Dopravci Infrastruktura Železnice

Co dál s mostem pod Vyšehradem? Praha ukázala svoji verzi tříkolejného mostu

Vizualizace podoby nového železničního mostu přes Vltavu ve Výtoni
Vizualizace podoby nového železničního mostu přes Vltavu ve Výtoni

O budoucnosti železničního mostu přes Vltavu na Výtoni má být jasno během letošního léta. Institut plánování a rozvoje (IPR) představil dnes svoji koncepci, jak si budoucnost mostu představuje. Přišel se dvěma verzemi: se stavbou nového i zachování současného. Jisté je, že spojení přes Vltavu bude tříkolejné.

Jsem přesvědčen, že most se dá přestavět i s památkovou ochranou,“ řekl Roman Koucký, který práce na koncepční rozvaze vedl.

Zatímco Správa železniční dopravní cesty žádá o sejmutí památkové ochrany a chce postavit zcela nový most, nové vedení Prahy přišlo s plánem ho zachovat. Jisté je ale víceméně to, že mezi Smíchovem a Výtoní budou v budoucnu vlaky jezdit po třech kolejích. „Je to klíčové pro rozvoj městských vlakových linek,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr. Jasné přitom ještě ani není to, jak naváže třetí kolej na trať vedoucí nuselským údolím k hlavnímu nádraží a do Vršovic, v případě Smíchova je podle náměstka pro modernizaci SŽDC Mojmíra Nejezchleba jisté, že budou tři koleje i na této straně.

Pokud most půjde zachránit, postavíme vedle další jednokolejný most – to prověří posudek švýcarského profesora Brühwilera, kterého jsem spolu se SŽDC pozval na konci února do Prahy. V případě nemožnosti záchrany mostu máme moderní alternativu s odkazem k původnímu mostu včetně řešení obou předmostí,“ dodal Scheinherr.

Koncepční rozvaha se věnuje předmostí na obou stranách Vltavy i nové zastávce v oblasti Výtoně. „Oprava železničního mostu i jeho předpolí je jednou z našich priorit. Tříkolejné přemostění ve stávající ose a nová železniční zastávka na Výtoni má potenciál významně zlepšit dopravu v Praze,“ říká Petr Hlaváček, první náměstek primátora.

Debaty o budoucnosti mostu začaly kvůli jeho velmi špatnému stavu. Jeho náhradu ale komplikuje fakt, že je památkově chráněn. Praha je ale přesvědčena, že jde dospět k dohodě s památkáři.

IPR v tiskové zprávě připomněl, že současné tři dvoukolejné ocelové příhradové oblouky železničního mostu byly instalovány v roce 1901, kdy nahradily původní jednokolejnou konstrukci o pěti lichoběžníkových polích z roku 1871. V době výměny se proti novému mostu zvedla vlna protestů veřejnosti. Po čase Pražané obloukový most přijali a zprvu neoblíbená konstrukce byla později prohlášena za památku.

Nová konstrukce mostu ale neprojde tak razantní proměnou, jako se to stalo na počátku minulého století. Vzácné a stále funkční kamenné pilíře budou zachovány, doplní je přidružené sloupy. Dožilé ocelové oblouky nahradí nová konstrukce.

Nový železniční most bude mít shodně jako původní tři prostě uložená pole o rozpětí 71,2 m. Panorama by mělo zůstat zachováno. Po prověření řady jiných konstrukčních řešení tým navrhl stávající, do jisté míry obligátní figuru mostu ikonizovat a převést ji do soudobého architektonického jazyka. Most bude mít tři hlavní nosníky. Střední nosník rozděluje most na dva prostory. Jeden prostor je dvoukolejný a druhý jednokolejný s vnitřní lávkou o šířce 4 m, která navazuje na zastávku.

Došli jsme k závěru, že je nutné nalézt řešení s maximálním využitím stávajících, zejména kamenných konstrukcí, ale s novou, současnou konstrukcí ocelovou,“ vysvětluje šéf autorského týmu Roman Koucký. „Prozkoumali jsme vícero možností, včetně několika statických soustav, a nakonec přijali řešení, které vychází ze současného tvarosloví mostu. Sestává ze série prostých nosníků a zachovává současnou siluetu. Ano, tu siluetu, proti které prý veřejnost tak vehementně protestovala před více než sto lety.“

Nový most má být tříkolejný. „Přidanou hodnotou bude, že se stane něčím víc než pouhou napodobeninou nebo kopií. Z nedávných příkladů rekonstrukcí železničních mostů vyplývá, že repliky nedopadají z konstrukčního a zejména estetického hlediska vůbec dobře. Kvůli normám dochází ke změně proporcí konstrukcí a tím i ke ztrátě elegance,“ uvedl IPR v materiálu. Historické kamenné konstrukce budou v rámci předmostí konzervovány a důstojně prezentovány jako památky.

