SOR Libchavy zakončil dodávku 500 nových autobusů pro Prahu, průměrné stáří kleslo na 5 let
Předání posledního vozu SOR NB12 pro DPP. Foto: DPP
SOR dodal Praze za poslední tři roky 500 nových autobusů, DPP se chce více zaměřit na alternativní pohony.
„polský Solaris nabídl jen o 220 korun za autobus více“ – to DPP prodával autobusy dodavatelům a to ještě kritériem prodeje byla nejnižší cena, nebo si to jen autor po sobě nepřečetl?
SOR – nejhorší autobus v Praze. To není autobus do běžného provozu ale někam na rovnou plochu, třeba na letiště. Minimální odpružení ( toho exota co to konstruuje bych chtěl vidět, pokud má někdo něco se zády tak jízda po pražských ulicích je utrpením ). Takže zase, čistě náhodou, vyhrál SOR…
Uvidí řidič ven přes tu nalepenou číslici?
Nejhorší autobusy v Praze. Ještě že další dodá už někdo jiný. SÓR je odpad
Jel jsi někdy autobusem Tedom do táhlého stoupání? Např. v Praze na Kbelské narazíš na linku 110, kde si můžeš „vychutnat“ jízdu Tedomem do kopce, obzvlášť při studeném motoru je to mimořádný zážitek. Doporučuji si vzít něco na připoutání k sedačce protože při tom silně cukavém poskakování vpřed hrozí pád.
Tedom už neexistuje, tak to neřeš
Aaaaa. Klasické šotoušské kvílení…
Zato ty tu reaguješ, jako by jsi byl v Bohnicích. Zeptej se řidičů MHD a budeš se divit jejich názoru
Jo, tuhle někdo psal na fb, jak s těmi milovanými karosami 700 byl pořád nějakej problém, zatímco se sorkou se danému řidiči ještě nestalo, že by neodjel z garáží. Holt pohled šotoušů a provozní spolehlivost jsou dvě různé věci.
Hele ty šoustko, jdi s tím jezdit denně a potom kecej. V DP Chomutov a Jirkov by ti řekli co je to za křáp. Musíš být u toho a ne, že někdo řekl.
Nevydávej své šotonázory za názory řidičů MHD. Vždyť ani nemáš „D“. Já jsem se řidičů ptal a nejvíce nesnášejí všechny generace Agory.
No, mě na Sorech NB 12/18 nejvíc vadí jakési exaktně těžko popsatelné chování, vlivem čehož se mi při jízdě v nich dělá třikrát víc blbě, než v autobusech jiných značek (Karosa, Solaris, Mercedes…). Snad za to může blbé vypružení, nebo třeba ryv brzd, nevím. Každopádně, z tohoto důvodu je zaplavení Prahy tímto jedním typem z mého pohledu velmi nešťastné a nezbývá než čekat, že se rozpadnou a DPP nakoupí něco lepšího.
Já bych rád viděl těch 12 oslů, kteří ti dali mínus. Ty bych rád viděl v autobusu SÓR a nepustil bych je z něj domů
Jedním z nich jsem byl i já. Nemám problém se v SORu svézt. Klidně se od vás nechám na projížďku SORem pozvat. S podmínkou, že pojedete taky 🙂
Ale přespával bych raději doma.
Jednou jsem se na lince 125 náhodou svezl busem označeným Sor NBH 18. Snad by měl mít jiný přenos výkonu? Měl trochu větší kastle, jinak jsem rozdíl nepozoroval. Nevíte někdo, co to bylo zač a kam se pak poděl?
SOR NBH18 byl původně s vodíkovým pohonem, avšak kvůli vysoké nespolehlivosti ho dali přestavět na diesel.
Pohon nebyl vodíkový, ale hybridní. Na pohled byly ty vozy rozpoznatelné podle hrbu na střeše, kde byla elektrická výzbroj.
Tyto vozy byly dva. Oba jsou stále v majetku DPP, ale už jsou přestavěny na klasický NB18
Kolik kastlí ten autobus měl?
Je dobré, že pražský dopravní podnik podporuje domácího výrobce. Jen by se SOR měl naučit dělat lepší sedadla. Když jsem v tom vloni jel, byla tam taková koženková. I když lepší než Solaris nebo Stadler, ti dodávají dokonce sedadla dřevěná, na kterých se už vůbec nedá sedět. Asi si myslí, že Ostravákům to stačí.
