Správa železnic chce studii k zavedení dlouhých nákladních vlaků. Před šesti lety stát zaplatil jinou na stejné téma

Nákladní vlak METRANS Rail. Foto: Jakub VamberaNákladní vlak METRANS Rail. Foto: Jakub Vambera

Prodloužení staničních kolejí požadují evropské normy. Stát si už nechal v roce 2015 na toto téma zpracovat studii, teď zaplatí za další.

Správa železnic vypsala soutěž na studii proveditelnosti, která by ukázala možnosti prodloužení staničních kolejí na koridorových tratích na 740 metrů. Prodloužení kolejí by umožnilo zavedení delších nákladních vlaků než dosud.

Zakázku s odhadovanou cenou 16,5 milionu korun zveřejnila Správa železnic na svém profilu zadavatele. Studie má prověřit možnosti úprav či modernizace železniční infrastruktury nutných k zajištění plynulého provozu vlaků o délce 740 metrů v souladu s evropskou legislativou.

Na stejné téma přitom před šesti lety nechalo zpracovat podobnou studii také ministerstvo dopravy. Zaplatilo za ni 1,72 milionu korun, Správa železnic se na ní přitom podílela také. Stát ji platil z evropské dotace. Nabízí se tak otázka, zda materiál o rozsahu 270 stran jako studie nestačí a je potřeba zaplatit mnohonásobně více za další studii.

740 metrů požadují evropské normy. U nás se o takové délce jen mluví

Podle mluvčí Správy železnic Radky Pistoriuosové je materiál z roku 2015 koncepční studií, která nemá rozsah odpovídající studii proveditelnosti. Materiál například neřešil ekonomiku takových staveb. „Studie měla podobu rešerše stavu vůči okamžitým možnostem a byla využitelná v rámci přípravy dílčích samostatně obhajovaných staveb nejen z hlediska doporučovaných opatření ve stanicích, ale také v otázce zvyšování traťové rychlosti. Nejedná se tedy o opětovné zadání/aktualizaci dokumentace,“ dodala Pistoriusová.

Správa železnic ale současně už na řadě tratí má zpracovanou studii proveditelnosti, která s prodloužením pro vlaky na 740 metrů počítá. Jde například o „pravobřežku“ Lysá nad Labem – Děčín nebo novostavbu trati Choceň – Ústí nad Orlicí. Nově zpracovaná studie tak u řady tratí konstatuje, že prodloužení řeší již jiná studie.

Dosud je na české železnici maximální délka vlaku 720 metrů, chybí navíc dostatečná infrastruktura pro to, aby měl takový vlak kde zastavit. Evropské normy počítají s tím, že u koridorových tratí v síti TEN-T mělo už dojít k prodloužení na 740 metrů. To požadují i nákladní dopravci, pro které je ekonomickou nezbytností jezdit s co nejdelšími soupravami. O nutnosti prodloužení kolejí ve stanicích se mluví několik let, zůstalo ale zatím jen u slov a důkladného zdůvodňování, proč to není možné.

Tagy 740 metrů dlouhé nákladní vlaky dlouhé nákladní vlaky nákladní železniční doprava Správa železnic Top
134 komentářů