Letecké společnosti Letectví

Smartwings odkryly strukturu dluhů, největším věřitelem je dcera Lufthansy

Boeing 737 MAX 8 OK-SWE 24. února v Praze před prvním letem po uzemnění. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 OK-SWE 24. února v Praze před prvním letem po uzemnění. Foto: Smartwings
Podle materiálu se firmě podařilo domluvit na odpuštění některých splátek od leasingových firem.

Žádost Smartwings o prodloužení moratoria odkryla poprvé od vypuknutí pandemie řadu ekonomických údajů o stavu firmy. Letecká společnost sice požádala soud o anonymizaci řady údajů kvůli obchodnímu tajemství, v insolvenčním rejstříku se ale objevila řada zásadních údajů. Soud včera žádosti o moratorium vyhověl a prodloužil ochranu před věřiteli o měsíc.

Poprvé je tak veřejně známý objem závazků letecké společnosti i struktura dluhů. Ty dosáhly 6,65 miliardy korun, více jako polovina byla splatná už před třemi měsíci. Smartwings v návrhu uvádí, že největší část dluhů je vůči vlastníkům letadel a za jejich údržbu. Firmu má zachránit dvoumiliardový úvěr od syndikátu českých bank se státní zárukou z programu Covid Plus. Půjčka má odvrátit úpadkový stav.

Podle materiálu už před moratoriem začala intenzivní jednání o restrukturalizaci závazků. „Dlužník byl k datu tohoto návrhu schopen dosáhnout obchodní dohody se všemi důležitými věřiteli z této skupiny. Hlavní principy těchto obchodních dohod spočívají v odpuštění části dluhu v rozsahu přesahujícím celkem částku 1,25 miliardy korun,“ uvádí materiál. Část dluhů zaplatí z nového úvěru, u části závazků dosáhl dohody o odkladu splatnosti nebo snížení plateb za nájem letadel.

Přes tři miliardy dluhů za nájem letadel

Pro prodloužení moratoria se vyslovili věřitelé, kteří mají za Smartwings pohledávky ve výši přes 4 miliardy korun. Největším věřitelem je s částkou 677 milionů korun Lufthansa Technik. Dceřiná firma německé letecké společnosti Smartwings zajišťuje velkou část servisu letadel. 526 milionů korun dluží firma UniCredit Bank, následují závazky vůči leasingovým společnostem, zejména GECAS a Macquarie.

Leasingové společnosti jsou v součtu větším věřitelem, většina závazků je ale rozdělena do více firem, které patří pod jednu leasingovou skupinu. Celkem leasingovým společnostem dluží 3,21 miliardy korun, bankám 1,3 miliardy korun. Aerolinky se s bankami dohodly na refinancování části dluhu z nového revolvingového úvěru, o kterém finalizuje jednání. Ten bude na dvě miliardy korun do prosince 2026. Mezi věřiteli jsou také dceřiné firmy Smartwings včetně ČSA, dluží jim celkem 215 milionů korun. Smartwings si na pomoc s materiálem najaly poradenskou skupinou EY.

Čeští akcionáři Smartwings jsou podle návrhu připraveni poskytnout firmě další peníze. „V nedávné minulosti již dlužníkovi poskytli akcionářskou půjčku ve výši zhruba 600 milionů korun,“ píše se v návrhu. Podle návrhu s prodloužením moratoria souhlasí téměř všechny financující banky.

Dokument současně uvádí, že firma už propustila 481 lidí, s 284 zaměstnanci se dohodla na neplaceném volnu. Z programu Antivirus od české vlády čerpala 77,6 milionu korun, z obdobného programu ve Francii 1,43 milionu eur.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Libor

Bohužel, až se to vezme z kterékoliv strany, polovinu vlastní Číňani.

Peety

a napr. Lufthansu? Kolik je je akcionaru mimo Nemecko?

