Smetanovo nábřeží čekají od pondělí úpravy. Vznikne nová zastávka, rozšíří chodníky
Vznikne nová tramvajové zastávka Karlovy lázně ve směru z centra.
V Praze začnou od pondělí tři měsíce trvající práce na úpravách Smetanova nábřeží, které označuje vedení města za největší proměnu centra metropole za poslední desítky let. Výrazně více prostoru dostanou chodci na úkor aut. Úpravy přijdou na 41 milionů korun.
Půjde celkem i tři samostatné, nicméně zároveň navazující a koordinované akce. Úpravy se týkají úseku od Karlových lázní po Národní divadlo. Všechny práce skončí do 30. června 2022. Práce vycházejí ze studie na proměnu veřejného prostoru Klementina přes Křižovnické náměstí po Národní divadlo. Připravil ji Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
„Pražané se mohou těšit na nové zastávky, stromořadí na Smetanově nábřeží, širokou pěší promenádu lemovanou stromořadím díky rozšířeným chodníkům, lavičky nebo samostatnou cyklostezku skrz úsek, kde dnes chybí. Smetanovo nábřeží i Malá Strana patří mezi nejkrásnější a nejcennější místa na světě. Musíme k nim tak přistupovat,“ uvedl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Podle náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka půjde i veřejný prostor především pro lidi, kteří tady žijí, chodí pěšky a jezdí na kole, ale i pro ty, co sem potřebují jet autem. „Těší mě, že do prostoru nábřeží bude vysazeno nové stromořadí a že navíc přibude 17 stromů,“ dodal Hlaváček.
Nové stromořadí, zrušení parkovacích míst
Na Křižovnickém náměstí se doprava kříží s Královskou cestou, po které v letních měsících proudí až 100 tisíc chodců denně. Podmínky pro ně zlepší právě široká pěší promenáda od Karlova mostu přes Smetanovo nábřeží až po Národní divadlo. Na Smetanově nábřeží vznikne nové stromořadí o 17 stromech, místo doplní lavičky a také cyklostezka, která v tomto úseku chybí. Tím zanikne prostor, kde nyní parkují auta, podle náměstka zůstane zachováno jen několik míst pro zásobování.
„Velice důležité je také to, že výsadba stromů se uskuteční v souladu se schválenými standardy modrozelené infrastruktury a pražského stromořadí. Stromy tak budou mít adekvátní dostatek prostoru k žití,“ popsal náměstek generálního ředitele TSK Josef Richtr.
Další stavební úpravy zlepší podmínky pro městskou hromadnou dopravu a cestující. Vznikne nová tramvajová zastávka Karlovy lázně ve směru z centra. Dnes se totiž jedná o jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města. Z vyšrafované části komunikace 30 metrů od zastávky směrem ke Staroměstské ulici se stane chodník s prostorným nárožím. Současná zastávka Karlovy lázně se také dočká opravy. Bude doplněna nástupním mysem, který vyplní místo mezi tramvají a obrubníkem a umožní bezbariérový nástup do dopravního prostředku.
Změna se bude také týkat současného uspořádání zastávek Národní divadlo, kvůli kterým musí tramvajové linky 2 a 18 stavět dvakrát v jedné zastávce. Ta na Smetanově nábřeží se zruší a uvolní místo chodcům a stromům. Linka 17 bude nově stavět v plánované stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.
Více prostoru pro MHD a chodce
Zcela nová tramvajová zastávka vznikne ve směru do centra před budovou Národního divadla u Žofína. Součástí je ale i rekonstrukce nástupiště již existující zastávky v opačném směru, a to včetně navazujících chodníků. „S touto úpravou dojde k posunutí šestimetrového přechodu pro chodce u Národního divadla a k výstavbě nového pětimetrového přechodu u křižovatky Masarykovo nábřeží – Divadelní – Na Struze. Povrch chodníku a zastávky bude z pražské mozaiky,“ vysvětlil náměstek Adam Scheinherr.
IPR změny vysvětluje tím, že chce uspořádat prostor s ohledem především na cestující v MHD a chodce, kteří jej nejvíce využívají. „Z hlediska jednotlivých druhů dopravy využívají Smetanovo nábřeží ze 70 procent lidé v MHD a chodci. Zbylých 30 procent je individuální automobilová doprava. Na Malé Straně je tento poměr 80 procent pro MHD a chodce a 20 procent pro řidiče aut,“ připomněl Adam Scheinherr. Podle ředitele IPR Ondřeje Boháče byla původní funkce nábřeží hlavně promenádní a nyní se k timu více vrací. „Chystaná opatření vnímám jako správný krok a věřím, že tato úprava nás opět posune k západním velkoměstům, které si často bereme za příklad,“ dodal ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.
Stavební práce budou doprovázet dopravní opatření, zejména v době úprav prostoru tramvajové zastávky Karlovy lázně.
Město v uplynulých letech zkušebně uzavřelo nábřeží od mostu Legií ke křižovatce s nábřeží s Divadelní ulicí. Rozšířen byl chodník až k tramvajové zastávce a vznikly tam restaurační předzahrádky. Řidiči museli úsek objíždět Divadelní ulici. Opatření sklidilo kritiku například od magistrátní opozice nebo radnice Prahy 1. V současné době je nábřeží v této části opět průjezdné.