ČSA se vrací do Londýna, začnou létat na Heathrow
První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák
(aktualizováno 12:41) České aerolinie chtějí od 25. června obnovit lety mezi Prahou a Londýnem. Spojení zrušily Smartwings, pod které ČSA
A jake jsou ceny? Na webu CSA nic neni. To je trapny.
°cestujícím, pardon
To je sice krásné PR (byť většině Čechů je to jedno). Ale… Podle toho, co jsem slyšel (a potvrzuje to vlastně i skvělá mluvčí Dufková), jde o krátkodobý pronájem a v zimě bude vše jinak (na 99 %). Ono… LHR má volno.
A České Budějovice zase nic!
Nějak se mi to nezdá, každopádně od chvíle, co SW převzala ČSA první pozitivní zpráva, obávám se ale, že k tomu nakonec nedojde a bude vysvětleno, že z důvodu nízké prozatimní poptávky se lety ruší.
Všichni by chtěli do vzduchu, ale oni už v TV straší s druhou vlnou.
Rozhodnutí o zastavení letů ČSA do LHR bylo jedním z těch zoufalých a blbých, nad kterým zůstával rozum stát. Obnovení linky jistě nebylo tak jednoduché, jako její nedávné zrušení. Snad ČSA už taková hloupost podruhé nanapadne.
Skvělé. Před rokem ČSA to Londýna nelétalo, Gatwick není Londýn, ale vesnice hodně daleko na jih od Londýna. Navíc let provozovaly SW, takže ani s platinovou kartou se nesmělo do salonku.
Zvyknul jsem si už na LCY, ale jestli na to dají rozumnou cenu a nebude tam pravidelně místo letadla OK létat QS, dám jim určitě šanci.
Heathrow není největší letiště v Evropě. Pouze odbaví nejvíc pax v Evropě.
za mě LHR super, jen otázka, jestli polední rotace bude konkurence schopná proti BA, kteří točí Prahu cca 4-5x denně včetně linky na City. Na druhou stranu chápu, že získat ranní a večerní slot na LHR je takřka nemožné. Navíc revenue BA na otáčkové lety se toho nebojí a často ceny atakující 15-18 tis CZK (2-3 dny před odletem)
Líbilo by se mi ještě ranní a večerní rotace na City s A220 až budou ready. Byl by to krok vpřed
No, jen jestli to není jen PR pro expertní tým a vládu pro přidělení dotací…nic bych za to nedal…
To je jisté, že budou létat v poledne?
zatím je to takto v systému, ale jen na waiting listu. Uvidíme co bude realita
ČSA bude mít A223, ale na City jsou schválené pouze menší A221. Takže bohužel.
ok, to jsem nevěděl. Díky za upřesnění
BA teď otáčet 4-5x denně LHR určitě nebude. Jako můžou to posílat jak avizovali, ale bude toho vzduchů více než pax.
konkurence BA? Tím klasickým šíbováním s letadly? jednou čsa A320. pak SW 737. pak swift 737 atd….jasně. BA už mají v kalhotách .))
a není to jedno čím tam letíte? Pokud tam člověk letí na pracovní meeting či nákupy, neřešíte typ letadla. Důležitý je čas odletu, popř návratu, místo určení (letiště) a pokud možno na čas. Typ letadla je 98% cestujících ukradený
Tak tohle je pecka! jen tak dál <3 🙂
Koukam, ze ted uz v QS v internich pokynech , co a kam maji prispivat a jak hlasovat, nove maji i pouzivani novych prezdivek 😀
teda nic proti, ale tady už to spíše zavání posedlostí věřit takové hovadině, že by si QS zaměstnanci dělali vlastní příspěvky, natož hodnotili svými prsty :-DDD
Je to ohraný… něco nového by jste neměl? Je pátek, chci se zasmát 😀
Slot získali s najväčšou pravdepodobnousť štandardným pridelením tým že požiadali ešte v minulosti. .už vlani boli pridelené sloty leteckej spoločnosti, ktorá požiadala a čakala dve sezóny, takže by to nemuselo byť nereálne.. okrem toho mám taký pocit, že keď Virgin vstúpili do Flybe, tak podminekou bolo vzdať sa určitého počtu slotov na LHR… v každom prípade je to zaujímavá a dobrá správa..
