Správa železnic elektrifikuje druhý nejdelší tunel, uhlí bude možné vozit přes Chomutov
Správa železnic chystá projekt elektrifikace zhruba sedmikilometrového úseku Buštěhradské dráhy mezi Březnem u Chomutova a Chomutovem. Jeho součástí je i
Správa železnic chystá projekt elektrifikace zhruba sedmikilometrového úseku Buštěhradské dráhy mezi Březnem u Chomutova a Chomutovem. Jeho součástí je i druhý nejdelší železniční tunel v tuzemsku: Březenský tunel (1,8 km).
Jde o poslední neelektrifikovaný úsek na trati mezi Žatcem a Chomutovem. Dopravní nelogičnost vznikla v minulosti kvůli dlouhodobě plánovanému stěhování trati v tomto úseku z důvodu rozšíření povrchových dolů. Přeložení trati včetně zbudování Březenského tunelu se završilo v roce 2007, akci platily Severočeské doly. Na elektrifikaci ale nedošlo.
Správa železnic nyní vypsala soutěž na zpracování projektu, předpokládané náklady činí 36 milionů korun. Samotné vylepšení tratě pak má proběhnout od října 2023 do října 2024, počítá se s investicí jedné miliardy korun. Vedle elektrifikace stejnosměrnou soustavou (s přípravou na přepnutí na střídavou 25 kV 50 Hz) dojde k vylepšení traťové třídy z C3 na D4, hmotnost na nápravu se tím zvýší z 20 na 22,5 tuny. Podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše se celá stavba plánuje „za účelem přepravy energetického uhlí“.
Nákladní dopravci už nebudou muset krátký neelektrifikovaný úsek objíždět přes Žatec a Postoloprty. V Březně ústí vlečka Severočeských dolů. Dopravci proto stavební akci podporují. „Je to v souladu s výsledky jednání, která železniční nákladní dopravci vedli se Správou železnic. Dojde mimo jiné k lepšímu využití vozů a vlakové dopravy vůbec,“ uvedl zástupce sdružení nákladních dopravců ŽESNAD CZ Jaroslav Tyle.