Smrt dvou dělníků na trati ukázala porušování předpisů o bezpečnosti práce u Správy železnic
Foto ze zásahu IZS u srážku vlaku s osobami u Bělčic, části obce Závišín. Zdroj: HZS Jihočeského kraje
O pohybu traťových dělníků nevěděli ani výpravčí.
Tak jsem si přečetl závěrečnou zprávu dopravní inspekce a udělal si obrázek…
Říká se – o mrtvých jen dobře – ale je to fakt síla.
Zabít svého podřízeného a pokusit se zabít nového zaměstnance hned druhý den po nástupu do práce… na to musí být opravdu dva mistři… navíc oba dva uvedení v papírech jako „vedoucí práce“… asi aby se vrchni mistr necítil před nováčkem méněcený…
Je mi z toho smutno, lidi
Tak si to tu čtu jako „člověk zvenku“ a rád bych napsal svůj názor (ostatně někde jsem už útržky psal) – oznámení výpravčímu/dispečerovi/ jinému „čertovi“ o vstupu/práci na trati by pro dělníky mělo být co nejjednodušší ale dobře dokumentované. Dělníci mají pracovat a ne „papírovat“ – oznámení TVRDĚ vymáhat, klidně i stylem „neoznámil jsi? takže jsi na trati nebyl a nepracoval! a nemáš nárok na výplatu!!!“ (že je práce hotová? tak to asi udělal někdo jiný… nazdar!) (samozřejmě vyžadovat i „odhlášení“ z práce) nejhorší je, když někdo zemře, zároveň je to viník a tudíž není koho trestat, tak nějaký ouřada… Číst vice »
A nechcete do odborů vstoupit? Jasno máte a mohl byste skutečně něčemu obecně prospěšnému pomoci. 😉
Do odborů fakt vstoupit nechci. Ve svých letech…
A jestli vstoupí v platnost „výpověď bez udání důvodu“, budou mít odboráři těžký život. A zaměstnanci Úřadů práce mnoho práce
„Zaměstnanci Správy železnic zjevně nepočítali s tím, že nějaký vlak pojede. Podle jízdního řádu nebyl žádný v plánu. “
Nedávno jsem byl svědkem rozhovoru řidiče autobusu a vpředu sedícího muže který s řidičem rozmlouval. Když autobus přijel k železničnímu přejezdu kde byla STOP a řidič začal zastavovat cestující muž povídá řidiči autobusu:
„Teď nic nejede“.
Stačí Vám to?
Blbců je všude plno. Ale řidič autobusu mu to nebude vymlouvat
Stal se velký průšvih a zdá se, že ještě větší přijde… Pokud převáží názor, že nešlo o selhání jednotlivce ale systému, co asi tak přijde? No jistě, zpřísnění předpisu…
Už aktuální verze D1 zakazuje pracovníkům SŽ provádět bez výluky tak banální úkon jakým je podbití pražců na styku. Zde s rázovým utahovákem měnili spojky? Opravovali rozchod? Takže další zákaz? Pro bezpečnost to na první pohled vypadá jako přínos – ale kdo ty desítky/stovky nepředpokládaných výluk bude schopen „zúřadovat“? Kdy budou jezdit vlaky?
Předpisy jsou psané krví, takže nic nového.
V době počítačů a mobilů, lze spoustu věcí řešit elegantně. Jen ty předpisy dodržovat… Na to je ale každý předpis krátký. 😉
Ať čtu jak čtu, tak z článku vyplývá, že „smrt dvou dělníků ukázala porušení předpisů“ a nikoliv „porušování“. Takhle nějak se bulvarizuje.
Přečetl jste ho celý?
Nebo vy alibizujete? 😉
„poučení proběhlo pouze od vrchního mistra tratí a mistra tratí“
Já se omlouvám, nechci tu teď polemizovat o bezpečnosti, jen se chci slušně zeptat jako nenádražák – on už neexistuje „traťmistr“? Jako fakt už je jenom „mistr tratí“?
Přemýšlel jsem, proč by mohl být „traťmistr“ jako název funkce zrušen a nahrazen „pánem prstenů“ — a napadlo mě jediné vysvětlení — že tam někde „nahoře“ někdo neumí napsat na počítači „Ť“…
Víte někdo jiný důvod?
Je to germanismus. 🙂
Joooooo???? Takže „trať“ je německé slovo? I s tím háčkem nad T? Nebo snad slovo „mistr“? Které mimochodem zůstalo i ve verzi „pán prstenů“
🙂 🙂 🙂
Snad se nedočkám změny také např.
automechanik => mechanik automobilů (mn. číslo)
A co vedoucí stroje?
To nás asi také čeká… já to hrůzou ani nechtěl zmínit 🙂
Ne, spojování slov. 😉
Jo tak. A Československo, plynovod nebo lysohlávka je taky germanismus? 😀
Tak to mám germanizmů plný barák:
elektroměr, vodoměr, plynoměr, televizor, linoleum, magnetofon (ano, ještě ho mám), radiopřijímač, vodovod, hromosvod, mikrovlnka, internet, rotoped, barometr, teploměr, termostat, eurookna, rychlovarnou (konvici). Bohužel elektromobil ani elektrokoloběžku nemám, protože bych potřeboval dvojdomek s elektrokotlem
Také bychom měli konečně zatočit s tou elektřinou a vrátit do užívání mlno.
Nemyslíte „mluno“?
Přesný pravopis Libomudrunova mluna by musel být po všech těch pravopisných reformách ještě upřesněn, ale jistě by se podobalo ruskému molnija. Bojovníkům proti germanismů totiž rusismy nikdy nevadily.
Zavedeme i podnosnici libočudnou?
Traťmistr neboli (traťák) stále existuje ale má název vedoucí provozního střediska (VPS). Jako svého zástupce má vrchní mistr tratí nebo vrchní správce tratí. Pak už následuje mistr – mistr tratí nebo správce tratí.
to PAVEL NOCAR „Přemýšlel jsem, proč by mohl být „traťmistr“ jako NÁZEV FUNKCE zrušen…“ — a je mi sděleno že — „Traťmistr … stále existuje ale MÁ NÁZEV vedoucí provozního střediska…“ To je fakt bizár jako: „Uklízečka stále existuje, pouze má název kosmetička podlahových krytin…“ Další věta „Jako svého zástupce má vrchní mistr tratí nebo vrchní správce tratí.“…. KOHO? ——— Možné další rozuzlení: „Traťmistr chtěl být „vedoucí“, ale „traťvedoucí“ zní debilně, „vedoucí tratí“ také nic moc, tak je z něj „vedoucí provozního střediska“ což zní sice vznešeně ale smysl to nedává, protože „provoz“ evokuje „pohyb“ a ta trať se teda… Číst vice »
Zaměstnanci Správy železnic zjevně nepočítali s tím, že nějaký vlak pojede. Podle jízdního řádu nebyl žádný v plánu. Jednotka Regionova ale vykazovala poruchy, a proto se rozhodl provozní dispečer pro její stažení z Březnice do Blatné jako soupravový vlak.
—
Když se pohybuji jako pracovník na trati, tak prostě v pudu sebezáchovy o tom vždy dotyčné pracovníky informuji. To že „nepočítám s provozem“ je pouze špatný vtip. Stejně tak jako tvrzení, že „Na červenou se prostě nejezdí“!!!
Zdá se že pro některé lidi ze SŽ nemá jejich vlastní život žádnou cenu. Co potom život těch cizích???
Bude nějaká protestní stávka odborů na trati? Nebo je v 21 století ok, že dělníci umírají na trati a nedá se to řešit jinak než předpisem?
Proč, když odboráři sami tento stav tolerují. Nechci spekulovat, kolik z postižených bylo v odborech, protože to nevím, ale asi tak.
Ono se to dá vyřešit úplně jednoduše:
„Dělníku (vedoucí dělníků/zodpovědná osobo), nepřihlásil ses u výpravčího (či jiného čerta) ku práci na trati? Tak tu práci nedostaneš zaplacenou (protože o tobě a tvé práci nikdo neví)!
… a jak by se všichni starali, aby „se o nich vědělo“…
A on někdo pracuje bez pokynu?
„A on někdo pracuje bez pokynu?“
– určitě se nějaký idealista najde…
Horší (až nejhorší) je, když nepracuje PODLE POKYNŮ – hlavně podle pokynů školitele bezpečnosti práce.
Troufám si tvrdit, že zaměstnancům železnice (hlavně tedy těm motajícím se na trati) lítá nad hlavou zubatá půl centimetru za andělem strážným. A když jí dají svou hloupostí šanci, tak ho předletí…
Co to meleš? Jaký odbory? Jaká tolerance? Už podle zákoníku práce má zaměstnavatel povinnost zabezpečovat bezpečnost práce na pracovišti, porušování BOZP má trestat. Odbory mohou max navrhovat, žádat.
Možná by si někdo přečíst, proč vlastně má státní svátek na 1. května – rozhodně by tu měla být silná reakce odborů.
A navrhovaly a žádaly?
Nemáte pravdu – odbory mají právo sami kontrolovat BOZP a případná jimi zjištěna porušení neřešena kontrolovanými zaměstnavateli logicky mohou hlásit inspekci práce – jejímu oblastnímu inspektorátu práce, a ten může při potvrzení porušení zaměstnavatele trestat. Takže pokud OO prislusne neřeší BOZP, tak její porušování zaměstnavateli tolerují!
Věřte mi, jsem trochu z oboru a debilita a naprosté ignoranství odborů mě vůbec neudivuje. Jde jen a jen o peníze.
„Bude nějaká protestní stávka odborů na trati? Nebo je v 21 století ok, že dělníci umírají na trati a nedá se to řešit jinak než předpisem?“
Pokud odbory svou protestní stávku na trati neohlásí „předepsaným způsobem“ výpravčímu, zemře jich za obloukem mnoho… mnoho…
Za utajování pohybu potrati před výpravčím je trest smrti, s tím nic žádná stávka neudělá.
Nebo jste myslel stávku ve formě neplacení odborářských příspěvků, aby se odbory konečně zamyslely, jestli kontrolu dodržování BOZP nebrat vážně?
Dole nemá kdo dělat, ale kontrolorů co je buzerují předpisy ve kterých se už ani prase nevyzná je všude hromada. A makat nemá kdo. Jděte do pr…
A právě díky takovým „zbytečným byrokratickým pozicím“ už ani mladí dělat dělnické pozice nechtějí!
Nedivím se jim…
Mladí nechtějí dělat na traťovce, protože je to oproti kanclu nebo fabrice mizerná práce za mizerný peníze a technologicky na úrovni 19. století – naprosto bez prestiže. Včetně mizerné kultury práce.
