníkem“ akcii ČD a.s.), abyste mohl své (ne)moudra převést v praxi a přivést / donutit ČD a.s. k dosažení výrazného zisku v osobní dopravě …. Kdyby vás neuspokojilo místo ministra – tak byste mohl požádat o méně významnou, ale lépe zato placenou funkci „geniálního“ ředitele ČD a.s. a ukázat, „zač je toho loket“ …

Axel

Ministr dopravy může postupně opravit/napravit „Faltýnek pozdravuje“ a podobné „k**otiny“…Ale nemůže zajistit perspektivu nádražáků v současném rozsahu, neboť to záleží na zájmu cestujících. Proto se neradostná perspektiva nádražáků změní AŽ TEHDY, až začnou přemýšlet co chtějí/nechtějí SOLVENTNÍ cestující… Velmi zjednodušeně, namísto pomluv a negativismu (navzájem a vůči autíčkářům, autobuskům atd.), tak se dívat jak sehnat další cestující na perfektní nádražácké služby… Viz poněkud nadnesená legenda o tom jak to fungovalo u Baťů: „Podle jedné anekdoty, která se stala součástí baťovského folklóru, byli do zámoří vysláni dva zástupci, aby přezkoumali možnost prodeje v Africe. Jeden z nich domů telegrafoval: „Nikdo nenosí… Číst vice »

Jiří Kocurek

Dokonce… Se tak dívám, že nejstarší TGV najezdilo přes 13 miliónů. https://www.sncf.com/fr/groupe/newsroom/clap-fin-rame-TGV-01

Miroslav Zikmund

Z hlediska najetých kilometrů v podstatě „nepoužívaná“ lok.
130 000 km najely kdysi pražské 15x (ex E 499.2) v TS 01E za 5 měsíců ….

Tomáš Záruba

Budou k tomu i „vlastní“ strojvedoucí, nebo ti se budou půjčovat?

Axel

dle ročenky SŽDC, provozují několik set vagonků s (dieslovým) motorem, ke kterým potřebují řidiče. Tj. pár řidičů asi přeškolí i na tuto lokotku, hádám.

Výkolejka

K vagónkům je potřeba řidiče a řidič vagonku se přeškolí na tuto lokotku? Hmmm … tak to je skutečně hluboká a odborná myšlenka : – D
Co že jste tak brzo po svém slibu, že do místní diskuze nebudete přispívat, tento slib porušil a píšete dál stejné bláboly? Jste se vůbec nepoučil?

Axel

Přeškolení řidiče z vagonků na lokotku zabere stejně času jako školení zbrusu nového řidiče lokotky, ze stavu „neználek“?

Předpokládám, že když SŽDC zaplatila víc než 250 milionů Kč za jeden vagonek, tak si zajistila, aby řidič pro tak ukrutně drahý vagonek, byl profík. Nikoliv žádná rychlokvaška.
https://zdopravy.cz/sz-predstavila-diagnosticka-vozidla-za-vice-nez-pul-miliardy-chce-investovat-temer-9-miliard-93115/

Proč by tomu mělo být jinak v případě této lokotky Siemens 193.901?

Výkolejka

Tak je třeba hlavně říct, že vagonky nemají žádné řidiče. Teda já ve vagonku (osobním) potkal jen průvodčí a člověka s občerstvením. Mezi ostatními cestujícími jsem se neptal, kdo je z nich řidič.

Druhý odstavec je to samé – vagónek ať stojí kolik chce řidiče opravdu nepotřebuje.

A odpověď na to, proč tady přispíváte ikdyž jste sliboval že dáte pokoj je jaká?

Axel

Tak jestli jste měl zkušenost, že jste chtěl cestovat ve vláčku, kde v čele byl vagonek Sysel – tzv. řidičák – tak předpokládám, že bez pana/paní řidiče, jste neujeli ani metr.

Výkolejka

Ridic tam skutečně nebyl…to jste zase pomýlený : – )

Tak pred hodinou jste psal ze uz na me nebudete reagovat ale byl to od vas proste jen dalsi kec. Ach jo.

