Autobusy

Společnost OAD Kolín uvedla do provozu 20 nových autobusů na plyn

Nové autobusy SOR na plyn pro OAD Kolín. Pramen: OAD Kolín
Nové autobusy SOR na plyn pro OAD Kolín. Pramen: OAD Kolín

Okresní autobusová doprava Kolín (OAD Kolín) dnes slavnostně uvedla do provozu dvacet nových autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Nasazeny budou na příměstských linkách na Kolínsku. Náklady na jejich pořízení činily 118 milionů, přispěla Evropská unie.

Dvacítka dvanáctimetrových autobusů značky SOR splňuje nové standardy Pražské integrované dopravy (PID). Všechna vozidla jsou nízkopodlažní a klimatizovaná, umějí odbavovat platební karty a jsou vybavena USB zásuvkami pro cestující.

„Uhlíková stopa vozů na CNG je o čtvrtinu nižší a motor na CNG neprodukuje oxid siřičitý. CNG pohon má ale i další výhody. Plynové motory mají výrazně tišší chod. Úroveň hluku plynových autobusů oproti naftovým je díky měkčímu spalování nižší o padesát procent vně vozidel a o 60 až 70 procent uvnitř vozidel,“ uvedl výkonný ředitel OAD Kolín Martin Pípal. Na příměstských linkách na Kolínsku budou nové autobusy nasazeny od čtvrtka.

Soutěže se zúčastnili dva zájemci, vedle SORu podala nabídku i Scania. Ta přišla s cenou 126,7 milionu korun bez DPH. Předpokládaná cena byla 110,7 milionu korun bez DPH, obě nabídky tak byly vyšší.

OAD Kolín je součástí dopravní skupiny Z-Group Zdeňka Zemka. Mimo jiné zajišťuje i kolínskou MHD, kterou začátkem roku převzala od Arrivy. Smlouvu s městem má na deset let.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mirek

Stejně smutný, že Ropid určuje už i vzor potahu sedaček, ale nemá vliv na to, že dopravce nakoupí technicky zastaralé a pro cestující nepohodlné vozy…

Vlad

„Plynové motory mají výrazně tišší chod.“ 🙁
V centru Opavy mně pod okny jezdí téměř všechny linky zdejší místní dopravy. Autobusy na CNG (Iveco) jsou o něco málo (apoň některé) hlučnější, než jejich dieseloví předchůdci (Iveco).

Guest

„Plynové motory mají výrazně tišší chod. Úroveň hluku plynových autobusů oproti naftovým je díky měkčímu spalování nižší o padesát procent vně vozidel a o 60 až 70 procent uvnitř vozidel“ tak určitě 😀 jednak to řve v zásadě stejně jak CN 12 a starty těhle zmetků jdou slyšet přes celý autobusák, navíc některé kusy zní jak vysavač a duní to, že to není snad ani možné.

Apollo

mě by zajímalo kdo dával Panu Surovi podklady pro článek 😀 Já plně s vámi souhlasím že ty CNG im SORy řvou jak vysavače , mají pomalí rozjezd a každou chvíli hnijou na dílně ,

Kubrt

Jednak ten článek psal pan Šindelář a jednak tato tvrzení nejsou názorem autora, ale citace pana Pípala z OAD. Stačí to číst pozorně 🙂

KarelF

Tak on SOR je dle mne zmetek jakýkoliv. Prostorově pro cestující jak na stání tak na sezení je SOR hrůza v srovnání s Karosama se nedá SOR srovnat. A podobně prostorově, aby to bylo ucházející na sezení a stání, kočárky snad nějaká Iveca z V.Mýta?

Martin V.

To, že běžná masmédia publikují zcela zavádějící ilustrační fotografie, mě sice štve, ale tak nějak jsem si na to už zvykl. Ovšem u mého oblíbeného dopravního serveru bych takovou zradu fakt nečekal, pane Šindeláři…

Fotka ukazuje NS12 (tedy novou plně nízkopodlažní kastli), ale v článku u konkurence http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=16359&secid=7 jsou „stříhači s rouškami“ vyfoceni před řadou autobusů CNG12, což je starý „hrbáč“ – dvoudveřový typ low-entry, tedy něco zásadně jiného. Nejde mi o barvu laku autobusu na fotce, ale o typ, což je zásadní informace v článku zamlčená. Snad toho nechci tak moc, nebo jo?

Martin V.

Díky za výměnu fotky, takhle je to hned lepší. 🙂

Jakub

Proč zase tato fotografie prototypu elektrobusu? Ty CNG autobusy mají starý design – viz příspěvek na Twitteru od PID.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO