Autobusy

Soud zakázal Ústeckému kraji nákup dalších autobusů od Zlineru

Nové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan Sůra
Nové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan Sůra

Dopravní společnost Ústeckého kraje nesmí zatím koupit 90 autobusů 90 Iveco Crossway o délce 10,5 metru od společnosti Zliner. Plnění kupní smlouvy zakázal předběžným opatřením Krajský soud v Brně, na který se obrátila společnost SOR Libchavy.

Vydání usnesení, které zakazuje plnění kupní smlouvy, potvrdila deníku Zdopravy mluvčí Krajského soudu Klára Belkovová. Zákaz platí až do rozhodnutí soudu v této věci.

Plnění smlouvy se Zlinerem zakázal nepravomocně na začátku listopadu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).  Podle dřívějšího verdiktu ÚOHS byla smlouva se Zlinerem uzavřena v rozporu se zákonem. Rozhodnutí ÚOHS o zákazu plnění smlouvy ale není pravomocné. Krajem vlastněná firma tak mohla nabytí právní moci protahovat podáváním rozkladu. Zásahem soudu je ale už jisté, že zatím žádné další autobusy převzít nemůže. První autobusy podle smlouvy měl dodat Zliner v prosinci.

Krajská firma už převzala všech 71 autobusů od Scanie. I v případě této smlouvy konstatoval antimonopolní úřad, že byla v rozporu se zákonem, nakonec ale řízení uzavřel, protože autobusy výrobce dodal dříve, než skončilo celé správní řízení.

Radní Ústeckého kraje už dříve označili verdikt ÚOHS za nezákonný a nespravedlivý. Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) si od Zlineru (dealer autobusů Iveco) a Scanie kupuje celkem 161 autobusů. Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyšel podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun.

Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. Ačkoliv jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, jsou ceny výrazně vyšší než u jiných zakázek.

DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Soutěž začal řešit na podnět SOR Libchavy i antimonopolní úřad, poté, co DSÚK tendr zrušila, ale úřad správní řízení ukončil. DSÚK po schválení krajem proto vypsala jednací řízení bez uveřejnění 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi. V jednacím řízení SOR nebyl vůbec osloven.

Vyjádření Ústeckého kraje zjišťujeme.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Krajský soud v brně o tom němá co rozhodovat

Dalibor
Host
Dalibor

Klasika v čechách. Prosrali jsme výběrko, tak když my nemáme kšeft, tak to poserem i těm druhem…

noerf
Host
noerf

Dalibor: Mimochodem cena autobusu MHD či regionální meziměstské dopravy v délce 12 m se dá sehnat do pěti milionů Kč bez DPH. A myslím, že se do této částky dostane SOR i Iveco. Jako hlavní problém vidím cenu o 20 – 40 % nad touto hranicí. Jinak v ČR mě překvapuje, že pokud se v ČR vyrobí nejvíce autobusů na hlavu, tak DÚK osloví prodejce jednoho Českého výrobce (Zliner, autobusy Iveco) a prodejce jednoho zahraničního výrobce (autobusy Scania). Výrobci Iveco a SOR nebyli osloveni, další významný prodejce regionálních autobusů ze skupiny ICOM (Mercedes, Setra) také ne. A byl osloven prodejce… Číst vice »

Erik
Host
Erik

Nikdy bych nerekl,ze to reknu 🙈 ale at jde SOR nekam..jako bezny uzivatel MHD Praha a jejich busu rikam, ze sor uz nikdy vice! Takova herka,kde skripe vse kde co muze o vypruzeni ani nemluve.. takze doufam,ze smlouvu uzavrou a dodaji kvalitni busy.
byl by nekdo tak laskav a shrnul celkove problem do jednoho clanku? Priznam se,ze sem se jiz v x clanku na toto tema ztratil.. abplne nechapu,kde co vadi komu.
A jeli zde naky ridic bus sor,jake on ma dloihodobe zkusenosti?
Dekuji vsem

Botik
Host
Botik

Hm…. no obecně, jestli můžu mluvit za garáž Hostivař, kde máme ty největší vraky z roku 2009… asi je to lepší, než Citelis ze stejného roku. Nové Sorky jsou pak o něco řidičsky příjemnější, než Urbany (hlavně proto, že zatím rozumně řadí i brzdí, Urbany až tolik ne). Obecně z pohledu řidiče NB12: staré kusy dost blbě řadí a škube jim retardér (opravdu hodně), není to ale o tolik horší, než u městských busů ostatních značek se stejným nájezdem. Výrazně horší je pak odpružení a mlácení celého vozu, zde ale srovnávám vozy s nájezdem 500tkm v Praze a vozy s… Číst vice »

Petr
Host
Petr

MB a Setra jsou lepší šunty . Solaris osobně neznám , jen krátce v mhd . Ke karosám mám něco jako citové pouto ale rozumově žádná sláva .SOR beru jako mladšího bratra co nestíhá dohánět staršího , prostě o dva tři kroky zpět za irisbusem . Líbí se mi možná o něco víc jejich design karoserie a čelního skla , jako řidič to je slabší . Srovnávat tyto s manem , volvem nebo scanií a to jak podvozkem nebo agregáty je absolutně mimo mísu , rozdíl jako mezi Dacií a Toyotou v osobních vozech . U zájezdových mě jednoznačně bere… Číst vice »

Přemek
Host
Přemek

Jakákoli informace o ceně by měla obsahovat všechny položky, které ji tvoří. Jinak jde o nesrovnatelnost. Proti SORu nic nemám, ale jeho vedení si dobrou reklamu nedělá. Mohli se přihlásit již do první VZ, následné stesky jsou pláčem na cizím hrobě.

Pavel
Host
Pavel

Krátká Scanie za více než 8 milionů je nesmysl. A může mít co chce. Jednoznačně přemrštěná cena…asi kvůli všimnému a to musí být hodně velké. I ty Iveca…je pravda, že v jakém stavu jsou SOR po 7 letech provozu MHD v Praze, Iveca už by stály rozsypaný. A klepe se tam vše od začátku.