Sněmovna prodloužila u nafty platnost nižší daně, u benzinu se vrátí na původní úroveň

Čerpací stanice Benzina. Foto: BenzinaČerpací stanice Benzina. Foto: Benzina

Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) má nižší daň pomoci dopravcům především v příhraničních oblastech.

Poslanecká sněmovna dnes ve zrychleném procesu (hned v prvním čtení) prodloužila platnost nižší spotřební daně u nafty až do konce roku 2023. Mimořádné snížení daně, které platilo od června, mělo skončit s příchodem října. Pokud dnešní úpravu schválí senát a prezident, zůstane daň až do konce roku 2023 na úrovni 8,45 koruny na litr, tedy o 1,5 koruny nižší. Prodloužení nižší daně se ale netýká benzinu, kde daň s příchodem října opět vyskočí na 12,84 koruny z litru.

„Snížení spotřební daně pomůže autodopravcům i lidem, kteří používají dieselová auta například k cestám do práce nebo za svými nejbližšími. Významnou pomoc toto snížení znamená také pro veřejnou dopravu, protože ta je z velké části závislá právě na naftě,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) má nižší daň pomoci dopravcům především v příhraničních oblastech, kde zajistí srovnatelné podmínky se zahraniční konkurencí. „Snížení o korunu padesát se při započtení DPH může promítnout do konečných cen pro řidiče až o 1,8 koruny na litr. Právě o tolik by od října vzrostly ceny na čerpacích stanicích, kdybychom snížení daně neprodloužili,“ doplnil Stanjura.

Navržené snížení spotřební daně u nafty o 1,50 koruny na litr je nejvyšší možné, které České republice povoluje směrnice Evropské unie stanovující povinné minimální sazby spotřebních daní. Ministerstvo financí odhaduje celkový negativní dopad tohoto opatření na rozpočet ve výši 9,6 miliardy korun ročně. Zhruba 8,7 miliardy připadá na státní rozpočet a zbývajících 0,9 miliardy na rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury.

Sdružení autodopravců Česmad Bohemia krok vlády, který ve sněmovně podpořila i opozice, uvítalo. „Podpora českých autodopravců v mezinárodní konkurenci znamená podporu exportu českých služeb. V tendrech rozhoduje každý halíř u nabízené ceny,“ uvedl prezident Česmadu Josef Melzer. Připomněl, že motoristé aktuálně platí za litr nafty zhruba o pět korun více než za litr benzinu.

Tagy ceny pohonných hmot spotřební daň
20 komentářů