Souboj o rychlíky Liberec – Pardubice. Stát chystá „rozstřel“ o dvouletou smlouvu
Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra
Už od prosince by mohly mít rychlíky v objednávce státu na trase mezi Libercem a Pardubicemi nového provozovatele, který vystřídá
MD by především mělo u těchto vlaků, které objednává, požadovat uznávání mezinárodních jízdenek. Jinak bude Čd nejspíše porušovat úmluvu o mezinárodní přepravě COTIF.
A ony je snad ČD někde neuznávají?
Dle článku není jisté, že vlaky budou dále provozovat ČD. A pokud vím, tak Ti ostatní je neuznávají.
Tak proč ale píšete, že „Jinak bude Čd nejspíše porušovat úmluvu o mezinárodní přepravě COTIF.“ – ještě bych pochopil, kdybyste napsal „bude ČR nejspíše porušovat“, ale jinak to nedává vůbec žádný smysl. Navíc to „porušování“ existuje už dávno – nevím o tom, že by jízdenky dle NRT uznávala třeba firma GWTR (a to aspoň na tratích, kde osobní dopravu provozuje výhradně ona sama), nebo AŽD či Šatava ve svých letních sezónních víkendových vlacích.
To je překlep, správně mělo být ČR.
ČD pokud vím začaly IDOL uznávat loni, ale až poté, co jim to LK začal doplácet. Tady asi není důvod, aby se k tomu jiní dopravci chovali jinak.
pro uznávání je nutná 3 stranná smlouva -kraj, MD a ČD. A je otázkou kdy krej požadavek na uznávání vrychlících vznesl.
Arriva ma v ČR i částečně nizkopodlazni Siemens Desiro.
Zajímavá myšlenka, teoreticky pokud bude DB jezdit Desirem z Drážďan do Liberce a Arriva zajišťovat česky úsek, dalo by se i rovnou stou soupravu pokračovat směr Pardubice, pokud by Arriva šla do linky s Desiry od DB mohli by mít docela dobrou šanci.
Desiro na rychlíku – to bude něco jako když tehdejší ještě ČSD vozily rychlík Bratislava – Komárno (přes Dunajskou Stredu) soupravou složenou ze „šukafónů“ a „Bafíků“ …
Doufám, že to zůstane v rukou ČĎ
a určitě se cestující mimo integrované jízdenky může těšit na neregulované osolené jízdné.
já prostě nevím, proč chce stát likvidovat dobře fungující motorové rychlíky. zrovna řadu 843. Kdyby tu regionovu na os, co jede 3 hodiny.
Tak pokud to bude někdo jiný než ČD, tak bude trochu problém v úseku Pardubice – Rosice nad Labem, kde některé Os na Chrudim jezdí v závěsu na R do Liberce a v Rosicích se odpojují. Neb není kapacita. Už v návrhu JŘ jsou tyto vlaky uvedeny jako výchozí z Rosic. To bude mít cestující radost, když bude muset v Rosicích přestupovat a na ten kousek si třeba kupovat jinou jízdenku. Nebo bude soukromník v Rosicích projíždět ?
by mě zajímalo s čím by Leo asi tak chtěl začít jezdit? I kdyby udělal tu prasárnu a jezdilo se jen na 4 soupravy, tak má jen pár měsíců na to je sehnat? V první řadě by bylo fajn hlavně udělat jednotný tarif, než se ta železnice rozsype jak autobusy..času na to bylo dost..pak ať si jezdí kdekdo, takhle to bude jen cesta do pekel..
Samozřejmě, že nejlepší předpoklady by měla vzhledem k provázanosti všeho dobře fungující monopolní železnice … . Ale zřejmě je v dnešní době problém zajistit to „dobře fungující“ namísto dosavadního „podívejte se, jak nám to nejde“.
ono monopol netřeba, provázanost jak přípojů tak tarifní není problém zajistit, na komerční riziko ať si jezdí jak chtějí, ale v závazku veřejné služby přeci není problém tyto věci zahrnout do podmínek
Jenže v ČR je právě ta tarifní provázanost stále nepřekonatelným problémem …
hlavně u národního dopravce
Národní dopravce zde ten liberalizační BORDEL nezavedl.
Ale je u něj snaha nechat věci tak jak jsou a zároveň upozorňovat na nutnost změn. A tak pořád dokola, hlavně to protáhnout zase co nejdýl.
Kdo je 100% majitelem ČD? Stát. Takže buď to stát zavede, i skrze dozorčí radu a řídící výbor, kde má své zástupce, nebo nezavede. On kdyby skutečně stát chtěl, tak už je to tu dávno.
No a to jsme opět u toho, když se to hodí, jsou „státní“, když se to nehodí, jsou obchodní společnost jako každá jiná, které ani majitel nemůže poroučet co se mu zlíbí, že.