To tady tvrdím už od začátku.
Tohle by byla nejlepší možnost from SW/ČSA. Bohužel nepravděpodobná. Kdyby sloty dostali přiděleny od letiště, tak s tím nebudou dělat tajnosti.
Tak nevím, ale když se podívate na http://www.acl-uk.org a v záložce Latest Airport Info/Completed Slot Trades tak tady se o QS nebo ČSA nic nepíše.
Nedostali. Nedávno se někde objevil dokument, komu byly sloty nově přiděleny a ani QS ani OK tam samozřejmě nebyli.
To byla D8/DY či jak chcete. Bylo to i zde na zdopravy.cz o tom, že dostali po letech přidělené sloty o které si požádali kdysi dávno
Tak hlavně aby to nebyla poslední křeč před ……… koncem. Cenou to ale asi nedají , tak že by čas nebo služby ???
Nevěřím v poctivé myšlení SW k rozvoji značky ČSA, které by si zajisté zasloužila.
to je pecka …CSA se vraci na LHR ! jen tak dal
Paráda … opět výborná práce skupiny Smartwings!
Neboj. Oni to zase brzy zruší. Nemají šanci na point to point na tom vydělat a transfer pax z jiných letů je neuživí. Navíc 1x denně na LHR je joke
Hustolez, ono se nam neveri….osobne to povazuju za kourovou clonu. Nejpravdepodobnejsi bude nasledne zruseni s odkazem na vladni omezeni.
P2P vydělá do Londýna naprosto kdokoliv. Obzvlášť když to bude na LHR. Ryan se STN se může jít bodnout a ani LGW není žádná výhra. S těmi cenami za dopravu do města.
No zrovna QS ne. Ti se z trasy PRG-LON opakovane stahli… 🙂
Mezi PRG a Londýnem je silný P2P a hlavně na LHR má poměrně velkou bázi VS/DL takže linka může fungovat jako feed pro spoje do USA
To je hodně vtipny komentář 🤭
já bych zase poprosil komentář ke slovu „opět“ – kdy prosím, naposled QS/OK předvedlo nějakou výbornou práci? klidně v posledních deseti letech…
Další výborný kousek bylo přeci získání jednoho z prvních 787 😉
Celkem často, ale na parlamentnilisty nebo aeronet se to nedočteš ….
třeba nejdelší jednomotorový let z dopravákem v EU?
Pripominate mi Doc. Sejkoru
to je pecka …CSA se vraci na LHR ! jen tak dal
Ale notak, lidi, neprozradil by někdo, kde koupily slot? To by mne opravdu zajímalo.
Můj čistě soukromý tip je, že si je pronajali na nějaký čas od jiné aerolinky, co ho z nějakých důvodů nemůže využívat. A takhle je to lepší, než aby jim propadl.
Myslím, že se psalo, že pravidlo o propadávání slotů bylo v březnu zrušeno. Možná bylo zase obnoveno, to nevím.
No tak v tuhle chvíli bankrotuje spousta aerolinek, další vyřazují trvale některé typy (widebody nebo vrtule) nebo mění obchodní modely, každý zoufale potřebuje cashflow. Pravidlo o propadávání slotů myslím je pořád mimo provoz, ale za pár týdnů, až se vrátí provoz, ho předpokládám zase obnoví. Pokud ale nějaká firma bojuje o přežití, ví, že sloty LHR nebude schopna používat dalšího třeba 1/2 roku a někdo jim nabídl cash? Tak by byli blbí, kdyby z toho nevytřískali nějaké peníze a nepronajmuli je SW.
To docela dává logiku. Zajímalo by mě jak se zpeněžují sloty po zbankrotovaných aerolinkách. Aukce?
To bude myslím specifické dle zemí, někde je to snad i zakázané. Ale minimálně v UK se místní sloty po bankrotu Thomas Cook dražili a koupili je hlavně Easyjet a Jet2. Jaké byly podmínky a tak, netuším. I když předpokládám, že většina aerolinek se ještě před bankrotem bude snažit sehnat prachy za každou cenu, včetně odprodávání lukrativních slotů, aby oddálili konec.
