Smartwings poprvé letěly se zdravotnickým materiálem pro maďarskou vládu, Čína zdržuje povolení pro další lety

Vykládka zdravotnického materiálu v Budapešti. Foto: SmartwingsVykládka zdravotnického materiálu v Budapešti. Foto: Smartwings

Letecká společnost Smartwings dokončila první přepravu zdravotnického materiálu z Asie pro jinou než českou vládu. V Budapešti dnes přistálo letadlo

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

On dokaze nekdo dodat 17 tun materialu odjinud nez z Ciny?

Daniel Mach

Koukám, že to netuší jen česká vláda a vy.

Erik

No prosím pane Mach, vyjmenoval by jste nám je. Pokud to neuděláte, jste obyčejný žvanil. Mě se taky nelíbí, že se to tahá z Číny. Ale spíš se zeptejte, kdo to tam nechal odtahat kvůli ceně. Naše slavná pravice.

Butrusik

Stejné žvanění jsou vaše řeči o odtahavani čehosi diky pravici. V Číně kvůli ceně vyrábí leckdo z cele Evropy, pravice nepravice. A prosím, zopakujte si češtinu pro základní školy, především paty pád, az budete pana Macha znovu oslovovat.

Erik

Když nejsou argumenty, vytáhne se čeština. Super, když nemáte co říct, tak raději mlčte.

Daniel Mach

Kromě Číny roušky a respirátory vyrábí Vietnam (tam jsme i něco nakoupili), Malajsie, Taiwan (Čína zakázala přelety letadel, ale do Prahy nakonec zboží sami přivezli), Japonsko, ale třeba i Indie. Tam jeden student dohodl v březnu koupi 100 tis. roušek, ale nedohodl se způsob platby.
Ale spíš než nákupy v asijských zemích mě neskonale štve, že v počátku krizový štáb odmítl všechny české dodavatele, kteří se nabídli. Jak se ukazuje, i státní orgány nakonec nakupovali u zprostředkovatelů, ne u výrobců.

Erik

Ano, vše je z Asie. Takže cena veskrze stejná. Bohužel takové množství nebyl nikdo ČR schopen vyrobit. My jsme si to měli vyrábět vždy, nikoliv až teď. Stali jsme se otroky Číny. A oni toho krásně využili. Důležité je se z toho poučit. Jenže, když se vše soutěží na cenu, tak to nikdy jiné nebude. To, že je odmítl je škoda, ale nezachránilo by nás to. Ono těch strategických věcí se v té Číně vyrábí více. Divili by jste se co vše.

kyblík_2

Ti všichni co tu mínusují, to jsou zaměstnanci Smartwingsu? Vypadá to tak.

Vlastimil Kocurek

To je přeci jasné. Ale ještě jsou tady různí snílkové odtrženi od ekonomické reality,

Kyblík_2

Ti mínusáci tady, to jsou všechno zaměstnanci Smartwingsu? Jinak to není možný.

Bob

Navrhuji zakázat čínským letadlům vstup do českého vzdušného prostoru, když oni nechtějí pustit naše letadla k nim.

Y.K.

Jo, to je vyděsí. Něco co jde obletět za 10 minut.

HonzaX

Ještě bychom mohli vyhlásit válku Polynézii a postavit sochu domorodce na Václavák. Hřib vám s tím pomůže, má již zkušenosti.

Vlastimil Kocurek

Člověk ještě aby radil takovým jako je Šimáně a Babiš (které by takové věci mohly napadnout samé):
Když by SW fúzoval s práškovacími letadly Agrofertu, může z toho být docela silná společnost, i bez státní pomoci. Dnes je všechno o fúzích.

Honza

…a to jste napsal jenom proto abyste něco napsal a byl důležitý nebo to má nějaký záhadný význam?

Vlastimil Kocurek

Je to satira, podle dobrý vtip. ale když nemáte smysl pro tak drsný humor, tak to prostě pro vás sdělení není. Díky za optání, pouze dvěma lidem to přišlo jako dobrý joke, sedmácti ne, beru na vědomí.

petrs

Snazi se neco letat, ale opet zdejsi prispevatele do diskuze na spolecnost prskaji….

P.P.

Obchodní oddělení děla co se dá

Vlastimil Kocurek

To myslíte ironicky ??

Vlastimil Kocurek

To je chvályhodné, tak kde to sakra vázne ????

Honza

…další trouba co diskutuje sám se sebou…

kanafasik

stačit to ovšem nebude. Jen zbožné přání. Realita je tak jako tak dostihne. Ostatně jako mnoho dalších aerolinek.