Pro Ostraváky prý dobré. Fajn, něco vám poradím. Až někdy sednete do autobusu s čalouněnou sedačkou, udělejte takový pokus. Plácněte dlaní do sedačky. Pak uvidíte,na čem sedíte. Plno prachu a virů,co se v nich nastřádalo za tu dobu. Pak vám třeba dojde, že ti ostraváci, které tu zmiňujete,byli chytřejší než vy a udělali aspoň něco pro větší hygienu, než vy „chytří“ Pražáci.
Ty viry bych strašně rád spatřil, zatím se mi to nepoštěstilo.
Vy vidíte volným okem viry? A existence třeba takové značky Kärcher nebo Rowenta vám uniká?
Sedadla, především druh i barvu potahu si určije zákazník, tedy DPP.
To není o tom, kdo jaké sedadla dodává, ale o tom jaký podnik si která sedadla přeje…
A mimochodem sor nevyrábí žádná sedadla, ty mu dodává zase jiná firma…
SOR dává sedadla taková, jaká si zadavatel zadal! To ať si všetci zapamatujú!
Dobrá zpráva, teď už bude těch zrůd jen ubývat. Tedy snad!
Ve výčtu vozidel figuruje i SOR BN 9,5 – 1 vozidlo. Určitě má tento vůz DPP v inventárním stavu?
Také se domnívám, že ne.
„polský Solaris nabídl jen o 220 korun za autobus více“ – to je IMO nešťastná formulace, kterou ti nevidím poprvé. Předpokládal bych, že dodavatel v soutěži peníze požadoval, a ne nabízel.
To je sporné- účastníci veřejných zakázek podávají “nabídku”, nikoliv “požadavek”. Byť za ni pak dostanou zaplaceno.
Především nabídl autobus za cenu o 220 Kč vyšší
Mohli jste mít bus s nerezovou kastlí a lepším uspořádáním interiéru s „příplatkem“ 220 Kč, ale my řekli ne!
Ale taky autobus, který má o jedny dveře méně. To je třeba také dodat, ať to není černobílé.
A ať to není ještě více černobílé, tak nejen cena za samotný autobus, ale také provozní náklady na 1 km (spotřeba, servis, cena ND, aj.) u daného typu autobusu (pořizovací cena za celou životnost vozidla bývá většinou tou nižší položkou). A přeci jen autobus s částečně plastovou karosérií bude pravděpodobně lehčí, než ten s nerezovou…(pokud budeme hodnotit technické parametry, nikoliv možné „zákulisní tlaky“, které se dají u tak zajímavé zakázky očekávat).
O jedny zbytečné dveře méně, ať to není celé bílé. Na rozdíl od většiny haterů proti SOR-u nic nemám ale buďte soudný.
Ale nabízejí autobusy, ne peníze.
stačilo, děkujeme, víc už ne. Uvnitř je to strašidelný, bezbariérových je prakticky jen 4-6 míst (další cca 4 u kloubu), zbytek je jak když se leze na pec.
Že budeme kupovat elektrobusy? Ekologický či ekonomický přínos oproti euro6 dieselu je mizivý.
Beru to ale jako možnost připlatit si za vůz, který na červené z člověka nevyklepe duši. Proto se na ně těším.
Autobusy z nás vyklepávají duši hlavně kvůli stavu vozovky než čemukoliv jinému.
Problém je nízká podlaha protože není místo kam dát pořádne měchy, nízkopodlažní bus bude vždycky kostitras. Nejhorší mi přijde NB18 vzadu za kolubem tam se bojím abych si neprekous jazyk.
Já zase obdivuji poslední místa na levé straně, vylezete na sedačku a pokud máte vic než 1,6 m. mlatite se hlavou do stropu.
Mě by jenom zajímalo, za co nás Pámbu trestá těma SORama. Jako jsou to dobré autobusy, ale tak někam do Mongolska apod.
Jet tím do Mongolska, to by byl opravdu trest, ale na ty krátké vzdálenosti v MHD se to dá vydržet.
Crossway 12.5 ani v Ivecu něznaju.