Že jo, mám dojem, že jsem to onehdá někde četl. A zrovna v UK umí být velmi hodnotné sloty.
„vyřazují trvale některé typy (widebody nebo vrtule) nebo mění obchodní modely, každý zoufale potřebuje cashflow“ – pěkně jste popsala aktuální situaci v QS/OK
popsala aktuální situaci v jakékoli aerolince na světě.
Tak v Číně už jsou místní aerolinky na 70% původních objemů a dál to roste. Takže výjimky asi existují. Ale ve zbytku světa to vypadá zatím bídně, počet bankrotů aerolinek se zvedá denně.
tak jeste jednou 🙂
ona nepise nic o propadavani .. ale ze nejaka spolecnost, ktera ted do LHR nemuze litat, protoze omezení, je na nejaky omezeny cas pronajala / pujcila smartwingsum.
Tohle je linka se jménem a budoucností. Lítání po ruských guberniích je na dvě věci. Teď ještě cenově podseknout BA a jistý business je na světě.
Nedá se než souhlasit, pokud ale budou blbý časy, bude i ruský venkov lepší, než-li LHR…
Lety mezi ČR a Ruskem se řídí mezistátní dohodou, kde jsou přesně vyjmenované společnosti a destinace, kam kdo může létat. SW/ČSA a Aeroflot (případně další ruské firmy) tak mají monopol na těchto linkách, což jim zaručuje dlouhodobě profitabilitu. Navíc Praha a KV jsou v Rusku velmi známé a oblíbené turistické destinace, takže přepravené objemy jsou velmi zajímavé. Teď sice bude Petrohrad mít ve zvláštním režimu „otevřené nebe“, ale s několika výjimkami, kam patří i Praha. Tohoto trhu by se zbavoval jen blázen. Naproti tomu mezi UK a ČR může linky provozovat jakákoli firma z EU/UK bez jakéhokoli omezení (co bude… Číst vice »
No, SW sebral ČSA možnost operovat výnosné Rusko po převzetí a plynou mu z toho zisky..;-) Převzetí je ve Výroční zprávě ČSA 2018 tak hezky nenápadně popsané.
Názor, že SW chtěl převzetím ČSA hlavně získat monopol na chartery českých dovolenkárů a „tvrdě“ na tom pracoval cca od roku 2010 a s ČSA linky do Ruska by byl už čistě spekulativní.
Co se týká LHR uvidíme, jak dlouho to vydrží. Možná je to jen mediální balónek a mlha, aby zakryla třeba to, že Lufthansa stále ještě nemá schválenou státní půjčku, neb nechce splnit anitimonopolní podmínky EU.
Píšete sám, výnosné Rusko. Takže lidi by se měli probudit, než napíšou „lítání do ruských gubernií“ s despektem. Je to lepší než zlatej důl. A co se ČSA týče, SW jsou jejich vlastníci. Můžou je zavřít, můžou vyházet půlku lidí, můžou naprosto cokoli. Protože si je koupili. Dnes je to jedna firma se dvěma obchodníma značkama. Jinak, čistě teoreticky, má někdo ponětí co by se stalo s RU businessem, kdyby SW/ČSA prostě zkrachovalo? Předpokládám, že Rusko by odmítlo podepsat pro ně nevýhodnou změnu smlouvy a otevřít jejich letiště nějaké nové (české/EU) aerolince. A na všech linkám do RU by od… Číst vice »
Pro Janina – Vaše otázka na případné následky „krachu“ SW/ČSA je neúplná. Nenapsal jste nic o formě insolvence. Myslíte insolvenci formou reorganizace (=zpravidla se změní vlastník, z utržených peněz se poplatí část dluhů, zbývající část dluhů věřitelé odpustí), po ukončení insolvence formou reorganizace se pokračuje v činnosti firmy?
Nebo myslíte insolvenci formou konkurzu, který zpravidla znamená ukončení firmy a její rozprodej po částech?