Nicky

Přesně tak – tipuji, že 1/3 nepřežije. A SW má pro krach všechny předpoklady.

Vlastimil Kocurek

Je to story o tom, jak se z byznysmenů stali ubrečení žebráci.

petrs

To je opravdu nazor, ktery se zaklada na relevantnich faktech…..ach jo…

Nicky

Relevantní fakta jsou jasná- SW se sotva držel nad vodou v době boomu. Nenabízí nic co by nešlo rychle nahradit někým jiným. Navíc v celém odvětví lze očekávat velký propad a přežijí jen velcí a silní což SW při vší úctě není.

kanafasik

oni ti zbohatlici z devadesatek privatizátoři pomocí kamarádů jsou všichni stejní… ovšem tenhle masakr převálcuje všechny. kámoši ve vládě budou muset hasit mnohem zásadnější problémy, než nějaké aerolinky bez perspektivy.Budou se snažit předejít mnohem větší sociální katastrofě. je třeba se co nejdříve přijmout realitu, že tímto se svět změnil a nevrátí se do stavu před.

Nicky

Tohle smete všechny slabší, SW má smůlu a sveze se s tím. Pro stát velikosti ČR nemá smysl vlastnit aerolinky – jsou s tím jen problémy. Lufthansa group, popřípadě LOT dokáží celé SW okamžitě nahradit a ještě zbyde prostor pro lowcosty.

Martina

Verim tomu, ze Ryanair je schopen v Praze nabazovat minimalne 15 letadel jeste v letosni sezone a letat chartery pro cestovni kancelare. A cesky zakaznik na tom jednoznacne vydela

Y.K.

S Ryanem? Zákazník vydělá?
Hmmm, tomu se říká naivita.

Ondra

Okamžitě nahradit ? Takže mají volných cca 40 letadel ?

Vlastimil Kocurek

Volných letadel jsou nyní po světě stovky. Martina má pravdu.

Nicky

Volných letadel bude mnohem více. A to zejména po zkrachovalých aerolinkách a leasingových společnostech. Do šrotu se posílají stále mladší stroje. Oba výrobci už teď mají strach o nové objednávky, protože trh bude saturován těmito použitými a levně dostupnými letadly. SW také přispěje svojí flotilou…

Nicky

Stejně by neměl ty MAXy z čeho doplatit.

kanafasik

nebyl to náhodou Šimáně, do tady bulel, že jeho spoluvlastník nekomunikuje? Kdo si vybíral akcionáře do firmy? Nebo mu snad nějaký don Corleone udělal v tomto směru nabídku kterou nešlo odmítnout?

petrs

A na zaklade ceho soudite?

Nicky

https://zdopravy.cz/simane-pro-hn-neverim-ze-cinsky-akcionar-smartwings-pomuze-palime-150-milionu-mesicne-47668/

Tady to je jasně uvedeno – ani sám majitel není ochoten se zaručit svým majetkem. Brečí a natahuje ruku.

Vlastimil Kocurek

Jenže oni mají představu, že stát je bude dotovat trvale. To se prozatím tady nedostalo, ale mám dojem, že něco takového už naznčeného bylo.

Nicky

Nemělo by to žádný smysl. Stát velikosti ČR má zajistit podmínky aby dopravci přišli na trh a provozovali linky na vlastní riziko. Nejsme Německo, nebo Francie aby rozhodovaly strategické důvody pro národního dopravce.

kanafasik

mínusujte, dupejte nožičkama strkejte před neradostnou situací hlavu do písku…. uvidíme jaká bude realita za půl roku..rád bych se mýlil, ale radostná rozhodně nebude.To horší teprve přijde.:(

Vlastimil Kocurek

Však ještě dva lety, a je to vyřešené. Troubo.

petrs

Otazka zni, kdo je tady trouba…..

Vlastimil Kocurek

Troubo nebylo myšleno ve zlém, ale pokud si někdo myslím,že pár letů zachrání SW, tak je to trochu komické.
Prostě jsem tím jen myslel, že diskutér nechápe ekonomiku ani vážnost té situace, a myslí si,že se z toho nějak vyhrabou.

Nicky

SW budou jednou z obětí této krize.

Petr

Myslíte SW jako společnost nebo SW Group?

