Dopravci Železnice

Střídání dopravců v pohraničí. Do Saska a na trať do Liberce se vrací Deutsche Bahn

Siemens Desiro společnosti Länderbahn v Žitavě. Foto: Jan Sůra
Siemens Desiro společnosti Länderbahn v Žitavě. Foto: Jan Sůra

Z tratí v části Saska i českém pohraničí zmizí do dvou a půl roku s největší pravděpodobností společnost Länderbahn provozující zde vlaky pod značkou Trilex. V nové přeshraniční soutěži na další desetiletou smlouvu podala lepší nabídku dceřiná společnost DB Regio Verkehrsgesellschaft Start Ostsachsen. Na provozu by se měla podílet i česká Arriva.

Vyplývá to z předběžných výsledků soutěže, o kterých informovali zadavatelé v tiskové zprávě. Výsledek zatím není pravomocný, do 8. května běží lhůta na odvolání. Nová smlouva bude platit do konce jízdního řádu v roce 2031.

Zakázku organizovalo sdružení zadavatelů, ve kterém jsou dopravní německá sdružení ZVON (Horní Lužice+Dolní Slezsko) a dopravní svaz Oberelbe (ZVOE) společně s Libereckým a Ústeckým krajem. Rozhodnutí ještě není pravomocné. Do soutěže se přihlásila pouze dcera DB Regio a Länderbahn. Ta vystřídala DB na této trati před deseti lety, když vyhrála veřejnou soutěž.

K zahájení provozu pod novým dopravcem by mělo dojít s jízdním řádem platným od prosince 2019, v případě trati Liberec – Žitava – Varnsdorf v roce 2020. Zakázka se týká spojů mezi Drážďany a Görlitz, Drážďany a Žitavou, Görlitz a Bischofswerdou a Dráždany a Žitavou přes Ebersbach. Současně i vlaků mezi Libercem a Drážďany přes Žitavu a do Seifhennersdorfu. Nově dopravce nebude pokrývat spojení mezi Varnsdorfem a Rybništěm, to si zadá Ústecký kraj sám. Celkem zakázka pokrývá 3,9 milionu vlakokilometrů ročně.

DB má nasadit na trať modernizované jednotky Siemens Desiro, ty jsou cestujícím na těchto tratích dobře známy, Länderbahn s nimi dosud jezdí. Jde v podstatě o střídání dvou velkých národních dopravců: majitelem Länderbahn je společnosti Netinera, v které mají většinu italské státní železnice FS, DB Regio patří do skupiny státních Deutsche Bahn.

Na provozu na českém území by se měla podílet česká „pobočka“ DB, společnost Arriva vlaky.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Bojím se toho, že když DB bude spolupracovat s českou Arrivou, tak přeshraniční dumping neskončí. Dnes v podání Länderbahn je bohužel praxe využívání českého personálu, kdy strojvůdci mají plnou kvalifikaci a oprávnění jezdit v ČR i Německu, žádný malý pohraniční styk a i přesto že jsou lépe kvalifikovaní než německý personál dostávají cca. polovinu min. Tohle mi přijde jako velká nespravedlnost vyhrávat soutěže na úkor personálu, pokud nechám jezdit česky personál do Nemecka měl bych je i podle německých standartu platit!

  • Nově nebude dopravce pokrývat spojení mezi Varnsdorfem a Rybništěm, to si zadá Ústecký kraj sám. Já bych byl pro, ať to jezdí opět ČD. Píšu to proto, protože před lety tam jezdil spoj Cheb – Ústí – Děčín – Varnsdorf – Liberec. Jezdil jsem s ním do Varnsdorfu, nebo z Varnsdorfu do Liberce. Vím, že dnes už je relace rychlíků jiná, ale třeba relace Děčín – Varnsdorf – Liberec, nebo alespoň Děčín – Varnsdorf by nebyla špatná. V Děčíně jsou krásné přípoje od Prahy a Mostu v režii ČD. Někdo třeba nemá rád ČD, ale vyjádřil jsem pouze svůj názor. Vím, že je to také o financování. Škoda. Trať z Děčína do Varnsdorfu se mi moc líbila. A tuším, že prošla někde i rekonstrukcí. Nebo ne?

    • Trošku se pletete. Přes Varnsdorf resp. Zittau jezdil rychlík „plzeňák“ přes Žatec. „chebák“ jezdil přes Českou Lípu. Já si „chebák“ přes Zittau nepamatuju. 🙂

    • Riki. Aha, děkuji. Vím, že jeden jel dopoledne z Mostu přes Lípu a druhý odpoledne přes Vanďák. Pak se to obrátilo a ten do Varnsdorfu jezdil cca. v půl desáté z Mostu. Myslel jsem, že jel z Chebu.

  • Desiro je výrazně pohodlnější než Shark a má výrazně lepší výhled. Navíc v něm klima funguje i v jiném režimu, než lednička.

