Spor o ostrůvek na tramvajové zastávce Staroměstská. Exnáměstek obvinil nové vedení Prahy, že ho nerozšířil
Podle Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) je potřeba najít komplexnější řešení dopravy v oblasti, jinak hrozí zhoršení průjezdnosti tramvají.
Bývalý náměstek pro dopravu v Praze Adam Scheinherr (Praha sobě) kritizoval na sociálních sítích svého nástupce Zdeňka Hřiba (Piráti) za finální podobu rekonstrukce tramvajové trati na Smetanově nábřeží. Její součástí mělo podle Scheinherra být i rozšíření tramvajového ostrůvku na Staroměstské. K podobné úpravě došlo v minulosti například na Malostranské. Umožnilo by to bezpečnější provoz pro cestující MHD, kterých se v této oblasti pohybuje řádově více než lidí v autech.
„Tato zastávka je jedna z nejvytíženějších v rámci pražské památkové rezervace, kdy ji využije denně až 13 000 cestujících obousměrně,“ vysvětlil Scheinherr. Upozornil, že se za poslední roky výrazně zvýšil počet spojů, které přes Staroměstskou projíždí. Problémem zastávky Staroměstská je, že se lidé často ani na nástupní ostrůvek nevejdou a přepadají do vozovky. Podle Scheinherra byl ještě za jeho působení připraven projekt, který získal všechna potřebná povolení. Přinesl by širší ostrůvek.
Mělo zmizet i zábradlí
„Nově měl být též přechod rozdělen na dvě části a tím by se též zlepšilo pohodlí pro příchod a odchod na zastávku. Zároveň se měly odstranit nepotřebné části zábradlí v Kaprově ulici. Všechny práce jsme zkoordinovali a realizace bývala mohla proběhnout za současné výluky nutné pro výměnu stožárů na Smetanově nábřeží,“ uvedl Scheinherr. „Bohužel těsně před realizací byl ze strany nového náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba projekt pozastaven a odložen na neurčito. Prý na žádost radního Vojtěcha Ryvoly z MČ Praha 1,“ dodal Scheinherr.
Obavy z průjezdu náměstím Jana Palacha
Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib na dotazy do uzávěrky neodpověděl. Vojtěch Ryvola (ANO 2011) ve svém vyjádření uvedl, že rozšíření ostrůvku podporuje.
„Leč byl jsem požádán DPP o pozdržení této úpravy do startu akce zpoplatnění průjezdu úseku Smetanovo nábřeží × Palachovo náměstí, které se blíží mílovými kroky. Mělo by přinést podstatné zklidnění dopravy v centru našeho města,“ vysvětlil Ryvola. Podle něj jsou obavy, že při sloučení aut do jednoho pruhu bude docházet ke vzniku kolon od Národního divadla. To omezí i provoz tramvají. „A pro mne je plynulá MHD naprostou prioritou. Proto chci okamžitě požádat o dopravní model a při rozptýlení mých pochybností budu sám iniciovat rozšíření této zastávky.“
Vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že že nejprve potřebné ve zmiňované oblasti dohodnout dopravní režim na nejvyšší úrovni, a teprve podle toho postupovat úpravou dopravního značení na Staroměstské.
„Už loňské změny v oblasti Národního divadla a Karlových lázní zhoršily průjezdnost pro tramvajovou dopravu a úpravy na Staroměstské by bez dalších potřebných změn mohly způsobit zásadní zhoršení průjezdnosti tramvají také na náměstí Jana Palacha. Naše stanovisko jsme prezentovali na společném koordinačním jednání u pana 1. náměstka Hřiba, kterého se účastnily další subjekty jako TSK, IPR, ODO MHMP, a tam došlo k rozhodnutí, že s úpravou zastávky Staroměstská posečkáme,“ řekl Šabík.