Ba by to mohl být dokonce i trestný čin, vycházet vstříc konkurenci, jak už jsem také mnohokrát slyšel.
Daleko větší problém než vlastní národní tarif je podílování tržeb na tratích, kde současně jezdí více dopravců. Na to se musí vymyslet jednak relativně spravedlivý systém a také technické zabezpečení, tedy odúčtovací systém, do které budou dopravci dávat data o využití jízdenek ve svém vlaku, a který stanový podíly pro jednotlivé dopravce a provize z prodeje.
Ono ve vztahu „kdy se co hodí“ je to spíše o tom, že je nutno vidět rozdíl v tom, zda se jedná o obchodní společnost (tedy a. s., spol. s r. o. , k. s., v. o. s. nebo jinou), která se musí řídit zákonem o obchodních korporacích bez ohledu na to, zda je v držení státu nebo někoho jiného (tedy v této oblasti jsou si všichni dopravci rovni), nebo zda se jedná o státní podnik, státní organizaci, národní podnik a podobné, které se jsou primárně řízeny jiným legislativním rámcem. Věc druhá, je přece zcela normální, že vlastník obchodní společnosti,… Číst vice »
No to bude průšvih. Tolik přípojných tratí. Integrované jízdné pro mě není výhodné.
Tak páteřní trať. A GW lowcost. Už se těším.
Někdo může mít i lidi na MD, kteří jim vyslepičí nabídku ČD a oni ji pak podseknou.
A tady stát zaspal s infrastukturou. Do Jaroměře to neudělal na 120 ani v celém profilu. Pouze 1/3.
A za Jaroměří proti Německu dost bída 80 -90 po „opravě“. A to je to páteřní trať.
Řekl bych že je rychlejší vlak než auto i v úseku Jaroměř – Hradec Králové kvůli kamiony zasekané silnici E67. Možná to změní až dálnice D11 pokud ji tam někdy v daleké budoucnosti dostaví.
Co se týká dopravců, tak je důležité uznávání IDS IDOL a hlavně IREDO/VYDIS, protože tyto rychlíky jinak pojedou zbytečně poloprázdné (kromě pátečních a nedělních špiček) a cestující s IDS jízdenkami se budou mačkat ve zbylých vlacích (další nelze z důvody kapacity tratě přidat), případně přesednou do aut.
Já to řeknu jednoduše, po republice toho najezdíme dost a 90% na včasné, nebo jiné akční jízdenky, protože jezdíme s přestupem. Rozdělením železnice tohle padne, národní tarif bude drahý a tak holt přesedneme zpátky do auta. Jednoduché řešení.
Naprostý souhlas. Jsem na tom podobně, takže pokud nebudou síťové jízdenky z Liberce skrz Pardubice, tak téměř nemá význam tam pro mě jezdit. Takže z LBC to bude s Jančurou rovnou do Prahy a dál pak dle možností. Předpokládám, že i cenově tato jízda oklikou bude levnější.
To není jisté, já teda Jablonec – Olomouc jezdím s rozdělením jízdenky IDOL v Semilech a v Pardubicích. Je to stále levnější. Koridový akční tarif je prostě levnější
i oproti včasné jízdence? s IK za 219, bez IK za 289 a většinou lze koupit i před odjezdem max o 10kč více..
S integrací do IDOL a IREDO by patrně nebyl problém, soudě podle integrace mostecké R25 do IDS Ústeckého a Plzeňského kraje. Pro úsekovou frekvenci, která na trati převažuje, je dokonce IDOL často levnější než IN 25. Ale u dálkové frekvence by patrně oproti včasným jízdenkám nastalo citelné zdražení. Třeba včasná do Hradce stojí 99 Kč, podle tarifu GW stejná vzdálenost je za 148 Kč (bus Lbc – HK pro srovnání je za 137 Kč). Ale študáci a důchodci budou mít od září slevu 75 %, takže by to vlastně postihlo jen malé procento cestujících (včetně mně)… protože celá trasa je… Číst vice »
To není identické, DUK funguje na bázi papírových jízdenek, IDOL a IREDO jízdenky nahrává na karty a to každý na jiný generační typ. Takže dopravce musí mít odbavovací zařízení, které kartu vyčte,prodá a nahraje na ni jízdenku a předá data do odúčtovacího systému. Vzhledem k počtu odbavovacích zařízení by se ČD asi měly začít bavit s kraji o provizích z prodaných IDS dokladů.
Jiný dopravce by tu byl cesta do pekel. Vždyť ty rychlíky mají tolik přípojů. To se někdo zbláznil
Tak pokud vyhraje kdokoliv jiný než ČD, tak to bude znamenat další odliv již tak malého počtu cestujících. Bude konec včasných jízdenek a síťových nabídek a tím to zahrabou úplně.