Moje otázka se vztahuje spíš k variantě č.2, kde by právní subjekt se jménem Smartwings a ČSA zanikl, spolu s jejich leteckou licencí udělenou v ČR. Ve variantě č. 1 předpokládáte, že právní subjekt se zachová, jen bude mít nového vlastníka (a zbaví se části dluhů poté co věřitelé k tomu dají souhlas). Tohle je v ČR velmi vzácné řešení, většinou věřitelé nepřistoupí na rozsáhlé odpuštění dluhů a skončí to stejně v konkurzu. Ovšem, v takovém případě by práva na ruské linky zůstala zachována, předpokládám, ale subjekt by si musel zachovat i vlastní licenci a vlastní letadla (registrovaná pod touto… Číst vice »
Pro Janina – u větších firem je insolvence formou reorganizace IMHO dost častá:
SAZKA
Kordárna
Oleo Chemical
OKD
další firmy si lze vyhledat v Insolvenčním rejstříku na isir.justice.cz
Čili záleží co myslíte pojmem „velmi vzácné řešení“.
U malých firem se insolvence formou reorganizace nemusí vyplatit kvůli administrativním nákladům.
Ono totiž vyjednávání s věřiteli o dohodě kolik dluhů odpustí stojí nějaký čas odborníků na insolvence a tedy stojí to i peníze. Ale tipuji, že náklady na administrativní/vyjednávací práce při insolvenci formou reorganizace jsou v řádech milionů korun.
Pokud nezajištění věřitelé nepřistoupí na rozsáhlé odpuštění dluhu a prosadí konkurs i životaschopní společnosti, tak jsou hodně hloupí, protože ze svých pohledávek obvykle po letech čekání dostanou nižší jednotky procent, obvykle tak 2-3%
Stalo by se to, ze by musela v CR vzniknout aerolinka (vlastněná českým subjektem) a ta by mohla obdržet následně přepravní práva na lety do Ruska. Do te doby by s nejvetsi pravděpodobnosti byl na linkách do Ruska monopol ruských dopravců.
Jaká je šance, že v ČR vznikne aerolinka vlastněná českým subjektem? Asi hodně blízko nuly. V době, kdy v Evropě se probíhá masivní koncentrace aerolinek a za desetiletí nebo dvě tu může klidně v celé EU zůstata 4-5 gigantů, tedy to co vidíme v US.
Teď je otázka, zda má český stát zachraňovat onen „zlatý důl“ soukromníkovi, respektive Číně. Stát se ještě může všelicos, a za různé soukromé nezdary už zaplatil dost miliard korun…
Jakože zisky ČSA, kteréžto náleží majiteli, tedy skupině SW si sebrali, aby skupina SW měla zisky. Brilantní. 😀
což je ale vcelku přirozené … aerolinky se většinou kupují s vidinou nějakého „přidaného“ zisku.
OT: To ano, ale ať se z případné insolvence SW dostanou také svépomocí a použijí na to výdělky z posledních let, například z linek do Ruska. Každý byznys je rizikový. A státní pomoc ať SW využijí jen v obvyklé míře nastavených podmínek a netahají miliardy z kapes nás všech. Nic víc, nic míň. Mohou si založit kampaň na záchranu na hithit nebo daruj.cz, tam jim mohou lidi dávat peníze dobrovolně.
Oligarcha Šimáně jede v modu kapitalizace zisku SW, socializace ztrát SW.
Ty finanční prostředky potřebují více potřební než je on.
https://plus.rozhlas.cz/klara-vlasakova-nepomuze-smartwings-kdyz-si-vylepsi-financni-gramotnost-8209785
Cenově podseknout BA, to asi není reálné, co jsem hledal našel jsem nejlevnější letenku od BA cca 1200 Kč a to na 19.10.2020 ale za tolik to SW na beton lítat nebudou.
Presne tak ceny BA nejsou vubec tak strasne jak si spousta lidi mysli, dokonce s kufrem kolikrat vychazi na stejno nebo lepe nez nizkonakladovka. Myslim ze rozhodujici nez cena ale bude to ze u BA pokud se vrati k puvodnimu letovemu radu je 5 rotaci oproti jedne u OK.