Průjezdný profil pro tramvaje bude díky efektivním konstrukcím zvýšen, vznikne nová železniční zastávka Praha-Výtoň a přestupní místo. Nádraží Vyšehrad není bohužel možné využít, protože je příliš vzdálené a principy odbavení cestujících neodpovídají současným požadavkům. Každý rok počet cestujících roste, železniční doprava je na hranici své kapacity a bez třetí koleje není možné navyšovat počet dálkových a tolik potřebných příměstských vlaků.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Ohledně mostu ještě jeden citát, který mi přišel zajímavý: „O stavby by se mělo pečovat a nenechat je chátrat.“ Zdeněk Hřib; zdroj: metro.cz

Miloslav

3 koleje dobrý, ale 4 by byly lepší pro propustnost

Standa

Celkem dobré, na poměry České republiky obzvláště 🙂 PS: https://bit.ly/2647Tcc

Alibaba

Náboženský mimoni zalez…

Michal

WTF…

Riki

Ať se mrknou k sousedům inspiraci nadjou v Blavě, mě se rekonstrukce tedy vlastně nová konstrukce Starého mostu přes Dunaj jeví jako povedené řešení, které se snažilo zachovat starou podobu v moderním pojetí.
Památkáři ať jdou do háje, tak se o něj měli starat aby tak rychle nezkorodoval. Prostě čas je neúprosný zvláště když se na péči fláká.

Hanzí

Tím neustálým přidáváním zastávek se čas cestování a propustnost kolejí skutečně zvedne. Již ted je v návrhu něco přes 20 nových zastávek po Praze. Takže v reálu další tramvaj, tentokrát na ,,velkých,, kolejích. A já měl za to vždy, že vlak má v co nejoptimálnějším čase odvovzit a navozit cestující z periférií a sídel poblíž metropolí.

Petr

Vstoupit do diskuze…Podívejte se do Vídně (tam je zastávek jak much), i když oni mají trochu jinou infrastrukturu

Hanzí

Však ano já vím. A není to jen Vídeň, ale i jiná města v Evropě. Ale jak říkate Vy, ta infrastruktura je tam trošku jinak postavená a nezřídka jsou to taky větší města jak Praha. Zde to dopadne tak , že nacpeme dálkovou, příměstskou a městskou dopravu na jedny, což v podstatě dnes už je a výsledkem jsou tratě kde není kudy co procpat při mimořádnostech. Spíš si myslím aby to ty dojíždějící neodradilo, když např pojedou z Kolína, cestou do Prahy zastaví desetkrát, ale v Praze zrovna tak.

A.R.

Za mě dobrý, nemám tomu co vytknout. 🙂

Ondra

„Jasné přitom ještě ani není to, jak naváže třetí kolej na trať vedoucí nuselským údolím“…
Proč by to nemělo být jasné? Nuselským údolím už tři koleje vedou teď, sbíhají se do dvou jen asi 200 metrů před mostem u Výtoně. A vzhledem k tomu, že v tom úseku nejsou blízko žádné domy nebude problém, aby tři koleje pokračovaly až k mostu a dál.

Gogo

Ovšem ta kolej úplně vpravo uhýbá překvapivě doprava do Vršovického nádraží a sloužila pro nákladní vlaky jedoucí na/z seřaďovací nádraží.

železničář v důchodu

Do hlavního nádraží „smíchovským“ tunelem dvě koleje postačí a ROPID už dávno plánuje železniční spojení Smíchova s Vršovicemi a dále mimo hlavní nádraží, takže to bude stačit.

MartinS.

Já tedy v úseku mezi ulicemi Nezamyslova a Svatoplukova vidí kolejové propojení mezi všemi třemi kolejemi vedoucími Jamrtálem. Takže směřováni té koleje do Vršovic zase tolik vadit nebude…

Alibaba

Ale i těch 200 metrů bude stavebně krizových. Má-li v téhle části být i nová zastávka Výtoň, tak tam prostoru není nazbyt (ulice Svobodova). Jako že budou dle vyjádřeních zachovány současné pilíře, tak nový most (kolej a nástupiště) budou od starého po proudu řeky. A nebo se přistaví nové pilíře z obou stran starých?

ApolloXI.

