Autobusy Doprava ve městě

SOR Libchavy zakončil dodávku 500 nových autobusů pro Prahu, průměrné stáří kleslo na 5 let

Předání posledního vozu SOR NB12 pro DPP. Foto: DPP
Předání posledního vozu SOR NB12 pro DPP. Foto: DPP
SOR dodal Praze za poslední tři roky 500 nových autobusů, DPP se chce více zaměřit na alternativní pohony.

Dopravní podnik hl. m. Prahy  (DPP) převzal poslední autobus z jednoho největších kontraktů na nákup nových vozidel v historii země. Rozsáhlá modernizace v posledních třech letech přinesla i výrazné omlazení flotily: za čtyři roky spadlo průměrné stáří z 9,56 na 5,39 let.

Autobus SOR NB12 s výrobním číslem 1000 je současně i posledním dodaným vozidlem typové řady SOR NB. SOR vyhrál celkem tři zakázky na nákup vozidel pro DPP, který nakonec odebral 50 vozidel SOR BN 12, 150 kloubových autobusů SOR NB 18 a 300 autobusů standardní 12metrové délky SOR NB 12.

Poslední dodaný autobus má evidenční číslo 4100 a po standardních úkonech bude v nejbližších dnech nasazen do provozu. Jeho domovskou garáží bude Klíčov. Poslední kloubový autobus SOR NB 18 si DPP převzal loni v prosinci a dostal evidenční číslo 5100. Všechny autobusy od SOR z těchto kontraktů splňují emisní normy EURO 6.

DPP za autobusy SOR zaplatil postupně tři miliardy korun. Největší zakázku – 300 dvanáctimetrových autobusů – prověřoval několik měsíců antimonopolní úřad. V případě kloubových autobusů SOR vyhrál těsně: polský Solaris nabídl jen o 220 korun za autobus více.

DPP se podle svých slov chce více zaměřit na nákup elektrobusů, trolejbusů a hybridních autobusů. „Letos nakoupíme prvních 14 standardních 12metrových elektrobusů, které nasadíme do běžného provozu na začátku příštího roku. Tendr na nákup 20 tříčlánkových trolejbusů běží, v nejbližších dnech vyhlásíme veřejnou zakázku na 15 kloubových bateriových trolejbusů, a kromě toho letos vyhlásíme ještě tendr na nákup 140 kloubových hybridních autobusů. V příštím roce chceme také v Praze testovat autobus na vodíkový pohon,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

V současnosti používaná flotila autobusů DPP

Běžný provoz:
Irisbus Citelis 18M – 1 vozidlo
Iveco Crossway 12,5 – 9 vozidel
Iveco Crossway 14,5 – 1 vozidlo
SOR BN 8,5 – 20 vozidel
SOR BN 9,5 – 1 vozidlo
SOR BN 12 – 51 vozidel
SOR NB 12 – 535 vozidel
SOR NB 18 – 501 vozidel
SOR Ebn – 1 vozidlo
Solaris Urbino LE 8,9 – 40 vozidel
Solaris Urbino 10,5 – 20 vozidel

Retroprovoz:
Karosa B 951 – 2 vozidla
Karosa B 961 – 2 vozidla
Irisbus Citelis 12M – 1 vozidlo
Irisbus Citybus 12M – 1 vozidlo

Odebírat
Upozornit na
guest
100 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
A. Mikulka

„polský Solaris nabídl jen o 220 korun za autobus více“ – to DPP prodával autobusy dodavatelům a to ještě kritériem prodeje byla nejnižší cena, nebo si to jen autor po sobě nepřečetl?

Petr

SOR – nejhorší autobus v Praze. To není autobus do běžného provozu ale někam na rovnou plochu, třeba na letiště. Minimální odpružení ( toho exota co to konstruuje bych chtěl vidět, pokud má někdo něco se zády tak jízda po pražských ulicích je utrpením ). Takže zase, čistě náhodou, vyhrál SOR…

Pavel H.

Uvidí řidič ven přes tu nalepenou číslici?

Jarda

Nejhorší autobusy v Praze. Ještě že další dodá už někdo jiný. SÓR je odpad

Řiditel

Jel jsi někdy autobusem Tedom do táhlého stoupání? Např. v Praze na Kbelské narazíš na linku 110, kde si můžeš „vychutnat“ jízdu Tedomem do kopce, obzvlášť při studeném motoru je to mimořádný zážitek. Doporučuji si vzít něco na připoutání k sedačce protože při tom silně cukavém poskakování vpřed hrozí pád.