Buzerují s předpisy …. To je přesně příčina té tragédie. Tam se to taky delalo “jako vždycky” a ne podle přepisů. Když jako bezpečák řeknu dělnici, že s těmihle nehty ke stroji fakt ne, tak oblíbený nebudu, ale vím, co se může stát.
Ono je to spíš o tom, že v té hromadě kontrol a předpisů a výjimek se pak ztratí snadno i to podstatné..
Asi se nic nezměnilo. Před x lety přejezd u zastávky Rymáně… soukr. traťovka usoudila, že podle JŘ nic 2 hod. nepojede. Rozebrali kolej a když byli v nejlepším, přijel Mn se dřevem. 749 081 i s vozama skončila ve škarpě u trati a pak i zrušena.
Fakt? Bez výluky a bez ohlášení? Teda ne že by mně to až tak překvapilo…..
A jo, už to čtu. 2007
A kolik si jich šlo hačnout?
Zde je to jednoduché. Skupina dělníků se nikomu neohlásila a pracovala na trati bez vědomí výravčích. Potrestán bude ten, kdo dělal vedoucího a nedodržel předpisy. Jestli to byl ten, co to nepřežil, tak není koho trestat. Jetli to byl ten druhý mistr, co přežil, tak ten bude potrestán. Není o čem diskutovat. A veškerá opatření, co SŽ dělá, tak dělá na špatném místě. Trestá lidi, co defakto nic neporušují a ty, co porušují bezpečnostní předpisy dál, nikdo nekontroluje. To by pání z ředitelství museli vyšlápnout pěšky do terénu, ale to né. Pohodlnější je si přehrát odposlechy, nebo zápis v dopravní… Číst vice »
Parta dělníků se jen tak nerozhodne, že bude něco někde dělat na dráze – mají přirozenou potřebu fakturovat a tak k ty práci potřebují aspoň objednávku.
No a když by dělníkům proplacení té faktury (jako další z mnoha) (ne)schválil ten výpravčí/dispečer, u kterého se (ne)přihlásili, určitě by je to minimálně zamrzelo. A ptali by se, proč nemají na jídlo/pivo/dovolenou/drogy/nájem *
* nehodící se škrtněte
Měl jsem kamaráda který pracoval v Berouně na nádraží v údržbě. Taky ho před 30lety srazil vlak. Jak tak čtu nic se za ty léta nezměnilo.
Jj, pořád když jste na kolejích a jede vlak, tak vás srazí.
Jak mají dodržovat předpisy externí firmy,když je nedodržují ani samy zaměstnanci SŽ a příběhů, které dopadnou dobře a na hraně nehody slyším od výpravčích prakticky denně a je to čím dál horší.
Tak v první řadě se nauč psát česky ……samyy pět samyc….potom můžeš řešit zaměstnance SŽ
doby, že když jsem houkl, byť i daleko, tak chlapi ŽELEZNIČÁŘI IHNED opustili kolejiště = pro mě návěst, že o mně vědí a mávli jsme si a dobro bylo. Dnes najímají civilní firmy , tzn problém .
A zaměstnanci SŽ nejsou „chlapi železničáři“?
Četl jste ten článek vůbec? Jasně se tam píše, že měli na uších sluchátka a pracovali s rázovým motorovým utahovákem, takže houkačku RegioNovy slyšet nemohli.
Teď chodí lidé i po ulicích se sluchátky – akorát nemají v rukou rázový motorový utahovák ale čumí do mobilu. A taky umírají, bohužel…
BOZP na zeleznici je jen formalita a kasle se na to jak se jen da
Nesmysl. Vstupní školení, školení na pracovišti, 4x za rok pravidelné školení, každý týden 1h školení od mistra. Problém je složitost Musíte si sjednat práci s vypravcim zapsat u něj do záznamníku poruch, pak sjednat štítek to je další papírování, vyzkoušet daným postupem vysílačky (kontroloři si to pouští a je OÚ za to) pak ještě zápis o zahájení prací do provozního deníku v releovce a hurá do práce. Když nejste na příjmu výpravčí nesmí vypravit vlak. Jděte na oběd musíte štítek odepsat pak zase zavést atd. Jak jednoduché že? No a každá chyba v zápisu je odměněna srážkou ze mzdy. Na… Číst vice »
A než to vše zapište celá parta stoji.
A vy máte podle normohodin 7minut času na západkovou zkoušku 5ti výhybek na jednom zhlaví ve stanici.
Jo jo Nastoupil v praxi, pracuje přesně podle zadání
A co když normohodiny překročíš?
To překročíš vždy, ale papírově to sedět bude. Na každý den je připočítáno cca 45 minut na administrativu jak zdokumentování údržby tak na dopravní opatření, napsat štítek atd. Pak tady máš MDP (rušení vlakovou dopravou) což je nějaký koeficient, který dneska nedává smysl a je v něm matematická chyba. A pak zjistíš, že tu západku za 7 minut neuděláš. Úkol je jasný šetřit na údržbě a bezpečnost jde někam.
Což je samo o sobě způsob, jak systém může jít průseru naproti.
Tak jde se tomu naproti už hodně dlouho, nejhorší je demotivace zaměstnanců, která trvá už poměrně dlouho
Jestli jako dneska není snazší to monitorovat dronem…
Ještě pořád ne. Navíc dron fyzickou opravu neudělá.