Jak vidno z Negrelláku, problém opravit, rekonstruovat kamenné pilíře, potažmo oblouky nečiní ani v dnešní době žádný problém, natož pak přistavět. Jen chtít. Vyšehradské předmostí je, pokud vím, také památkově chráněné. A k těm stížnostem před více jak sto lety bych jen dodal: nelze se zavděčit lidem všem, dnes stejně jako před sto lety. Tolik jich ale tehdy zase nebylo, dohledat se dá jedna, dvě, a těmi jsou ještě stesky tehdejších pisálků – mají právo na názor jako každý jiný a nikdo jim ho nebere. Ten nejznámější byl použit i coby argument proti mostu ve zprávě SŽDC a citován byl… Číst vice »

skyisblue

Achjo…sice tak nějak částečně zachovají siluetu oblouků, ale jinak to bude jen pokus o kopii. Kdyby Scheinherr raději místo zachraňování každé cihly ve městě podporoval architektonickou soutěž na moderní zajímavé řešení, které by tady bylo pro příští generace, bylo by to užitečnější než tato nepovedená kopie. Záměna mostu mohla být šance pro zajímavou architekturu a zajímavé řešení, které by dalo třeba více vyniknout Vyšehradu, ale my musíme potěmkinovsky nahradit původní již nevyhovující, ale technicky zajímavou konstrukci tímto. Přitom kdyby tam dodnes nic nestálo a chtěli jsme tam dnes postavit konstrukci ve tvaru současného mostu, tak bude Scheinherr i UNESCO proti… Číst vice »

železničář v důchodu

Architekti se mohou v Praze „vyřádit“ klidně na jiných plánovaných mostech …

XXXD

Buďme rádi alespoň za tyto návrhy, byť nejsou nic kdovíjak světoborného, tak podle mého názoru zcela lepší než zachovávat současnou konstrukci. K nějaké architektonické soutěži bych se také určitě přiklonil, ale tady není příliš času na to zabývat se nějakou zdlouhavou soutěží, jelikož most je v kritickém stavu.

X 1

Skyisblue
Souhlasím s tebou.
Raději bych se díval na pěkný Vyšehrad, než starý most. Ten se mohl klidně po částech přesunout na jiné místo a mohla na něm být třeba cyklostezka a chodník.

Mickey

Už aby to bylo.

John

Projekt se mi moc líbí, ale má to jedno velké ALE. Proč jenom 3 koleje ?! To je dost málo. Chtělo by to aspoň 4 koleje. V reálném provozu jsou 3 koleje k ničemu.

Tomáš Záruba

To není pravda.

Petr

Zatím nejsou ani 3

XXXD

Jsem zvědavý, jak byste tam ty čtyři koleje narval. Mezi Smíchovem a Vyšehradem by to snad i přes nepříliš dobré prostorové možnosti šlo, ale dál? To asi sotva, vzhledem k tomu, že je zde hustá zástavba, takže jestli nechcete lidem bourat domy, tak je to téměř bez šance. A pak byste to taky musel ještě napojit na 2. vinohradský tunel, aby to mělo vůbec smysl. Kromě toho pokud se někdy zrealizuje Nové spojení 2, tak by i ty čtyři koleje byly nejspíš potom zbytečné.

ApolloXI.

NS2? Počkejte tak padesát let a možná se dočkáte. A to jsem optimista 😀

Gremli

4 koleje na mostě by mohly mít své využití…na straně Smíchova by se vešly a na straně Vyšehradu by se to za zastávkou Výtoň stáhlo na 3 koleje… Zvýšilo by to propustnost přes zastávku Výtoň, a 2 mostovky vedle sebe každá pro 2 koleje by umožnily v budoucnu snadnější údržbu – kdyby se 1 mostovka zavřela kvůli opravě, pořád by byly 2 koleje průjezdné.

Alibaba

A co na to „Praha“, že jí seberete větší kus ulice Svobodova?

Romanero

Zajímalo by mě, jak se na vehementní tlak na zachování 150 let staré „rámusácké“ koncepce bez průběžného štěrkového lože dívají obyvatelé přilehlých domů.

Ale hlavně že Scheinherrova památkářská dušička bude spokojená.

ApolloXI.

Vaše starost o zdraví místních obyvatel mě dojímá. Obzvláště komické srovnání s hlukem od aut, které je tak nějak mnohem výraznější zvukovou složkou 🙂

Gremli

Bydlel jsem půl roku kousek od železnice ve Vídni… Přes den člověk slyšel jen ruch velkoměsta, v noci bylo ticho, které občas pročísl velmi hlasitě projíždějící vlak. Totéž bych čekal tady…vlaky vyniknou pouze v noci, kdy je nic dalšího nepřehluší… Ale ono jakékoliv ztišení čehokoliv, pokud je rozumně proveditelné, by mělo být vítané 🙂

Petr

Bydlí tam dobrovolně. To je jako byste si stěžoval na cinkající závory u přejezdu, na kuňkající žáby u rybníka – každý má možnost volby bydlení (v každé lokalitě musí s něčím počítat)

Démon

Může mi někdo vysvětlit, co je na tom mostě památkově chráněné? Až to spadne do Vltavy, bude to někdo obnovovat? Stejně ten most hyzdí celé okolí.

