dpp

Spor o ostrůvek na tramvajové zastávce Staroměstská. Exnáměstek obvinil nové vedení Prahy, že ho nerozšířil

Tramvajový ostrůvek Staroměstská. Foto: FB Adama ScheinherraTramvajový ostrůvek Staroměstská. Foto: FB Adama Scheinherra

Podle Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) je potřeba najít komplexnější řešení dopravy v oblasti, jinak hrozí zhoršení průjezdnosti tramvají.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Tenhle ostrůvek je fakt ostuda a je velice nebezpečný. Tady se řeší místo pro tři čtyři auta, aby tedy aby 4 lidi měli celý pruh v šířce TT + ostrůvek na odbočení, zatím co tam několik desítek lidí balancuje na metr širokém ostrůvečku, kromě toho se vůbec nevejdou na čekačku na přechod. Když tam je kočárek nebo větší chumel, tak to jinak než silnicí nejde.

Nějak mi není jasné kde by měla vznikat ta zdržení, když ta jsou u Karlových lázní, kde to je vše v jednom pruhu.

Jarda

Tam si to rozšíření ostrůvků určitě zaslouží – ty stromy jsou cca 1.5 metru od obrubníku – o to se dá ta vozovka posunout a ostrůvek rozšířit – pokaždé když tudy jedu tak si říkám kolik pitomců (turistů) mi dneska vběhne před auto… Face lift si určitě taky zaslouží samotný náměstí Jana Palacha před Rudolfinem i sousední Kaprova ulice vedoucí na Staroměstské náměstí.. V rámci dlouhodobější koncepce by stálo za zvážení vybudovat druhý výstup (nebo výtahy) ze stanice metra A Staroměstská přímo do prostoru Staroměstského náměstí a situovat to buď do prostoru parčíku před chrám Sv. Mikuláše nebo o pár… Číst vice »

jonáš

Tam je ale asi furt územní rezerva pro stavbu nové radnice. Ovšem schopnej architekt by to dokázal s výstupem z metra jistě propojit.

Vojtěch

Tam už auta nemají co dělat

Bartol

A co zábradlí? To je důležité! Stačí si vzít SŽ a Brno jako vzor. 😉

medical examiner

No jo…co kdyby nějaký společensky unavený cestující upadl do silnice!

Beekee

Úplně nevím co řeší. Ty pruhy jsou dost široké, kdyby tam nechali 4,75 kde se dvě auta vlezou. A až se konečně šašci domluví na tom zklidnění, po kterém všichni jaksi jen volají a nikdo nemá odvahu to udělat, tak si to můžou překreslit na ten cyklopruh.

medical examiner

To by šlo…ale v další etapě by museli auta na pravém břehu vyhnat z nábřeží nejpozději na Výtoni, protože pak by obavy Ing. Ryvoly (radní pro dopravu Prahy 1) byly reálnou hrozbou.
Největší zklidnění by bylo, kdyby museli smraďoši ty svoje miláčky nechat na konečných stanicích metra nebo tramvají na odstavných parkovištích k tomu zřízených.

Frantisek

Kéž by všichni jeli auty až od konečných. 🙂 A ti ostatní je mohou nechat třeba už u vlakových zastávek v kraji, leč nedělají to. Pokud není motivace, měla by v tomto případě nastoupit stimulace.

Vojtěch

Rozumné řešení

Jenda

On Hřib bohužel takových úprav pro zvýšení bezpečnosti chodců a cestujících MHD blokuje víc. Na Praze 3 by mohli vyprávět.

Pražec

Konkrétně prosím?
Tohle mě opravdu zajímá.

Jenda

Nejkřiklavější příklad je ulice Jana Želivského. Tam jsou ostrůvky tak úzké, že se na ně dokonce nevejdou nové přístřešky. Lidi naštěstí nepadají do ulice, protože je tam několik masivních zábradlí, na druhou stranu kvůli těm zábradlím mají řidiči aut pocit, že jsou na dálnici a jezdí tam okolo 70 km/h. Náměstek pro dopravu jakoukoliv úpravu odmítá, prý tam ta městská dálnice naprosto nezbytně musí být, a to i přesto, že všechny navazující ulice mají charakter normálních městských ulic. Praha 3 se to snaží řešit už několik let (v souvislosti s úpravami Koněvky a Olšanské), ale Magistrát prý vůbec nereaguje.

