Správa železnic chce nad nádražím Bubny další nástavbu. Zvažuje tam přesun své centrály
SŽ srovnává, jak jsou jednotlivé lokality komerčně atraktivní. Zatím se hovořilo hlavně o Smíchově.
Hrubá stavba nové nádražní budovy Praha-Bubny sice už stojí a příští rok ji čeká slavnostní otevření, přesto už nyní Správa železnic (SŽ) poptává studii na její nástavbu. Vyplývá to z aktuálně uzavřené smlouvy se studiem Jakub Cigler Architekti.
Nová administrativní budova se po svém dokončení stane adeptem na nové sídlo centrály SŽ, které je už v tradičním paláci v Dlážděné ulici u Masarykova nádraží těsný.
Podle zveřejněné smlouvy na koncepční studii a architektonicko-stavební návrh má administrativní budova tvořit nástavbu nad stanicí a bude tak vycházet z jejího půdorysu.
Na střeše nádraží Bubny. Prošli jsme estakády i budovy největšího železničního staveniště
Podle mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové má zakázka hlavně prověřit možnost vybudování nového administrativního objektu nad stávajícím zastřešením stanice. Exponovaná lokalita má totiž své limity.
„O využití obchodního potenciálu v dané lokalitě uvažuje Správa železnic dlouho, právě proto má zastřešení podobu platformy. Stejně tak prověřujeme i možnost realizace objektu před stanicí, kde se nacházejí další pozemky v naší správě,“ uvedla mluvčí.
Adepti na nový velín
Správa železnic hledá místo pro svou novou centrálu již delší dobu. Dosud se mělo za to, že vznikne v rámci přestavby nádraží Praha-Smíchov. Pro tamní pozemek dokonce SŽ uspořádala již před několika lety architektonickou soutěž.
Vítězný britský ateliér William Matthews Associates budovu centrály navrhl v půdorysu vysokorychlostního vlaku. Podle smlouvy mu Správa železnic zaplatila celkem 149,7 milionu korun. Mimochodem: stejná kancelář navrhla i lanovku z Podbaby, projekt však pravděpodobně skončí v šuplíku.
Nové sídlo Správy železnic navrhnou britští architekti, projekt vyjde dráž než odhad
Nyní však SŽ změnila strategii a zkoumá, zda by se na smíchovské lokalitě nedalo vydělat spíše komerčně. „V tuto chvíli běží paralelně zpracování finanční analýzy na prověření obchodního potenciálu jednotlivých lokalit pro umístění administrativních objektů Správy železnic,“ uvádí mluvčí.
Kromě Smíchova a Bubnů uvádí ještě třetí lokalitu v Edenu. „Následně dojde k vyhodnocení obchodního potenciálu a k finálnímu rozhodnutí, kde bude budoucí sídlo Správy železnic stát,“ popisuje Eberl Friebová s tím, že zbývající lokality by pak měly být využity komerčně.
Vlastní výtah pro VIP
Součástí zadání nyní objednané studie u architekta Jakuba Cíglera je tak i vzor „Dopravního komplexu Smíchov“. Architekt má podle něj sestavit stavební program.
Jeho bodem je například „jasné definování zásadního vertikálního uspořádání části VIP prostor: generálního ředitelství (nejvyšší patro) a náměstků GŘ v nižších patrech. Očekává se, že tyto prostory budou obsluhovány výtahem s kontrolovaným přístupem“.
Všichni konkrétní náměstci a další členové vedení drah mají v materiálu přesně specifikované požadavky na výměru kanceláří. Totéž se týká technických úseků.
„Stavební program byl ve studii uveden záměrně, aby byly prověřeny podmínky právě i pro možné sídlo Správy železnic,“ potvrzuje mluvčí.
Podmínek má však architekt v zadání celou řadu. „Prvky fasády mohou z půdorysu ŽST vystupovat, ale nemělo by dojít k výraznému přesahu,“ upřesňuje se ve smlouvě. Ta zároveň navrhuje, že vstupy do budovy mohou být přímo propojeny s nástupišti.
Úředníci a technici správce české železniční infrastruktury by tak mohli jezdit do práce vlakem, a to doslova.
Terasa vezme za své
V zadání se upozorňuje, že v těsném sousedství bude probíhat přestavba stávající výpravní budovy nádraží, kde vznikne Památník ticha a administrativní budova by tento projekt neměla ovlivnit. Zároveň má stavba probíhat za provozu stanice a návrh tak nesmí dlouhodobě znemožňovat kolejový provoz.
Během posledního kontrolního dne navštívil staveniště nádraží i ministr dopravy Martin Kupka spolu s novináři. Stavbaři umožnili návštěvníkům vstup na střechu nádraží, kde má podle projektu vzniknout terasa pro veřejnost s velkolepým výhledem na Prahu. Klíčovými architektonickými prvky střechy jsou také rozsáhlé světlíky kruhových tvarů. To vše by však pravděpodobně po nástavbě mohlo zaniknout.
Mluvčí však uvádí, že se s touto možností počítalo. „Projekt stanice v Bubnech zohledňuje závěry architektonické studie Bubny-Zátory, kde je navržena velká transformace celého území. Stávající přestřešení je proto navrženo tak, aby budoucí nástavbu umožnilo, ale zároveň plnilo technické normy pro provoz dráhy.“
Termín porovnání projektů a výběru lokality pro přestěhování centrály SŽ je poněkud mlhavý. „V tuto chvíli je předčasné termín uvádět. Nejprve musí proběhnout finální vyhodnocení a následně se budou řešit další podmínky včetně financování,“ uzavírá Eberl Friebová.