Axel

Takže jste nikam nedojeli, když v „řidičáku“ nebyl pan/paní řidič, chápu to správně?

Já jen, že pojem cestovat obvykle znamená, že člověk se přemístí odněkud někam… No, ale i čekání na něco/na někoho, na tom samém místě, může být cíl.

( ironie )

Výkolejka

V ridicaku jsem samozřejmě jel ale jak mam vedet jestli mezi cestujícími byl nejaky řidič? Ja se na to nikoho jem tak neptam.

Axel

Jestli ve vagonku na čele vláčku, a to ve vagonku tzv. řidičák Sysel, nebyl žádný řidič/řidička, tak patrně jste neujeli ani centimetr.

Výkolejka

A zase nemate pravdu, ale to je standartni atribut vasich příspěvků : – D

Axel

Holt patrně vyznávate pravidla: § 1 Nikdy se to tak nedělalo a

§4 Na to je předpis a

§6 Cestující by to nepochopili

… což o to . pěkná pravidla.Akorát že v nynější situaci nepoužitelná, neboť železniční pasažérská doprava je z podstatné části ZÁKAZNICKY neúspěšná, což mj. znamená, že je neúspěšná i ekonomicky = dopadne to krachem, pokud se nezlepší vztah k cestujícím.

Výkolejka

Vlak nemá rodiče, …. , takze to dopadne krachem : – D
Genialni mylsenkovy pochod : – D

Axel

pravděpodobně to dopadne krachem, neboť nemá dost cestujících.

Respektive takový argontní, dosebezahledění nádražáčtí odborníci svoji poctivou práci si sami ničí tím, že svých chováním odhání potencionální cestující.

Ale uznávám – je to marné, je to marné. Něco jako alkoholikovi říkat, že je dobré začít s léčbou, jinak dopadne blbě. A alkoholik se té dobré radě vysměje a do sebe nalije nějakou další kořalku…

Výkolejka

No já už si pomalu hledám jiný obor, kde bych mohl využít své odborářské zkušenosti 😀

A máte pravdu, je to márné někomu jako Vy vysvětlovat že ničemu nerozumí : – D

Axel

Myslíte, že opraváři televizorů nerozuměli své práci. Rozuměli. Akorát se tím neuživili. Tomuto neblahému osudu můžou nádražáci uniknout, pokud změní své myšlení = namísto boje se svými kolegy/nadřízenými/autobusáky/autíčkáři, ať pozornost zaměří na spokojené SOLVENTNÍ cestující, a na získávání nových cestujících.

tarten

Vagón nepotřebuje řidiče ale průvodčího. Zato vagónek – třeba modeláře.

Dominik

Ten „řidič“ má klasickou licenci, a všechno jako strojvedoucí, takže akorát stačí, když projde kurzem na elektrické HV a do ZOZ si doplní znalost, tzn. krom SHV, tam bude mít ještě E.

Výkolejka

Ridic vagonku?

Lukáš Chytil

Se nesmíte hned nechat, to už je zde pomalu klasický kolorit. To dělá dle mne schválně a protože to některé zdejší nádražáky štve, tak ho to baví v tom pokračovat dál.

Když se na to nebude reagovat, tak ho to, jako každé malé dítě, přestane bavit.

Axel

Ne, vůbec nemám radost z toho, že veřejná doprava, zejména železniční, „odhání“ cestující. Kdyby to nebylo tak tragické, tak bych asi vyhověl přání (a odmlčel se)… Jenže posuďte sami… Např. dominantní dopravce ČD si objednal/předjednal nové vagonky za 45 miliard (plus nové lokotky, a plánuje investice do zázemí v miliardách Kč)… Co z toho vyplyne během příštích cca 10 let? Když si vezmeme strukturu nákladů pasažérské dopravy v ČD, tak pevné náklady (odpisy, úroky) tvoří cca 24%… Ale po dokončení obnovy zhruba 1/4 sedačkové kapacity (díky těm 45 miliardám atd.) se pevné náklady (odpisy, úroky) téměř ZDVOJNÁSOBÍ !!!! Odporuje ekonomické… Číst vice »

Lukáš Chytil

Jenže tady mícháte jablíčka s hruštičkama. Odpisy nejsou náklad, tím si jen snižujete základ daně.