Cením decentní polep 😀
Zdá se to jen mě, nebo IVECO v poslední době v soutěžích na autobusy v MHD výrazně zaostává?
A průměr,ny stáří na lince 3O2 je padesát let, majitelce Libuši Mikší je skoro jednou tolik. Maty
Vážně tam jezdí ŠM 11 z roku 1971? Nebo si tady jenom plácáte játra. Ostatně kdyby bylo majitelce 16 roků, co by to změnilo?
Že by otec její dcery asi seděl v base…
Kéž by průměrné stáří bylo 5,39 let v celé PID a nejen u DPP. S nejstarším šrotem jezdí aktuálně zřejmě dopravce Štěpánek, maskovaný za ČSAD SČ, na lince 110.
Ten ale tu 110 jezdí už pomalu od revoluce, tak prachy by měl mít.
Prachy má, ale evidentně je cpe někam jinam, než by člověk očekával.
Willy, chápu to co říkáš. Ale teď je krize, samosprávám ubyly peníze, a veřejná doprava musí být udržitelná, takže nový vozy jen tak nebudou
To by mě strašně zajímalo, jestli Štěpánek s těmi vraky jezdí za maximálně tretinovou cenu oproti ostatním s novými busy, nebo se mu platí zhruba stejně a ty peníze se oklikou někomu vrací. Protože to, jak a s čím jezdí a přitom není šance nebo spíš vůle se ho zbavit bez ohledu na vládu na magistrátu dost smrdí.
Jaká radost zavládla mezi obyvateli Hloubětína, když se vloni dozvěděli, že má linku 110 převzít jiný dopravce a pak ten nevěřícný úžas, že linku sice převzal jiný dopravce ale opět ji (tentokrát už pro jiného dopravce) jezdí – Štěpánek. To nepochopíš.
Hurá poslední křáp od SORu dodán. Tak teď se může začít kupovat něco, co není morálně a i technologicky zastaralé !
Za mě by Iveco Urbanway nebo Solaris Ubino jsou na míle před NB a dokonce bych řekl že i přes NS ( ten se především designově nepovedl).
Malé Solaris Urbino v Praze jezdí taky na méně vytížených linkách a z hlediska cestovního komfortu je to katastrofa.
Souhlasím, že verze LE 8,9 zrovna výhra není, ale pořád mnohonásobně lepší než BN 8,5. Mluvíme li však o U 10,5 tak si dovolím prudce nesouhlasit. Jezdím tímto typem každý den a jsem za ně velmi rád, je pohledný z venku i zevnitř a na komfort si stěžovat nelze.😊
V čem je SU 8,9 LE špatný? Na málo vytížené linky je to podle mě dost dobrý autobus, rozhodně lepší, než SOR BN 8,5.
Tak třeba ty plastové sedačky bez polstrování.
Co si podnik objednal,to Solaris dodal. Neviňte z toho výrobce. Ten vám namontuje sedačky jaké chcete v jakékoliv barvě. DPO má třeba sedačky dřevěné s koženkovým sezením. u Solarisu. A to byl požadavek firmy z důvodu hygienických. Líp se čistí. A taky díky cestujícím, kteří často mívali zábavu ve stylu sedačky pořezat
Teda napsal jsem dřevěné,ale ony jsou z hrubé překližky. Z hygienických a čistících důvodu jsou pro podnik ideální stejně jako plastové.
Jinak Solaris původně kdysi dodával čalouněné. Ty však mají tu nevýhodu, že se v nich usazuje prach,lehce jdou znečistit politím a pod Čištění těchto sedaček má tu nevýhodu, že se musí autobus odstavit na celý den,aby pořádně vyschly a taky časté čištění způsobuje, že se prostě to čalounění po čase rozpadá. Takže dopravní podniky od nich ustupují na úkor komfortu pro cestující
Překližka je dřevo.
Vyjasni si role zadavatele a dodavatele.
Jako jo, SORy nejsou asi nejlepší autobusy, ale v Praze jich provozujou stovky, taková katastrofa to nebude. Výhodouje nízká cena, což je teď rozhodující víc než jindy. Radši aby dvakrát do hodiny jezdila SORka, než jednou za hodinu Urban
Jenže ona ta cena zase až tak nízká není.
Podle toho jednoho vyčíslení byl Solaris o 220Kč na bus dražší.
Na druhou stranu, když si vezmete všechny ty daně co musel SOR a jeho pracovníci zpátky odvést státu, tak už ten SOR začíná být významně levnější.
Praha hlavně potřebuje čím dál akutněji pořízení nových tramvají a postupné vyřazování těch nejstarších modelů. Snad všude kromě Liberce jsou na tom už dneska líp… 🙁
ano vsade okrem Liberca su na tom v nakupovani vozov a este k tomu s mensim mnozstvom uverov lepsie….. udivuje ma, ze Praha nekupuje kvalitnejsie vozy tram a necerpa vyraznejsie dotacie z EU, ale hlavne tzv. Norskeho financneho mechanizmu kde financie su… to vacsinou diky bohu vyzerie Ostrava inak by zdroje pre CR boli v tahu uplne
Otázka je, zda PH může po zohlednění kritérií vztahující se k možnému čerpání dotací tyto splnit a není z dotačních programů (pro bohatost regionu) vyřazena.
Ano, Praha nedosáhne na všechno a můžeme být rádi se většina kolejové sítě za posledních 10 let dala do pořádku za přispění peněz z EU.
Diky za vecnu otazku, minuskari ultras z radu „šotouš“ sa činia… u ekologizacie dopravy na viacere veci dosiahne..len nutny je kvalitny projekt a transparetne a bezproblemove sutaze ( na co si zvlast u NFM davaju bacha)….. postavenie v EU fondoch ma Praha vyrazne lepsie ako Bratislava a Bratislava financie čepa na tram a t busy hlavne mesta Polska a HU detto, ale Praha nie!
Nie, dal som mínus preto, že Olin má pravdu. Praha dlhodobo nedosiahne na akékoľvek investičné dotácie z ERDF, jediný operačný program tu dlhodobo bol pre rozvoj vzdelanostnej ekonomiky a jeho obdoby. Takže taká je realita.
To jako že takové Brno se svými 13T a samodomo Variama stokrát jinak, pokaždé po čtyřech kusech,nebo Plzeň, která až teď přišla na to, že existuje i něco jiné, než Vario, jsou na tom s kvalitou vozů lépe, než Praha? Nejmenujete se jinde „Velký šéf“ ?
Praha nedávno dokončila převzetí 250 tramvají 15T, takže vozidlový park má celkem moderní. Nejstarší se právě vyřadily, ať už jde o T3SUCS nebo T6A5, celkem několik set kusů. Nestarší T3R.P se předělávají na Wany a ještě nějakou dobu budou. Není v silách města vyměnit najednou všechny vozy a ani nemyslím že je to nějak zvlášť nutné, když ty dosavadní slouží dobře a hlavně spolehlivě, na rozdíl těch modernějších.
Praha bude kupovat tramvaje od roku 2025 do té doby jen rekonstrukce kachen( aktuálně z Miskolce a později i z Plzně) a nějaké wany. Do roku 25 totiž splácí 15T a na nové nemá úsek tramvají peníze.
Je někde potvrzené, že Plzeňské KT8 půjdou do Prahy?
Oficiálně zatím nikde, ale materiály městských částí s tím počítají
T3R.P: tak snad mi nebudete tvrdit, že (podle dat z loňského prosince) se bude 307 tramvají tohoto modelu předělávat na vany. Zrovna tyhle a další odvozeniny modelu T3 (kromě van a vozů určených k přestavbě), by bylo záhodno postupně vyřazovat. A nebudeme rozjíždět prosím tu klasickou diskuzi, co je pod každým nákupem nových vlaků/tramvají a v menší míře dokonce i autobusů typu „však ono to přece stačí/to je škoda vyřadit“. To, že v tak bohaté zemi jako je ČR, nemají některé modely už vůbec být v provozu asi nemá cenu vysvětlovat. Opravdu rozumím tomu, že nejde nakoupit náhrada za nějakých… Číst vice »
Drobný háček je v tom, že téměř nikde v západním světě nejezdí tramavaje s kapacitou sólo T3. A různé typy wany (evo a pod.) prostě nejsou velká výhra. Možná by naopak chtělo vypsat zakázku velkou, možná i spolu jinými DP a nechat si to vyvinout. I když už teď lituji, že jsem to napsal.
