Soud uzavřel tragickou nehodu ve Španělsku. Vinnými jsou strojvůdce i manažer infrastruktury

Vykolejení vlaku u Santiaga de Compostela. Foto: Contando Estrelas / Wikimedia CommonsVykolejení vlaku u Santiaga de Compostela. Foto: Contando Estrelas / Wikimedia Commons

Při tragické nehodě rychlovlaku zemřelo před 11 lety 79 lidí.

Soud v Santiagu de Compostela na severozápadě Španělska zveřejnil rozsudek ohledně železniční havárie, při které před 11 lety zahynulo 79 lidí. Soud uznal vinnými oba obžalované, strojvůdce Franciska Garzóna a drážního manažera Andrése Cortabitarteho. Poslal je do vězení na dva a půl roku, uvedla  agentura EFE. Oba muži zásadním způsobem porušili své povinnosti, rozhodla soudkyně Elena Fernándezová-Currásová.

Nehoda se stala 24. července 2013, když u Santiaga de Compostela vykolejil vysokorychlostní spoj Alvia 04155. V souvislosti s nehodou zemřelo 79 lidí a přes 140 se jich zranilo. Hlavní příčinou vykolejení byla vysoká rychlost vlaku. Do úseku s maximální rychlostí 80 kilometrů v hodině vlak vjel rychlostí skoro o 100 kilometrů za hodinu vyšší, uvedly odborné analýzy.

Podle soudkyně se oba obžalovaní dopustili nedbalosti. Strojvůdce Garzón mluvil po telefonu s drážním zřízencem a dostatečně se nevěnoval řízení. Telefonát přitom podle obžaloby nebyl nijak naléhavý.

Cortabitarte byl manažerem bezpečnosti provozu ve společnosti ADIF, která spravuje španělské železniční cesty, a schválil omezení rychlosti, aniž nařídil další bezpečnostní opatření. Na úseku tak „nebylo nic, co by ho chránilo v případě, že by strojvůdce z jakéhokoliv důvodu nedodržel povinnost vyplývající z omezení nejvyšší rychlosti“, uvedl soud. Na takové nebezpečí před schválením provozu poukazovali projektanti daného úseku.

Nevinen. Neselhal strojvedoucí, nýbrž systém železnice, řekl soud k nehodě u M. Lázní

Příbuzní obětí, kteří dlouhodobě kritizují malou ochotu španělského státu převzít část viny za železniční neštěstí, nyní rozhodnutí soudu přivítali a soudkyni Fernándezovou-Currásovou označili za odvážnou. Podle nich měla stát před soudem jako právnická osoba i společnost ADIF.

Neštěstí u Santiaga patří k nejhorším tragédiím na evropské železnici za posledních 30 let, horší následky měla jen havárie rychlovlaku u německého Eschede, při níž v červnu 1998 zemřelo 101 lidí. Španělsko přitom zažilo v souvislosti s železniční dopravou v nedávné historii i tragičtější událost, a to když v březnu 2004 při sérii teroristických útoků na vlaky v Madridu zahynulo 191 lidí a přes 2000 bylo zraněno. Útoky islamistů byly odplatou za angažmá země ve válce v Iráku.

Tagy Adif renfe
2 komentáře