A s čím by podle vás měly ČD bez obnovy vozového parku dál jezdit? Čím jiným přitáhnout pozornost cestujících než obnovou vozového parku?
Na co jiného chcete přitáhnout solventnější zákazníky než lepší a komfortnější vozidla?

Axel

1. Dovolím si nesouhlasit, neboť jsem uvedl tu základní chybu. Že cestující jsou nezajímaví pro většinu nádražáků… Koneckonců v tomto smyslu mluvil i nynější ředitel dominantního dálkového dopravce – firmy ČD – pan Bednárik Jestli se mýlím, tak mne prosím opravte – jak cestující dálkové železniční dopravy pozná Baťovo: „Náš zákazník, náš pán“ ? 2. Samozřejmě, že odpis kupní ceny nových vagonků (a lokotek a zázemí) je náklad. A jestli pak víte, že částka odpisů pasažérské ČD odpovídá ročním tržbám od cestujících? Tj. až se (téměř) zdvojnásobí pevné náklady (odpisy a úroky), tak by měly stoupnout na dvojnásobek také tržby… Číst vice »

Výkolejka

Chcete email na pana Bednárika?
Myslím že odborníka jako jste Vy by rád viděl ve svém týmu 😀

PS: v některých krajích je příjem pro ČD z jízdného nula korun. Tak tam nelze ani umýt okna podle Vaší teorie : – D

Axel

Ne, určitě se nebudu živit nádrážckým oborem, neboť jsem si dovolil být „poslem špatných zpráv“…

Tj. apriori bych byl některými vnímám negativně, přestože já nezavinil tu nynější/budoucí neradostnou situaci.

Jediná šance je, že nádražáci začnou přemýšlet o cestujících, nikoliv o jakýchsi „objednatelích“

…Neboť bude-li NARŮSTAT zájem cestujících, budou ZACHOVÁNY I provozní dotace.

Lukáš Chytil

Tak, že jsou cestující odpad, tak tady neustále dokolečka opakujete JEN VY!! Ano odpis náklad je, ale „fyzicky“ platíte ten úvěr za vozidlo. Odpis je náklad v účetnictví. To že se nám tady snažíte s vaší dementní mluvou otevírat oči je sice hezké, ale nikoho to tady nezajímá. I kdyby se strojvedoucí a průvodčí rozkrájeli, tak cestujícím nemohou nabídnout víc, než co jim určil zaměstnavatel. Takže se svými skvělými radami musíte psát jinde než tady, protože je to pro vás jen házení perly sviním (omluva ostatním normálním diskutujícím). Sám jsem u dopravce, který chce být pro cestující přívětivý jezdil a… Číst vice »

Výkolejka

Jenze on slibil ze uz tady psat nebude a zase s tim zacal : – ) a jeho prispevky jsou tak absurdni a mimo tema ( treba i ten co ted napsal vam) ze si skoro myslim ze to nedela schvalne ale ze je proste tak“chytrý“.
Ale mate pravdu, blaznum se nema odporovat : – )

Miroslav Zikmund

Ano provozují buď MTV nebo pracovní stroje … mezi těmi co jezdí s MTV jsou i „řidiči“ s papíry na E trakci, ale zcela jistě na 193 … ještě z dob jednotného podniku ČD,
Jinak si mohou na občasné akce najmout strojvedoucího s papíry na lok 193 od ČD a.s. / jiného dopravce …

Karel

Vlastní z CTD

M152

Ano, vlastní.

czhunter

Stojím si za tím, že měla být oranžová s modrýma logama.

milan

Přesně tak, dle designového manuálu SŽ.

Bmo

Měla být růžová s (růžovejma) hvězdičkama 🙂

Bmo

Eéé, se zelenejma hvězdičkama.