Granja

Třicítku na ně!

medical examiner

Hmm…a s otevřeným tramvajovým svrškem k tomu (a to s rychlostí vyšší než 50 km/h) 😀

Jenda

Třicítka tam kvůli enormnímu pohybu chodců je už snad 15 let (v úseku od Ohrady po Basilejské náměstí). Jen tam teda 30 asi nikdy nikdo nejel.

Vojtěch

A stacionární radary

Pražec

„Chceme, aby ze Smetanova nábřeží zmizela auta definitivně. Hned po dokončení a spuštění tunelu Blanka, tedy v roce 2014,“ prohlásil poté, co sesedl z kola.

„Kompletně vyloučíme automobilovou dopravu také z Václavského náměstí. Pravděpodobně ještě dříve, než ze Smetanova nábřeží.“

Bohuslav Svoboda, 2012
https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/auta-zmizi-z-vaclavaku-i-z-nabrezi-do-dvou-let-slibuje-primator-20120924.html

Twix

Tak ten druhý výrok se dost pravděpodobně vyplní, ne?

medical examiner

O 11 let později…je to stále nepřekonatelný problém…

Vojtěch

To už tvrdil Kolibřík (Bem)

Ondra

Sorry ale chodci a především jejich bezpečnost tam mají být na prvním místě. Není nač čekat

Frantík

Kdyby auta a tramvaje chytaly zpoždění, tak se tomu nějak přizpůsobí. Turistům ale neporučíte, no…

Y.K.

Turistům? To je normální významný přestupní bod z tramvají na linku A metra. Bohužel na to nevypadá.

Martin Prager

Souhlas, ale chtělo by to taky ještě dořešit koloběžkáře!

Frantík

Chápu, že to chtějí udělat až po omezení vjezdu (byť aj myslím, že úpravou cyklu by se to pořešilo), ale nechápu, na co teda čekají.

Frantisek

Okruh, a ještě jeden okruh… Kdo ví. Jako by celoměstský tranzit jezdil nějak houfně zrovna tamtudy.

Y.K.

Protože to je nejlepší způsob, jak něco slíbit a zároveň odložit na neurčito. Vždy lze na něco čekat.

Franklin

Adam Scheinherr na mě působí jako větší srdcař, z jeho příspěvků jsem měl vždy pocit takové upřímné radosti, že se něco podařilo. Zdeněk Hřib má silnější ego a PR přístup. Bude zajímavé sledovat rozdíly mezi oběma pány. A samozřejmě jak bude postupovat tramvajová trať na Václavském náměstí.

V. F.

Scheinherr to nedělal úplně špatně. Bohužel ovšem hraje za špatný tým, takže musel z kola ven.
Co se týče téhle konkrétní zastávky, tak je to sporné. Argumenty proč napřed omezit provoz chápu, jen doufám, že řešení nebude trvat příliš dlouho.

Tomáš

Co znamená „špatný tým“? Co konkrétně dělala Praha sobě špatně?

Martin Š.

špatný tým = Praha sobě, kterou ODS v koalici nechtěla

Dachs

Nevyhovující, různé proudy pěších se zde dostávají do vzájemné kolize v úzkém hrdle. Takže posečkáme, projekt pozdržíme? To vážně někdo řek? …Není na co čekat, leda na malér, ostuda, že to stále vypadá takto, už se dostavila. Je skoro lepší přeběhnout mimo přechod než se prodírat přes něj a kolem označníku. S úkroky do kolejiště nebo do vozovky. Tady nejsou problémem pěší ani tramvaje, ale štrůdly aut. Tady!? Ten problém asi bude v cyklu pro odbočení, jenž není společný s přímým směrem, a dost možná se nikomu nechce to převrtávat, nebo to nevychází, aby vše bylo odbaveno za stejnou dobu… Číst vice »

medical examiner

Hmm…a přitom to na opačném břehu šlo tak hezky, radost pohledět…

Martin Š.

