Smrt dvou dělníků na trati ukázala porušování předpisů o bezpečnosti práce u Správy železnic

Foto ze zásahu IZS u srážku vlaku s osobami u Bělčic, části obce Závišín. Zdroj: HZS Jihočeského krajeFoto ze zásahu IZS u srážku vlaku s osobami u Bělčic, části obce Závišín. Zdroj: HZS Jihočeského kraje

O pohybu traťových dělníků nevěděli ani výpravčí.

Příčinou loňského střetu vlaku se zaměstnanci Správy železnic (SŽ) na trati mezi Bělčicemi a Blatnou způsobilo i nedostatečné zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ze strany Správy železnic. V závěrečné zprávě o vyšetřování mimořádné události to konstatovala Drážní inspekce.

K události došlo 3. října loňského roku po 9. hodině ráno. Jednotka Regionova Českých drah se střetla se čtyřmi lidmi na trati. Mistr tratí a jeden pracovník údržby a oprav tratí byli usmrceni, vrchní mistr tratí a pracovník údržby v zácviku byli zraněni.

U Blatné srazil vlak traťové dělníky, dva mrtví

Zaměstnanci Správy železnic se pohybovali po trati, aniž by o tom informovali příslušné výpravčí; ti pak nemohli předat informace strojvedoucímu. Ten je spatřil, podle své výpovědi, až zhruba 50 metrů před střetem. K nehodě došlo v oblouku, vyšetřování ukázalo, že vidět je mohl nejvýše na vzdálenost nejvýše 85 metrů.

„Koukej, jak se co dělá“

Zaměstnanci Správy železnic nemohli už dříve houkající vlak slyšet. Pracovali s rázovým motorovým utahovákem a měli sluchátka. Ověření jeho hlučnosti při vyšetřování ukázalo, že zvuková návěst z Regionovy byla při takovém hluku neslyšitelná.

Traťoví dělníci se po trati pohybovali, aniž by o tom věděli výpravčí. Například výpravčí v Blatné vypověděla, že od rána věděla, že ve směru do stanice Bělčice odešel obchůzkář. O jiných zaměstnancích neměla žádné informace. Když jí strojvedoucí volal, že srazil lidi na trati, myslela si, že jde o houbaře. O pohybu zaměstnanců po trati neměl informace ani výpravčí ve stanici Březnice.

Podle závěrečné zprávy byl zaměstnanec v zácviku na trati jen den poté, co absolvoval školení v novém zaměstnání. Z místa nehody ho transportoval ve vážném stavu vrtulník, probral se po dvou dnech v bezvědomí. Na otázku, jak probíhalo poučení o bezpečnosti práce před nastoupením na směnu, odpověděl, že poučení proběhlo pouze od vrchního mistra tratí a mistra tratí až na pracovním místě u železničního přejezdu, a to formou, aby koukal, jak se co dělá.

Nečekaný vlak kvůli poruše

Zaměstnanci Správy železnic zjevně nepočítali s tím, že nějaký vlak pojede. Podle jízdního řádu nebyl žádný v plánu. Jednotka Regionova ale vykazovala poruchy, a proto se rozhodl provozní dispečer pro její stažení z Březnice do Blatné jako soupravový vlak.

Vyšetřování ukázalo, že zaměstnanci Správy železnic porušili řadu předpisů. „Drážní inspekce konstatuje, že v souvislosti s povinností sjednávat podmínky práce na zařízení docházelo k vědomému dlouhodobému porušování stanovených technologických postupů, které jsou zásadní k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví osob,“ uvedla inspekce ve zprávě.

Správa železnic na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedla, že zvýšila kontroly zaměřené na dodržování podmínek bezpečné práce. „V rámci pravidelného ročního školení BOZP jsme posílili část zaměřenou na postupy zajištění bezpečnosti při práci na trati včetně testu s ověřením znalostí. Po ukončení šetření byl mj. zpracován poučný list, který popisuje úrazový děj včetně následků a závěrů šetření, zaměstnance se vstupem do kolejiště jsme s tímto listem seznámili,“ uvedla mluvčí Nela Eberl Friebová.

Podle ní se Správa železnic dál zabývá  zvyšováním bezpečnosti pracovních míst – ať už za použití světelného výstražného terče, bezpečnostních zábran či automatického varovného systému. „Postupně probíhá ověřování, schvalování a stanovení pracovních postupů při jejich použití,“ dodala mluvčí.

Tagy bezpečnost práce drážní inspekce Správa železnic traťový dělník
196 komentářů