Filip

Než něco plácnete, tak si dejte tu práci a dohledejte si fakta:
Vlastnickou strukturu tvoří instituce (61,5 %) a soukromí investoři (38,5 %), z národnostního pohledu jsou na prvním místě investoři z Německa (68,6 %), USA (9,2 %) a Lucemburska (7,6 %). Největší podíly vlastní Templeton Global Advisors Limited (5 %) a BlackRock, Inc., New York, USA (4,9 %).

Filip

A navíc v polovině minulého roku předala Lufthansa 20% podíl německému státu za poskytnutí vládní pomoci. Tedy pro porovnávání se Smartwings se Lufthansa opravdu nehodí.

Ogden

On si mele stale svou. Porad dokola. A dosti ve prospech Smartwings.

Filip

Není divu. Je u nich zaměstnán.

Karel_x

Každou firmu musí někdo vlastnit. Obvykle nějaký finanční investor/fond/banka. Málokdy nějaký srdcař. U leteckých společností bývá požadavek, že většinový podíl musí mít lokální firmy, čí jsou dcerušky se už hlouběji nezkoumá. Já být akcionář SW, budu také opatrný v tom, jestli tam nalít peníze nebo ne. Ostatně, třeba Korejci také ČSA nijak ochotně nedotovali. Jestli si dobře vzpomínám, tak při pokusu o privatizaci ČSA nabídl jako jediný dobrou cenu Aeroflot. Kdo to byl ten politik, kdo tenkrát kázal z obrazovky, že Rusům se to prodat nesmí, protože ČSA jsou strategická firma…? Co od těch Číňanů očekáváte? Mě připadá že někteří… Číst vice »

Martin

Zase si tu někdo hraje na něco na co nemá.

beija

Je mi líto propuštěných zaměstnanců. Každopádně v insolvenčním návrhu není vůbec uveden problém s uzemněnými Maxy a propad přepravy kvůli tomu, který by byl tako jako tak v roce 2020. Co se ale týká údajné půjčky „českých akcionářů“ tedy vlastníků firmy Šimáněho a spol. tak tady zřejmě pořád točí jednu a tutéž půjčku již z loňského jara nebo dokonce kvůli uzemnění Maxů. Proto tam není uvedeno období, kdy údajnou půjčku do své vlastní firmy vložili: „Čeští akcionáři dlužníka (čti Šimáně a spol.) jsou pro případ realizace zamýšleného restrukturalizačního řešení připraveni poskytnout dlužníkovi (čti své firmě Smartwings) nad rámec Nového úvěrového… Číst vice »

beija

A pak jsou tam takové ty stokrát omílané omáčkové kecy o desítkách tisíc návazných pracovních míst. Každopádně by mě zajímalo, zda se všichni možní věřitelé skutečně v seznamu věřitelů našli.
Pokud to zlehčím, tak to vypadá, že Smartwings začne létat hlavně z BRQ, úplně ideální by ale pro ně bylo letiště Vyšov, které má excelentní napojení na dálnici. 🙂

beija

K návrhu na prodloužení moratoria musí totiž být přiložen úplný seznam finančních závazků – tedy dluhů. Pokud není seznam závazků- dluhů úplný, lze moratorium kvůli tomu zrušit.

Jana

To moratorium jim prodlouzili, takze je zrejme ze vsechny nutne podklady predlozili. Ale ocekavam od Vas, ze napisete ze soudum se neda verit a urcite za tim je nejaka levota

Atat

Sám si napíšu a sám si na to odpovím …. Bože, Ty to vidíš … další dávka keců a nesmyslů od šíleného beija ….

Karel_x

Jaká má smysl útočit na jiné diskutující? Nabídněte svůj lepší pohled 🙂

Peety

Muzu poprosit, co je hlavni napln Vaseho prispevku? O co Vam jde?

