Dráhy dostaly obří pokutu za podstřelené ceny v soutěžích. Exšéf Bazala: Není to můj problém
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil Českým drahám pokutu 368 milionů korun, neboť podle něj v soutěžích o provoz na
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil Českým drahám pokutu 368 milionů korun, neboť podle něj v soutěžích o provoz na tratích Pardubice – Liberec a Plzeň – Most nasadily nepřiměřeně nízkou cenu. Dráhy tak podle úřadu zneužily dominantní postavení na trhu a poškodily tehdejší konkurenty Viamont a Connex Česká Železniční.
Kauza je z roku 2005, kdy České dráhy vedl Josef Bazala. Soutěže o zmíněné tratě byly vůbec první (a na dlouho poslední), které stát vypsal. Dráhy nabídly své služby za 36 korun na vlakový kilometr pro trať Pardubice – Liberec a 17 korun za vlakový kilometr pro trať Plzeň – Most. Konkurence upozorňovala, že je to násobně méně, než za kolik dráhy provozují vlaky jinde. Dráhy následně získaly smlouvy na deset let.
Rozhodnutí antimonopolního úřadu ještě není pravomocné, dráhy mohou podat rozklad, což podle mluvčího Radka Joklíka učiní, neboť s verdiktem nesouhlasí.
„Při ukládání sankce úřad zohlednil, že se jednalo o velmi závažný a dlouhodobý vylučovací delikt na trhu, na němž byla zahájena liberalizace, a který mohl mít dopad na širší skupinu spotřebitelů,“ píše ÚOHS v prohlášení.
České dráhy přitom po uplynutí desetileté smlouvy samy nepřímo přiznaly, že cena byla nízká. Přímým zadáním získaly novou smlouvu, rychlíky mezi Pardubicemi a Libercem teď jezdí za 127,76 Kč za kilometr. I to je jeden z důvodů, proč ÚOHS řešil smlouvu tak dlouho. z „Z údajů získaných od Českých drah nebylo možno po dlouhou dobu zjistit stěžejní údaje o skutečných nákladech a výnosech dominantního dopravce na předmětných linkách, proto bylo správní řízení zahájeno až v roce 2016,“ řekl mluvčí Martin Švanda
Tehdejší předseda představenstva Jozef Bazala nevidí pokutu pro České dráhy jako svůj problém, podle něj by se měly České dráhy odvolat. „Nespadalo to do mých kompetencí, není to můj problém. Podepisoval jsem jen podklady připravené náměstkem pro osobní dopravu,“ řekl Bazala, který je pod smlouvou podepsaný. Náměstkem byl tehdy současný ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Ten uvedl, že si na případ už nevzpomíná.
Jan Sůra, Jan Šindelář