Soud zakázal Ústeckému kraji nákup dalších autobusů od Zlineru

Nové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan SůraNové autobusy Scania pro DSÚK. Foto: Jan Sůra

Dopravní společnost Ústeckého kraje nesmí zatím koupit 90 autobusů 90 Iveco Crossway o délce 10,5 metru od společnosti Zliner. Plnění

Dopravní společnost Ústeckého kraje nesmí zatím koupit 90 autobusů 90 Iveco Crossway o délce 10,5 metru od společnosti Zliner. Plnění kupní smlouvy zakázal předběžným opatřením Krajský soud v Brně, na který se obrátila společnost SOR Libchavy.

Vydání usnesení, které zakazuje plnění kupní smlouvy, potvrdila deníku Zdopravy mluvčí Krajského soudu Klára Belkovová. Zákaz platí až do rozhodnutí soudu v této věci.

Plnění smlouvy se Zlinerem zakázal nepravomocně na začátku listopadu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).  Podle dřívějšího verdiktu ÚOHS byla smlouva se Zlinerem uzavřena v rozporu se zákonem. Rozhodnutí ÚOHS o zákazu plnění smlouvy ale není pravomocné. Krajem vlastněná firma tak mohla nabytí právní moci protahovat podáváním rozkladu. Zásahem soudu je ale už jisté, že zatím žádné další autobusy převzít nemůže. První autobusy podle smlouvy měl dodat Zliner v prosinci.

Krajská firma už převzala všech 71 autobusů od Scanie. I v případě této smlouvy konstatoval antimonopolní úřad, že byla v rozporu se zákonem, nakonec ale řízení uzavřel, protože autobusy výrobce dodal dříve, než skončilo celé správní řízení.

Radní Ústeckého kraje už dříve označili verdikt ÚOHS za nezákonný a nespravedlivý. Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) si od Zlineru (dealer autobusů Iveco) a Scanie kupuje celkem 161 autobusů. Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyšel podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun.

Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. Ačkoliv jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, jsou ceny výrazně vyšší než u jiných zakázek.

DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Soutěž začal řešit na podnět SOR Libchavy i antimonopolní úřad, poté, co DSÚK tendr zrušila, ale úřad správní řízení ukončil. DSÚK po schválení krajem proto vypsala jednací řízení bez uveřejnění 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi. V jednacím řízení SOR nebyl vůbec osloven.

Vyjádření Ústeckého kraje zjišťujeme.

Tagy Dopravní společnost Ústeckého kraje DSÚK Iveco SOR Libchavy Ústecký kraj zajištění dopravní obslužnosti Zlínského kraje Zliner
17 komentářů