Soutěž na rychlíky z Prahy do Brna přilákala nejméně dva dopravce. Ministerstvo tají i počet nabídek

Railjet na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Foto: České dráhyRailjet na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem. Foto: České dráhy

Vítěz soutěže získá patnáctiletou smlouvu.

203 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
toor555

Radim má Babišův syndrom. Má pořád málo.

Jan

To je vzhledem k počtu dopravců v ČR vrcholně taktické…

Zdenek

Dalsi zdrbana linka cr? Aneb dobrodruzstvi pokracuje?

Shotoushek

Režijku budeš mít bez změny 😘👍

zdenek

A co já s tím.

Štěpán Matějka

Kdy budeme znat výsledek?

ES 499

Vratný soupravy se nebudou úplně prakticky posilovat, jak je tomu dneska.

SYN

No, a je aktuální tu posilu přivěšovat víc než 1x za den? Jako jestli šolichat při každém obratu, nebo dvakrát tolik, ale třeba jen jednou za den nebo některý den vůbec?

ES 499

Některý dny se jezdí jen s 5 celej den, občas se odpoledne dává 6 a taky se může v pátek klidně stát že z Prahy přijede 5, zpátky jede 6, a potom do Brna 8…

Leinad

Tak lepší je jednotky zdvojovat, než nastavovat. Nicméně OBB umí soupravy typu Railjet + Taurus + 1-2 posilové vozy. S posilou na konci to holt není vratný a průchozí, posila našoupaná doprostřed skoro není poznat.

Pedro72

Umí, nebo používá v provozu? Nikdy jsem to v Rakousku neviděl, tak mě to zajímá.

Martin H.

Používá…

Miroslav

Tak hlavně aby nepřebrali?

Vtvt

V textu není zmíněn Landernbahn. SIce to není příliš pravděpodobné, ale nelze vyloučit, že by šli do soutěže na R9. Nebo?

MHD

V textu také není zmíněno KŽC, nebo Retrolok. Copak to asi může znamenat? 🙂

zdydy

KŽC by pak nasadila šukafony ne nebo starý béčka vagon

Vtvt

Např. metronom (Netinera) kupuje nové baterkove vlaky. Nesrovnávat s KŽC

Anonymní alkoholik

Ne. Nové baterkové vlaky nekupuje Metronom ani Netinera, ale spolková země Schleswig-Holstein, která je dopravcům bude pronajímat (model obdobný JMK a jejich ibalginům).

Vtvt

Díky za upřesnění

Pajoš

Před pár dny jsem jel Ostravaném ve kterém byly zařazeny i béčka. Schválně jsem šel do nich a byl jsem úplně překvapen. Jasně totální retro a vzpomínka na dětství ale tak pohodlně jsem se tam natáhl že bych v tom klidně vydržel i pár hodin 🙂

Kamil Novotný

Tak pro korektnost dodejme že béčka se vyskytují na Ostravu často, ale ve většině případech pouze jako posila při vyčerpané kapacitě. Takže se ČD můžou chovat jako jiní dopravci a říci je plno – ahoj, nebo alespoň posílit béčky. Myslím si že je lepší jet béčkem, jak nejet vůbec, či na chodbičce Bmz.

Daniel Jablonecký

Posila při vyčerpané kapacitě a Pajoš se tam vyvalí na 4 sedačky jako gróf? To ta kapacita asi moc vyčerpaná nebyla, jinak by ho někdo už dávno vyrazil.

vtvt

A nebyl to RetroOstravan? S občerstvením „ve stylu 80. let“

V 2017 jel téměř úplně prázdný
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2175658-historicke-vlaky-jinak-drahy-meni-pristup-hned-na-zacatku-rozzlobily-mnoho-nadsencu

ES 499

A taky kvůli tomu že tak 50 vozů Bmz ²³² čeká ve Zvoleně na díly…

Pepa

Nebo Railway Capital, JHMD…

Xiao

Nejsem z principu proti liberalizaci dráhy, ale stát by měl vážně pořešit tarif. Současný OneTicket nepovažuji za řešení, to je pseudořešení aby se neřeklo.

Inspiroval bych se v Německu. Tam jezdí vedle DB desítky různých soukromníků, ale v staničním hlášení ani jízdním řádu pro cestující se dopravce neuvádí, protože se jedná o zcela zbytečnou informaci. Cestující totiž jednoduše dojde na web/k automatu DB nebo místního dopravního svazu, koupí si jízdenku kam potřebuje a jede. Co je to za dopravce vůbec neřeší, lístek platí vždy (bavíme se o objednávaném regiu, ne komerční dálkovce, tam jsou pravidla jiná).

M19

Už jste zaregistroval existenci IDS v ČR?

Kotec

K čemu je mi IDS pro cestu Praha – Havlíčkův Brod/Jihlava, o které je článek?

M19

To je snad regionální jízdné, které řeší ve svém příspěvku? Reagujete na příspěvek v diskuzi, ne? Nebo jste ten jeho příspěvek nezvládl dočíst do konce?

ABC

myslíte tedy zakázat ČD vlastní tarif?

SYN

Třeba to nebude čd?