Nicky

Budou žádat o státní pomoc a nic nedostanou (není to velký ani strategický podnik, ani velký zaměstnavatel a navíc ti čínští akcionáři co nekomunikují….Babiš bude proti, protože by mu to pošramotilo PR a navíc ČSA už jednou stát zachraňoval a stálo to miliardy). Stejně bude minimální poptávka – žádné chartery cestovek a minimum na pravidelných linkách. Budou potřeba další peníze na provoz a majitelé si dobře rozmyslí, jestli tam budou lít další peníze. A myslím že to odpískají. V celém oboru dojde ke konsolidaci a SW nemá kromě tradice 97 let ČSA co nabídnout. Možná to někomu ještě prodají, ale… Číst vice »

Hojakar

Never tomu….jelikož to z půlky patří Číňanům tak minimálně čínský velvyslanec zavolá nejvyššímu čínskému agentovi u nás a pak už to půjde jako na dratkach….a pan Šimáne je taky kamarád s Zemanem a Buresem a pomoc přijde jako po masle

Vlastimil Kocurek

Když rozdělíte nic na dvě poloviny. Tak je velmi zajímavé tu polovinu vlastnit. přemýšlejte trochu.
Prostě tato Group je o ničem, a nebude ani c Číně nikoho zajímat.

tom

Jediná šance je co nejdříve to položit a začít v menším od nuly. Ale nevím, kdo soudný se do toho pustí. Asi nás čeká to samé co na Slovensku, malé firmy s pár letadly 🙁

Nicky

Bude potřeba cca 1,5 mld cash na obnovení provozu. Potom budou potřeba další peníze na dotaci běžného provozu (z důvodu minimální poptávky po létání v následujících měsících a letech). Budou se muset platit Maxy – termín cca konec roku až bude certifikace a potom tam bude nějaká kompenzace od Boeingu, ale asi ne cash. Nemyslím, že by SW byl ve stavu, že by to někdo soudný koupil a čínský investor k tomu nemá žádný vztah a nechá to klidně krachnout. Z ekonomického hlediska dává smysl zabalit to co nejdříve, je to černá díra.

Vlastimil Kocurek

Někde jsem zaslechl, že by možná vyměnili ta letadla za vrtulníky, nebo sdílená kola ??
Už fakt nevím, to je asi nějaká kravina, ne..

Petr

Zrovna Babiš, Zeman i Schillerová by podíl v ČSA zase koupili.

Nicky

Myslím, že by to bylo politicky neprůchodné a ani ekonomicky to nedává smysl. Sám Šimáně už na začátku mluví o 2,5 mld. Reálně lze očekávat minimálně 2-3 x tolik.

Vlastimil Kocurek

Ne nekoupili, protože nemá žádnou hodnotu.

Nicky

Co vlastně SW fyzicky vlastní? – mám pocit že téměř nic. Sídlo si pronajímají, letadla také, mají značku ČSA a možná nějaké sloty na zajímavých letištích. Opravte mě, pokud se mýlím.

kulhán

Nemají lautr nic, je to bezedná studna.
Je čas ten Mongolský cirkus strhnout.

kanafasik

to neprojde…Mára Prchal vysvětlí Babišovi, že to bude mít negativní vliv na jeho PR.

Vlastimil Kocurek

Přesně řečeno.
Mám za to, že by o tu podporu žádali pak pravidelně, a udělali si ze státu dojnou krávu. Kdo neumí podnikat, musí alespoň žebrat.

Petr Novotný

To jsme všichni… někdo méně, někdo více…

tom

Bohužel, vidím to taky tak. Vy, co se z toho radujete, si nevidíte ani na špičku nosu.

Jakub P

Upřímně, pokud SW zkrachují, bude mi líto zaměstnanců, zejména v době, kdy práce v jejich oboru bude asi pomálu. A to přesto, že lítání rád nemám a zrovna o této společnosti moc dobrých zpráv není. Ale kdyby je měl stát s tímto přístupem jejich majitelů (zejména těch čínských, ale i těch českých) draze zachraňovat, bylo by mi ještě daleko víc líto všech, kdo v ČR žijou a platí daně.

Nicky

Také z krachu žádnou radost nemám. Reálně to bude cca 1.500 dočasně nezaměstnaných. Ale mnohem horší varianta by byla pumpovat do té černé díry další miliardy (a jen jednotky by nestačily). Pracovní místa na letišti to nijak neohrozí, jen linky bude provozovat někdo jiný, zaměstnanci mohou být místní. Jako o nějaké strategické, nebo nepostradatelné společnosti se o SW vůbec nedá mluvit.