Alibaba

Konstrukce (tvar a asi i stáří).

A jestli hyzdí je vyloženě subjektivní pocit. 🙂

ApolloXI.

Umíte číst? Nepochybně ano a vyhledávač taky umíte používat, tak si ty důvody v památkovém katalogu přečtěte. To, že je něco v tomhle státě památkou vůbec nic neznamená.

Petr

To pouze vy hyzdíte tuto diskusi vaším subjektivním názorem

Xaver

Je nějaká naděje, že se někdy opraví nádraží Vyšehrad?

Juraj

Ako železničná stanica nie.
Ako historický objekt s iným využitím snáď áno – keď sa dorieši majetkoprávny spor.

ApolloXI.

Byl jste tam někdy? Kdo tam opravdu byl se podívat a neviděl to jen z Googlemaps? Místa je tam docela dost, nástupiště na vnitřní straně oblouku by nebyl problém. Jistě, lejstra … tak když se to hodí, mává se tu lejstrama a když se to hodí, tak se k lejstrům udělá tisíc výjimek. A vlastně nikdo pořádně neví, proč tu zastávku v roce 1960 zrušili? Všechno jen spekulace a úvahy (i když nepopírám, že některé mají logiku).

Alibaba

Jedna důležitá výjimka, nástupiště v oblouku, budou tam větší díry mezi vlakem a hranou nástupiště.
A zrušeno to bylo asi z nedostatku kapacity traťového úseku.

Roman

prakticky není. s památkářema se nepodařilo vyjednat žádný kompromisy s přístavbama atp, tak se to nechá spadnout a nazdar bazar.

Ondra

Stát to měl už dávno vyvlastnit, zrenovovat a využít pro veřejněprospěšnou úlohu.

Kubrt

Jakou konkrétně veřejně prospěšnou úlohu by sis tam představoval?

ApolloXI.

Zájem byl již před lety a to od Prahy 2. ČD neměly zájem a raději to střelily neprověřené firmě odkudsi z tramtárie s formální adresou ve Vraném. Doporučuji jeden z posledních studentských návrhů (který bohužel není první a zřejmě ani poslední). O IPR si myslím své, stejně jako o tomhle státu a jeho vztahu k památkám anebo architektuře – viz kauza Transgas apod.

X 1

Nádraží Vyšehrad
Majitel: pan Janoušek.
Jedna ruka a snad i jedno tělo s panem Bémem.
Oběma říkala „tatínku“ i slavná Opencard.

AAA

Galerie, koncertní síň, komunitní centrum a tak ne 🙂 Nebo třeba nějaká klinika…

ApolloXI.

Jistě, a tu památkově chráněnou čekárnu zbourali a vzrostlé stromy vykáceli taky památkáři.

Michal

Návrhu není co vytknout, pohledové zachování oblouků tam je a zbytek je železo.

Mostní konstrukci pokud by někdo chtěl, lze samozřejmě repasovat a využít na nějaký méně zatěžovaný most/lávku jinde, v okolí větších řek je spousta míst, kde by byli za most vděční a krásná technická památka může sloužit dál tam, kde technicky stačí.

A technický dotaz, nebývaly tu nějaké inteligentnější listovací galerie?

Alibaba

Přečetl jsem si ten posudek, co tady byl v minulých článcích o tomto mostu?
Já jen že ta ocel je zralá po 100 letech na hutě. A to se ještě neví, co to s konstrukcí udělá, když se do ní sáhne.
Jsem za novou konstrukci z nového materiálu v jakékoliv podobě (tvaru).

X 1

A já jsem zase pro nový dizajnový most, bez jakékoliv nadúrovňové konstrukce. S odhlučněným svrškem a dizajnovýmy sloupy trakčního vedení a ledkovým, barevným osvětlením. Chci se dívat na čistý most a za ním na Vyšehrad. Starý most částečně opravit a přesunout jinam jako cyklostezku.

Michal

To je samozrejme reseni v duchu doby, ale bohuzel zcela neprosaditelne.
Novy most mi prijde mene masivni a mene napadny…

Alibaba

Co to je „nadúrovňová konstrukce“ ?
Jestli tím myslíte, to současné provedení – obloukový most se spodní mostovkou, tak to tam z důvodu řeky (plavba a Q100) musí zůstat.

Michal

No je, ale 30 let nekde na okresce pres Berounku by to vymene nejshnilejsich casti snad prezije…

Petr

Takže 70 – 80% mostní konstrukce? Vy na to máte peníze?

Michal

Tak ze tří oblouků můžete možná vyrobit jeden – já na tom určitě nijak netvrvám, ale třeba by to pomohlo v jednání s památkáři…

Petr

Myslíte, že ten most zvládne nějakou manipulaci kamsi?