Správa železnic chce pod Vyšehradem tři koleje, vypíše architektonickou soutěž
Správa železnic chce definitivně rozlousknout podobu železnice přes Vltavu v Praze mezi Výtoní a Smíchovem. V červenci hodlá vypsat architektonickou
Správa železnic chce definitivně rozlousknout podobu železnice přes Vltavu v Praze mezi Výtoní a Smíchovem. V červenci hodlá vypsat architektonickou soutěž, ze které má vzejít řešení tohoto úzkého hrdla pražské železnice. Deníku Zdopravy.cz to řekla mluvčí Radka Pistoriusová.
Správa železnic poslala podmínky soutěže k připomínkám na pražský magistrát. Přemostění pod Vyšehradem přitom má být tříkolejné. Soutěž má vyřešit i návazné území na obou březích, na Výtoni má vzniknout nová železniční zastávka.
Podmínky připomínají variantu, kterou Správa železnic prosazovala zhruba před pěti lety, kdy se počítalo s výstavbou mostního dvojčete vedle starého mostu. Na nový most se měly přesunout dvě koleje, na starém by zůstala jen jedna. Řešilo by to i výluky během stavby. Správa železnic tehdy tvrdila, že výstavba zastávky Výtoň má smysl právě jen se současným zbudováním nového mostu. Hotovo mělo být v roce 2019. Návrat k této variantě ale Pistoriusová bez dalších podrobností odmítla. Pražský Institut plánování a rozvoje před více než rokem přišel s variantou jednoho tříkolejného mostu.
Správa železnic i architekti se budou nicméně muset vyrovnat se skutečností, že starý most pod Vyšehradem je kulturní památkou. Po dlouhé řadě sporů o tom definitivně rozhodlo ministerstvo kultury letos v březnu. Správa železnic, která o sejmutí památkové ochrany usilovala, se neodvolala. Následně vyjádřila názor, že i přes ochranu bude možné zchátralou ocelovou konstrukci vyměnit. Podle posudku z roku 2018 vydrží stávající konstrukce bez zásahu jen pět let.
Úsek mezi hlavním nádražím a Smíchovem – a především více než stoletý ocelový most pod Vyšehradem – je nejvýznamnější úzké hrdlo pražského železničního uzlu. Správa železniční dopravní cesty léta mluví o jeho modernizaci, která měla už dávno začít.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. I tehdy obyvatelstvo protestovalo, nakonec ale vzalo ocelové oblouky na milost a dnes patří k vyhledávaným pražským panoramatům.
V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky, nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci. Kloknerův ústav ČVUT doporučil železniční správě most neopravovat a nahradit jej novým.