    Srovnávání s Regionovou a 810 nechápu… ty vozidla jsou o zcela jiné kapacitě. Obdoba Reginy je RS1, obdoba 810 je dnes nic. Srovnání RS1 a Reginy má plusy i mínusy u obojího. Nelze jednoznačně říct, co je lepší. Ekonomika provozu není detail. Navíc na turisticky atraktivních tratích mohou být plusem i otvírací okna, právě u té Regionovy.

    Náhrada 810 za autobus je často silně nepohodlná, jelikož české silnice jsou pořád hrozné a ve velkém autobuse to s vámi mlátí víc než v autě. V Německu je to něco jiného, tam jízdu po kolejích a po silnici od sebe skoro nepoznáte, takže není divu, že jim náhrada lokálek busem tolik nevadila. Až budou české silnice 2. a 3. třídy v německém stavu, pak je možno náhradu 810 za autobus řešit. (samozřejmě pokud někde vede trať totálně bídně a nikoho skoro neobsluhuje, tak je autobus nutný, ale 810 nejezdí jen na bídných tratích)

    • Že je Desiro pohodlnější bych neřekl. Alespoň ne Desiro DB. Sedačky ten největší lowcost, žádné područky, žádné stolky, žádné koše,…

    • Jen pane bože nic takového! Německé vlaky a německý personál pracuje za třikrát vyšší ceny, u našich Čd je cena dvakrát nižší a personálem jsou obsazeny všechny skoro všechny vlaky. Viz. smlouva na provoz Trilex z Ústeckým krajem. Tady se soutěží nízké ceny, ale němcům musíme dát víc. Pokud by tedy Liberecký a Ústecký kraj platil Čd, tak dle aktuálních sazeb by byla zajištěna doprava mezi Libercem – Varnsdorfem a Rybništěm v nadstandartních intervalech! Přes 300 stovky za vlakokilometr je moc!

  • Je možné se domnívat, že Länderbahn tamní vozidla přesune někam jinam, nebo že by se třeba mohla po soutěžích objevit u nás v nějakém větším počtu?

    • Že by si je najala „ARRIVA“ pro provozování pražské „tangenty“?

  • Takže oblast bude skladiště starých Desir. Něco jako Balkán

    • Přesně tak, stará hnusná modernizovaná desira. Člověk by blil, jak se dneska s cestujícíma zachází.

      Ale jenom abychom si to nakalibrovali – jako skladiště čeho byste označil oblast od Liberce na jih ?

    • Mirek:
      Nechci sice „regiokřápy“ hájit ani trochu, ale ani ta „desira“ nejsou ani zdaleka dokonalá a mají třeba nedostatky v interiéru (například silně chybějí stolky, sedadla co do pohodlí „nic moc“, atd.) – ale jízdní vlastnosti vozidel s dvounápravovými podvozky jsou samozřejmě nesrovnatelně lepší.

    • Josef Petrák:
      „Šukafón“ je ještě celkem v pohodě a je to aspoň relativně dynamické vozidlo – „regiokřáp“ je ovšem všestranně podstatně horší.

    • Právě o ty jízdní vlastnosti u toho žlutého plevelu jde. Problémy s akcelerací, prokluzování při vlhkosti, prachu, listů, o námraze nemluvě, což se promítá do dodržování jízdních dob, příp. eliminace byť minimálního zpoždění je prakticky nemožná. .

    • Mirek:
      Když ten inteligent, který „regiokřáp“ vymyslel, zjevně neuměl fyziku ani na úrovni tehdejší 7. třídy ZŠ a udělal jedinou hnací nápravu jako krajní, tak jediným řešením je teď jezdit (pokud je to možné) „proti kopci“ s motorovým vozem na konci a řídícím v čele (což ČD už pochopily například i u „Cyklo*ráčku“ a orientují jej tak, aby po „semmeringu“ jel s řídícím vozem vpředu a motorovým na konci) – většina tratí u nás ale není taková, že by vedla do kopce jen jedním směrem …

    • Josef Petrák: Vážně chcete nasazovat na poloprázdné vlaky do Pelhřimova Desiro??? Nepřijde vám to jako poprava ekonomiky provozu v přímém přenosu? Jak chcete s polohou nádraží v Pacově, Pelhřimově či Obratani (a v podstatě i Chýnov je tragédie) do těch vlaků získat více lidí? Vážně věříte, že to dokáže Desiro? Tady pomůže jen levnější jízdné. Jakékoli prodražování ekonomiky provozu té linky lepší soupravou může znamenat její definitivní konec. V Pelhřimově a Obratani by se dala vybudovat druhá zastávka a tím trochu zvednout počet cestujících, ale na Desiro to nebude ani náhodou. Max. RS1, ale i ta je provozně dražší.

Newsletter

Partneři


Výběr editora