Autobusy

Soutěž na autobusové dopravce v Praze stojí, napadla ji firma bývalého manažera BusLine.

Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID
Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID

Pražští radní schválili tento týden plán na uzavření smluv v celkem jedenácti oblastech na okrajích Prahy na provoz autobusů v rámci Pražské integrované dopravy. Smlouvu ale zatím uzavřít nemohou: zakázka stojí kvůli správnímu řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

„Vzhledem k tomu, že byl podán návrh na přezkoumání úkonů zadavatele k ÚOHS bude uzavření smluv v souladu se zákonem odloženo  do vydání rozhodnutí,“ řekla ekonomická ředitelka Ropidu Miroslava Staňková. Správní řízení potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Na ÚOHS se obrátila společnost Toms Transport Services, která patří Milanovi Tomsovi, někdejšímu šéfovi společnosti Busline v Ústeckém kraji. Busline napadal v poslední době řadu soutěží na autobusové dopravce, MF DNES včera odhalila, že někdejší šéf BusLine Jiří Vařil jel na výlet do Amsterdamu s šéfem ÚOHS Petrem Rafajem.

Od doby, co jsem se osamostatnil podnikám v autobusové dopravě, de facto živnostensky. Domnívám se ale, že jsem schopen poskytovat stejné služby jako zbytečně drahé velké firmy ve kterých jsem měl možnost působit,“ řekl Toms. Podle něj bylo zadávací řízení postaveno tak, aby se malá firma nemohla zúčastnit. Více případ kvůli probíhajícímu řízení u ÚOHS nechtěl komentovat.

Praha přes svoji organizaci Ropid soutěžila provoz zhruba devíti milionů kilometrů ročně, jde hlavně o linky na okrajích Prahy. Jde o trasy, kde dnes jezdí jiní dopravci, než Dopravní podnik hl. města Prahy. „Soutěžené provozní soubory linek tvořily ucelené svazky, jejichž provoz bude pro dopravce i objednatele, tedy hlavní město Prahu, maximálně efektivní,“ dodala Staňková. Ročně má město zaplatit podle výsledků soutěže zhruba 418 milionů korun, průměrná cena za kilometr je kolem 46 korun.  Takové srovnání je zajímavé například s výsledky „soutěží“ na MHD v Jablonci nad Nisou či České Lípě, kde zakázku získal Busline. V případě České Lípy jde o téměř 58 korun za kilometr, v případě Jablonce nad Nisou 53 korun za kilometr.

Podle výsledků soutěže zůstává většina dopravců, kteří pro Prahu jezdí, končí autobusový dopravce Jaroslav Štěpánek. Nové smlouvy mají přinést zlepšení komfortu cestování. Povinná bude nízkopodlažnost, celovozová klimatizace nebo více informačních obrazovek.

Vybraní dodavatelé
Část 1: About Me 18,8 milionu Kč.
Část 2 Arriva City 52,6 milionu Kč
Část 3 Arriva City 21,4 milionu Kč
Část 4 ČSAD Střední Čechy 18,4 milionu Kč.
Část 5 ČSAD Střední Čechy 40,5 milionu Kč
Část 6 Stenbus 65,4 milionu Kč
Část 7 ČSAD Polkost 35,6 milionu Kč.
Část 8 Arriva City 39,5 milionu Kč
Část 9 About Me 17 milionů Kč
Část 10 About Me 30,3 milionu Kč
Část 11 Arriva city 79,4 milionu Kč

Rozdělení jednotlivých linek do svazků:

část 1: 153, 194, 242, 243

část 2 204, 224, 228, 253

část 3 143, 155

část 4 166, 186

část 5 110, 171, 257

část 6 210, 212, 221, 222, 240

část 7 115, 226, 227, 270, 903

část 8 220, 223

část 9 164

část 10 117, 203

část 11 163, 208,209,264

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Šimon
Host
Šimon

V článku mi chybí docela dost podstatných informací. Třeba na kolik let mají být ty smlouvy uzavřeny. Anebo co znamenají ty sumy uvedené u jednotlivých dopravců – to je roční dotace, anebo suma za celou dobu platnosti smlouvy?

Jardoismus
Host
Jardoismus

Co hodlá ČSAD Střední Čechy nasadit na vyhrané městské linky? Pokud dobře počítám, provozují jen 10 třídveřových autobusů standardní délky, z toho více než půlku na MHD Kralupy nad Vltavou. Nehodlají snad stáhnout vozy právě odsud, to bychom se pak žádného zlepšení nedočkali, ba naopak. Další tři vozy Solaris Urbino 12M III také nejsou žádná výhra, za mě jsou starší Citara určitě lepší variantou. Není mi známo, zda ČSAD SČ očekávají dodávku adekvátních vozů do městského provozu, takže budou nasazovat dvoudveřové autobusy? Bude tak mít pan Hrubeš o čem psát?

