Soutěž na autobusové dopravce v Praze stojí, napadla ji firma bývalého manažera BusLine.

Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPIDAutobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID

Pražští radní schválili tento týden plán na uzavření smluv v celkem jedenácti oblastech na okrajích Prahy na provoz autobusů v

Pražští radní schválili tento týden plán na uzavření smluv v celkem jedenácti oblastech na okrajích Prahy na provoz autobusů v rámci Pražské integrované dopravy. Smlouvu ale zatím uzavřít nemohou: zakázka stojí kvůli správnímu řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

„Vzhledem k tomu, že byl podán návrh na přezkoumání úkonů zadavatele k ÚOHS bude uzavření smluv v souladu se zákonem odloženo  do vydání rozhodnutí,“ řekla ekonomická ředitelka Ropidu Miroslava Staňková. Správní řízení potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Na ÚOHS se obrátila společnost Toms Transport Services, která patří Milanovi Tomsovi, někdejšímu šéfovi společnosti Busline v Ústeckém kraji. Busline napadal v poslední době řadu soutěží na autobusové dopravce, MF DNES včera odhalila, že někdejší šéf BusLine Jiří Vařil jel na výlet do Amsterdamu s šéfem ÚOHS Petrem Rafajem.

Od doby, co jsem se osamostatnil podnikám v autobusové dopravě, de facto živnostensky. Domnívám se ale, že jsem schopen poskytovat stejné služby jako zbytečně drahé velké firmy ve kterých jsem měl možnost působit,“ řekl Toms. Podle něj bylo zadávací řízení postaveno tak, aby se malá firma nemohla zúčastnit. Více případ kvůli probíhajícímu řízení u ÚOHS nechtěl komentovat.

Praha přes svoji organizaci Ropid soutěžila provoz zhruba devíti milionů kilometrů ročně, jde hlavně o linky na okrajích Prahy. Jde o trasy, kde dnes jezdí jiní dopravci, než Dopravní podnik hl. města Prahy. „Soutěžené provozní soubory linek tvořily ucelené svazky, jejichž provoz bude pro dopravce i objednatele, tedy hlavní město Prahu, maximálně efektivní,“ dodala Staňková. Ročně má město zaplatit podle výsledků soutěže zhruba 418 milionů korun, průměrná cena za kilometr je kolem 46 korun.  Takové srovnání je zajímavé například s výsledky „soutěží“ na MHD v Jablonci nad Nisou či České Lípě, kde zakázku získal Busline. V případě České Lípy jde o téměř 58 korun za kilometr, v případě Jablonce nad Nisou 53 korun za kilometr.

Podle výsledků soutěže zůstává většina dopravců, kteří pro Prahu jezdí, končí autobusový dopravce Jaroslav Štěpánek. Nové smlouvy mají přinést zlepšení komfortu cestování. Povinná bude nízkopodlažnost, celovozová klimatizace nebo více informačních obrazovek.

Vybraní dodavatelé
Část 1: About Me 18,8 milionu Kč.
Část 2 Arriva City 52,6 milionu Kč
Část 3 Arriva City 21,4 milionu Kč
Část 4 ČSAD Střední Čechy 18,4 milionu Kč.
Část 5 ČSAD Střední Čechy 40,5 milionu Kč
Část 6 Stenbus 65,4 milionu Kč
Část 7 ČSAD Polkost 35,6 milionu Kč.
Část 8 Arriva City 39,5 milionu Kč
Část 9 About Me 17 milionů Kč
Část 10 About Me 30,3 milionu Kč
Část 11 Arriva city 79,4 milionu Kč

Rozdělení jednotlivých linek do svazků:

část 1: 153, 194, 242, 243

část 2 204, 224, 228, 253

část 3 143, 155

část 4 166, 186

část 5 110, 171, 257

část 6 210, 212, 221, 222, 240

část 7 115, 226, 227, 270, 903

část 8 220, 223

část 9 164

část 10 117, 203

část 11 163, 208,209,264

Tagy Pražská integrovaná doprava ropid Toms Transport Services Top Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
43 komentářů