Potulný wechtr

Muž z Ria, Belmondo.
Super 🙂

milan

Ono jde v zásadě o nic, klidně může být černý a doplněný nadživotními bustami vedené Slovinských železnic. Ale jde o to, že si někdo za slušné peníze nechá navrhnout korporátní tvář a každý řadový zaměstnanec, pokud ji nedodržuje je popotahován (služební stejnokroj nevyjímaje). Jasný!

Miroslav Zikmund

No jednodušší a levnější by bylo přistavení někam na manipulační kolej s dostatkem prostoru – například do Mochova nebo Lužce (za výkolejku na původní nádraží), zakrýt to, co musí zůstat viditelné, skla apod., pak veřejně pozvat sprejery, aby se tam vyřádili s vlastními spreji ….

Axel

Tahle pasáž z článku se jeví, že postrádá „vnitřní integritu“, ve smyslu polopravdivosti.
„Siemens ji dosud využíval pro testování.“
….

cituji z https://www.elektrolokarchiv.de/index.php?nav=1407582&lang=1&id=75312&action=portrait
„__.10.2014 hired to Lokomotion Gesellschaft für Schienentraktion mbH, München [D] „193 901“ [until __.__.2015]
__.08.2015 hired to CargoServ – Cargo Service GmbH, Linz [A] „193 901“ [until __.08.2015]
__.09.2015 hired to Lokomotion Gesellschaft für Schienentraktion mbH, München [D] „193 901″ [until __.09.2015]“

Mates

A to ako Siemens nemohol testovať vnútorné či packetové prvky u zákazníkov? Prípadne im mašinu zapožičiať v rámci garančných opráv na vykrytie obdobia nedostupnosti rušňa v záruke?

Axel

Jasně, proč ne? Akorát článek vyznívá poněkud jinak. Osobně bych si tipnul, že kdyby SIemens furt provozoval Dispolok, tak by i tato lokotka byla zahrnuta mezi lokotkami k půjčení…. Ale předpokládám, že součástí prodeje firmy Dispolok byla i podmínka, že SIemens několik roků po prodeji téhle dceřinné firmy, nevytvoří nějakou jinou půjčovnu, ve smyslu nástupce původního Dispolok… Ostatně lokotky EuroSprinter U4 „vyrobené do zásoby“ by se přímo hodily, aby byly provozovány v nějaké půjčovně lokotek, do té doby než se najdou zákazníci o odkup… https://www.elektrolokarchiv.de/index.php?nav=1406894&lang=1 … ale myslím, že nějak cílevědomě tyhle lokotky SIemens nepůjčoval. Opraví mě znalejší, pokud jsem… Číst vice »

Mates

Ani nebudem na Teba reagovať, nemá to zmysel.

Arnošt

Je vhodné připodotknout, že to není jen tak nějaký tuctový vectron, ale je to úplně první vyrobený vectron (výrobní číslo 21691/2010), v Siemensu důvěrně nazývaný „OMA“ (Babička).

Jarda 2

A my ten krám koupíme a ještě tomu tleskáme…
Ostatně jako vždycky, když se nějakýho krámu chtěj Němci nebo Rakušáci zbavit – my po tom skočíme jako slepice po flusu a píšeme o tom oslavný články prezentujeme to jako úspěch….
Je mi z toho velmi smutno… A ještě víc smutno je mi z toho, že drtivá většina zdejšího čtenářstva tomu bude uslintaně tleska a mě mínusovat… Odhaduju to na 56 mínusů – nebo jich hude víc?

Axel

Pro Jarda 2… dle orientačního srovnání železničního mýta pro pasažérské vláčky je ceník SŽDC velmi levný.

Kdyby došlo ke srovnání ceníku SŽDC, třebas na úroveň Polska, tak by to znamenalo citelné prodražení jízdného v desítkách procent.
… Pro ilustraci – v nákladech pasažerského dopravce firmy ČD tvořily poplatky pro SŽDC za železniční koleje cca 6,5%.

