Spojení každých 15 minut. Nové RegioPantery pro PID zkrátí interval do Lysé nad Labem

Testování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná dopravaTestování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná doprava

Nové pantery pro ČD otestoval nevidomý Mikuláš Kopas, Škoda chce jeho výhrady zapracovat.

Celkem 22 nových jednotek RegioPanter nasadí České dráhy do systému Pražské integrované dopravy (PID) od letošní prosincové změny jízdních řádů. Přinesou nepřímo i výrazné zlepšení nabídky spojení tam, kde jezdit nebudou.

Část z nich vyjede na spěšných vlacích z Prahy do Kolína a Kutné Hory (zda a jak často dojedou až do Kutné Hory, je teď předmětem diskusí) a také na linku S4 z Prahy do Kralup nad Vltavou a Ústí nad Labem. Na této lince se počítá s dělením souprav. Dvojitě budou jezdit pantery mezi Prahou a Kralupy. Do Ústí, kam jezdí mnohem méně cestujících, by pokračovala už jen jedna jednotka.

Jednotky 471 CityElefant, které se z této linky uvolní, pomohou posílit provoz na lince z Prahy do Lysé nad Labem a dále do Nymburka a Kolína. Od prosince by se tak měl zkrátit interval na trase Praha–Lysá ve špičce jen na 15 minut. Každých 30 minut by jel osobní vlak Praha–Lysá–Milovice, jednou za hodinu Praha–Lysá a jednou za hodinu Praha–Lysá–Nymburk–Kolín. Navíc se právě teď projednává i zavedení nových spěšných vlaků na této trati, které by mohly jet už od prosince s minimem zastavení z Prahy do Nymburka a dále by do Kolína pokračovaly jako zastávkový vlak.

Dodávat by měla Škoda nové Pantery pro PID postupně letos od července do října, pokud půjde hladce jejich schvalování. Bezprostředně po dodání se počítá s jejich nasazením do provozu v okolí Prahy už během platnosti aktuálního jízdního řádu.

RegioPantery pro PID: Nákup přinese více vlaků do Čáslavi i větší kapacitu do Lysé nad Labem

V případě CityElefantů mají ČD velmi často problémy s plněním jejich turnusové potřeby v rámci Pražské integrované dopravy. Denně jich musí vypravit ve všední dny 60 ze 71, situaci však komplikují jejich závady, pravidelné revize, dopady nehod, ale i odstavování prvních jednotek pro instalaci ETCS. Právě počet odstavených CityElefantů pro instalaci ETCS se v nejbližších měsících zvýší až na pět zároveň v jeden okamžik. Ty pak budou chybět v běžném provozu, za což budou chtít ČD podle dostupných informací objednavatelé pokutovat za nedodržení řazení a snížení kapacity.

Do Pražské integrované dopravy se přesouvá první CityElefant z Ostravy, provoz posílí „honeckery“

Poprvé test s nevidomými

První ze série 22 nových jednotek RegioPanter od Škody pro České dráhy pro provoz v systému Pražské integrované dopravy už skládá zkoušky na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního. Jeden test byl však letos unikátní. Vozidlo prošli i nevidomí. Mezi nimi byl také Mikuláš Kopas. Testování prosadil radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.

Dal výrobci zpětnou vazbu, co je třeba vylepšit, aby byl vlak přístupnější pro cestující se zrakovým postižením. Své zkušenosti popsal při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz. „Jsou tam prvky, které prošly, které neprošly a které by se daly dořešit. Co je dobré, že tam bude lepší informační systém, že jsou na vozidlech akustické majáčky, které nevidomému řeknou linku a směr, kam vlak jede. Problém ale je, že mají pomalejší odezvu, kterou je potřeba vyřešit. Chybí třeba štítky v Braillově písmu na klasické toaletě a další drobnosti,“ řekl Mikuláš Kopas.

Testování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná dopravaTestování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná dopravaTestování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná doprava

Nové jednotky budou mít už nový jednotný barevný styl Pražské integrované dopravy, a tady Mikuláš Kopas nešetří kritikou. „Barvy PID bohužel na RegioPanteru způsobily, že máte černé dveře na šedém podkladu. To nemá šanci slabozraký identifikovat jako dveře. Nechci zasahovat do nátěru, chci zasahovat do toho, že páskou nebo čímkoliv ty dveře odlišíme. Zatím je to na slepém bodě,“ dodal Mikuláš Kopas.

Na tomto neobvyklém testu se podíleli jak zástupci výrobce, tak Pražské integrované dopravy. „Se slabozrakými a nevidomými aktivně spolupracujeme například i v rámci nového navigačního systému čitelná Praha nebo při nastavování standardů kvality pro jednotlivé druhy dopravy. I když třeba nebude možné vyhovět všem požadavkům, budeme se snažit maximálně zohlednit potřeby všech, kteří budou nové vlaky používat,“ reagoval pro deník Zdopravy.cz mluvčí ROPID Filip Drápal.

Oceňujeme poznatky, které jsme získali při testování nového RegioPantera v barvách PID na okruhu ve Velimi. Zjištění využijeme k dalšímu vylepšení komfortu a dostupnosti moderního cestování pro všechny bez rozdílu,“ potvrdil mluvčí Škoda Group Jan Švehla.

Celý rozhovor s nevidomým Mikulášem Kopasem vám přineseme ve formě podcastu zítra v čase oběda.

Jednotka RegioPanter pro PID. Foto: Petr BoreckýJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Petr BoreckýJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Petr BoreckýJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Petr BoreckýJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Petr BoreckýJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Petr BoreckýJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Petr BoreckýJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Josef HolekJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Josef HolekJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Josef HolekJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Josef HolekJednotka RegioPanter pro PID. Foto: Josef Holek
Tagy České dráhy PID Pražská integrovaná doprava RegioPanter Škoda Group
190 komentářů