Miroslav

Tak v Německu to v podstatě funguje tak, že pokud je cesta v rámci IDS, vydá se automaticky jen jízdenka za tarif tohoto IDS. Pro cestu mimo oblast IDS platí „tarif DB“. Jeho obdobou u nás je OneTicket. Akorát tarif DB je cenově úplně někde jinde (= mnohem dražší) než náš OneTicket.
U nás je systém komplikovanější jen o různé vázané a akční jízdenky platné i v „dotované“ přepravě. A pak o neexistenci (až na výjimky) automatů.

FP1

Tak ČD automaty nasadilo už před x lety, ale moc lidí je nevyužilo. Většinou to dopadlo tak, že u automatu nikdo, a u pokladen fronty.
Tam kde je 0-0S, tak kolik lidí si kupuje jízdenku v automatu? Většina lidí si ji kupuje u strojvedoucího (i když by to mělo být jen výjimečně).

bkv

Co se nelíbí na OneTicketu, vycházejícího z tarifu národního dopravce?

Daniel Jablonecký

Ale přesně totéž udělá cestující v ČR. Koupí si one ticket a nic neřeší.

Jaroslav Cempírek

Aha, to jsem netušil, že one Ticket funguje stejně, jako jízdenky v Německu, takže se svezu autobusem, vlakem, autobusem, pak tramvají a metrem, to jde na one ticket? Opravdu?

Daniel Jablonecký

A v Německu to, co popisujete, na jednu jízdenku jde? Povídejte…

Hodně štěstí

Dopravce, který sotva ujezdí linku Kolín – Ústí nad Labem se hlásí na linku Praha – Brno. 😆

Vtvt

Od loňska existuje firma RegioJet Finance 2 a.s.

Takže asi další dluhopisy, za které koupí nové vlaky v samostatné firmě, oddělené od RegioJet Finance a.s.

noerf

Na lince Kolín – Ústí je hlavní problém v nedostatečné kapacitě depa pro vagóny. Což by se mělo zlepšit výstavbou depa v Dolních Měcholupech. Kdežto na trati Praha – Brno/Jihlava budou jezdit nové třívozové jednotky.

kakov

Cože třívozové jednotky? Doufám, že zdvojené!

noerf

Pokud je poptávané kapacita dvěstě sedaček, tak to bude stačit.

ES 499

Dneska se jezdí s 5-ti vozy

Mojmír

To sice jo, ale dodavatel dodá (má dodat) tolik sedaček a v takové kvalitě kolik bude mít objednáno a zaplaceno. Jestli chce MD z této linky vyhnat lidi jejím krátkodobým přeplněním, než přesednou do auta, je to dotaz na něj.

kakov

však nikdo netvrdí, že je to na dopravce, ale 200 sedaček kapacita je málo

Jiří Kocurek

Který z těch dvou? Problémy měli i modří.

Hodně štěstí

Modrý dopravce neměl problémy až tak dlouhodobé a minimálně při mimořádnosti byl podstatně operativnější, než žlutý cirkus.

Kamui

To je holt daň za nižší cenu. Mít zálohu stojí peníze navíc.

Leinad

Záleží na znění objednávky. Placením pokut dopravce neušetří.

a8n

Při špatně nastavené smlouvě ušetří. Viz třeba R8.

Leinad

Tak samozřejmě, poslední den provozu dokázal nísto obvyklé lokomotivy s jedním béčkem nasadit Pantera.

Juraj

Ale prd, jen paměť už neslouží.
Jedno- nebo dvouvozové rychlíky na R23 byly dlouhodobý jev, stejně tak zaměňování řad podle toho, co právě depo našlo.

Kamil Novotny

Ale paměť slouží velice dobře. Máte pravdu napůl, ano, jezdily občas jiné řady vozů, to pravda je, stejně ta, když měl jezdit sysel, tak nejezdil i dlouhodobě, ale rozhodně nejezdily dlouhodobě (více jak půl dne) jen se dvěma vozy. Maximálně jeden (výjimečně dva) obraty. Pak byl vždy vůz ze zálohy v UNL doplněn. Ale nikdy se nestalo to, že by jezdila souprava více jak den jen dvouvozová, narozdíl od RJ, kde to je i týden a v žádném případě to, že by jezdily celý den jen dvě soupravy a se zpožděním. To pardón. Trochu více pravdy prosím.

Martin Toman

Sotva ujezdí? Přání otcem myšlenky.
…ale tak to není. Tam kde to ČD vyklidily to funguje. I z Ústí do Kolína.😉

Vtvt

Uvidíme jak bude RGJ stíhat. Třeba jestli fakt obnoví linku Praha-Bratislava-Žilina opětovně zrušenou letos na jaře
https://zdopravy.cz/regiojet-prerusi-spojeni-z-prahy-do-ziliny-pres-bratislavu-kvuli-vlakum-do-chorvatska-114585/