Stepig20
Host
Stepig20

Požadavek těchto výběrových řízení je fungl nové autobusy, tak si to přeberte sám.

XXXD
Host
XXXD

Zajímalo by mě, jaký génius vymýšlel ten zákon, že se každý může v podstatě odvolávat, jak chce. A dokonce třeba nemusí ani sám podat nabídku, tuším.

Jen tak
Host
Jen tak

to není dané zákazem … ale jaksi podstatou demokratického režimu.

Aslanex
Host
Aslanex

To je zákon o VŘ. Jiná věc jest, že nikdo nenutí zatím dělat VŘ, stačila by tržní konzultace („rozstřel“), který se takto napadnout nedá 😉

Petr
Host
Petr

About me? ? To je ten novy e-shop s tou uzasnou reklamou ? 😀 ….Jsem si jisty, ze si je zacne spousta lidi plest 😀

Poudy
Host
Poudy

Ne, ten e-shop je about you. A nemyslím si, málokdo řeší co je to za dopravce a ti co to řeší, tak zase asi moc neví o nějakém svou you, každopádně pár blbů se asi najde, jako u všeho 😀

Aslanex
Host
Aslanex

Ten dopravce jezdí v Praze už 10 let.

Jinak souhlasím, že si lepší název vybrat nemohli 😀 Ale byla to taková ta předzaložená firma, na rychlo zřízená, tak asi nad názvem nepřemýšleli.

Šimon
Host
Šimon

A vypadá to, že ani ten novej hošan, co to koupil od toho předchozího, se nehrne do nějakého rebrandingu. Respektive vlastní to prostřednictvím firmy s podobným, ještě o trochu podivnějším rádobysvětáckým názvem.

Stepig20
Host
Stepig20

Jan Sůra: Jsou někde dostupné trasy linek?

Petr
Host
Petr
Stepig20
Host
Stepig20

Najděte mi tam linku 171 to jsem na vás zvědavej.

Aslanex
Host
Aslanex

Někde na webu Prahy je zadání VŘ s podrobnými trasami.

Josef J.
Host
Josef J.

Svazek 3 jsou linky 146 a 155, nikoli 143. Svazek 11 jsou linky 163, 208, 209, 211 a 264 (v článku chybí 211).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Také mě tam ta „143“ překvapila, resp. „neseděla“ …

Ondra
Host
Ondra

Aspoň že konečně končí nejhorší dopravce v Praze – J. Štěpánek

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A jaké pražské linky (MHD) teď obsazoval?

Stepig20
Host
Stepig20

Linku 110 a školní 257

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Díky za informaci.

Ondra
Host
Ondra

Já vím o lince 110 s dodržováním kvality má trvale potíže, zpoždění, stav vozidel, informační systém…

Jardoismus
Host
Jardoismus

Pane Ondřeji, zpoždění na lince 110 je způsobeno kongescí a negativním vlivem IAD (vizte mapu: https://ropid.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=e7b90000010d41fcb796dba91ba85cef&fbclid=IwAR3BSwRUXcsgK8jJEAl_Xm7dkWxQKPN6tEXHjgyE9jvFlj4W-rmft5Vl8To), jedná se tedy ze strany dopravce o neovlivnitelný faktor. Co se týče špatného technického stavu vozidel, nepřipadá mi, že by dopravce zanedbával údržbu vozidel, můžete, prosím, specifikovat? Ohledně informačního systému nevím přesně, co máte na mysli. Opět Vás tedy poprosím o konkretizování, chybí Vám snad ve vozidlech dopravce LCD obrazovky?

Stepig20
Host
Stepig20

No o stavu vozů Štěpánka, kdy například u některých vozů B951E při jízdě vidíte přes podlahu až na silnici. Ohledně informačního systému. Je naprosto normální, že nehlásí, vnitřní tablo ukazuje pouze číslo linky, čas je posunut jak se zlíbí, tedy pokud ukazuje vůbec.

Jardoismus
Host
Jardoismus

Takovou zkušenost s technickým stavem vozidel nemám. Bavíme-li se navíc o některých vozech typu B951E.1713, je ve skutečnosti myšlen jen jediný vůz, jelikož dopravce provozuje celkem 2 vozidla tohoto typu. Co se týče informačního systému, vím o jednom vozidle dopravce, kde interní orientační panel zobrazuje pouze číslo linky. Správnost či absenci hlášení zastávek nemohu hodnotit, jelikož jsem ho již přestal vnímat. S posunutým časem jsem se setkal jen jednou a to u vozidla DPP, kdy byl čas posunut o hodinu zpátky.

AAA
Host
AAA

Co teď předvádí About me na lince 203 to je taky dobrej cirkus

Radek
Host
Radek

No, tak třeba tento týden má Arriva opět masivní výpadky (zřejmě dovolené, nemají lidi).