Tj. – pane Jarda 2 -máte-li názor, aby SŽDC nekupovalo ojetinu, ale zbrusu novou lokotku třebas za 200 milionů … tak copak to způsobí ???

Ćím vyšší náklady SŽDC = tím vyšší tlak na zdražení ceníku pro pasažerské vláčky.

MHD

Zase ty vláčky, lokotky, případně vagónky. Máte snad malé dítě, nebo nového přítele?
Oceňuji, že slova ceník a koleje píšete bez zdrobnělin. To je velký úspěch!

Axel

Přítele „s výhodami“ nemám, protože manželka mi plně stačí plus kamarádi/dky

A děti ano, dvě. (plus jejich starší sourozence).

MHD

Dobře. Zdá se, že okolní prostředí vás nenutí k použití zdrobnělin. Zkuste tedy, prosím, zapracovat na té odborné terminologii. Např.
-Vagóny
-Lokomotivy
-Vlaky
Lépe se to pak čte. Díky.

Axel

Nedá mi … kolik času jste Vy vynaložil na hejtování kvůli jiné zdrobnělině : „lokálka“?

Kubrt

Slovo lokálka (není to zdrobnělina) v sobě nese informaci o charakteru té konkrétní tratě. Slovo vagonek v sobě žádnou informaci nenese.

Axel

Aha…. Tak mi to tedy vysvětlete, jak poznat co je/není „lokálka“.

viz železniční koleje v:
a) Zastávka u Brna
b) Veselí nad Moravou
c) Uničov
d) Bludov
e) Karviná
f) Praha-Bránik
Je to či není to „lokálka“?

A slovo vagonek je jednoznačně srozumitelné = kupuju si jízdenku do vagonku, ať v nádražštině to má cca 5 různých názvů
… Naproti tomu lokotka mě jako cestujícího nesveze, i když teoreticky by mohla (na stojáka).

Kubrt

Pojem lokálka, Lokalbahn, byla zaveden pro tratě postavené podle technických a ekonomických pravidel pro místní železnice, uvedeno v život patřičným zákonem v roce 1880. Samozřejmě za těch 140 let se pojem lokálka poněkud rozostřil, když některé někdejší hlavní tratě mají čistě místní význam (např. většina někdejší Pražsko-duchcovské dráhy) a naopak některé trět postavené jako lokálky mají dnes výzanam i pro dálkovou dopravu (např. Poříčany-Nymburk). Nicméně ten hlavní obsah slova lokálka je stále zřejmý – železnice výzmaná pouze pro místní obsluhu, postavená dle „lokálkového zákona“.

Axel

Děkuji za zajímavé historické okénko.

Nicméně jaké je z toho poučení pro dnešek?

Právě z pohledu dnešního/budoucího použití cestujícími, jsem položil 6x konkrétních příkladů

…A Vy jste se konkrétní odpovědi vyhnul. -:(

Kubrt

Aha, o nějakém dnešním/budoucím použití cestujícími nebyla dříve řeč, ale budiž:
ne
ne
ne
ne
ne
ano

Axel

Celou dobu je to o pohledu cestujících. Neboť obvykle zdejší diskuze víceméně ignorují cestující. K Vašemu rozdělení co je/není lokálka… hm v tom případě je to naprosto nesmyslné označení, neboť pod stejným označením se skrývá dost rozdílná náplň. P.S. K Vašemu původnímu hejtu, že slovo „lokálka“ není zdrobnělina od slova lokální… No samozřejmě, že je to stejná zdrobnělina, jako vagon a vagonek…. Tož tak, u jednoho označení někteří zdejší fanatici „skáčou do stropu“, u druhého označení jsou v naprostém klidu… Holt patrně vyznávají pravidlo: § 1 Nikdy se to tak nedělalo a §4 Na to je předpis a §6 Cestující… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Pakliže jste toho názoru, že lokálka je zdrobnělina – pak jedině od slova LOKÁLA > lokálka, lokálečka.
Mohl byste ovšem zdejšímu PT obecenstvu vysvětlit, co to slovo LOKÁLA (v 1. pádu ženského rodu v českém jazyce) věcně znamená = praktický význam slova.
Já jsem se k tomu nedopracoval – možná jsem špatně hledal.