Tenhle zásah je potřeba udělat nehledě na to, zda se zpoplatní vjezd na Smetanovo nábřeží. Ten ostrůvek je fakt nepříjemný a věřím že pro lidi s kočárkem, invalidy a nějakým handicapem je to noční můra.

Navíc je ten ostrůvek pro tisíce lidí úzký jen kvůli průjezdu pár aut. Poměr tipuji tak 1:20.

Martin P

To není žádných pár aut, je tam docela velký provoz. Samozřejmě pro lidi, kteří jiné lidi v autech považují za zlo, to není argument, to chápu. Zrušením odbočovacího pruhu se doprava zcela zablokuje, pokud tedy nebude odbočení doleva zakázané.

Martin Š.

Velký provoz je ve směru rovně, ne ve směru doleva. Tam jsou za cyklus 2-4 auta max.

Frantík

Samozřejmě bx bylo potreba dat první odbočení doleva, to ale není problém…

Grossák

Ano, ale při dávání přednosti při odbočení vlevo mohou zablokovat i všechna vozidla přímo ve společném pruhu.

Leinad

A za jakých okolností to udělají?
Pokud někdo dělá kraviny na vyhození z autoškoly (blinkr, najet si do křižovatky správně co nejvíce vlevo) tak nemusí mít řidičák, byl bych rád aspoň za bodování takových přestupků.
Jak často tam jede kamion, který by si na odbočení doprava musel najet do levého pruhu?

Frantík

Je vůbec legální si najet vlevo, když je to na koleje (samozřejmě ve svém směru, ne do protismeru)?

Lang

Pro lidi v autech, kteří lidi bez aut považují za zlo, je takový argument zcela typický.
Proč mají být lidi v autech důležitější než ti ostatní?

Martin P

Není to tak, že mají být důležitější, naopak tady v diskusi je hromada lidí, kteří by auta najraději zašlapali do země, viz ten nesmysl se zastávkou na Želivského, viz mýto a podobné věci. Ideál pro ně jsou žádná auta. Po celé Praze probíhá „hon na řidiče“: všechny 4-pruhy zmizely, parkovací místa mizí kontinuálně, Prahu ovládli cyklofanatici, kteří rozhodně nehledají žádnou rovnováhu. Každá nová úprava blokuje autoprovoz. Když se vrátíme k tomu ostrůvku na Staroměstské, tak je to relativně úzká ulice a prostě tam není více místa. Dva široké pohodlné ostrůvky se tam prostě nevejdou, ledaže z toho uděláte pěší zónu.… Číst vice »

medical examiner

No blokuje no…takže když nebude jiného zbytí, tak bude celé nábřeží vyhrazené pro tramvaje a pěší (a třeba i cyklisty) tak, že na křižovatce Rašínovo nábřeží – Libušina bude přikázaný směr jízdy vpravo. Stejně tak bude na staroměstské straně Štefánikova mostu přikázaný směr jízdy vlevo.

Frantisek

Zastávky vzájemně posunuté kam? Jižněji už nenatěsnáte ani jednu. Návrat k zastávkám ze tří stran před křižovatkou (anebo za ní) se nebude líbit, protože opět zásah do pruhů pro auta. Leda zmenšit plochu „parku“ nad garážemi a vyrobit dva páry ostrůvků přímo na náměstí, s posuny kolejí. Případně nechat zastávky, kde jsou, vykácet alej u školy a rozšířit vozovku tam. Trochu kontraproduktivní, mají-li být cesty autem pokud možno omezeny na nezbytně nutné.

Y.K.

Řidiči si myslí, že se na ně pořádá hon, zatímco celá Praha je ovládaná auty. Nějaké ty korekce a místně radikálnější jsou nutnost.

