Speciální tramvajovou akci v Liberci doplní jízda kloubovým autobusem z Prahy
Veřejnosti se v Liberci poprvé ukáže tramvaj GT6M, akce přichází do posledního měsíce úzkorozchodného provozu ve městě.
Společnost Cegelec chystá ve spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) na neděli speciální tramvajovou akci, při které poprvé veřejnosti představí tramvaj GT6M. Tento typ tramvaje aktuálně modernizuje v areálu Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou pro dopravní podnik v německém Zwickau (česky Cvikov). Součástí prezentace budou i další mimořádné jízdy historických tramvají po libereckých kolejích.
Cegelec upřesnil další detaily k celé akci, která přichází do doby zvýšeného zájmu tramvajových fanoušků o Liberec. Důvodem je blížící se konec úzkorozchodného tramvajového provozu.
Vstup do vozovny po skupinkách
Nástup do historických tramvají Tatra T3M a 6MT+„plecháč“ bude umožněn výhradně výhercům soutěže, která již proběhla. Oproti tomu svezení bývalým německým vozem Gotha T2-62 na městské trase do Lidových sadů bude zdarma pro všechny zájemce, avšak pouze do vyčerpání kapacity vozidla. Odjezd tramvaje byl upřesněn na 14:30 z vozovny a na 15:00 z Lidových sadů. Do samotné vozovny bude zajištěn od 13:30 do 15:30 přístup po skupinkách od vrátnice na Tatranské ulici, přičemž návštěvníci budou puštěni pouze k vystaveným německým tramvajím (nejedná se tedy o klasický den otevřených dveří, který by umožňoval volný pohyb po areálu).
Novinkou je i vypravení mimořádného spoje z Prahy kloubovým autobusem Citybus 18M společnosti ČSAD Liberec. Odjezd bude v 6:50 přímo ze zastávky Černý Most na ulici Chlumecké. „S ohledem na to, že se množí dotazy na svezení autobusem, chtěli bychom požádat případné zájemce o svezení tímto spojem, aby se nahlásili do soboty 19. 6. 2021 na e-mail marketing@cegelec.cz, abychom jim mohli držet ve voze místo a předešli vyčerpání obsaditelnosti vozidla. Pokud by se ukázalo, že je zájemců více, než autobus pojme, zajistíme ještě nějaké další vozidlo, které bude kloubovému Citybusu sekundovat,“ upřesnil Libor Hinčica, ředitel obchodu a marketingu společnosti Cegelec.
Modernizace tramvají pro Zwickau probíhá v Liberci
Cegelec modernizuje pro společnost SVZ (Städtische Verkehrsbetriebe Zwickau GmbH) celkem dvanáct tramvají typu GT6M z let 1993 a 1994 výrobce AEG. V rámci modernizace je dosazena nová elektrická výzbroj zaručující prodloužení životnosti vozidla o dalších minimálně 16 let. Kromě elektrické části, která je přímým produktem Cegelecu, se na modernizaci vozidel podílí formou subdodávek řada dalších českých společností.
V závěru loňského roku se mezi partnery projektu zapojil i DPMLJ, který poskytl Cegelecu své prostory pro provedení části modernizace. Prozatím se podařilo v Liberci dokončit a odeslat zpět k zákazníkovi dvě vozidla. Na třetím vozidle byly zahájeny práce v červnu 2021. Právě tuto tramvaj si bude moci prohlédnout i veřejnost.
Cegelec ve své zprávě upozornil, že první německé tramvaje se v Liberci objevily údajně již v roce 1900 v podobě otevřených letních vlečných vozů. Podle některých údajů měly být tyto tramvaje určeny pro Kolín nad Rýnem, avšak tato informace se dosud nepodařila potvrdit a některé indicie hovoří spíše proti ní, takže německý původ nelze v tomto případě spolehlivě prokázat.
Stopy německých tramvají
Ve válečných letech, kdy byl Liberec součástí Německa, se uvažovalo o nákupu nových tramvají německých koncepcí ESW a později KSW. Výroba prvního jmenovaného typu ale skončila s ohledem na těžkosti válečného hospodářství a druhý jmenovaný typ nebyl vyroben v počtech, které byly zapotřebí, takže na Liberec se vůbec nedostalo.
Významnou roli ve vztahu k německým tramvajím sehrál Liberec v roce 1972, kdy byl ve městě zkoušen funkční vzorek tramvaje KT4 (označován též jako KT X). Tento typ tramvaje byl vyvíjen speciálně dle požadavků zákazníků z východního Německa a v Liberci jeho koncept během zkoušek zaujal natolik, že místní dopravní podnik dokonce prověřoval u výrobce (ČKD Tatra), zda by odvozený vůz dle československých norem nebylo možné vyrábět i pro tuzemské zákazníky a do Liberce dodávat.
Typ KT4 byl ale určen vždy výhradně pro export, primárně pro východní Německo, a tak se Liberec s vidinou možného nákupu těchto vozů musel rozloučit. Později se zde sice jedna tramvaj tohoto typu objevila, avšak až jako ojetá (v roce 2004). Liberec tramvaj získal s cílem přestavět ji na partyvůz, jenomže tato idea zkrachovala a později byla tramvaj prodána do Maďarska.
Do akce se zapojí i Technické muzeum
Dodnes je možné v Liberci nalézt brousicí vůz typu T4D, byť nepojízdný. Tramvaj sice pochází ze smíchovské Tatrovky, jde ale o verzi pro východní Německo, jak ostatně napovídá písmeno „D“ (=Deutschland) na konci typového označení. Původně byla dodána do Drážďan, odkud vůz získala Gera, která jej používala výhradně jako služební. Do Liberce se tramvaj dostala v roce 2004 a na akci v neděli 20. 6. 2021 bude možné si tramvaj vyfotit jako statický exponát.
Další německé tramvaje v Liberci, pomineme-li modernizované vozy GT6M pro Zwickau, které ve městě „hostují“, pochází z kategorie historických vozů. Jedním z nich – vozem Gotha T2-62 – se v neděli bude možné svézt v Liberci na městské trase. Další vozy bude možné obdivovat v Technickém muzeu v Liberci, konkrétně z českého pohledu zajímavý vlečný vůz B2D a tzv. Rekowagen TZ 70/1. Vstup do expozice veřejné dopravy bude v odpoledních hodinách zdarma, a to na základě vstřícného přístupu až do 17 hodin. Volnou vstupenku bude možné získat u vozovny tramvají.
Pro zájemce o bližší historii německých tramvají v Liberci připravil Cegelec česko-německou brožuru, kterou je možné si zdarma stáhnout pod tímto odkazem. Tato brožura představuje všechny tramvaje německé výroby, které se v Liberci v průběhu historie objevily, anebo objevit měly.