cargo

Soud: Loď, která zablokovala Suezský průplav, zatím zůstane v Egyptě

Vyprošťování lodi Ever Given. Foto: Suez Canal AuthorityVyprošťování lodi Ever Given. Foto: Suez Canal Authority

Správa Suezského průplavu po japonském majiteli požaduje odškodné ve výši 916 milionů dolarů.

Zpět na článek
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Pravda je někdy jinde, tu se nedozvíme ! Ale vím, že díky tomu začalo zdražování dopravy z Asie . Najednou zdražení ……….už ……..nevadí ! Od roku 2019 je strach – obchodní položkou – byznys kvete.

Jan

Zdražení mezinárodní dopravy nastalo s začátkem kovidu už rok předtím.

Y.K.

A majitel lodi vyhlásil General Average.
Vysvětlení: https://youtu.be/gw-j0KAJg2w
https://en.wikipedia.org/wiki/General_average

Tomas

To ale není nic nového .. o tom se psalo už … no, pred mesicem? .)

Y.K.

Já netvrdím, že to je nové, ale je to důležité v tom smyslu, kdo bude platit náklady za tu divočinu.

Bmo

Tady je otázka, zda tu nehodu (zablokování průplavu) zavinil majitel lodi. Nebyl na té lodi náhodou lodivod, který zodpovídá za projetí lodi průplavem?

Dom

Má lodivod na účtě miliardu dolarů? Jo, asi už si nezakormidluje, ale finální zodpovědnost má majitel/provozovatel.

M19

Lodivodi nekormidlují…

Y.K.

Kapitáni také nekormidlují.

M19

Souvislost s tím, na co jsem reagoval?

Y.K.

Souvislost je taková, že na někoho ukázat je nesnadné a vyžaduje to vyšetřování. Kapitán má nejvyšší odpovědnost, ale „neřídí“, lodivod také neřídí loď, ale diriguje plavbu kanálem. Je to týmová práce. Nic více, nic méně.

M19

A proč to vysvětlujete mě a ne tomu, na koho jsem reagoval?

bohyn

Kapitan nese zodpovednost za lod at je na mustku, na zachode, nebo v posteli.

Jiří Kocurek

Nikoliv ve chvíli, kdy je na palubě pilot.

Jiří Kocurek

Tím mám na mysli, že kapitán nenese zodpovědnost za rozkazy, které vydal pilot. A pokud ano, tak k čemu tam je, když by pak pilot mohl svévolně navést loď do havárie a říkat, že přece kapitán měl zodpovědnost za pilotovy povely.

bohyn

Mate snad podezreni, ze pilot zavelel kormidlo doprava a zapichnout do brehu? Asi ne co? Jinak trajektorie te lodi v zaveru udelala takove zajimave esicko, takze to mi celkem podporuje tu teorii, ze to mohl byt vitr, jak rika vysetrovaci teorie. Takze kapitan nemel lod pod kontrolou. Bud vydaval spatne prikazy, nebo u kormidla stalo nemehlo/zacatecnik a on ho vcas nevystridal, pripadne k nemu nepostavil nekoho, kdo na nej bude davat pozor.

Leinad

A máte podezření, že kormidelník neplnil pokyny? Co když nemělo byl lodivod, který dával blbé rozkazy, chtěl nakreslit penis.

bohyn

Nekreslila ten penis spis posadka pri cekani na lodivoda? Jakej pokyn lodivoda na rovnem useku mohl vest k tomu spuntu? Zatim se neobjevili zadne informace, ze by v tomto useku byla melcina, ktere by se meli vyhybat. Kapitan mel vest lod rovne a to nezvlad, respektive jeho jeho posadka to nezvladla, ale to si on mel pohlidat.

Vlasy

Lodivod dává příkazy kormidelníkovi, který se v Suezu rekrutuje z členů posádky lodi. Takže nalezení odpovědí na otázky „kdo/co udělal“ špatně v řetězci lodivod-kormidelník-lodní zařízení-kormidlo budou vyžadovat hodně času a v denních nákladech lodi budou provozovatele hodně bolet.
Nicméně obecně buď lodivod řekne číslo a kormidelník se snaží přikázané „číslo“ držet kormidlováním na kompasu, nebo lodivod dává příkaz na směr / velikost vychýlení kormidla a pak je vlastní směřování lodi na něm.

Leinad

Pokud to vůbec byla chyba při řízení lodi. Najela na mělčinu a zablokovala provoz v průplavu, který má nějakou udávanou hloubku. To zní jako by průplav byl málo hluboký.

Vlasy

S ponorem Ever Given 15m v kanále s deklarovanou hloubkou ve středu 24m moc prostor pro nějaký opomenutý práh dna lze s jistotou hraničící s jistotou pochybovat. Ale to se bavíme o středu dna kanálu širokém s touto hloubkou cca 120m pro loď s šířkou cca 59m… boky kanálu jsou pak ve sklonu 4:1 směrem k hladině. Moje teorie, která vychází sice z dávné praxe, ale v kombinaci s publikovanou trajektorií lodi prakticky od samotného počátku vplutí do kanálu v Suezu, je taková, že z nějakého důvodu lítali „jak nudle v bandě“ od jednoho okraje kanálu ke druhému (příčinu nevím,… Číst vice »

Leinad

Kdyby vyjely z plavební dráhy, tak nezastaví provoz.
Ale jo, mohlo to být i takhle.

mauriicio

Když kamion vyjede ze silnice, tak to nutně neznamená že do ní už nezasahuje.

Jiří Kocurek

Málo hluboký? Hádal bych, že přímo tahle loď Suezem několikrát proplula, za ty dva roky, co je na vodě. A několik stovek podobných lodí Suezem proplulo týdny a měsíce před nehodou.

M19

To nevysvětlujte mě, to vysvětlujte uživateli „Dom“

Leinad

Jestli to zvoral lodivod, měl by to platit jeho zaměstnavatel (správce průplavu) a ne provozovatel lodi. Naopak, jestli posádka byla bez chyby, tak k újmě přišel majitel lidí.

Petr62

Majitel lidí – otrokář? 🙂

Jiří Kocurek

Prosím? Když viník nemá dost peněz, tak povinost platit škodu přejde na poškozeného, nikoliv na zaměstnavatele viníka?

Leinad

To je pro případ, kdy je viník neznámý. Zejména když loď vyplula a ztratila se.

PetrWhatever

Ne, to už smysl nemá. Tohle bylo zavedeno proto, že část zboží bylo potřeba vyházet přes palubu, aby se zachránila loď a zbytek nákladu. Tohle je analogická situace. Chcete náklad? Visí nám v Egyptě a nemáme na to, ho odtamtud dostat.

Jan

Byl a ne jeden. Bohužel lodivodi se víc zajímají o svoje úplatky ve formě kartonů cigaret než o samotné řízení lodi.