Tady například poměr cestujících na ostrůvku a aut je naprosto nesrovnatelný a přesto se řeší neomezení toho zlomku co se tam snaží odbočit, což je pár aut na cyklus.

Takže se tam vejdou široké ostrůvky pro větší přepravní proud a nevejde se tam odbočovací pruh pro směšně malý proud. Nepřijde mi to radikální, naopak by to mělo být v centru města logické.

Osamělý Vlk

Tak ony by se omezily autička, což je podle Radnice Prahy 1, primátora a některých stran nepřípustné, i když ta auta tam nemají co dělat. Už existuje Blanka.

MHD

Jen takové upřesnění pro autoteoretiky: Blanka kapacitně nestačí.

Frantík

No když se uměle omezuje, tak asi ne no…

MHD

Průjezd se omezuje kvůli bezpečnosti.

Leinad

Často tam svítí kraviny. Zavření pruhu a zipování uprostřed tunelu, o ceduli dál zase povolené oba pruhy.

Jiří Kocurek

Nešpuntuje se to tam kvůli tomu, že za Blankou chybá pokračování? A ne, objet to přes náměstí J. Seiferta v Kralupech, to fakt není řešení.

Frantisek

Do Vysočan to můžete objet Jižní spojkou a Průmyslovou, na Prosek tunely a Holešovičkami. Ono pořád někde někomu něco chybí, a aut ani ve městě neubývá, ba právě naopak. Že by lidé jedoucí od severovýchodu na severozápad zahlcovali nábřeží od jihu, je dost smělá myšlenka. Ale je možné, že někteří géniové to tak mají…

Osamělý Vlk

Stačí. Problém je, že čím víc prostoru pro auta, tím víc aut.

Martin P

Problém je v tom, že pro auta se nic nestaví, nic neinvestuje. Pak je logicky aut moc a prostoru málo. Poslední pořádná věc pro potřeby aut, která se v Praze postavila, je ta Blanka, kam byste teď chtěi schovat nejlépe všechen provoz z celé Prahy. Ješte jednou a pomalu: prostoru pro auta nepřibývá, je ho stále méně. Před 20 lety byly po Praze 4-proudovky, dneska skoro žádná, když náhodou zůstala, tak BUS-pruhy a zúžení pro přechody. Parkovací místa mizí při každé rekonstrukci (namátkou Koněvova, Vinohradská, …). Neustálé rušení pruhů i na křižovatkách, typicky mizí odbočovací pruh doleva a nebo jeden… Číst vice »

Frantisek

Jistě. „UnelBla“ je nic? Most přes Lahovice je nic? Štěrboholská je nic? A proč by mělo pro auta něco přibývat, chceme jich snad stále více? Ono také dost bývalých jízdních pruhů během let zabralo parkování. A když už je aut tolik, že nemůže projet ani MHD, je celkem logické, že se musí něco omezit. Jisté, můžeme začít bourat další bloky domů, zválcovat další asfaltové lány. Naštěstí volíme jiné řešení, protože by to jinak nebylo k žití. Lokálně je asi možno některé drobnosti zlepšit, to nepopírám; celkový stav je ale zřejmý.

tom

Silnice jsou jako tepny když je ucpete přiškrtíte organismus odumře a umře! Tam kde nevedou silnice nedá se doject autem nikdy nic kvalitního nevznikne nebude žít!!!

Frantisek

Zato v kolonách aut a lánech silnic je života… 🙂

Vojtěch

Právě bez auta se ten život vrací

Luboš Beneš

Jak to dělají jinde, že náměstí nejsou parkoviště, ale místo pro lidi? Prostě v historickém centru bez aut.

Y.K.

Na Malostranské je tepna metro a tramvaj, které tam mají přepravní proudy na úrovní víc než Barrandovského mostu. Auta tam mají směšně málo, ale problémů dělají nejvíce.