DPP loni uzavřel smlouvu na údržbu a opravy 81-71M v letech 2020-2035…
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/11400540
Z interních informací se mi doneslo, že Siemensy jdou na B, tzn. na A je v plánu ještě nějakou dobu zůstat u 8171M, nicméně 2035 je teda trochu přestřelené podle mě, minimálně bez další rekonstrukce.
Město jako Vídeň je jednou z nejbohatších metropolí světa a stejně provozuje pro Vídeň tolik typických tramvají řady E, podle dat jich je stále i víc než těch nízkopodlažních ( jejich stovky) z přelomu tisícíletí. Já osobně nejsem šotouš ale tramvaje T3 mi k Praze sedí a kdyby se předělávali s klimatizací, tak jsem pro si jich třeba 100 v nízkopodlažní verzi nechat. Potažmo do páru 100 v klasické verzi. Tzn. jejich počet by se postupně mohl třeba na polovinu snížit, já osobně bych je ale nevyřazoval. Vídeň ostatně také plánuje podobnou redukci starších tramvají během následujícíh 10ti let.
Ten bude jezdit dále.
Díky za připomenutí, jak je ten nový nátěr pěkně vyblitý.. ach jo, to se zase někdo moc nudil..
Bohuže lkreativita a praktické zohlednění je tristní. Dnes je v módě udělat pár pruhů a vydávat to za nejvyšší uměleckou hodnotu. Nebo měnit nátěry a loga jen pro to, že si to nově nastoupivší šéf přeje a chce aby po něm něco viditelného zůstalo.
Jenže v jednoduchosti je trend a je to za mě dobře. Vezměte si třeba Bratislavu – už font evidenčních čísel mají vyloženě odporný. A podobnou prisernost udržují v řadě měst.
Tohle je věc zvyku. Je jasné, že po desetiletích bude každá změna přijímána jako zbytečná, jako že se „někdo nudil” a takovýhle rady.
ano a vezmi si Bratislavu….. vsetky nove vozy MHD a primestskej vramci IDS jednotna cervena, jasny korporat jednoduchy na udrzbu. Front pismen sa ujednocuje… narozdiel od Pha … dodrzuje sa zasada, ze interne cislo vozu ma byt mensie i na vizualny pocit ako cislo na elektronickom transparente….. v Pha mi megacisla vozu pripominaju vozy DP Kyjev, Moskva a Minsk
Není odporný.
Dívaje se na fotogalerii, proč autobusy nemají to nové barevné schéma?
Možná proto, že to schéma stojí za ….. – no, snad víte, za co asi …
Může stát za cokoliv ale je platné,
Protože nové schéma přišlo až po podpisu kontraktu.
Na to se budou vymlouvat ještě ve 22. století.
Protože nový Manuál jednotného vzhledu vozidel PID stále ještě není v platnosti. NA webu PIDu je pořád starý.
Jestli se nepletu, tak to nové schéma navrhla Praha a Středočeský kraj s ním měl problém. Mezitím přišel koronavirus a krajské volby a asi to pro Středočeský kraj teď není priorita, když řeší, kde vůbec vzít peníze na provoz veřejné dopravy… Chápu, že pokud nevím, jestli budu mít peníze na to, aby ten autobus vůbec jezdil, nebudu přednostně řešit, jak bude nalakován.
To je jako říct, že teď mám málo peněz, takže si objednám výrobu auta a nechám se překvapit, co mi přijde za barvu. Tohle nesouvisí s penězi, ale jen s časem se o tom domluvit. To je třeba zmínit, protože řada lidí tady plká ve smyslu, že nějaké domnělé hromadné přelakovávání je vyhazování peněz. 🙂
Ne, jen když jsem si objednal stovku vozů, tak nebudu v půlce série řešit změnu objednávky a jiné lakování.
Mimochodem prodejce automobilů (nových) vám sotva převezme objednávku, ve které jste zapomněl specifikovat barvu vozu.
Ono to nějak ovlivňuje provoz?
Protože DPP se zase vymluví na to, že tu smlouvu měl uzavřenou už od začátku 20. století, kdy ještě Standardy PID neplatily a nešlo to za žádných okolností změnit.