Smíchov – Beroun za 13 minut. Ministerstvo začíná řešit plány na nejdelší český tunel
Správa železnic aktuálně uvádí termín zahájení stavby na rok 2028.
Správa železnic (SŽ) podala na ministerstvo životního prostředí první dokumentaci pro stavbu nového tunelu mezi Prahou a Berounem. Jde o druhý krok k získání povolení, který navazuje na loni podanou první žádost do takzvaného zjišťovacího řízení.
O podání žádosti EIA na Twitteru informoval generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Oznámení o podání žádosti přichází jen pár týdnů poté, co v trase začaly první až 200 metrů hluboké vrty pro geologický průzkum. „Běh na dlouhou trať, který má smysl,“ komentoval stavbu Svoboda.
O novém tunelu se mluví desítky let, přípravy na stavbu zastavil v roce 2010 tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, za minulé vlády se projektování tunelu znovu obnovilo. Správa železnic aktuálně uvádí termín zahájení stavby v roce 2028.
Celkem 24,7 kilometru dlouhý tunel bude postaven na rychlost 200 km/h. Má výrazně zkrátit dobu jízdy: z Prahy-Smíchova do Berouna pojede vlak 13 minut, až do Plzně za 45 minut. Uvolní stávající trať podél Berounky pro příměstské vlaky, ostatní doprava pojede tunelem. Tunel je navržen jako dvojice jednokolejných trub ražených metodou TBM.
Z tunelu je navržena odbočka na Branický most ve směru Praha-Krč a na druhé straně sjezd do stanice Beroun, neboť na přímou trasu tunelu má dále navázat nová vysokorychlostní trať ve směru do Plzně.
Tunel má vyřešit problémy současné tratě Praha-Smíchov – Beroun, která patří k nejproblematičtějším v celé síti. Trať kapacitně nestačí a časté poruchy vedou ke kolapsům vlakové dopravy. Správa železnic se ji snaží postupně zmodernizovat. Tunel ponese název Berounský. Od původně zvažovaného názvu Tachlovický Správa železnic upustila.
Správa železnic současně poprvé zveřejnila nové vizualizace tunelu, dosud byly k dispozici pouze materiály z počátku tisíciletí.