Filip Jirsák

Proč se nejdřív nezamyslíte nad tím, co píšete? Připadá vám, že na dolní části Václaváku, na Staromáku, na Karlově mostě – že je tam mrtvo? Připadá vám, že to žije v Žitné, Ječné, Legerově? Ulice, ne silnice, jsou jako tepny. A auta jsou jako trombóza – ucpou to a nikdo se nikam nedostane.

Lang

Nestačí už od začátku?

Frantisek

Ovšem. Každá dálnice zatím přestala kapacitně stačit. Když někudy usnadníte průtok, voda si tam cestu najde. Dokud nějaká je. I D1 kdysi stačila. Tady pravděpodobně nebudou časem stačit ani dva okruhy, dokud jsou zdroje k čerpání.

Martin P

Z Národní, na Florenc, přes Blanku … paráda. To vymyslí jen … (někdo, kdo autem po Praze v životě nejel). Takových zbytečných km navíc, totálně neekologický a neekonomický nápad.

To nejsou žádná autíčka, ani koleška, ani nožičky. To jsou lidé, kteří se potřebují dopravit odněkud někam. Jestliže zvolili auto, tak jsou pro Vás fujky fujky. No, to je Váš názor, ale jsou to stejně hodnotní lidé, jako Vy.

medical examiner

Z Národní na Florenc nic nejede?
Co třeba takhle metrem ze Spálené ul.?

Frantisek

Akorát, že znehodnocují životy všem. I tak mají prostoru více, než odpovídá jejich podílu. Ano, pokud chce někdo mermomocí autem po městě, je to jeho volba se všemi riziky, třeba že se bude prodírat kolonami všech, kteří měli stejný nápad. Není povinností ostatních mu ustoupit a třeba při čekání na tramvaj levitovat, aby měl kudy projet.

Filip Jirsák

Pak ale nevymýšlejte okruhy – ty budou vždy představovat zbytečné kilometry navíc. Akorát nevím, jet to chcete zařídit, aby pak autem mohl jezdit po Praze pohodlně a bez kolon každý, kdo chce. To by se musela půlka prahy zbourat. Ta potřeba dopravovat se odněkud někam může být různě naléhavá. A to, že se někdo potřebuje dopravit odněkud někam, neznamená, že musí jet zrovna autem. Když jsou lidé v autech stejně hodnotní, jako ostatní, proč mají pořád nějaká privilegia? Proč mají být kvůli pěti lidem v autech u Staroměstské trpět desítky lidí na tramvajové zastávce? Ti cestující nejsou stejně hodnotní, jako… Číst vice »

Pampeliška

Zdůvodnění MČ Praha 1 a DPP se mi zdá docela logické.

Filip Jirsák

Mně ne. To, že ten ostrůvek má malou kapacitu, je fakt. To, že by řidiči v autech tvořily kolony a zpomalovalo to tramvaje, je jenom ničím nepodložený dohad. Všichni se shodují, že problém je, že tam jezdí moc aut. Tak proč se neřeší tenhle problém? Teď hned, třeba tak, že tam bude stát policajt. Místo toho se bude čekat zase na mýto, které mělo být podle deklarací zavedeno nejpozději se zprovozněním Blanky, a není dodnes.

Martin Verner

Jak vyřeší policajt to, že tím místem projíždí víc aut, než se tam vejde? Třeba každému třetímu zakáže další jízdu, nebo jak si to představujete?
Dokud tamní úprava provou ten průjezd povoluje, můžete tam postavit třeba policejní pluk, a ničemu to nepomůže.

Frantík

Policajt vyřeší plynulost provozu, aby auta odbočující doleva nezdržovala. Ale kde se má postavit, když uprostřed jsou koleje?

Filip Jirsák

Tak, že se postaví před vjezd a pustí tam jenom tolik aut, kolik se tam vejde.

Kleist

Co vyřeší policajt? Bude pokutovat lidi co padají z ostrůvku do vozovky? Nebo se bude mračit na projíždějící automobili a odrazovat je od průjezdu ?

Martin P

Kolony se tam tvoří už teď, ale malé a jen občas. Když ze dvou pruhů uděláte jeden, zrušíte odbočovací pruh, to nemusíte být VŠ studovaný teoretik, abyste pochopil co asi tak se stane?

První auto, které bude chtít odbočit doleva na most, to celé zablokuje a vznikne … kolona.

Filip Jirsák

Nemusíte mít VŠ, abyste pochopil, že kolona za jedním autem zase zanikne v při následujícím cyklu křižovatky. No a když už se tam tvoří kolony teď… VŠ není potřeba ani na pochopení toho, že lidé se přizpůsobují situaci. I když tohle je věc, kterou spousta lidí nechápe (ani spousta vysokoškolsky vzdělaných). Můžete si to představit třeba na příkladu toho, že když se někam umístí značka zákazu vjezdu, nebudou se před ní štosovat řidiči aut, kteří tudy dříve jezdili, a čekat, jestli ta značka nezmizí. Pojedou jinudy. Takže když chcete zjistit, jak by to tam vypadalo, bylo by potřeba to opravdu… Číst vice »

David

Akorát to vypadá trochu divně ve chvíli, kdy při projednávání těch úprav všichni s rozšířením souhlasili: DPP, Praha 1, její silniční správní úřad i dopravní policie, a to na základě faktu, že tam to levé odbočení využívá maximálně pár aut za cyklus, takže to křižovatka v pohodě odbaví i bez odbočovacího pruhu. Ale teď se najednou hledají důvody, proč to nejde. Proč to schválili předtím a teď otočili? Škoda, že pohodlí cestujících je až na posledním místě.

Frantík

No já nevím s těmi auty, když tam to jedno auto do konce cyklu nestihne, tak bude zdržovat zbytek za sebou. Ale určitě nejake objízdné trasy se najdou, pokud by se mělo uplne zakázat.

Martin P

Nenajdou. Všude je plno. Když donutíte lidi ujet hromadu km navíc, tak dosáhnete co, přesně? Budou na cestě déle, vytvoří více exhalací, lidi to bude stát více peněz, … samé špatné věci. Navíc, kudy objíždět … a neříkejte Blanka …fůra km navíc. Představte si dopravu z oblasti Národní někam na Florenc a dále na Žižkov. To není tak, že tudy lidé projíždějí celou Prahu zdola na sever, to by byli blázni.

medical examiner

Takže ve výsledku pojedou konečně hromadnou dopravou?

Kebab

Na to bych rozhodně nespoléhal.

Sch

Auta je tam potřeba prostě omezit, zákazem, zpoplatněním nebo třeba SSZ na křižovatce Betlémské (výjezd z divadelní) a Smetanova nábřeží, ve Vyšehradském tunelu to funguje roky.

Lang

A pak ti plechovkáři začnou fňukat, že se zase omezují, že mají málo místa, že oni jsou ti hlavní, co plní státní kasu, začnou vyhrožovat ucpanými ulicemi jinde a umrtvením lokality. Jako byste je neznal.

Martin P

Ano, řidič auta za každý ujetý km platí státu extra daně, navíc proti ostatním. Nejen DPH, ale i spotřební daň. Proti tomu cestující v tramvaji nejen že státu nic neplatí, ale ani nezaplatí svoje náklady na svoji cestu (DPP: 85% dotace, nebo kolik to je, aktuálně?).

Proto je člověk, který ke svojí dopravě zvolil auto, fujky fujky, pro melouny a jiné socialisty, kteří by chtěli rozhodovat za jiné.

Filip Jirsák

DPH opravdu neplatí jen řidiči, platí ji všichni. Řidiči také nezaplatí svoje náklady na cestu – sice platí spotřební daň z PHM, ale na pokrytí nákladů to nestačí.
Za jiné pořád rozhodují akorát řidiči. „Tady nebude bezpečná tramvajová zastávka, protože MY tady chceme pohodlně jezdit. Tady nebude přechod, protože NÁS by to mohlo zdržovat. Tady nebude příjemné místo pro lidi a plynulá MHD, protože MY si tudy chceme zkracovat cestu.“