Jana

Jak se prosim technicky provadi “toceni jedne pujcky porad dokola”. Predem dekuji za objasneni

Pepa

No to si ji das do levé ruky pak do pravé a tak stále dokola

cbv

zajimava zrejme „nesrovnalost“ v navrhu…ukončil pracovní poměr s 481 zaměstnanci a dále se s 284 svými zaměstnanci….tech 197 „jinych“ zamestnancu je zrejme z CSA , ale CSA nema s timto navrhem vubec nic spolecneho . CSA je jina firma a ta uz na sebe insolvenci podala .

JUDr

Jaký je prosím smysl Vašeho příspěvku nebo úvahy? Sčítáte jablka a hrušky podle mě – 481 propustili, dalších 284 převážně pilotů je na neplaceném volnu, co je na tom k nepochopení nebo nesrovnalost? Když už, tak je musíte sečíst (dostanete nějak ovlivněné zaměstnance TVS) a ne odečíst, to je proti základní logice 🙂 A co s tím má společného ČSA?? 😀

JUDr

Řečeno Cimrmanovskou terminologií – autor zastává názor, který sám vyvrací :)) Největším věřitelem (dle zveřejněného seznamu, ještě jsou pohledávky, které zveřejněny nebyly) je skupina GECAS – byť tedy každé letadlo financuje samostatným „sro-óčkem“, tak to spadá pod jeden finanční ústav. Čistě formalisticky má tedy titulek pravdu, v reálu je to ale jinak. Jen takové okrajové popíchnutí 🙂

alian

jakákoliv podpora tohodle česko-čínského molochu a cirkusu je o dalším vyhazování obrovských penězí…. nahradí je okamžitě jiní.

Peety

Zejmena ten RYR, ktery vzal radeji nohy na ramena…

Pe.tr

A kam by momentálně létal . Hlavně s kým

Peety

No vsichni rikate, ze trh ihned prevezme RYR a ostatni, tak se ptam? “Kde jsou”? Smarrwings lita a RYR utekl, takze asi neumi si sehnat lety v CR

DrFj

Je treba se podivat, kam SmartWings, pripadne CSA nyni letaji. Vynechame-li lety vylozene pro cestovky, tak nam zbyva Stockholm (FR by beztak rovnou nahradil, ac na jine letiste), Kyjev (SkyUp ci UA stejnetak), Moskva (nikdo nemuze nahradit vzhledem k exkluzivnim pravum na lety do RF), Amsterdam (leta KLM), Pariz (leta AF), tudiz mozna Malaga.

Tudiz Vase poznamka se v techto casech snadno napise, nicmene…stejne tak se muzeme ptat, proc do Londyna leta jenom FR a ne OK na LHR?

Peety

A proc vynachame-li lety pro cestovky? A ty nahradi kdo? Jasne, ze atraktivni linky nahradi dopravci, kteri maji vladni podporu…

Samo

Lety pre cestovky nahradí hocikto, to je najlukratívnejší možný biznis s prakticky garantovaným ziskom.

DrFj

Ktere jsou tedy ty mene atraktivni linky, jez nikdo nenahradi a SmartWings/CSA jimi prinasi nejakou zakladni dopravni obsluznost a pridanou hodnotu pro CR? Cestovky zodpovedel jiz kolega nize, na utek CSA z Londyna jste mi neodpovedel.

Ja osobne bych treba argumentoval tou RF, ne ze by byl soucasny duopol CSA/Aeroflot nejaka vyhra, ale minimalne do otevreni a navratu treba Ural Airlines ci S7 by to bylo jiste horsi.

Karel_x

Pokud SW teoreticky přestane létat MOW, není důvod, aby dál nelétal AFL s navýšenou kapacitou. Pokud jde o mezivládní dohodu, nic nebrání letům do BRQ, OSR, PED pro jakoukoliv společnost z obou zemí. Nerozumím, v čem je na tomto směru problém.

alian

Jakmile se uvolní opatřenio, je tady RYN v plné parádě a se spoustou letů. Ostatně mají zájem, aby jejich letadla byla využita a udělají vše proto, aby tomu tak bylo. To bude SW zírat, věřte, neveřte….padnou omezení a RYN bude největší společností v PRG.