Miroslav Zikmund

Zřejmě jste stále nepostřehl, že „lokálka“ je slovo pocházející z němčiny – viz výše – Lokalbahn = místní dráha …
Lokálka není „zdrobnělina“ …
Mimo „drážní“ prot
středí se výraz lokálka používá i v novinařině pro krátké zprávy místního významu ….

Axel

Ach jo, emeritní zasloužilí nádražáčí odborníci a takové hlody….

Zpodstatněné přídavné jméno od „Lokální“ je „“Lokála“.

Ve formě zdrobněliny je „lokálka“.

Podobně např. jiné přídavné jméno „Vertikální“ … „Vertikála“…a zdrobnělinou by bylo „Vertikálka“.

Konec jazykového okénka.

tarten

Lokálka není zdrobnělina. Je to slovo ženského rodu (protože „ta“ trať), podobné jako slovo mužského rodu lokál, které se ale používá v jiném významu. Slov ženského rodu končící na -ka, které nejsou zdrobnělinami je víc. Například maska.

tarten

Maska není zdrobnělinou slova masa. Podobně hrobka není zdrobnělinou slova hrob, má trochu jiný význam, je dokonce větší.

Jackub

Pasažérské vláčky… Takto opravdu mluvíte? Že jedete s „prcky“ na výlet „pasažérským vláčkem“? Na téhle infantilní mluvě mě vskutku zaujalo její velice netradiční skloubení s výrazem „pasažérským“. Tomu vaši prcci rozumějí? Pokud není vaší mateřštinou čeština, tak se omlouvám. Jinak mě vše odpověď opravdu zajímá, zajímá mě vývoj jazyka a vaše příspěvky jsou v tomto ohledu opravdu pozoruhodné. Děkuji!

Axel

1. Primárně to vyplývá z poznání, že buď pasažérská železniční dopravy radikálně změní přístup k cestujícím, s cílem získat spoustu dalších SOLVETNÍCH cestujících. S využitím pasažérské kapacity něco pod 30% nepřežije v současném rozsahu. 2. Lehce „švihlý“ přístup – přestat se brát tak strašně vážně – by mohl pomoci, jak překonat odpor cestujících, aby přesedli z autíčka (ve kterém jezdí sami) do veřejné dopravy. Viz přístup mladoboleslavské Škodovky , který vylepšila svoji nabídku a pak to velmi důrazně „nabízela“. Úspěšně. Škodovka přežila víceméně ve své podobě. Souputníci této automobilky nepřežili (Wartburg, Trabant, polské FSO, FSM, bratislavský BAZ, Olcit) https://www.youtube.com/watch?v=e9wIsAu5-zg 3.… Číst vice »

Výkolejka

Skoda auto ale neprezila protože jen vylepsila nabidku ale protože ji koupil VW a udelal z toho svoji“pobočku“.

Jak se projevuje nenavistny pristup k cestujicim kteri neznaji nadrazstinu?

Axel

Jeví se jako vhodné přečíst znovu a promyslet.
Howgh.

Výkolejka

Přečetl jsem znovu a odpoved na.moji otazku jsem tam nenašel …

Hřebíček

Jen technická – SŽDC se už před nějakou dobou přejmenovala.

Axel

ale je obtížné rozlišit od SZ – Strany Zelených.

Výkolejka

Přesně tak. Pod clankem o zeleznici je to opravdu matoucí : – D

Axel

Ano, „fanatický“ přístup některých protagnistů – příkazem „vyhnat“ lidi z aut – opravdu nepomáhá.

Proto by v žádném případě nepomohlo přežití železniční dálkové dopravy, pokud by nádražáci se verbálně spojovali se Stranou zelených… Neboť „zakazováním“, se akorát odradí lidi, aby přesedli z autíčka do vagonku…

Přitom, kdyby to zůstalo na DOBROVOLNÉ volbě, tak spousta lidí postupně přesedla do vagonku, neboť v mnoha případech je výrazně lepší použít dálkovou veřejnou (železniční) dopravu než použít autíčko ve kterém pojedu sám, samotinký.

tarten

Jde patrně o autíčko šlapací. Z toho se dá opravdu přestupovat. Například do vagónku zahradní železnice.