W14

SRSLYY? R8 -Bohumín – Brno, rozhodně nefunguje, rok od roku horší. R23 jezdí dvouvozová s lokomotivou od Arivy (no možná už je 3-vozový, když se teď vrátily jednotky určené do Chorvatska). Ale ano, i ČD mají dost co dohánět (dneska nějaký rychlík v Hranicích příjezd o 90 minut později – pokažená lokomotiva, obecně by náš vozový park potřeboval obnovit, ale to by se asi muselo i dost zdražit, což moc dopravci nechcou, protože už tak na některých místech nejsou schopní konkurovat osobním autům, ale to je vysoce nad rámec této diskuze). Kvituji soutěž v tom, že chcou nové vlaky, ale… Číst vice »

Gargy

Doufám že to vyhrají ČD.. ten hnus žlutý už na koleje nepatří. V pátek R8 to bylo co? Vagóny z Mongolska ..větším hnusem sem nejel…a tolik peněz.

kakov

pošlete stížnost na MD

Ten z Brna

MD stížnosti neřeší… osobní zkušenost

Daniel Jablonecký

Nějaký příklad kdy se tak stalo?

W14

Jak dlouho trvalo dát pokut ČD v Královéhradeckém kraji? Navíc je relativně vysoká (relativně píšu proto, že kontrakt je na 9-10 mld). Jakou dostal RJ pokutu od MD vloni? A jakou dostane letos? Pokud porovnám chování ČD s chováním RJ za letošek, tak by RJ měl dostat pokutu kolem 12-14 miliónů. Vloni dostal směšných 150 tisíc (nebo tak nějak), takže se mu do Chorvatska rozhodně vyplatilo jezdit i přes porušení smlouvy. Tady máte příklad toho, že MD tyhle věci v minulosti neřešilo, jestli a jak je bude řešit letos, to je ve hvězdách. Jen tak btw, tyto věci by MD… Číst vice »

PvvS

Je trochu rozdíl v tom, kde dopravce jezdí na objednávku MD a kde na objednávku krajů. A sankce si řeší každá varianta sama.

Daniel Jablonecký

Vy mi píšete, kde dopravce (možná) porušuje smlouvu, ale nepíšete, kdy konkrétně MD neřešilo stížnost. To jsou dvě různé věci.

PvvS

Njn, kdyby to byly modrý koženky, tak si asi lebedíte..

Vtvt

Zajímalo by mě, jestli v nabídce na R9 se angažuje Letiště Praha. Přece jestli z Brna bývá zajímavé dojet si na letiště do Vídně, tak s rychlejšími vlaky (a bude-li VRT) by mohlo být výhodnější z Brna jezdit na letiště do Prahy.

Podobně jako jezdil Lufthansa Airport Express a následníci jako AiRail
https://de.wikipedia.org/wiki/Lufthansa-Airport-Express

M19

Přes HavlBrod v rámci provozu na této lince? Ta soutěž není o provozu na VRT z Brna do Prahy.

Vtvt

Zčásti je/bude.

viz „Bude-li v průběhu plnění této Smlouvy zahájen provoz na nové dráze v prostoru mezi Prahou a Kolínem a vozidla v parametrech podle této Smlouvy budou moci tuto dráhu využívat, je Objednatel oprávněn převést provozování
Dopravních výkonů na tuto dráhu, přičemž se pro úpravu kompenzace použije postup podle čl. 8 odst. 1
písm. a) této Smlouvy.“

viz rozpitváno ve Vysvětlení nabídkové dokumentace č. 4

M19

Jo, a vzhledem k tomu kousků mezi Prahou a Kolíně, který budou moci využít i vlaky přes ČT, bude výhodnější jet z Brna do Prahy přes HavlBrod? No…

Adamgolias

I do havlbrodu jezdi lidi z prahy a do brna . Proc nemit jednu linku? Ma se tedy presedat v koline , brode , nebo jinde?

M19

Na letiště? Tušíte na co jsem odpovídal?

Adamgolias

Tak to vypada kdyz pisu v polospanku. Stydim se se

ES 499

A budou muset zastavovat v každé zastávce jako ninější R9…

K.S.

Z Brna a Moravy do Prahy na letiště nikdo nikdy dobrovolně nepojede.

JirkaJJ

No, nemůžu mluvit za ostatní, ale tady je můj názor člověka z Olomouce, který často létá letadlem. Kdyby jezdil přímý vlak z Olomouce přímo na pražské letiště, tak to u mě rozhodně vítězí nad přímým autobusem na letiště ve Vídni, které provozují Flixbus a Regiojet… Regiojet to dá za 3:35 a Flixbus za 3:15. Olomouc – Praha hl.n. trvá ICčkem ČD 2:22 minut. Z hlavniho nádraží v Praze to na letiště bude vlakem za par desítek minut az tam tedy položí koleje… Samozřejmě, že Vídeň má širší počet letů, ale třeba až třičtvrtě hodinová úspora času a větší pohodlí ve… Číst vice »

Tom

Proč na to všichni tak remcají? Za mě naprosto kompetentní požadavky, u kterých někdo přemýšlel dopředu. Ty vlaky prostě už za 15 let po stávající trati jezdit nebudou a více nebo méně budou nasazeny na VRT. Je to problém slepice – vejce, který se někdo nebál vyřešit.

Tom

Oprava – samozřejmě, že část staré trati vždy využijí, ale prostě se nebudou tu část po VRT kodrcat 140 km/h (což ani nebudou smět) zatímco z nich bude opadávat lak a okna.

Pajoš

Nebudou smět? Jako že když fakt postaví ten kousíček VRT tak tam už budou moct jen ti co pojedou alespoň 200? Kolik vlaku denně tam pak projede?

Leinad

Tipuji, že nebudou smět zdržovat, a v noci se bude dělat údržba.
Jo jestli se vrt staví pro pár výstřelů za den, tak by nějaký z nich mohl jet pomalu.

Pajoš

Nebudou smět zdržovat, ale koho … Kolik tam že začátku bude reálně jezdit vlaku s Vmax 200 a více? Max tak 4 za hodinu…

Horal

Vy věříte ve VRT do 15 let? Jste naivní.

Jiří Kocurek

Žejo? Proč tomu nenaházet klacky pod nohy a nesoutěžit to až 2 měsíce před otevřením a pak se vztekat, že na to nikdo nemá vozidla? Protože trať i vlaky musí přijít na den přesně.

Vojtěch

Typicky česká přehnaná skepse. Za 15 let RS1 asi ještě nebude celá, ale tvrdit, že VRT nebude využívána, je čistě neosvědčený precedent.

Tom

Tak minimálně její kousky určitě. Celou tuhle vlaky stejně nepotřebují.

SYN

Kdyby to zkrátili na 10 let, bylo by na 99% jisté že se to po žádné VRT nesveze a tím pádem nebylo nutno řešit.

všd

Za 15 let bude v lepším případě úsek do Poříčan.

Daniel Jablonecký

A díky za ty dary!

Granja

Větvení na Jihlavu, hm. Jednokolejka s daleko slabším vytížením než úsek HB – Brno brutálně omezí počet rychlíků na Brno. Divím se, že tenhle lobbing Jihlavy MD akceptuje. Takže štádler nebude jezdit ze slavonické do HB (skončí v Jihlavě) a nahradí je rychlíkové soupravy. A pak že nejsou peníze…

Kuba2

Brutálně = o dva páry, které navíc stejně pojedou, jen s přestupem v HB

Granja

Na přestup v HB lidé pojedou jen v nouzi nevyšší. A ty 2 páry? Už je definitivní JŘ? Pokud každý druhý R ohnu do Jihlavy, skutečně to budou jen 2 páry?

FP1

Proč by Jihlava neměla mít častější přímé spojení s Prahou, zvlášť když přihlédnu k tomu, kolik lidí pak přestoupí na R do Prahy.
Nebo to, že Liberec nemá rychlé spojení s Prahou je jen lobbing, a není to potřeba.
A k těm Sp HB – Slavonice, holt budou jezdit v 2h takto, jako teď o víkendu.

SYN

Tak řekněme, možná, ale proč tím kazit takt na Brno?? A silně nerovná (délkou) ramena to se bude dobře řešit s vozidly…

SYN

Když už tak možná rozpojení spojených jednotek v HB…

FP1

Takt na Brno, bude co 2 hodiny, to se Vám zdá málo? V úplném stejném taktu jezdí i R přes Č.T. a taky to stačí + Ex co hodinu, spojení Brna s Prahou je více jak dobré. I když to R je hlavně, pro cestující z Křižanova, Žďáru, apod…, tak takt 2 hodiny, mi přijde velice dobrý. Navíc hodinový takt je dnes pouze odpoledne, dopoledne se jezdí v 2h, takže v úseku HB – Kolín – Praha, dojde v tomto ohledu k zlepšení situace, protože i dopoledne zde bude 1h takt, díky přidání R Praha – Jihlava.

Granja

Dvouhodinový takt je skutečně málo, to nelze okecat.

Daniel Jablonecký

To je málo, ale Vysočina na druhou stranu není nějaký přelidněný region.

Ota

Kraj Vysočina ušetří za spěšňáky mezi Ji-město a HB, protože jich proti dnešnímu stavu bude stačit zhruba polovina. Všechno je to lobbing Kraje Vysočina u MD, aby se JI výrazně protlačila na úkor směru do Brna přes ZR a Křižanov. Už se nikdo neptal, jaký je poměr tranzitu cestujících přes HB. Tranzitujících cestujících směr JI či zpět je slabě přes 30 procent, ale brněnská větev má skoro 70 procent. Ale Kraj Vysočina bude lobbovat za Jihlavu, když je to krajské město, i když z Jihlavy nebo Třebíče je pro cestující časově výhodnějsí jet dálkovým autobusem do Prahy po D1, což… Číst vice »

Granja

Napsal jste to naprosto přesně, i přímo z MD se objevila tato informace, zprvu se mě zdála nesmyslná. Šotosen je ve 2. fázi protáhnout to právě do té Třebíče, což je nesmysl, ale jak vidno, zatím je Jihlava v extra pozornosti (vč. VRT a souvisejících staveb) oproti jiným, daleko větším městům.

Dušan

Něco sem dám k tlakotěsnosti jednotek a V = 200 km/h: VRT Polabí (Praha-Běchovice – Poříčany) je navrhována jako možný souběh dvou VRT (budoucí VRT Praha – Brno a prověřované VRT Praha – Hradec Králové). Do doby zprovoznění VRT Praha – Hradec Králové (předpoklad po roce 2040) bude možné v kolejích Praha-Běchovice – Poříčany (- Kolín) provozovat soupravy, které splní požadavek minimální rychlosti 200 km/h, avšak bez požadavků na tlakovou odolnost danou míjením vlaků při rychlostech nad 200 km/h. Tato dočasná úleva je dána zvětšenou osovou vzdáleností mezi kolejemi VRT s odlišným typem provozu (7 500 mm). Čistě technicky je… Číst vice »

Dušan
K.S.

Díky.

Možná je škoda že tam není protažení 4 kolejí až do Peček.

SYN

To jako že budou VRTku stavět v nějaké nezanedbatelné části hned od začátku jako čtyřkolejku?? Jakože naposledy jsme udělali chybu že těch kolejí bylo málo, tak to se nám teď určitě nestane?
Podle mně v našich podmínkách lehce sci-fi.

K.S.

Podívejte se do výkresu. U Hořan je naplánovaná odbočka, nebo jak tomu říkat, mezi koridorem a VRT a z ní pak na Pečky půjdou zase jenom dvě koleje. Což mi i vzhledem k současnému objemu dopravy a možnému zvýšení rychlosti (je to rovinka), přijde jako dost nešťastné. Současným umístěním se ušetří asi 4 kilometry a dvě výhybky pro VRT.

Adamgolias

Tak uz chapu proc blbnou s nadrazim v nehvizdech . To zausteni do prahy , to je teda majstrštyk. No a auta vsude , od celakovic pres mochov az do uval .

K.S.

Původní plán, cca 15-20 let byl vést VRT na Benešov, podle toho stavěli ŽUP, pak, cca 3 roky dozadu přišel někdo na vládě že to má jít severní cestou na Kolín, ale ŽUP už se rozestavěl na jižní výjezd přes Zahradní Město. Co s tím chcete v ten moment moc dělat? Zastavit celý projekt než vyřešit poněkud problematičtější průchod kolem Prahy?

Geralt

Co je diskriminačního na požadavku na tlakotěsnost, pakliže ho provozní koncept vyžaduje? To je zase přístup. Takže předpokpádám že podle ministerstva je stejně tak diskriminační požadovat určitý minimální poměr kW/t, i když to znamená že Arriva rychlíky nemohou stavět v Příbrami a Písku na zastávce, přestože MD by to jinak chtělo.

Leinad

Nemusel by vyhrát dvorní dodavatel, tak do toho modrogumy nešly. Požadavek na šířku dveří Elefanta vůbec nebyl diskriminační, i když to nabízel jediný výrobce. (Mimochodem bez předvolby a otvírání každého křídla zvlášť nevadí, takže o rychlost výměny nejde)

Kuba2

Moment, tady čtu mezi řádky, že i po dokončení VRT až do Světlé bude R9 jezdit nadále přes Kolín. To snad není myšleno vážně, že i přes existenci VRT by byly Světlá, Havlíčkův Brod, Přibyslav a Žďár tahány nadále přes Kolín, že ne?

Dušan

To záleží právě na tom, jestli vyhraje jednotka tlakotěsná nebo netlakotěsná, oboje pro V = 200 km/h.MD nechtělo v tomto parametru nikoho diskriminovat, minimálně proto, že netlakotěsná skříň by měla být mnohem levnější (obecně).

Adamgolias

Říká se tomu dopravní obslužnost. Kutna hora , caslav , jenikov , vsude ziji lide . Kdo pojede pha – brno , pojede po rychlejsi trase pres svitavy . K cemu vlaky , ktere nikde nestavi?

SYN

Jaktože rychlejší přes Svitavy? Přece tu VRT máme naplánovanou přes Vysočinu ne??

všd

VRT před Kutnohorsko do Světlé nebude dříve než za 15 let.

Adamgolias

Ale po ni nepojedou rychlika pha kolin caslav hb brno

Jan

Já myslím, že otevření VRT do Světlé bude až po skončení této smlouvy na 15 let.

Twix

A není tam mezi řádky napsáno i to, že po dokončení VRT do Světlé vznikne expresní linka, co třeba obslouží HavlBrod i Žďár? Přibyslav to asi holt bude muset strpět přes Kolín, stejně jako Čáslav a Kutná Hora.

všd

Je, kvůli obsluze Kutné Hory. VRT by se využívala pouze v úseku do Poříčan.

Kamui

Doufám že to ČD konečně vyhrají (BTW zajímalo by mně, kdo po uši zadluženému Jančurovi půjčí dalších několik miliard, ČD mají přecijen lepší rating), ale začínám se bát.

Tokino

Půjčí, to se nebojte. Tyhle kšefty fungují jinak. Navíc tady by jezdil pro stát, takže má garanci že dostane zaplaceno.

Mates

Keď bude mať v rukách 15 ročnú zmluvu tak v podstate hocikto. Súpravy sa budú financovať z nej.

Vtvt
Ten z Brna

ČD nevyhrávájí…

PvvS

A jakýpak je dluh ČD ?

Avlaky

A co že je zadluženy, aspoň není v minisu jako ČD

Martin Toman

Česká dráha a RegioJet. A Česká dráha to projede a bude nářek. Dřív nebo později.

M19

A když to projede Regiojet, nářek nebude?

Vtvt

Pokud ČD neuspěje, tak vedení ČD si spíše oddechne. Už dnes jsou rádi, že MoraviaPantery koupil Jihomoravský kraj=že ČD si těch 6 miliard nemuselo půjčit. Ono totiž 10 vlaků, řekněme za 300 milionů Kč/vlak = 3 miliardy. A tyto peníze za slušný úrok, dnes zdá se nikdo nechce půjčit. Síla ČD je v síti vlastních servisních zařízení a ve spoustě starších vagonů vhodných na zálohy jako např. Honeckery. Takže ČD asi budou kupovat už jen starší techniku (plus EMU 400 pro Prahu). Na rychlost 160 km/h či 200 km/h. Například od DB nebo od SBB. Podobně jako těch 140 starších… Číst vice »

Hádej

Vy tady házíte perly, jako byste u všech těch jednání byl a v podstatě o tom rozhodujete. 😀

Vtvt

Letoš v květnu šéf ČD poskytl rozhovor. Mj. zaznělo:

DOTAZ:Příští rok na jaře jsou splatné eurové dluhopisy z roku 2016 v objemu 400 milionů eur. Budete je tedy refinancovat?

ŠÉF ĆD: Ano, už na letošní červen chystáme emisi o celkovém objemu 550 až 600 milionů eur. Půjde o ESG bondy, na které trh v poslední době slyší. Také se jim říká zelené.
https://zdopravy.cz/rozhovor-firme-neprospiva-ze-kazdy-rok-prijde-nekdo-novy-rika-sef-cd-krapinec-112968/

No a dnes víme, že firmě ČD nikdo na dluhopisy nepůjčil ani v červnu a asi ani v září.

Pajoš

Pane Axele, jak se Vám daří jako zaměstnanci SŽ v Koryčanech na stavědle?

Anonymní alkoholik

Asi velmi. Je z něj teď investigativní.. ehm, cokoliv. 😀

Granja

Se divím podle toho jaká je tam sekanice, že ještě stihne vyhledávat a vkládat vše sem.

Ivan

Vlastní síť servisních zařízení? Vy už to nehulte, s odpuštěním za ten výraz ale nic lepšího mne nenapadlo.
A kdepak se servisuji vozy, co jezdí do Německa, že nám stále chybí? U ČD to není…

Marana_CZE

Nebylo by lepší, kvůli větvení na Jihlavu (kde je menší zájem) a Brno (kde je větší zájem cestujících) tvořit vlak vždy ze dvou elektrických jednotek, přičemž by se v Havlíčkově brodě rozpojily?

Alibaba

A přijdete o hodinový takt mezi Prahou a Havl.Brodem.
To není lepší.

Martin Lér

Já se omlouvám, jsem odporný pražák – mezi Prahou a ČÍM?

Resp. abych jen neprudil – jaké počty cestujících mezi jednotlivými městy proudí (samozřejmě i s navazujícími přípoji)? Chápu hodinový takt třeba do Plzně, ale v případě Havlbrodu mi to na první dobou smysl nedává, ale třeba čisla hovoří jinak.

Alibaba

Havl.Brod = Havlíčkův Brod. Co se vám na běžně používané zkratce nelíbí?
Rozpojování a spojování souprav v Havl.Brodě bude taky částečně zdržovat.
Jaké jsou počty netuším, ale efekt v hodinovým taktu nějaký vidím, očekával bych i přínos pravidelného spoje přímého z Prahy (a nácestných stanic) do Jihlavy. Samozřejmě přímo do Jihlavy má tento spoj těžkou konkurenci v podobě dálnice.

Tomáš Záruba

Hodinový takt (bavíme-li se o směrech, kde vůbec dává smysl dálkovka) by měl být úplně všude. Na silných směrech (a zejména u kratších relací) půlhodinový. Cokoli jiného si strčte někam (třeba před rok 2000 🙂 ).

Adamgolias

Jo to byly časy .😆nikdo nikam nespěchal , rychliky mely vlastni jizdni řad , jezdil vetsinou jeden par denne , kdyz se reklo Košičan , tak se hned vedelo že to je jeden konkretni vlak a ne linka o deseti parech vlaku , diky tomuto ,,taktu se neprenaselo zpozdeni na zpatecni vlak , zadne tři vozy – kdyz uz se jelo tak se dvanacti , v lete jsem mel neustale hlavu v okne – nikde zadna ledova klima , jo to byly casy. A vy ted s hodinovym taktem. Fuj🤣

Štěpán Matějka

Tipuji ze hodinový takt bude mít smysl ani ne tak pro Havlíčkův Brod ale spis pro Čáslav a Kutnou horu.

Alibaba

Možná ještě pro Gočův Jeníkov, pak dál na vysočinu se to začíná pomalu táhnout.

Vojta

Mezi Brnem a Žďárem, resp. Havl. Brodem by se hodinový takt taky uživil, zvlášť vzhledem k jeho plánovanému zrychlení.

Alibaba

Akorát by to chtělo méně kapacitní soupravy typu 3-vozový panter.

Tomáš Záruba

To by mě moc zajímalo, jak velké ty zájmy v jednotlivých větvích (pokud jde o tranzit HB, protože nabídka spojení mezi HB a Brnem zůstane) podle vás jsou… A jak to třeba ovlivňuje problematika dopadu více než jednoho přestupu (HB, KO) na relace jinam než do Prahy, které by z té Jihlavy třeba i mohly být konkurenceschopné…

Granja

Myslíte v exponovaných časech (odjezd a příjezd z a do Jihlavy) přímé spojení dále z Kolína na sever (např. Děčín)?

Tomáš Záruba

Tak třeba Jihlava – Pardubice.

Michal82

Vyhraje to Arriva. Má za sebou silného hráče DB, ty pomohou vlaky zajistit ale do roku 2025 je to hodně na kratko

Vtvt

Nelze to vyloučit. ČD se příliš nesnaží. V letošní předběžné tržní konzultaci totiž ČD se zapomělo zeptat třeba:
– Hitachi (EMU Caravaggio s maximálkou 160 km/h)
– Softronic (EMU Hyperion s maximálkou 160 km/h)

Mates

Axel nechceš už s tými svojimi blábolami skončiť?

Vtvt

Pouze konstatuji fakta.

ČD poptávalo EMU např. od ŽOS Vrútky, která jako jediné EMU vyrábí pro Tatry.

A ČD zapomělo třeba na Hitachi Caravaggio v provozu od 2019

Doctor

Jasně. A mohli by jezdit 5 x 845 s vloženým jídelákem po Mitropě … 😁

Anonymní alkoholik

A ještě s vectronem, aby to mělo odpich. Jaká krása by to byla. To ani v Rumunsku ještě nevymysleli. ♥🤣

Vtvt
Jiří Kocurek

Nedělal bych z Rumunska zaostalou zemi. Pořídíli 120x Siemens Desiro v době kdy ČD končily s modernizací 852/853 a Reginova bylo nové a moderní vozidlo.

Anonymní alkoholik

To je pravda, ale zase v jakém stavu ty desira teď jezdí? Vymlácený okna, poškozený interiér, nebo ještě líp slouží jako vozová hradba u příslušných dep… nevím. Je to asi jako když si skladník koupí nové BMW, zatimco bydlí v garsonce s nábytkem z blešáku. 🙂

Adamgolias

Jooo , a japonci by krom prahy a krumlova zacali jezdit i do brna , protoze i cesta muze byt cil.

Adamgolias

Co tu porad nekdo blbne s tim DB v zadech arrivy? Vzdyt to neni pravda.

M19

A kdo je podle vás majitelem Arrivy?
https://www.arriva.cz/cs/o-spolecnosti/profil

Jirka

200 km/h se v ČR do 15ti let bude jezdit možná tak mezi Pardubicemi a Chocní.

Kuba2

Životnost těch souprav je přecijen vyšší než 15 let.

Jeffer

To skôr Votice–Ševětín, tam už je postavené a stačí zapnúť ETCS.

Hádej

Klasika max. 185 km/h.

Dušan

To bohužel v žádném případě nestačí.

Marcel Štancl

V Třebestovicích to esíčko na trati Kutná Hora – Čáslav nechají? Předepíší vlaky na 200 km/h s tím, že oblouky zůstanou na 80 km/h ?

Marcel Štancl

Pardon v Třebešicích

Kuba2

Počítá se s přeložkou, dle SŽDC dokončení 2028, ale 200 km/h tam nebude ani potom. Kdyby ale šlo vše podle plánu, budou tyto vlaky po přeložce jezdit jen 4 roky, protože v roce 2032 se má otevírat VRT do Světlé.
Ty termíny jsou pochopitelně oba nereálné, ale vzpomeňme, v jakém roce se vyráběly gorily na 160 km/h a v jakém roce tuto rychlost začaly skutečně využívat. A jak to přišlo vhod.

Ivan

Prosím prosím, už jen SŽ. 😉

Jinak souhlas. Gorily toho odvezly hodně… a mezi elektrikami je mám asi nejraději.

Tomáš Záruba

Já to raději rovnou napíšu, on si to už ne každý uvědomuje: Bylo to 1974 vs. 1998, tedy téměř čtvrt století (během kterého se dokonce ta rychlost v pár úsecích zvednutá na 140 km/h zase snižovala na 120).

všd

Původní trať bude využívaná paralelně s VRT.

kakov

však se píše 200 využijí mezi Prahou a Kolínem

Apollo17

Nové vlaky na 200 km/h za tři roky.To nestihne žáden dopravce.

X 1

Co dopravce. Ale ani výrobce.

Pat

Tak ČD již mají myslím ve výrobě.

Apollo17

ČD má objednány devítivozové ConfortJety na linky do Hamburku,Budapešti..
Na linku Praha-Jihlava by byly asi značně předimenzované a drahé.

Jeřdno

A neví někdo, s jakými vlaky do toho jdou? Když se přihlásili, tak jim snad někdo musel slíbit, že jim ty vlaky dodá. Aspoň naoko.

Vtvt

Nevím.

PESA vyvíjí EMU na 200 km/h. Od Pesy bere jak ČD, tak RGJ
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/pesa-chce-jezdzic-200-kmh–i-wiecej-109532.html

Alstom (dříve Bombardier) dodává do Švédska Zefiro Express/X80 s maximálkou 200 km/h. Zčásti vyráběno v Číně. Cca 10 milionů EUR/jeden vlak

ICE_Laco

Zaujímavý by bol Stadler KISS200. Také 6-dielne poschodové súpravy upravené pre diaľkovú dopravu…

Vtvt

Nevím. V zadávacích podmínkách na linku R9 Praha-Havl.Brod-Brno/Jihlava je požadována kapacita tuším 200 sedaček. Plus posily.

ICE_Laco

4-dielne majú kapacitu 330 miest (1.trieda 47 + 2.trieda 283). V prípade potreby sa dve súpravy dajú spojiť…

Vtvt

V tomto případě jde o tu minimální kapacitu 200 sedaček Dvouvagonový KISS se myslím nedělá

ICE_Laco

To neviem, ale viem že vo Švajčiarsku sa bežne používajú poschodové Stadlery – od 4-dielnych, cez 6-dielne až po 8-dielne. Bežne sú nasadzované aj na diaľkovú dopravu (doba jazdy okolo 3,5 hodiny) A osobne si myslím, že toto by bolo veľmi vhodné jednotky súpravy, dokonca nízkopodlažné, takže aj starší ľudia by nemali problém s nastupovaním/vystupovaním.

Vtvt

Na této konkrétní lince obvykle nejezdí víc než 300 cestujících. viz Odpověď č. 8 – příloha
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0001400/zakazka/458374

P.S. Pokud budou vlaky od Stadleru, tak spíše tipuji Flirt. Když před lety PKP IC vybíralo 12 rychlíkových vagonů, tak vyhrál Stadler Flirt = Pesa byla dražší a prohlásila že nechce se účastnit cenových válek

ICE_Laco

Ak by tu jazdili rýchle nízkopodlažné EMU, mohol by sa prejaviť efekt Regiojetu na trati Komárno – Bratislava, kde zrazu ľudia začali jazdiť intenzívne vlakmi. A tento scenár by mohol nastať aj tu – takže časom by ani súprava so 400 sedačkovou kapacitou nestačila….

Vtvt

Taky řešení je dodatečně dovyrobit další vložené vagony.

Podobně u NS VIRM.
a) Koupili
3vagonové prodloužili na 4vagonové
b) koupili4vagonové, prodloužili na 6vagonové

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksinterregiomaterieel

noerf

Jak je na tom Škoda s vývojem jednotek na rychlost 200 km/hod?

Luboš Beneš

Dobře, slibem neurazí a vývoj zaplatí ČD.

Alibaba

Ta tlačno/tažná souprava co ji prodávaly DB tak ta by 200 mohla zvládnout, jen ta lokomotiva jaxi schází, nebo by musely oprášit Zátopka (380).

Vtvt

Vím, že ve Finsku je širší rozchod, ale co ty vagony od Transtechu na 200 km/h?

Jiří 3

Otázka je, jestli náhodou Škodovka nevyvíjí novou lokomotivu.

Alibaba

Asi chápu, že by se pro tu soupravu hodil elektrický vůz stejného designu, ale jestli něco vyvíjí netuším. Přece jenom je 380 už vyvinutá.

Jiří Kocurek

„je vyvinutá“

?! Je to spíš nedodělek.

Alibaba

A co je na ní nedodělané, když je schválená pro provoz.?
Řekl bych, že není doladěná.

Dušan

Záleží na tom, jaký se u WTB požívá na těch jednotkách komunikační protokol – pokud WTB ÖBB, WTB DB nebo něco jiného (?) – viz srovnej budoucí Talgo ICE-L, které má do doby dodávky lokomotiv Travca „provizorně“ komunikovat s Vectrony, a proto se zde implementuje výše zmiňované řešení WTB ÖBB.

Alibaba

Tak s tím vám nepomůžu.
Ten německej Zátopek, který k těm soupravám dodávaly, s tím uměl komunikovat. Otázka je, jestli ten protokol je volně přístupný. Na druhou stranu si myslím, že to je jen otázka přeprogramování, hardware může zůstat stejné..

Jan

Interjet smontovat dokážou, když jim Siemens pošle návod 😉

PvvS

A licenci..

PvvS

Schadewerk slíbí cokoliv. Ale v reálu nestíhá ani to co už nasliboval jinde. Takže nějak odfláknout, zkompletovat a vyexpedovat.

noerf

U Škody je zajímavé, že na webových stránkách uvedly, že pantery na Slovensko dodali před termínem. Naopak ČD si stěžují, že Škoda má zpoždění.

Tonda Sehnal

Píší, že oficiální odhalení novinek ve vývoji bude již za pár dní v Berlíně. Tak šup, šup, vstupenky jsou docela za levno 😉

Tukan
Vtvt

Škoda Group se mj. zajímá o zakázku PolRegio na:
60x EMU160
140x EMU200

Možná to s tím souvisí.