Jarda

Tedom už neexistuje, tak to neřeš

MHD

Aaaaa. Klasické šotoušské kvílení…

Jarda

Zato ty tu reaguješ, jako by jsi byl v Bohnicích. Zeptej se řidičů MHD a budeš se divit jejich názoru

Lukáš F.

Jo, tuhle někdo psal na fb, jak s těmi milovanými karosami 700 byl pořád nějakej problém, zatímco se sorkou se danému řidiči ještě nestalo, že by neodjel z garáží. Holt pohled šotoušů a provozní spolehlivost jsou dvě různé věci.

Jarda

Hele ty šoustko, jdi s tím jezdit denně a potom kecej. V DP Chomutov a Jirkov by ti řekli co je to za křáp. Musíš být u toho a ne, že někdo řekl.

A. Mikulka

Nevydávej své šotonázory za názory řidičů MHD. Vždyť ani nemáš „D“. Já jsem se řidičů ptal a nejvíce nesnášejí všechny generace Agory.

libcha

No, mě na Sorech NB 12/18 nejvíc vadí jakési exaktně těžko popsatelné chování, vlivem čehož se mi při jízdě v nich dělá třikrát víc blbě, než v autobusech jiných značek (Karosa, Solaris, Mercedes…). Snad za to může blbé vypružení, nebo třeba ryv brzd, nevím. Každopádně, z tohoto důvodu je zaplavení Prahy tímto jedním typem z mého pohledu velmi nešťastné a nezbývá než čekat, že se rozpadnou a DPP nakoupí něco lepšího.

Jarda

Já bych rád viděl těch 12 oslů, kteří ti dali mínus. Ty bych rád viděl v autobusu SÓR a nepustil bych je z něj domů

MHD

Jedním z nich jsem byl i já. Nemám problém se v SORu svézt. Klidně se od vás nechám na projížďku SORem pozvat. S podmínkou, že pojedete taky 🙂
Ale přespával bych raději doma.

libcha

Jednou jsem se na lince 125 náhodou svezl busem označeným Sor NBH 18. Snad by měl mít jiný přenos výkonu? Měl trochu větší kastle, jinak jsem rozdíl nepozoroval. Nevíte někdo, co to bylo zač a kam se pak poděl?

3812

SOR NBH18 byl původně s vodíkovým pohonem, avšak kvůli vysoké nespolehlivosti ho dali přestavět na diesel.

Lukáš F.

Pohon nebyl vodíkový, ale hybridní. Na pohled byly ty vozy rozpoznatelné podle hrbu na střeše, kde byla elektrická výzbroj.

Moe

Tyto vozy byly dva. Oba jsou stále v majetku DPP, ale už jsou přestavěny na klasický NB18

A. Mikulka

Kolik kastlí ten autobus měl?

Josef Král

Je dobré, že pražský dopravní podnik podporuje domácího výrobce. Jen by se SOR měl naučit dělat lepší sedadla. Když jsem v tom vloni jel, byla tam taková koženková. I když lepší než Solaris nebo Stadler, ti dodávají dokonce sedadla dřevěná, na kterých se už vůbec nedá sedět. Asi si myslí, že Ostravákům to stačí.

Kevis

Pro Ostraváky prý dobré. Fajn, něco vám poradím. Až někdy sednete do autobusu s čalouněnou sedačkou, udělejte takový pokus. Plácněte dlaní do sedačky. Pak uvidíte,na čem sedíte. Plno prachu a virů,co se v nich nastřádalo za tu dobu. Pak vám třeba dojde, že ti ostraváci, které tu zmiňujete,byli chytřejší než vy a udělali aspoň něco pro větší hygienu, než vy „chytří“ Pražáci.

Kernteriér

Ty viry bych strašně rád spatřil, zatím se mi to nepoštěstilo.

A. Mikulka

Vy vidíte volným okem viry? A existence třeba takové značky Kärcher nebo Rowenta vám uniká?

Jiří Kocurek

Sedadla, především druh i barvu potahu si určije zákazník, tedy DPP.

David S.

To není o tom, kdo jaké sedadla dodává, ale o tom jaký podnik si která sedadla přeje…
A mimochodem sor nevyrábí žádná sedadla, ty mu dodává zase jiná firma…

A. Mikulka

SOR dává sedadla taková, jaká si zadavatel zadal! To ať si všetci zapamatujú!

Poudy

Dobrá zpráva, teď už bude těch zrůd jen ubývat. Tedy snad!

Pozorující

Ve výčtu vozidel figuruje i SOR BN 9,5 – 1 vozidlo. Určitě má tento vůz DPP v inventárním stavu?

Tommy

Také se domnívám, že ne.

Honza

„polský Solaris nabídl jen o 220 korun za autobus více“ – to je IMO nešťastná formulace, kterou ti nevidím poprvé. Předpokládal bych, že dodavatel v soutěži peníze požadoval, a ne nabízel.

Otto

To je sporné- účastníci veřejných zakázek podávají “nabídku”, nikoliv “požadavek”. Byť za ni pak dostanou zaplaceno.

Kernteriér

Především nabídl autobus za cenu o 220 Kč vyšší

Y.K.

Mohli jste mít bus s nerezovou kastlí a lepším uspořádáním interiéru s „příplatkem“ 220 Kč, ale my řekli ne!

MHD

Ale taky autobus, který má o jedny dveře méně. To je třeba také dodat, ať to není černobílé.

Mračoun

A ať to není ještě více černobílé, tak nejen cena za samotný autobus, ale také provozní náklady na 1 km (spotřeba, servis, cena ND, aj.) u daného typu autobusu (pořizovací cena za celou životnost vozidla bývá většinou tou nižší položkou). A přeci jen autobus s částečně plastovou karosérií bude pravděpodobně lehčí, než ten s nerezovou…(pokud budeme hodnotit technické parametry, nikoliv možné „zákulisní tlaky“, které se dají u tak zajímavé zakázky očekávat).

A. Mikulka

O jedny zbytečné dveře méně, ať to není celé bílé. Na rozdíl od většiny haterů proti SOR-u nic nemám ale buďte soudný.

A. Mikulka

Ale nabízejí autobusy, ne peníze.

looki

stačilo, děkujeme, víc už ne. Uvnitř je to strašidelný, bezbariérových je prakticky jen 4-6 míst (další cca 4 u kloubu), zbytek je jak když se leze na pec.

Pražec

Že budeme kupovat elektrobusy? Ekologický či ekonomický přínos oproti euro6 dieselu je mizivý.
Beru to ale jako možnost připlatit si za vůz, který na červené z člověka nevyklepe duši. Proto se na ně těším.

Lukáš F.

Autobusy z nás vyklepávají duši hlavně kvůli stavu vozovky než čemukoliv jinému.

Rudolf Tuček

Problém je nízká podlaha protože není místo kam dát pořádne měchy, nízkopodlažní bus bude vždycky kostitras. Nejhorší mi přijde NB18 vzadu za kolubem tam se bojím abych si neprekous jazyk.

BDT

Já zase obdivuji poslední místa na levé straně, vylezete na sedačku a pokud máte vic než 1,6 m. mlatite se hlavou do stropu.

Bmo

Mě by jenom zajímalo, za co nás Pámbu trestá těma SORama. Jako jsou to dobré autobusy, ale tak někam do Mongolska apod.

Jarda Š.

Jet tím do Mongolska, to by byl opravdu trest, ale na ty krátké vzdálenosti v MHD se to dá vydržet.

Karel Kouba

Crossway 12.5 ani v Ivecu něznaju.

Honza D.

Cením decentní polep 😀

FenyAMG

Zdá se to jen mě, nebo IVECO v poslední době v soutěžích na autobusy v MHD výrazně zaostává?

Matyáš

A průměr,ny stáří na lince 3O2 je padesát let, majitelce Libuši Mikší je skoro jednou tolik. Maty

Jiří Kocurek

Vážně tam jezdí ŠM 11 z roku 1971? Nebo si tady jenom plácáte játra. Ostatně kdyby bylo majitelce 16 roků, co by to změnilo?

Kernteriér

Že by otec její dcery asi seděl v base…

Willy

Kéž by průměrné stáří bylo 5,39 let v celé PID a nejen u DPP. S nejstarším šrotem jezdí aktuálně zřejmě dopravce Štěpánek, maskovaný za ČSAD SČ, na lince 110.

kulhán

Ten ale tu 110 jezdí už pomalu od revoluce, tak prachy by měl mít.

Bmo

Prachy má, ale evidentně je cpe někam jinam, než by člověk očekával.

Luke

Willy, chápu to co říkáš. Ale teď je krize, samosprávám ubyly peníze, a veřejná doprava musí být udržitelná, takže nový vozy jen tak nebudou

Původní Pražák

To by mě strašně zajímalo, jestli Štěpánek s těmi vraky jezdí za maximálně tretinovou cenu oproti ostatním s novými busy, nebo se mu platí zhruba stejně a ty peníze se oklikou někomu vrací. Protože to, jak a s čím jezdí a přitom není šance nebo spíš vůle se ho zbavit bez ohledu na vládu na magistrátu dost smrdí.

Řiditel

Jaká radost zavládla mezi obyvateli Hloubětína, když se vloni dozvěděli, že má linku 110 převzít jiný dopravce a pak ten nevěřícný úžas, že linku sice převzal jiný dopravce ale opět ji (tentokrát už pro jiného dopravce) jezdí – Štěpánek. To nepochopíš.

Radiátor

Hurá poslední křáp od SORu dodán. Tak teď se může začít kupovat něco, co není morálně a i technologicky zastaralé !

Za mě by Iveco Urbanway nebo Solaris Ubino jsou na míle před NB a dokonce bych řekl že i přes NS ( ten se především designově nepovedl).

Willy

Malé Solaris Urbino v Praze jezdí taky na méně vytížených linkách a z hlediska cestovního komfortu je to katastrofa.

XX

Souhlasím, že verze LE 8,9 zrovna výhra není, ale pořád mnohonásobně lepší než BN 8,5. Mluvíme li však o U 10,5 tak si dovolím prudce nesouhlasit. Jezdím tímto typem každý den a jsem za ně velmi rád, je pohledný z venku i zevnitř a na komfort si stěžovat nelze.😊

Štěpán

V čem je SU 8,9 LE špatný? Na málo vytížené linky je to podle mě dost dobrý autobus, rozhodně lepší, než SOR BN 8,5.

Lukáš F.

Tak třeba ty plastové sedačky bez polstrování.

Kevis

Co si podnik objednal,to Solaris dodal. Neviňte z toho výrobce. Ten vám namontuje sedačky jaké chcete v jakékoliv barvě. DPO má třeba sedačky dřevěné s koženkovým sezením. u Solarisu. A to byl požadavek firmy z důvodu hygienických. Líp se čistí. A taky díky cestujícím, kteří často mívali zábavu ve stylu sedačky pořezat

Kevis

Teda napsal jsem dřevěné,ale ony jsou z hrubé překližky. Z hygienických a čistících důvodu jsou pro podnik ideální stejně jako plastové.
Jinak Solaris původně kdysi dodával čalouněné. Ty však mají tu nevýhodu, že se v nich usazuje prach,lehce jdou znečistit politím a pod Čištění těchto sedaček má tu nevýhodu, že se musí autobus odstavit na celý den,aby pořádně vyschly a taky časté čištění způsobuje, že se prostě to čalounění po čase rozpadá. Takže dopravní podniky od nich ustupují na úkor komfortu pro cestující

A. Mikulka

Překližka je dřevo.

A. Mikulka

Vyjasni si role zadavatele a dodavatele.

Luke

Jako jo, SORy nejsou asi nejlepší autobusy, ale v Praze jich provozujou stovky, taková katastrofa to nebude. Výhodouje nízká cena, což je teď rozhodující víc než jindy. Radši aby dvakrát do hodiny jezdila SORka, než jednou za hodinu Urban

Y.K.

Jenže ona ta cena zase až tak nízká není.

Toníček

Podle toho jednoho vyčíslení byl Solaris o 220Kč na bus dražší.
Na druhou stranu, když si vezmete všechny ty daně co musel SOR a jeho pracovníci zpátky odvést státu, tak už ten SOR začíná být významně levnější.

Vojta

Praha hlavně potřebuje čím dál akutněji pořízení nových tramvají a postupné vyřazování těch nejstarších modelů. Snad všude kromě Liberce jsou na tom už dneska líp… 🙁

DJ TRAIN

ano vsade okrem Liberca su na tom v nakupovani vozov a este k tomu s mensim mnozstvom uverov lepsie….. udivuje ma, ze Praha nekupuje kvalitnejsie vozy tram a necerpa vyraznejsie dotacie z EU, ale hlavne tzv. Norskeho financneho mechanizmu kde financie su… to vacsinou diky bohu vyzerie Ostrava inak by zdroje pre CR boli v tahu uplne

Olin

Otázka je, zda PH může po zohlednění kritérií vztahující se k možnému čerpání dotací tyto splnit a není z dotačních programů (pro bohatost regionu) vyřazena.

Jan

Ano, Praha nedosáhne na všechno a můžeme být rádi se většina kolejové sítě za posledních 10 let dala do pořádku za přispění peněz z EU.

DJ TRAIN

Diky za vecnu otazku, minuskari ultras z radu „šotouš“ sa činia… u ekologizacie dopravy na viacere veci dosiahne..len nutny je kvalitny projekt a transparetne a bezproblemove sutaze ( na co si zvlast u NFM davaju bacha)….. postavenie v EU fondoch ma Praha vyrazne lepsie ako Bratislava a Bratislava financie čepa na tram a t busy hlavne mesta Polska a HU detto, ale Praha nie!

Juraj

Nie, dal som mínus preto, že Olin má pravdu. Praha dlhodobo nedosiahne na akékoľvek investičné dotácie z ERDF, jediný operačný program tu dlhodobo bol pre rozvoj vzdelanostnej ekonomiky a jeho obdoby. Takže taká je realita.

A. Mikulka

To jako že takové Brno se svými 13T a samodomo Variama stokrát jinak, pokaždé po čtyřech kusech,nebo Plzeň, která až teď přišla na to, že existuje i něco jiné, než Vario, jsou na tom s kvalitou vozů lépe, než Praha? Nejmenujete se jinde „Velký šéf“ ?

Jan

Praha nedávno dokončila převzetí 250 tramvají 15T, takže vozidlový park má celkem moderní. Nejstarší se právě vyřadily, ať už jde o T3SUCS nebo T6A5, celkem několik set kusů. Nestarší T3R.P se předělávají na Wany a ještě nějakou dobu budou. Není v silách města vyměnit najednou všechny vozy a ani nemyslím že je to nějak zvlášť nutné, když ty dosavadní slouží dobře a hlavně spolehlivě, na rozdíl těch modernějších.

Tomariero

Praha bude kupovat tramvaje od roku 2025 do té doby jen rekonstrukce kachen( aktuálně z Miskolce a později i z Plzně) a nějaké wany. Do roku 25 totiž splácí 15T a na nové nemá úsek tramvají peníze.

Jiří 3

Je někde potvrzené, že Plzeňské KT8 půjdou do Prahy?

Tomariero

Oficiálně zatím nikde, ale materiály městských částí s tím počítají

Vojta

T3R.P: tak snad mi nebudete tvrdit, že (podle dat z loňského prosince) se bude 307 tramvají tohoto modelu předělávat na vany. Zrovna tyhle a další odvozeniny modelu T3 (kromě van a vozů určených k přestavbě), by bylo záhodno postupně vyřazovat. A nebudeme rozjíždět prosím tu klasickou diskuzi, co je pod každým nákupem nových vlaků/tramvají a v menší míře dokonce i autobusů typu „však ono to přece stačí/to je škoda vyřadit“. To, že v tak bohaté zemi jako je ČR, nemají některé modely už vůbec být v provozu asi nemá cenu vysvětlovat. Opravdu rozumím tomu, že nejde nakoupit náhrada za nějakých… Číst vice »

Sch

Drobný háček je v tom, že téměř nikde v západním světě nejezdí tramavaje s kapacitou sólo T3. A různé typy wany (evo a pod.) prostě nejsou velká výhra. Možná by naopak chtělo vypsat zakázku velkou, možná i spolu jinými DP a nechat si to vyvinout. I když už teď lituji, že jsem to napsal.

Kuba

DPP loni uzavřel smlouvu na údržbu a opravy 81-71M v letech 2020-2035…
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/11400540

expat

Z interních informací se mi doneslo, že Siemensy jdou na B, tzn. na A je v plánu ještě nějakou dobu zůstat u 8171M, nicméně 2035 je teda trochu přestřelené podle mě, minimálně bez další rekonstrukce.

expat

Město jako Vídeň je jednou z nejbohatších metropolí světa a stejně provozuje pro Vídeň tolik typických tramvají řady E, podle dat jich je stále i víc než těch nízkopodlažních ( jejich stovky) z přelomu tisícíletí. Já osobně nejsem šotouš ale tramvaje T3 mi k Praze sedí a kdyby se předělávali s klimatizací, tak jsem pro si jich třeba 100 v nízkopodlažní verzi nechat. Potažmo do páru 100 v klasické verzi. Tzn. jejich počet by se postupně mohl třeba na polovinu snížit, já osobně bych je ale nevyřazoval. Vídeň ostatně také plánuje podobnou redukci starších tramvají během následujícíh 10ti let.

A. Mikulka

Ten bude jezdit dále.

Martin

Díky za připomenutí, jak je ten nový nátěr pěkně vyblitý.. ach jo, to se zase někdo moc nudil..

Jan

Bohuže lkreativita a praktické zohlednění je tristní. Dnes je v módě udělat pár pruhů a vydávat to za nejvyšší uměleckou hodnotu. Nebo měnit nátěry a loga jen pro to, že si to nově nastoupivší šéf přeje a chce aby po něm něco viditelného zůstalo.

Tomáš V.

Jenže v jednoduchosti je trend a je to za mě dobře. Vezměte si třeba Bratislavu – už font evidenčních čísel mají vyloženě odporný. A podobnou prisernost udržují v řadě měst.

Tohle je věc zvyku. Je jasné, že po desetiletích bude každá změna přijímána jako zbytečná, jako že se „někdo nudil” a takovýhle rady.

DJ TRAIN

ano a vezmi si Bratislavu….. vsetky nove vozy MHD a primestskej vramci IDS jednotna cervena, jasny korporat jednoduchy na udrzbu. Front pismen sa ujednocuje… narozdiel od Pha … dodrzuje sa zasada, ze interne cislo vozu ma byt mensie i na vizualny pocit ako cislo na elektronickom transparente….. v Pha mi megacisla vozu pripominaju vozy DP Kyjev, Moskva a Minsk

A. Mikulka

Není odporný.

Jan Mahdal

Dívaje se na fotogalerii, proč autobusy nemají to nové barevné schéma?

glosátor

Možná proto, že to schéma stojí za ….. – no, snad víte, za co asi …

A. Mikulka

Může stát za cokoliv ale je platné,

Kernteriér

Protože nové schéma přišlo až po podpisu kontraktu.

A. Mikulka

Na to se budou vymlouvat ještě ve 22. století.

MartinS.

Protože nový Manuál jednotného vzhledu vozidel PID stále ještě není v platnosti. NA webu PIDu je pořád starý.
Jestli se nepletu, tak to nové schéma navrhla Praha a Středočeský kraj s ním měl problém. Mezitím přišel koronavirus a krajské volby a asi to pro Středočeský kraj teď není priorita, když řeší, kde vůbec vzít peníze na provoz veřejné dopravy… Chápu, že pokud nevím, jestli budu mít peníze na to, aby ten autobus vůbec jezdil, nebudu přednostně řešit, jak bude nalakován.

Tomáš V.

To je jako říct, že teď mám málo peněz, takže si objednám výrobu auta a nechám se překvapit, co mi přijde za barvu. Tohle nesouvisí s penězi, ale jen s časem se o tom domluvit. To je třeba zmínit, protože řada lidí tady plká ve smyslu, že nějaké domnělé hromadné přelakovávání je vyhazování peněz. 🙂

Jiří Kocurek

Ne, jen když jsem si objednal stovku vozů, tak nebudu v půlce série řešit změnu objednávky a jiné lakování.
Mimochodem prodejce automobilů (nových) vám sotva převezme objednávku, ve které jste zapomněl specifikovat barvu vozu.

A. Mikulka

Ono to nějak ovlivňuje provoz?

A. Mikulka

Protože DPP se zase vymluví na to, že tu smlouvu měl uzavřenou už od začátku 20. století, kdy ještě Standardy PID neplatily a nešlo to za žádných okolností změnit.