Autobusy Doprava ve městě

Soutěž na část dopravců v Pražské integrované dopravě opět stojí, tentokrát se nelíbí Busline

Solaris Urbino v barvách PID na Černém Mostě. Foto: Jan Sůra
Solaris Urbino v barvách PID na Černém Mostě. Foto: Jan Sůra
Busline požaduje zrušení soutěže, u které Praha vybrala vítěze už loni v červnu.

Praha mohla uzavřít část smluv s dopravci na provoz autobusových linek na okrajích hlavního města, které vybrala ve veřejné soutěži už před rokem. Část velkého tendru ale nadále stojí.

Jen krátce před tím, než Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zamítl rozklad společnosti Toms Transport Service proti této soutěži, přišly námitky proti některým částem zakázky, tentokrát od společnost Busline MHD.

Ukončení řízení s hlavním městem kvůli podnětu Toms Transport Servis vyplývá z úřední desky ÚOHS, zahájení nového správního řízení potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. „Návrh byl podán společností BusLine MHD a ve věci bylo zahájeno správní řízení. Kromě toho zde máme na tuto veřejnou zakázku i podnět, který prošetřujeme,“ řekl Švanda.

Firma, která na více než rok soutěž zablokovala, patří Milanu Tomsovi, někdejšímu manažerovi Busline v Ústeckém kraji. „Od doby, co jsem se osamostatnil, podnikám v autobusové dopravě de facto živnostensky. Domnívám se ale, že jsem schopen poskytovat stejné služby jako zbytečně drahé velké firmy, ve kterých jsem měl možnost působit,řekl v roce 2019 Toms. Podle něj bylo zadávací řízení postaveno tak, aby se malá firma nemohla zúčastnit. Jeho námitky ale ÚOHS odmítl. Tomsova firma dosáhla v roce 2018 tržeb čtyři miliony korun, hodnota zakázek je v řádu stovek milionů korun.

Společnost BusLine MHD podala námitky více než rok poté, co Praha zakázku vyhodnotila a vybrala vítěze. Jde o oblasti, kam se sama hlásila. „Naše námitky jsme podali s ohledem na nestandardní postup administrátora. Ten hodlá s vybranými dodavateli uzavřít smlouvy po uplynutí zadávací lhůty a vrácení jistot. V průběhu zadávacího řízení se pravidla změnila natolik, že tyto změny považujeme za netransparentní. Za správné pak považujeme opakování soutěže,“ uvedla mluvčí firmy Nikola Bradíková.

Podle ní firma podala námitky hned poté, co zadavatel oznámil plán uzavřít smlouvy a vrátit jistoty. „O postupu společnosti Toms Transport Services nemáme žádné informace. Námitky jsme podali v návaznosti na úkony zadavatele. Námitky jsou zákonnou možností, jak s postupem zadavatele nesouhlasit. Námitky může podat každý dodavatel,“ řekla Bradíková. Busline patří mezi firmy, které si v Česku na průběh soutěží na autobusové dopravce pravidelně stěžují.

Praha soutěžila provoz v celkem jedenácti oblastech. Námitky Busline se týkají jen pěti oblastí (4, 5, 6, 7 a 10, na zbývající tak mohla Praha uzavřít už smlouvy. Vítězi v těchto oblastech byly Arriva City a About Me. V ostatních oblastech se jezdí na základě provizorních smluv.

Vybraní dodavatelé

Část 1 About Me 18,8 milionu Kč
Část 2 Arriva City 52,6 milionu Kč
Část 3 Arriva City 21,4 milionu Kč
Část 4 ČSAD Střední Čechy 18,4 milionu Kč
Část 5 ČSAD Střední Čechy 40,5 milionu Kč
Část 6 Stenbus 65,4 milionu Kč
Část 7 ČSAD Polkost 35,6 milionu Kč
Část 8 Arriva City 39,5 milionu Kč
Část 9 About Me 17 milionů Kč
Část 10 About Me 30,3 milionu Kč
Část 11 Arriva city 79,4 milionu Kč

Rozdělení jednotlivých linek do svazků

část 1 153, 194, 242, 243
část 2 204, 224, 228, 253
část 3 143, 155
část 4 166, 186
část 5 110, 171, 257
část 6 210, 212, 221, 222, 240
část 7 115, 226, 227, 270, 903
část 8 220, 223
část 9 164
část 10 117, 203
část 11 163, 208,209,264

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gwann

Busline se nám mění ve Vodu z Teplic české autobusové dopravy…

Ti hoši si nedají pokoj, dokud neskončí v uschovne…

Kuba

Část 3 se mi jeví na první pohled jako dost pochybná. Určitě se soutěžila v jednom svazku dvojice 143 a 155? Vždyť je to každé úplně jinde a má úplně jiné parametry.

Radek

To bude 146, už se to tu u jednoho z minulých článků tuším řešilo.

vlada749

Bus Line. Problémová firma od počátků soutěží, viz zrovna na ústecké to podèlala totálně. Místo 40 ti minutové cyklu i dvouhodinový, telefony byly zticha. Napadla soutěž ve Zlínském kraji, byť nebyla účastníkem. A bude kopat i dàle.

XYZ

Bus Line napadla nedávno soutěž v Jablonci, ačkoli sám neměl o další provozování MHD zájem a řízení se ani neúčastnil. Nabídku podala jen „jejich“ AD Podbořany, která ovšem výsledek akceptovala. Tady se jen ukazuje jaké konexe a jak dlouhé prsty pan Vařil má.

Bob

Tak zrovna to je celkem logické, že podmínky napadne ten, komu nevyhovují. Ale jinak je to samozřejmě složitější hra.

Zbyněk

Naštěstí v Ústeckém kraji jsou problémy s dopravci minulostí, většina lidí je u krajského dopravce spojkoná, jak zaměstnanci, tak i cestujících. Ovšem ÚOHS se zase řeší ohledně nákupu vlastních vozů. Podle mě by měli zkusit nákukp nových vozů například na Ukrajině, cena jednoho vozu je tam totiž o dva miliony nižší, to znamená, že ÚOHS by musel zakázku povolit a Ústecký kraj by mohl mít vlastní autobusy s lepší výbavou a cena by byla přiměřená, skončilo by to přetahování na českém trhu.

XYZ

Rafaj je jedna ruka s Vařilem, takže bych se nedivil, že Bus Line ten nákup přes ÚOHS úspěšně zablokoval.

a8n

Naštěstí už jen rok.

MiZun

Cena na Ukrajině za stejný bus opravdu není o 2 miliony nižší. A pokud občanům v Ústeckém kraji nevadí, že kraj platí za jeden km o cca 10 Kč více než v jiných krajích, kde proběhly regulérní soutěže, tak super, ale ať si potom nikdo z tohoto kraje nestěžuje, že nemají peníze třeba na školství a podobně.