To je celé o tom, jak je železnice nebezpečná. Kdyby něco takového někdo vymyslel dnes, nikdy by to nepovolili. Silniční doprava má zastavení na rozhled, takže na tunokilometry i člověkokilometry je asi 5x bezpečnější než ty zabijácké vlaky. A teď do toho ještě VRTnou. 🙁
Pokud by všechna auta jezdila doopravdy na bezpečnou zábrzdnou vzdálenost, v podstatě by neexistovalo omezení rychlosti – nebylo by třeba. Na druhou stranu by cesta autem kamkoliv trvala o dost déle, než je dnes obvyklé. A vidíte – přesto auta jezdí.
Taky maximální povolená rychlost není o bezpečnosti. Jsou místa, kde většina řidičů jede pomaleji než povolených 50/80/90, nejen silnice třetích tříd. Jsou místa, kde naopak lze bezpečně jet rychleji, debatovat o materiálním aspektu. Jedním z důvodů při zavádění v ČSR byla snaha omezit spotřebu (ropná krize). Jeden z hlavních přínosů dnes je větší plynulost (menší odchylka průměrné rychlosti). Málokdo jede do zatáčky, aniž by viděl, co je za ní(možná tak v noci s předpokladem, že co tam má být, to by svítilo nebo aspoň reagovalo na moje bliknutí) Hodně řidičů si „bezpečný rozestup“ vykládá ne tak, ze „z auta předemnou… Číst vice »
Takže je podle vás lepší pravidla obcházet a nechat se zavřít a v horším případe zabít, běžte pracovat do továrny,když se vám to zdábýt složité.
V takové pakárně bych dal hned výpověď.
Každej ten úkon má svůj smysl. Elektronizace by to jistě usnadnila, ale to by muselo být prosíťovaný všechno, včetně zabzař – což ještě dlouho nebude.
Pokud to prostě vedoucí nebere jako součást své práce, za kterou je placenej, ať jde radši do Mišelinky tahat pneumatiky.
Lžete! A jestli máte důkaz, tak jej předložte!
Staci se podivat na extremne mnozstvi pruseru na zeleznici 😉 A dukaz mate hned primo v clanku 😉
Každou směnu pouštím do provozované koleje lidi. Mazače výhybek, zabezpečováky, geodety atd… Pak za ně zodpovídám. Takhle to funguje léta. Když se někdo neozve a vstoupí do kolejí svévolně, nemůže to jinak dopadnout.
Dál potom řešit chcíplé vlaky,psát rozkazy,posuny,řešit opilce,které vlakvedoucí vysadí ve stanici, náhradní autobusovou dopravu, kdy řidiči autobusů kolikrát ani neví kudy,kam a v kolik mají jet atd ,atd…
Skončit by měl okamžitě ředitel Svoboda. Další z řady průšvihů…
Měl by skončit za to, že někdo porušil svou povinnost?
Používejte hlavu, odpovědnost generální ředitel za tuhle tragickou událost skutečně nemá. Pouze generujete náhodné věty, které jsou opravdu zbytečné.
Má odpovědnost za bezpečnostní kulturu v organizaci. Ta, co je na SŽ, přežívá mnohde ještě od bolševika.
Vedení furt přidává lejstra a kontroly – jenže kultura se takto změnit nedá. Musíte vyměnit střední management.
A že by za to třeba někdo letěl, třeba i do kriminálu??
Je mrtvý, leda byste honil čarodějnice…
U větších stavebních firem, třeba těch severských/západních máte KPIs a úrazy a úmrtí na stavbách … Ne že si mají jen přečíst předpis. Je 21. století, není důvod aby tu lidí umírali na stavbách jako někde v Kataru.
Jedna věc je nesplnění KPI, druhá věc je poslat do kriminálu chlapa, který u toho vůbec nebyl, jen proto, že zemřeli jeho podřízení.
Vážně chcete takovou spravedlnot, že půjdte sedět za činy jiných, protože si to v diskuzi vyřvali, chtěli krev za krev?
O kriminálu tady nikdo nic nepíše. Jenom vy.
Poslední slovo prvního příspěvku ve vlákně.
Reagujete na jiný příspěvek, který hovoří o KPI, přesto blábolíte o kriminále dál.
Na stavbách umírají lidé po celém světě.
39 let jako strojvedoucí,díky bohu že jsem v duchodu.
Na stavbě mostu přes Orlík je na obou koncích starého železničního mostu vyvěšen jízdní řád OS vlaků. Také je tam cedule s telefonem na výpravčího, na který maji pracovníci stavební firmy volat, v případě, že potřebují přejít na druhou stranu. Myslíte že volají? 🙂
Dobře, ale zrovna na tomto mostě je trvalá traťová rychlost 20 km/h…
A kontrola?
Před léty zábleskové světlo vyrobeno z blikaćky na kolo přidělané na násadě od koštěte. Spatřeno na 5 metrů a za obloukem parta kopáčů o které výpravčí nic nevěděl. Na trati Pce-HB
Hlavně, že se ČSD rozdělily na mnoho firem a potom levá ruka neví, co dělá pravá a o šéfech, kteří nemají o provozu na železnici ánung jsou tyto výsledky. Ale zato máme aspoň pět generálních ředitelů a desítky náměstků, kteří za nic nezodpovídají
Traťoví dělníci byli ze SŽ, výpravčí byli ze SŽ. Takže to opravdu není o počtu firem, protože to byla pořád jedna firma.
Jako sorry, ale na silnici je jenom jedna firma, že si tam dávají dopravní značku, když pracují?
ČSD? Tak to jste zaspal dobu a špatně se orientujete v problematice. Je rok 2024, konec ČSD nastal s rozpadem Československa (1992). Pak zde vznikla organizace ČD, s.o. Ta se potom rozdělila mezi ČD, a.s. a SŽDC, s.o. SŽDC je nyní SŽ, s.o.
no…to je teda hezký…pořád samé podepisování papírů..
Ono nestačí zavolat výpravčímu/dispečerovi na nahrávaný služební telefon a nahlásit se?
Ne. Fakt ne.
Dobře, beru. Takže to není tak jednocuhé.
Není to zas na druhou stranu příliš složité a proto se na to kašle?
Ne všechny stanice mají nahrávané spojení. Zavolají ti na pevnou a nic než zápis v tu chvíli není.
Zejména na lokálkách se BOZP a všemožné předpisy porušují vlasně na denní bázi, je to naprosto normální. Bohužel. A pokud někdo takhle školí i nováčky, pak je to, a to mi promiňte, dobytek.
Samozřejmě je to v systému zajišťování bezpečnosti, který je u SŽ v děsivém stavu. Ryba smrdí od hlavy. Pořád nechápu, že po všech událostech posledních týdnů a měsíců se Svoboda dokázal udržet v čele jako GŘ. Nepochopím. Je to nejostudnější státní podnik v ČR. Proti SŽ je Česká pošta esence štěstí a včasnosti.
Asi jste nyní od pošty nic nepotřeboval a úspěšně jste s ní míjel! JE TO STEJNÉ!!!
Není to stejné, výkon pošty se dost liší podle lokality.
Jak to víte?
Ne naopak věřte mi.
Ti chlapy si měli dojednat postup s vypravcim, vždy jeden obvykle vedoucí má jistit skupinu, kdyby měli sjednáno a u sebe vysílačku vlak by tam nikdy nejel.vypravci by je informoval a když by se nedovolal ne vysílačku vlak by tam neposlal.
ti chlapy?
Teflonový.
Bohužel toto je běžná běžný standard. Když už náhodou přijde bezpečak tak maximálně buzeruje že nemám u sebe kartičku ke vstupu do kolejiště nebo že jsem zapomněl podepsat nějaké školení. Skoro všechny školení se dělají přes PC a když už náhodou je nějaké školení v učebně tak je tam člověk který má všechno naučené s předpisů a praxi nulovou.
Tak to bych tedy rád věděl, pod jakým OŘ pracujete.? Školení o sjednání podmínek práce na zařízení je součástí jak vstupního,
tak každého pravidelného školení.
Ale no tak. Praxe je úplně jiná. Na Ř OŘ se jen obsazují místa známými (samé rozhoďnožky, manželky lidí z firem apod.) Naprosto zbyteční lidé. Jen aby se obsadila tabulková místa, která by se jinak zrušila. Dělají tam lidé bez základních vědomostí, dokonce i bez odborných zkoušek. Ani vstupy do kolejí nemají. Ředitel se zajímá o samé muzeálníky, kterým jde na ruku. Na odborných správách pak chybí kvalitní lidé. Do provozu nikdo nechce.
Diskuse směřovala k obsahu školení, nikoliv k tomu, kdo jde komu na ruku nebo s kým spí.. Jasně dána a velice jednoduchá pravidla pro bezpečnost jsou dána a pravidelně opakována, to že je někdo nedodržuje a na školení chrápe je jeho svobodnou volbou.
Evidentně víš o SŽ houno. Všechna školení se dělají přes PC v systému STKR. Tedy, kdo má přístup. Zbytek papírově.
Opakovací školení, nikoli vstupní.
Docela silná a dosti nevhodná slova!! Sám osobně provádím školení pod OŘ Praha od zaměstnanců řízení provozu, přes infrastrukturu až po vstupní školení veškerých zaměstnanců. Pravidelné školení, kdy jsou zaměstnanci přítomni osobně probíhá dvakrát do roka. Hlavní náplní je vždy, opravdu vždy, školení o podmínkách práce na zařízení. Pět jednoduchých bodů, které není nikterak složité si zapamatovat. Důrazně se ohrazuji od spousty komentářů, které zde jsou! Děláte ostudu a šíříte lži a nepravdy! Být Vámi, už se raději nevyjdřuji!
Pokud i přesto máte potřebu nebo snad máte důkazy o svých tvrzeních, neváhejte mě kontaktovat na email boruvka@spravazeleznic.cz!
Kdo by taky chtěl, když mu pak šéfovat šimpanzi.
Že by OŘ UNL? 🙂
Jsem z jiné branže a nepochopím postupy SŽ když pracují se sluchátky a hlučnou mechanizací. Já jsem svoje lidi okolo výkopů ve městě vždy jistil tím, že jsem sledoval provoz a v případě nebezpečí jsem je strhl mimo prostor možného střetu. Blesková reakce člověka který nic nedělá, jen sleduje dění kolem, byla u naší energetické akciovky samozřejmostí.
Toto je ojedinělé. Buď je pracoviště střeženo vedoucím, nebo bezpečnostní hlídkou. Zde běžně nejezdil vlak, tak s tím nepočítali.
Vlak jezdí kdykoli, pokud kolej není vyloučena.
Jak se ukázalo na Slovensku, může jet, i když kolej je vyloučena…
V lepším případě spočívá školení ve zhlédnutí instruktážního videa s výpravčím v podání Aleše Hámy.
Tak to jste nejspíš zaspal dobu. Je čas vstávat. 🤭
SŽ nemá g
SŽ nemá horší kredit, protože v tomto nemá žádný.
Léta pracoviště neoznačují, výpravčí o nich neví zcela běžně, nejednalo se í žádnou výjimku.
Rozkazy se nedávají, „kopáče“ zrušili, záblesková světla nemají.
Paradox je ten, že i malá firmička, která něco na trati dělá, obvykle záblesková světla má.
SŽ téměř nikdy.
Co je asi shnilého ve státě dánském pane Svoboda?
Kdybych měl být upřímný a přitom ještě v mezích, řekl bych, že obvykle ryba smrdí od hlavy….
A co když ryba smrdí od ploutve, srandisto? Tohle klišé je už trapné jak sáňky v létě.
Ona je to bohužel skutečnost. Ale Váš názor Vám samozřejmě nikdo nebere.
Nějak jsem si nevšiml, že by za projeté červené nebo různé D3 salámismy odstupoval ředitel dopravce.
Můžeš třeba jít makat jinam, když jsi u SŽ vyhořel…
To jsou takové dezolátské výkřiky, že se odchodem jednoho člověka se najednou zázrakem všechno změní k lepšímu, jo? To máš z vlastní hlavy, takový představy o fungování organizací?
Ne, odchodem všeho manangementu, především pak toho na OŘ. Musí se změnit bezpečnostní kultura, což s těmi stejnými lidmi prostě neuděláte – dávno dokázané, viz např. Boeing.
Od slova „rozkazy“ po „nikdy“ s Vámi zásadně nesouhlasím.
Tak Ty budeš výpravčí. To je taky materiál. Arogantní, namyšlení a myslí si, že jsou víc než zbytek SŽ.
A Správa železnic má opět horší kredit.
„Zaměstnanci Správy železnic zjevně nepočítali s tím, že nějaký vlak pojede.“ To je stejné, jako když vlak srazí auto člověka, který okolí zná. To jsou pořád samé výmluvy, že on tady bydlí, on to tady zná a vlaky tady v tuhle dobu nejezdí.
Hlavně pak buďte otrávení, že po vás zase někdo chce školení, test a zkoušku. Papíry a podpisy. Teď to bude zase o něco horší, protože jste neschopní dodržovat bezpečnost práce. Dobře vám tak.
Dám krk na to, že papír ze školení BoZP měli podepsanej všichni, včetně toho přeživšího nováčka…problém je, že to, slovensky řečeno, měli v p*či…a nejstrašnější věta v článku je “Dívej se, jak se to dělá”. Protože takhle se to dělá. Z čehož plyne, že se to brzo stane znovu, stejně jako budou další Pardubice…
Koukej se mně na ruce, kluku…Já tady věčně nebudu! 🙁
Problém je v tom, že systém předpisů, opatření, nařízení, výnosů je tak zmatený, že aby se vůbec něco udělalo, tak se porušují.
Nebyl zmatený odjakživa. Zmatek nastal, protože se ty podmínky pořád přidávaly, aniž by někdo revidoval ty předchozí.
Ale to jo, taky dám krk za to, že ho podepsané měli. Mám oprávnění ke vstupu do kolejiště a taky máme školení, test, podpis. Každý rok. Ale ty úkony se mi vryly do kůže a na rozdíl od nich ještě žiju. Ale oni v praxi na všechno zapomněli. Tím pádem ještě víc papírů, víc podpisů, víc buz… Zase se to zpřísní kvůli takovým mamlasům.
Ne, zpřísní se to tak akorát kvůli úřednímu alibismu, ti mamlasové slouží jen jako záminka. Mamlasové byli, jsou a budou, s nimi ani sebedokonalejší předpis nesvede nic, ty je potřeba aktivně vyhledávat a jednotlivě eliminovat. Jenže to je pracné, mnohem jednodušší je zpřísnit předpis obecně.
Papíry a podpisy už se zpřísnily.
Koukám, že po Ještěrkáři Klausovi, Elektrikáři Horstovi a Kadeřnici Claudii, by se hodil ještě Ajznboňák Franz….
A proč ne, bez „gore“ to asi nefunguje…
Drážní inspekce zase jednou objevila kolo. Ale jak mi nejednou sami řekli, když jsem je na riziko osobně upozorňoval. Dokud se nic nestane, tak nás to nezajímá.
Dokud se nic nestane, je to Drážní úřad, kdo to má řešit, nikoliv Drážní inspekce. Protože národním bezpečnostním orgánem pro železnici je Drážní úřad.
Role Drážní inspekce je nezávislé šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události. Pokud by Drážní inspekce průběžně kontrolovala a vynucovala dodržování předpisů, nebylo by její šetření nezávislé, neboť by vlastně posuzovala i vlastní činnost.
Takže ano, pokud se nic nestane, obracejte se se všemi poznatky, podněty a zjištěními na Drážní úřad, ne na Drážní inspekci.
A v tom se neshodneme. Pokud vlaky vyjedou proti sobě a nic se nestane, protože špatně vypraveny vlak zastaví před navestidlem, tak by jste to měli řešit. Alibismus, že se nic nestalo….
Děláte si legraci, že? Pokud vlaky vyjedou proti sobě, jde o mimořádnou událost. A zrovna nedovolených jízd šetříme spoustu…
https://di.gov.cz/mimoradne-udalosti/setrene-mimoradne-udalosti-a-zaverecne-zpravy?rok=&segm35%5B%5D=40
Víte pane Kučero, šetříte jenom to, co už nešlo ututlat. vzhledem k tomu,že projetí neubyva, tak se vaše šetření míjí účinkem, protože k nápravě nepřispívá.
Nojo, ale DI může jenom to, na co má legislativní kompetence. Nic víc.
Takže chyba nebude primárně na straně DI.
Projetí stůj je samozřejmě mimořádná událost se všemi důsledky.
Rozhodně ne vždy.
Jj. Ano, bohužel, přesně tak… DIČR posledních pár let už řeší jen a pouze příčiny vzniklých MÚ, nehod, incidentů na vlaku či na trati, a už dávno ne státní odborný dohled, dozor na tratích či ve vlacích, jako represi a jako „prevenci“ před porušováním předpisů…
Státní odborný dozor v drážní dopravě už má ve své gesci a ve své kompetenci jen a pouze Drážní úřad… No a ten ale nekoná… No a tak vlastně nikdo nic neřeší…
A u toho to začíná – v rámci systému zajišťování bezpečnosti a kultury bezpečnosti by každé kolečko mělo vědět, komu se má svěřit s nedostatky. Pokud vám nikdo nevysvětlil, jaké jsou role (pravomoc a působnost) jednotlivých orgánů státní správy, je tu něco blbě.
Tak zrovna myslím si, že DI to má na webu uvedeno jasně:
https://di.gov.cz/kontakty
Vrchní mistr a mistr měli nasazeny chrániče sluchu? Ani čepici přes uši jsem si nedovolil!
Pokud se pracuje s hlučným zařízením, tak chrániče sluchu jsou nezbytné. Pak je ale třeba další osoby a způsobu zpravení o okamžitém vyklizení pracovního místa.
Pamatuji před mnoha lety, že když na trati byla údržba, tak z obou stran pár desítek metrů od pracoviště byl člověk a dával pozor a varoval.
To bylo v době, kdy byli lidé. Dnes máte tak 6 lidí. Otázka kdo přijde do práce a třeba na výměnu pražců potřebujete 4 kusy a kde máte koho na hlídání. Systém automatického varování je nedodán. Záblesková světla vyfasujete bez skumulátorů. Tak asi tak. Když chce něco úředník v aparátu OŘ, jde vše hned. Na provoz pohlaváři pečou. Tam mají VPS, VMT pouze zodpovědnost, ale pravomoc žádnou.
V době mobilů nikdo nic nevěděl neslyšel netušil …😀
On je mobil samospásný?
Mobil je k ničemu, protože ne všichni pracovníci kteří se pohybují v kolejišti ho mají.
Na to není potřeba, aby ho měli všichni, stačí, když ho bude mít šéf té party. Ale ještě je potřeba, aby v tom mobilu byla aplikace, přes kterou nahlásí, kde se budou pohybovat, to přijde datově výpravčímu. Případně to může být, že to výpravčí schválí (opět datově) a teprve pak smějí vstoupit do kolejiště.Případně pak mohou dostávat upozornění na blížící se vlak. Ono pokud se někam musí volat a pracně něco domlouvat, je přirozené, že se na to často kašle – zejména když se to nekontroluje a když si mysleli, že nic nepojede. Lidé holt nejsou stroje, čím jednodušší je… Číst vice »
A teď si vemte v jakém věkovém rozmezí je větší část zaměstnanců, ať už TO, OTV, atd…, ti Vám už tuplem budou kašlat na nějakou mobilní aplikaci pokud kašlají na volání, které je snazší, protože doteď to přeci nepotřebovali, tak co je donutí hlásit se přes nějakou aplikaci, když nevolají? Vemte si třeba tablety, ještě 3 roky nazpět (díky zpackané tabletizaci SŽ), to valná část strojvedoucích 2x za rok nabila, aktualizovala předpisy, a zas zahodila do skříňky. To samé tablety u dopravců, používá se to jen a pouze z donucení (potvrzení činnosti, TJŘ, atd…), protože pro ty lidi to snazší… Číst vice »
Chcete říct, že zavolat výpravčímu a ohlásit se je také k ničemu?
Asi ano .)))
Mobily? On je všude signál? Kde to žijete?
Proč mají mobily strojvedoucí? On je všude signál? Kde to žijete?
To je záložní prostředek komunikace a ano – vedoucí mají vždy mobil a hlásí při nahlášení výpravčím číslo. Ještě něco pane nejchytřejší?
A proč to tím mobilem hlásí? 🙂 🙂 🙂
Úplně standartní věc na trati 240 Brno – Jihlava nebo Jihlava – Znojmo. Několika výpravčím oznámím jako strojvedoucí, že mu na trati běhají dělňasi a rozháním je až houkačkou včetně nářadí a výpravčí jen pokrčí rameny, že o tom ví, ale že do rozkazu mi to dávat nebude, že si na sebe dávají pozor. Pro mě absolutně nepochopitelná věc, která by měla být v rozkazu VŽDY ať chcou nebo nechcou. A přesně tohle je ten důvod proč se tahle situace bude jednou opakovat i když o tom výpravčí vědět bude. Prostě to jen nedá strojvedoucímu do rozkazu, že má očekávat… Číst vice »
Dráha potřebuje železniční obdobu Waze jako prase drbání…
Úplně stačí dodržovat současné predpisy. Ale ruku na srdce.Opravdu je znají ? Kolikrát už jsem z pusy vypustil, „to je ale napsáno ve vašem předpisu“, když jsem u provozních závad se zaměstnanci SŽ dohadoval .
„Úplně stačí dodržovat současné předpisy“ je úplně ta nejhloupější věta, co se dá o bezpečnosti napsat. Pak nepotřebujete žádný zabezpečovač, ani vlakový ani traťový, nepotřebujete ani PZZ – prostě se udělají předpisy, že se jezdí na hubu, a když se budou dodržovat, nemůže se nic stát.
Koneckonců, úplně stačí, když budou cestující běhat rychlostí 160 km/h, a žádné vlaky nepotřebujeme.
Akorát je otázka, jak je pravděpodobné, že to které „úplně stačí“ bude naplňováno v realitě. To dodržování současných předpisů bude určitě častější, než běhání rychlostí 160 km/h, ale 100 % to stejně nikdy nebude.
A co lidský faktor, který chyboval, chybuje a chybovat bude?
V době, kdy máme za pár kaček mobily se superschopnostmi, před pár lety brány jako nepředstavitelné, tak proč je nevyužít i na bezpečnost a jištění lidského faktoru? K tomu na zvýšení produktivity a efektivity (např. omezení rychlosti jen na základě geolokace, kde skutečně dělňasi jsou).
Jasně a k čemu ten Waze bude, když se nikam nenahlásí, že jdou pochůzku, něco dělat, atd… ?
Úplně k ničemu. Nebo si představujete, že to tam zadá strojvedoucí, protože za jízdy má přeci mraky času, když o tom nebude vědět dopředu?
A navíc zadá to tam, a pak co? Další jen na základě neoficiální informace z nějaké pofidérní aplikace pojede místem krokem, a oni tam už nebudou, nebo budou o x km vedle?
Slepice nebo vejce….
Prvně je potřeba mít možnost se nějak jednoduše nahlásit.
Jednoduše? Není nic jednoduššího než vzít telefon a zavolat, a stejně se to neděje. Nějaká aplikace, bude pro ty chlapy jen a jen horší.
Z druhé strany: se mnou jako s výpravčím sjednají podmínky práce, včetně doby potřebné k vyklizení pracoviště (kolik minut před postavením vlakové cesty mám zavolat, že něco pojede). Zavolám, začnou se vyklízet, poté mi sdělí, že trať je uvolněna a teprve potom rozsvítím na návěstidle volnoznak. Veškerá komunikace probíhá po nahrávaných spojeních (vysílačky nebo nahrávané pevné linky). Pokud někdo lže i při takových opatřeních, není mu pomoci. Jen zcela vyjímečně se hlídají sami pomocí bezpečnostních hlídek, ZAV nebo záblesková světla u nás nepoužívá nikdo, ani CPS. Většinou to řeším tak, že fírovi při výpravě řeknu, že v km tom až… Číst vice »
No jo, ale když tam vlezou bez ohlášení a nevíte o nich?
Tak to vyřeší první vlak, viz článek. A pokud naštěstí nevyřeší, fíra si postěžuje a pak se zastavuje provoz a posílá tam PČR pro neoprávněný vstup do kolejiště. To už mám taky za sebou.
asi jak kde, když dělali kácení dřevin na trati Strakonice – Plzeň, tak se jezdilo pomaleji a houkalo jako blázen..
Opravovat trať s regionovou v zádech vyžaduje velkou porci odvahy
Ne. Velkou porci odvahy vyžaduje neoznámení nikomu (výpravčím), že jdu opravovat trať…! A jak vidno, stalo se jim to osudné.
Bežne aj na koridore, v rozkaze ani slovo, žiadne pracovné miesto, nikto ich nekryje a 160 pohoda…
Ale já to v tom duchu píšu.Byl tam Vrchní mistr tratí a mistr tratí,kteří jsou zodpovědni za své podřízené.Myslím že právě oni měli nahlásit výpravčím práci na trati.To ale neudělali,přitom museli vědět že se tam může objevit mimořádný vlak.Nevím jak to funguje na dráze ale školení bezpečnosti práce může provádět jen bezpečák ale nikoliv mistr.Ten pokud ví že pracovník neprošel řádným školením bezpečnosti práce nesmí vůbec dopustit aby se nacházel na onom místě,protože v tu chvíli tam nemá co dělat
Z čehož vyplývá, že jediné funkční opatření by bylo v zábrzdné vzdálenosti od místa prací připoutat ke kolejím mistra trati z jedné strany a vrchního mistra trati z druhé strany. Jak Olive Oylovou v Pepkovi Námořníkovi. Nehodám to s vysokou pravděpodobností nezabrání, ale obměně kádrů by to pomoct mohlo…
Zbytečně brutálně. Prostě k nejližšímu sloupu před a v reflexní vestě. Když nezvládá hlavou, ať je manekýnem. .. ups, tady ten dvojmysl byl nechtěný.
V dalším kroku pak papírová obdoba: https://www.irozhlas.cz/fotogalerie/5430099?fid=5663723
Jasně 😆😆😆
Problém je v tom že dnes má traťovka silniční dodávky a jedou na místo opravy po silnici a pokud to neoznámí výpravčímu tak o nich nikdo neví. Dříve když jezdili MUVkou tak museli kolem výpravčího projet.
No není odvaha, to je idiocie.