Tak ono let BA na LHR není kvůli tomu navštívit Londýn, ale pro transfer na dálkovku. Pokud je dobrá cena tak budiž, ale mě teda přijde lepší jet na Stansted (1,5h s Ryanem přežiju) a poté ve vlaku (lepší než metro imo) nebo na City kde jsem přímo v Londýně a nečeká mě hodinový transfer.
Nevíte, jestli na London City může přistávat A220-300 (typ co kupuje ČSA)? Vím, že tam běžně lítá A220-100, ale ta je menší.
Jenom ta A221.
To není úplně přesné. Skladba cestující BA na většině evropských linek je cca 40/60 ve prospěch transferů.
ČSA má výhodu, že docela drží ceny, nelítají jim tak zběsile jako nízkonákladovám nebo i BA. Můžou mít výhodu u lidí, co nekupují letenku tři měsíce dopředu.
Teď tam mají na říjen dokonce LCY za 700 Kč.
Tohle je velmi velký krok ke znovuvytvoření dobrého jména ČSA. Teď ještě A220 a opět budeme moct být na našeho národního dopravce hrdí.
Teď je ještě otázka, jak rozhodit pravidelné linky mezi Smartwing a ČSA aby to mělo logiku.
Na A220 se těším, snad klapnou i ty dvě další u kterých se řešil leasing. Stejně tak na A321XLR.
Podle staršího článku na zdoprav.cz by už měl být i kontrakt podepsán. Na 4 A220-300 a 3 A321XLR.
https://zdopravy.cz/podepsano-csa-poridii-ctyri-airbusy-a220-a-tri-a321xlr-skonci-s-atr-36173/
No je tady ještě jeden článek, kde Šimáně mluví o jednání s leasingovkou o dalších dvou kusů A220.
https://zdopravy.cz/csa-jednaji-o-dalsich-dvou-a220-tentokrat-s-leasingovymi-firmami-36273/
Nejlogičtější by bylo, kdyby pravidelný lety lítaly jen ČSA a chartery jen SW a žádný pletení se dohromady aby potom nelítaly A220 koupácký lety a B737 v SW livery nelítaly lety ČSA.
A220 je na koupácký lety moc malá, cena za osobu oproti B737 (sardinková verze) by se cestovkám nevyplatila.
Tady nepůjde ani tak o sardinky, jako spíše o to, že na charterech se nevyužije konfigurace s více třídami si myslím.
Tak nějak jsem to myslel. Chartery a možní i sezonní pravidelné moře nechat SW a zbytek obsluhovat ČSA. Jen škoda toho OK-YBA… letos jsem jej měl v plánu.
Já též :-/
Mám s OKčkem celkem smůlu. Víkendový výlet do Kodaně mi přečasovali z příletu v sobotu rána na večer a z odletu v neděli večer na ráno, Soul je taky už mimo … tak možná KEF, s přestupem a změnou letiště v Londýně do toho už znovu nejdu 😀
No klidne se na nej poskladejte, jako kdysi na narodni divadlo. Ale prosim, netahejte do toho nas a zejmena ne nase dane… Klidne to taky vyridte Laďce, atatovi, maďarovi a dalším kolegum z QS…
Co je na něm – kromě názvu – našeho, neřku-li národního???
O sloty lze normálně požádat letiště a to je přidělí aerolince zdarma pokud je mí k dispozici, nebo se nějaké nové objeví. Jinak mezi aerolinkami se většinou přeprodávají.
nebojte pane, naše vláda zavede šestadvacetihodinový den a hned přibude téměř deset procent nových slotů – na všech letištích! to chce fištróna, ale oni se nebojí, mají na to komisi a ANO, hned bude líp!
Ta to ano.
To ale není případ Heathrow. Tam je značný převis poptávky před nabídkou.
Je převis poptávky, ale pokud si zažádáte, tak se dříve či v tomto případě spíše později dočkáte. Pokud čekat nechcete, můžete koupit od jiné aerolinky. Je otázka kdy si zažádali.
OK. To by s tím asi nedělali tajnosti. No uvidíme, třeba to rupne. 🙂
No ono je temer jiste, ze letni letovy poradek 2021 jiz bude celkem normalni, t.j. bez QS na LHR…