Jana

A proc kdyz jeste nebyla ta vsechna opatreni tak proc se Ryanair z Prahy uplne stahnul a zrusil dopredu skoro vsechny sve lety? On nema momentalne dost volnych letadel? Ptam se pro kamarada

Ogden

Ale, ale

alian

a bude létat dnes za opatření prázdý? Naopak. udělali velmi dobře, že se stáhli, ale jakmile opatření zmizí, okamžitě bude návrat. A finanční zázemí mají více než dostatečné. Realita. At´se to líbí nebo ne. Obdobně naskočí i WIZZ. SW se bude potácet v dlizích na hraně existence. To není o nepořejícnosti.

Ogden

Fakt??? To jsi vzal kde???

poletucha15

Neni zarazejici ze na par posadek ve Francii firma dostala mnohonasobne vetsi podporu nez kdy dostala v CR? 🙂

Smutnej obrazek CR, kdy se tu rozdava podpora horem dolem temer na cokoliv, ale jediny letecky spolecnosti poskytnem nulovou podporu. Jedinou utechou muze bejt to, ze vsichni ty lidi na pracaku budou ty rvouny z mistnich diskuzi stat mnohem vic, nez kdyby se ta firma podporila.

Hnus velebnosti.

Jen pro info, cesky piloti napr. pro Wizz maj od zahranicnich vlad kompenzovany plny platy a to jim v podstate do ceskejch obcanu nic neni.

kanafasik

Mně nepřijde 1.43mil euro je víc než 77mil korun

Ted

Tak samozřejmě to myslel v přepočtu. Ve FR dělalo/lá? určitě mnohonásobně méně lidí než v CZ.

poletucha15

díky za upresneni, nekterym zde to asi porad nedochazi

kanafasik

Já předpokládám, že francouzská pomoc (podobná antiviru v čr) je nějak vázána na francouzské příjmy.

Tomas

nejprve se naucime pocitat, pak budeme komentovat?

RBRB

Dobře. V ČR bylo zaměstnáno cca. 500 pilotů a ve Francii když dobře tak 30-40? Ano, prosím, pojďme počítat.. Co Vám vychází? Poměrově vůči objemu provozu a zaměstnanců??

Frequn

doporucuji jit makat k wizzairu..

poletucha15

Jasne, tam totit berou po stovkach tech 5000 pilotu co se k nim hlasi 😉

Ogden

Tak to takto kompenzováno ve Wizzu nemají…

Filip

To s tím Wizzairem je nesmysl.

Věžník

Takže prodloužení agónie o měsíc. Podojit ještě něco z peněz od daňových poplatníků pro sebe a pak stejně šlus. Tu firmu měli vypnout v pondělí a byl by klid. Takhle ještě stihnou vybrat nějaký peníze od pár důvěřivců za letenky. Je mi blivno.

To je fuk

Clovece vy musite byt obrovsky ukrivdena osoba. Bije vas manzelka? Nebo snad deti? Nebo naopak? Bijete manzelku a deti? V kazdem pripade si myslim ze vas zivot dlouhou dobu postrada smysl a z toho plynou tyhle vase komentare. Je mi vas fakt lito. ps. kdyz zmynujete ty dane tak kolik jste za zivot zaplatil? Vite vubec kolik na danich za tech cca 25 let odvedla TVS respektive Smartwings a zamestnanci? Rikate si veznik ale nejak mi nesedi predstava ze pracujete na RLP. Mam tam dost kamaradu a znamich ale ze by se tam vyskytoval takovyto ubozak mi neni znamo. Preji… Číst vice »

kanafasik

Kolik odvedla TVS na daních a pojištění? To snad musí ze zákona ne?

