Autobusy

Soud zrušil verdikt ÚOHS, který zakázal nákup autobusů do Ústeckého kraje za miliardu

Nové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan Sůra
Nové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan Sůra
Ústecký kraj nemusí platit pokutu 18 milionů korun. Ve hře je i vrácení se k původním smlouvám na nákup.

Krajský soud v Brně dnes zrušil dvě rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), kterými úřad zakázal Dopravní společnosti Ústeckého kraj (DSÚK) nákup 161 nových autobusů Scania a Zliner za více než miliardu korun. ČTK to řekla mluvčí soudu Klára Belkovová. Úřad teď musí rámcové smlouvy na nákup autobusů posoudit znovu. Mluvčí úřadu Martin Švanda ČTK řekl, že ÚOHS i přes nové posuzování soudní rozhodnutí napadne kasační stížností.

Antimonopolní úřad rámcové smlouvy na autobusy v délce 10,5 metru a 12 metrů posuzoval ve dvou řízeních, v obou na návrh výrobce autobusů SOR. DSÚK uzavřela rámcové smlouvy se společnostmi Scania a Zliner v jednacím řízení bez uveřejnění.

ÚOHS rozhodl loni v dubnu, že jednací řízení bez uveřejnění může být při zadávání veřejné zakázky použito, pokud v předchozím otevřeném řízení nedostane zadavatel žádné nabídky nebo podstatně nezmění zadávací podmínky. Podané rozklady pak předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl v červenci loňského roku. ÚOHS krajskému dopravci uložil ještě pokutu 18 milionů korun.

Kraj neví, zda se vrátí k původní smlouvě na nákup autobusů

DSÚK sice dříve tendr na dodávku autobusů vyhlásil, SOR však tendr u antimonopolního úřadu napadl s tím, že v něm jsou nezákonně nastavené zadávací podmínky. Konkrétně šlo o stanovení minimální délky autobusu, minimální šířky dveří, minimální objem palivových nádrží a minimální kapacitu akumulátorových baterií. DSÚK poté soutěž zrušila a obrátil se přímo na Zliner a Scanii formou jednacího řízení bez uveřejnění.

Podle rozhodnutí úřadu si DSÚK nedostatek nabídek v původním tendru způsobila špatně nastavenými podmínkami sám. Nesplnila tak zákonné podmínky pro jednací řízení bez uveřejnění.

„Musíme se nejprve seznámit s kompletní argumentací soudu v písemném vyhotovení rozsudku, ale již prvotní informace o důvodech zrušení našich rozhodnutí jsou pro nás značně zarážející. Zcela jistě budeme podávat kasační stížnost,“ uvedl pro ČTK mluvčí úřadu Martin Švanda.

ÚOHS v květnu za uzavření rámcových smluv uložil DSÚK pokutu 18 milionů korun, ta ale zatím není pravomocná. „Pokuta uložená za přestupky související s těmito zakázkami pravomocná není, úřad bude muset po dnešních rozsudcích příslušně procesně zareagovat i v tomto řízení o pokutě,“ dodal Švanda.

Proti rozhodnutí krajského soudu se lze bránit kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu.

Podle náměstka hejtmana Jaroslava Komínka verdikt znamená, že nemusí platit v tuto chvíli pokutu 18 milionů korun. Zatímco dodávka autobusů Scania je komplet hotová, autobusy Iveco Zliner nedodal. „Budeme řešit, zda se vrátíme k původní smlouvě a budeme požadovat její plnění. V tuto chvíli je to velmi čerstvé,“ řekl Komínek deníku Zdopravy.cz

Ústecký kraj a DSÚK proti rozhodnutí ÚOHS dlouhodobě protestovaly. Komínek už dříve uvedl, že verdikt ÚOHS umožňuje diktát výrobců autobusů. Rozhodnutí přišlo v den, kdy premiér Andrej Babiš s vicepremiérem Janem Hamáčkem přišli za prezidentem Milošem Zemanem řešit odvolání předsedy ÚOHS Petra Rafaje.

ČTK + Zdopravy.cz

Odebírat
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
noerf

Zajímavé je, že ceny autobusů byli vyšší než je obvyklé ve standardních soutěžích.
Co se týče rozhodnutí soudu, počkám si na odvolací řízení. Protože rozhodnutí prvoinstančního a odvolacího soudu bývají v ČR odlišné.

Zbyněk

A viděl jste, jak ty nabízené autobusy z těch nejlevnějších materiálů vypadají za pár let? Lepší výbava a kompletní servis i do budoucna také přeci něco stojí.

Milion plus

To bych chtěl teda vidět tu lepší výbavu ty Scanie. Ty autobusy co tu jezdily předtím mi teda přišly pohodlnější. Scanie celkem nic moc

Zbyněk

Např. namátkou: výkonější klimatizace, okna vozu se nezamlžují, moderní kamerový systém a za další také nadstsandartní servis výrobce (rychlé dodání náhradních dílů), nesmím opomenout ani velmi rychlou dodací lhůtu, to také něco stojí….

Jiří Kocurek

Hmm, chtělo by to zjistit obvyklou cenu za autobus Scania. Nesrovnával bych cenu Scanie s cenou SORu.

noerf

Iveco obvyklé stojí o cca 0,5 – 1,0 milionu Kč méně než je cena pro Ústecký kraj.

M H

Může Ústecký kraj žalovat ÚOHS o náhradu škody vzniklou jeho soudem zrušeným rozhodnutím?

Ty pronájmy autobusů, ke kterým muselo dojít, protože kvůli zákazu ÚOHS nemohly být dodány nové, jsou docela dobře vyčíslitelné…

Greta

Nemůže, kromě toho rozhodnutí může být kasační stížnosti napadeno a zrušeno.

Kubin

Poslední dobou mi ta rozhodnutí ÚOHS přijdou…podivná.

svojsin

Touž nějakou dobu trvá. V tomto případě, aniž bych měl vysokou horečku , fandím Babišovi a Hamáčkovi s odvoláním Rafaje.
Předloni bylo pozdě

Martin z Moravy

Raťafaj je velký boss, ten si to nenechá jen tak.

Pe.tr

Proč fandit , ten tam díky nim právě proto tak dlouho vydržel .

svojsin

Pe.tr: Ale už jej tam nechtějí a pokud vypadne, jen těžko seženou někoho stejně hroznýho.

Jiří Kocurek

Obávám se, že zrovna Babiš by tohle hravě dokázal a nástupce by Rafaje možná i překonal.

Erik

A kdopa ho tam dosadil? Je tam od roku 2009. A držela ho tam i Nečasova vláda.

M H

Je tam dlouho, ale přijde mi, že „nepřístojně řádí“ destrukcí všeho možného až posledních několik let…

Nebo jsem si toho jen dříve tolik nevšímal?