Miroslav Zikmund

Ani ne tak od zelené strany, ale od mezistátně / mezidrážně na úrovni UIC/GEB akceptované zkratky SŽ = Slovenske (česky & slovensky Slovinské) Železnice ….

tarten

Proto je vhodné to psát správně – SŽ. Čech, Slovák, Maďar i jiní jsou zvyklí diakritiku rozlišovat.

Miroslav Zikmund

Vlaky v elektrické trakci a objednané výkony u všech dopravců by platit poplatek za použití ŽDC ve stejné výši jako pro obdobná vozidla / výkony upravuje zákon o dani silniční (poplatek za použití pozemní komunikace) ….

Axel

Řeč byla o ceníku za používání kolejí pasažérskými vláčky…. Jakýsi průměr ceníku za jednotlivé evropské země viz str. 20 v https://www.irg-rail.eu/download/5/724/IRG8thMMReport-WorkingDocument-final.pdf

Ceník za použití kolejí v ČR je suverénně nejlevnější ve srovnání s ceníkem v sousedních zemích – Slovensko, Polsko, Německo, Rakousko.

Což je organizace, která sdružuje jednotlivé klíčové úřady pro železniční dopravu – za ČR je členem ÚPDI.

tarten

Nízká cena za kilometr jízdy je u nás zjevně formou podpory železničního typu dopravy státem. Ale v odkazovaném grafu není zahrnuté ošupné a v textu je na to výslovně upozorňováno.

Mates

Tá mašina nabehala 130 tisíc kilometrov, oproti súčasne vyrábaným mašinám v nej nie je takmer nijaký rozdiel. Jazdené Vectrony od Siemensu, ktoré slúžili na testovanie výrobcovi už zakúpili aj iní dopravcovia z Nemecka či Rakúska. Vážne nevidím dôvod na napísanie takéhoto primitívneho komentára.

Jarda 2

Mates: áááá urážlivý komentář z Balkánu..
Zdravím na Félvidék, Magyarország

Mates

Pozdravujem aj ja, avšak slušne, nebudem na takéto primitívnosti reagovať primitívnosťami. Maj pekný deň. Pozdravujem zo Severných Uhrov.

Martin

Lokomotiva je sice 11 let stará, avšak po generální rekonstrukci a upgradu na nejnovější SW a vnitřnosti, ke kterému došlo v uplynulých měsících. V podstatě tak plně odpovídá tomu, jako kdyby si SŽ koupila lokomotivu zcela novou, až na to, že má fyzicky najeto oněch 130 tisíc kilometrů (což je za 11 let nic).

Takže si nejdřív zjistěte, než tu začnete plácat nesmysly.

Arnošt

Navíc je to lokomotiva s potenciálem budoucího odprodeje zpět Siemensu pro umístění v muzeu jako pramáti jedné z jejich nejúspěšnějších sérií lokomotiv 🙂

Axel

Uvidíme. Nabídku na odkup válečné lodě Goeben z Turecka zpět do Německa, odmítli.

Miroslav Zikmund

Se 130 000 najetými km je ta lok, i bez nějaké modernizace v podstatě „nová“, nepoužívaná … Podle někdejšího předpisu ČSD V 25 by měla za sebou 4 prohlídky Em, jednu prohlídku EV a do tzv. prohlídky ESR musela najet ještě cca 120 000 km … Z pohledu tehdejšího předpisu – kdy se na 1 hodinu posunu počítalo z 10 tzv. redukovanými kilometry by i typicky „posunovací“ zálohy měly za 10 let najet asi 6 násobek km, při přepokládaném ročním nasazení lok v počtu 330 dní – zbytek na pravidelné prohlídky, neplánované opravy ….případně pobyt v ŽOS po najetí potřebného… Číst vice »

Jiří Kocurek

130 tkm pro lokomotivu je nic. Milion je čtvrtina životnosti.

Axel

K tomu Vašemu odhadu pro tuto lokotku s maximálkou 200 km/h – „milion je čtvrtina životnosti“…. to platí univerzálně? Nebo to závisí např. na maximálce (tj. nižší životnost pro lokotky provozované občas s maximálkou 200 km/h než je životnost varianty s maximálkou 160 km/h) Ptám se z jednoduchého důvodu – odhaduji, že FLIRTy s maximálkou 160 km/h fy LEO Express ročně najedou cca 300 tisíc km. Platila by tedy pro elektrovagonky FLIRT životnost cca 12 – 15 let, ať už jde o variantu FLIRTU s maximálkou 160 km/h či s maximálkou 200 km/h? Nebo je v tom nějaký rozdíl? Já… Číst vice »

Výkolejka

No naprosta vetsina vasich prispevku jsou sice nesmysly ale toto je uz totalni kravina. Jak prosimvas realne ovlivnuje rychlost potkavani se dvou vlaku v tunelu zivotnost vozidla?

Axel

Prosím Vás, zkuste nebýt líný.

Třebas Vás ohromí, jakou spoustu Vašich otázek vyřeší např. používání služby Google (tecka) com
Obecně k tématu viz např. heslo na wiki encyklopedii “ Druckertüchtigte Schienenfahrzeuge “

Konkrétně viz číselné srovnání životnosti dvou konceptů ICE vs. TGV.
https://www.handelsblatt.com/technik/das-technologie-update/weisheit-der-woche/schienenverkehr-welche-strecke-legt-ein-zug-insgesamt-zurueck/8896436.html?ticket=ST-4024604-K0edc9kptjc4rvpdymcs-cas01.example.org

Výkolejka

Tak to jsem klidný. Jestli srovnavate rychlovlaky s flirty os Leoše tak to se hluboce klaním vasim myslenkovym pochodům.

Axel

Takže nejenže nic nevíte, ale ani si po sobě neumíte přečíst Vaši otázku?

Nicméně díky za poučení, že toto je projev typického nádražáckého šéfodboráře
… neví co chce, ale nedá pokoj, než TO dostane?

Howgh. Navždy vůči Vaším hejtům.

Výkolejka

Presne tak, na centrale odboru je nas takovych mnooohem vice : – )

Kdybyste neco malo vedel o konstrukci kolejovych vozidel tak byste vedel ze to na co se ptate je nesmysl protože konstrukteri a vypoctari nejsou zadni teoretikove jako vy : – )

Ja nebyl ten kdo sliboval ze mistni diskuzi uz nebude zaplavovat svymi neodbornymi a hloupymi prispevky : – )

Miroslav Zikmund

Když jste tak chytrý (pokud to víte) – můžete obecenstvu sdělit, která jediná část kolejového vozidla je unikátní / nevyměnitelná ? Kromě této jediné části můžete – při rozebrání vozidla „na prvočinitele a jejich sešrotování“ a opětovném sestavení vozidla z hromady jiných prvočinitelů postavit „původní“ vozidlo nebo ho za původní alespoň vydávat ….

tarten

Nebýt líný nestačí.

Lukáš Chytil

Už zase začínáte s nesmyslnými proběhy LE?

Miroslav Zikmund

Jinak – v nejlepších letech své kariéry jezdily lok 15x (ex E 499.2) TS 01E až do Čopu a měsíčně najezdily „jen“ cca 25 000 km – za rok, pokud odpočítáme dny plánovaných periodických prohlídek a neplánovaných oprav. za rok – pro zjednodušení 150 000 km … Pokud by tak jezdily (jejich část) od roku 1978 „jen“ čtyři desetiletí, tak by teoreticky najely 6 milionů km … tudíž při najetých 130 000 km za 10 let to dělá 13 000 km za měsíc neboli matematická životnost lokomotivy při stávajícím počtu najetých km je do roku 2482 ….

Samozřejmě ironie ….