Sacrebleu
Host
Sacrebleu

A nespletl jste se, není to jiná firma? Když se podívám ne jejich stránky, tak to jsou samá pozitiva.

Stepig20
Host
Stepig20

Sacrebleu: papír a klávesnice snese všechno 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Možná problém s nedostatkem personálu působí i množství výluk na železnici, pro které je třeba zajistit NAD, a tak asi jezdí všechno, „co má ruce a ŘP“, a někdy pak zkrátka něco z toho všeho stihnout nelze.

Aslanex
Host
Aslanex

Na rozdíl od tří vyhraných dopravců ale alespoň neměl žádné výpadky spojů, naopak pro Arrivu jezdil…

Jindra
Host
Jindra

Tak to je docela husté.Člověk který byl vyhozen tehdejším ředitelem DPCHJ se odvolává.Důkladnou kontrolu v jeho firmě!

Jen tak
Host
Jen tak

a ted si predstavte, ze by vas odsoudili … treba za kradez.

a za to, ze byste se odvolal, by vám udelali taky dukladnou kontrolu.

Stepig20
Host
Stepig20

Tak tohle není tento případ. To co předvádí tento člověk celou svojí kariéru je možná i na knihu.

Libor
Host
Libor

Opět napadení tendru firmou provázanou s Bus Line, která se nepřihlásila a opět do všeho hodila vidle. Nerozumím tomu proč.

Přemek
Host
Přemek

Takže se vyjasňuje: Neschopný manažer velké firmy se osamostatní a následně se hodlá ucházet bez potřebného kapitálu a technického zázemí o to, co jsou v kritických situacích sotva schopni zajistit velcí konkurenti s potřebnými zdroji a rezervami. Trochu mi Toms připomíná Fedorku a jeho anabázi v zajištění dopravní obslužnosti ve východní části Prahy bez jakýchkoli rezerv se starou vymlácenou nespolehlivou technikou (jeho spoje permanentně selhávaly). Fedorka se taky cukal, ale bonzovat na ÚOHS se neodvážil. Toms tímto fakticky sděluje: Když ne já, tak nikdo! Takové „podnikatele“ bych okamžitě vyřadil z jakékoli soutěže pro nekvalifikovanost.

Libor
Host
Libor

V tendru uspěli i středně velké firmy jakou je ČSAD Polkost nebo About Me. Některé provozní soubory by zvládl i menší dopravce. Jsou zde nastaveny ve smlouvách standardy kvality. A relativně nízké ceny za km. Takže čistě teoreticky se může stát, že by při pořízení pouze 3 nových vozů nebyl schopen malý dopravce bez množstevní slevy na nové vozy nabídnout takto nízkou cenu za km. Ale přece proto nebudeme zvedat ceny nebo rušit standardy kvality.

Kulík
Host
Kulík

Neřekl, bych, že About Me či Stenbus jsou středně velké firmy – podle počtu vozidel a řidičů to jsou stále firmy malé. Středně velká firma je ČSAD Střední Čechy. ČSAD Polkost je někdy na hranici malé a středně velké firmy. Jediná velká firma je ARRIVA City.
Tedy já za středně velkou firmu považuji dopravce který provozuje kolem jednoho sta vozidel… A za malou firmu lze považovat dopravce cca do třiceti vozidel.

Libor
Host
Libor

Takže se dá říci, že i když stěžovatel tvrdí, že v tendru v Praze neměla šanci uspět malá firma, tak nemluví pravdu.

Přemek
Host
Přemek

Slušně řečeno stěžovatel lže, jak když tiskne. Bus-line byla žábou na prameni v ÚK dlouho a Toms to má na svědomí. Řízení nerozumí, zato peníze miluje, hlavně když je plné koryto.

Milan
Host
Milan

Dekujeme za stanoveni norem na velikost firmy a ted si rekneme na rovinu velke firmy typu ariva jsou ve vysledku stejne efektivni jako stat, jsou plne byrokracie nesmyslnych predpisu pravidel narizeni a odboru. Takze stenbus a polkost muzou nabidnout mozna i vice diky sve pruznosti😉

Přemek
Host
Přemek

Mýlíte se, byrokracie a neefektivnost jsou výhradně atributy nekompetentního řízení, nikoli velikosti podniku. Na velkém složitěji strukturovaném podniku se to pouze snáze a rychleji projeví. Kdo nerozumí systémovému řízení, nemá na pozici ředitele nic ředit, natož na pozici řiditele nic řídit.

Stepig20
Host
Stepig20

S porovnáním ČSAD a Arrivy bych nesouhlasil. Arriva má aktuálně provozních 224 vozů co se týče provozu PID. ČSAD provozních 181 po dodání 30 Crosswayů v zimě a na jaře, tak počty budou zcela vyrovnaný.

Přemek
Host
Přemek

Otázkou je, kdo bude ten navýšený počet vozů řídit, když se platy řidičů v jmenovaných společnostech začínají zásadně rozcházet.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce