Správa železnic má první místní dráhu, je v Praze
Trať na nákladové nádraží Žižkov zatím těsně unikla zrušení.
Správa železnic (SŽ) má ve své síti první trať zařazenou do nové kategorie místní dráha. Trochu paradoxně se nenachází na venkově, nýbrž v hlavním městě: jde o aktuálně nepoužitelnou spojnici z Malešic na nákladové nádraží Žižkov. Správa železnic ji původně chtěla úplně zrušit, pod tlakem města ale žádost o zrušení stáhla a požádala pouze o změnu z celostátní na místní dráhu.
O změně v pátek rozhodlo ministerstvo dopravy. Rozhodnutí podle něj nevyžaduje odůvodnění, neboť bylo vyhověno všem účastníkům řízení. Těmi jsou České dráhy, ČD Cargo, Správa železnic, ministerstvo obrany, Drážní úřad, město Praha, městská část Praha 3 a městská část Praha 10.
Na místní dráhu byl přeměněn úsek „od koncového styku výhybky č. 7 v železniční stanici Praha-Malešice (km 0,404 trati Praha-Malešice – Praha-Zižkov, souřadnice GPS 50.0850214N, 14.5170739E) do konce kusé koleje č. 65 v železniční stanici Praha – Žižkov (km 4,017 trati Praha-Malešice – Praha-Zižkov, souřadnice GPS: 50.0841703N, 14.4717850E)“
Správa železnic obrat vysvětlila tím, že město mělo původně zájem o těleso tratě pro vedení tramvajových kolejí. Jenže právě magistrát podal námitku proti zrušení tratě, neboť by ji rád využil k odvozu materiálu při stavbě městského okruhu. Deník Zdopravy.cz požádal o vysvětlení pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra a obdržel odpověď, že „se jedná o rozdílné úseky“. Bude se tím nicméně ještě zabývat. Podle dřívějšího vyjádření mluvčího Správy železnic Marka Illiaše se po přeměně dráhy začne jednat o jejím převodu do majetku města.
Odříznutá trať po nehodě
Správa železnic nepoužívanou žižkovskou trať, ač byla dosud celostátní, odřízla od sítě loni v listopadu při opravě malešické tratě po nehodě, když výhybku číslo 7 neobnovila. Rychlý zásah ocenili především nákladní dopravci, pro které je trať přes Malešice důležitou tepnou. Věc ale šetřil Drážní úřad pro podezření, že výhybka byla zlikvidována bez náhrady nelegálně. Výsledek řízení Drážního úřadu zatím není znám (deník Zdopravy.cz ho dlouhodobě poptává).
Ačkoliv novela drážního zákona vnesla do českého práva kategorii místní dráha už v roce 2017, tato „škatulka“ se začala plnit až letos v dubnu. Drážní úřad do této kategorie zařadil nedávno zprivatizovanou jihomoravskou lokálku Čejč – Uhřice u Kyjova, o stejný status usiluje i obec Hevlín jako nový majitel trati Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín.
Jednodušší je především administrativa, provozovatel například nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a dopravce nepotřebuje osvědčení o bezpečnosti dopravce. Není také třeba dokládat Drážnímu úřadu finanční způsobilost. Na místní trať se také nevztahují technické specifikace pro interoperabilitu (TSI), tudíž zde není třeba v případě rekonstrukce budovat vysoká nástupiště nebo GSM-R. Nevýhodou pak je, že majitel nemůže čerpat dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Na místní dráze je podle zákona povolen provoz pouze „neveřejné osobní drážní dopravy, osobní drážní dopravy pro potřeby cestovního ruchu nebo provozované historickými vlaky“. Místní dráha musí být oddělená od jiné dráhy, i když v zákoně není přesně napsáno jak.