Peety

To ano, ale napr. RYR ma vsechny piloty na OSVC v Polsku nebo Irsku, tak pro jistotu neodvedou v CR nic…

Pepa

Ano je to zákona povinnost, ale pouze v případě ze ty lidi zaměstnavate v Čechách.

Ogden

Ty hrubky…

beija

Když je někdo kritický k hospodaření Smartwings, tak ho hned bije manželka – zajímavá psychologická úvaha od člověka, co ani neumí vyjmenovaná slova. Každopádně znovu zopakuji – platit daně za zaměstnance je zákonná povinnost každého zaměstnavatele a Smartwings to obchází do velké míry najímáním dost velké části zaměstnanců na léto. Něco za ně na daních odvede, ale oni pak v zimě musí stejně na pracák a tím si to vyberou hned zpět. Takže přínos nula nula nic v takovýchto případech.

beija

A ještě podotýkám, že se konsorcium UNIMEX GROUP miliardáře Šimáněho – což je také vlastník Smartwings – v rámci možností vyhýbá placení daní jako čert kříži:
https://www.e15.cz/nazory/komentar-jaroslava-bukovskeho-stat-podporuje-simaneho-roky-jeho-fond-dani-smesne-nizko-1370369

Libor

No podle pravopisu je vidět, že patrně nejste čech.

Josef

Ja nevim, nejsem nejakej extra fanousek Smartwings, ale do tehle situace jim pomohl svymi kroky i stat. Stat tady planuje se schodkem 1 bilion za posledni dva roky, spousta penez zmizelo v pochybnych cinskych firmach za rousky a prepravu, myslim, ze nejaka ta miliarda navic, ktera by se dala do Smartwings nas uz asi nerozhazi.

kanafasik

Člověče, s touhle logikou vožralýho miloináře Milarda sem milarda tam. By ta sekera byla za chvíli bilionů několik .

Tomas

vy jste ukrutne zapskly clovek…

Filip

Nedává to moc smysl. Při dluhu 4,5 miliardy tvrdit, že záchranou bude úvěr ve výši 2 mld., které obratem protečou na splátky po lhůtě splatnosti a provozní náklady. Pokud loni ČSA vygenerovaly ztrátu 1,5 mld při 430 zaměstnancích a 6 letadlech, tak Smartwings s 50 letadly letos vygenerují sekeru zásadně vyšší. Letošek nebude nikterak dobrý do podzimu. Tak k čemu to celé divadlo je?

Roman

Jestli ono to třeba není tak, ze dluh u leasingovek sice je, ale domluvili se na nějakém splátkovem kalendáři a leasingovky po jich nebudou tedy chtít peníze hned. Takže ty 2mld mají spíše pokrýt provozní náklady

Jiří Kadlec

Leasingovky také nemají má výběr, co by asi s těmi zábavnými letadly dělaly? Maximálně platily poplatky za odstavení.

beija

Trochu si rýpnu – nabídnou ta letadla společnostem, které „měly polštář „.

Pepa

Teda!!! 100 lidi v NAC řeší co bude dělat s těmi letadly o které jejich zákazníci nemají zájem a přitom je to tak jednoduché. Vezme si je aerolinka co měla polštář. Voni jsou hlava. Rychle tam běžte jim to říct udělají z vás hned CEO.

Lumpy

Asi jste nikdy nepodnikal takze vybec netusite jak to funguje
Ale ano 2mld stace kdyz dluzite na fakturach 4,3 to vam pomuze dychat a pak to zase rozbehate
To je to same jako kdyz stat dluzi balik kterej je nesplatitelnej ale pokud mate duveru veritelu tak nemate problem

kanafasik

A vy věříte, že so rozběhá? Resp, že se to rozběhne alepson tak,aby to mohlo nejak fungivat? Já o tom zrovna moc přesvědčený nejsem. Obávám se, že tento sektor bude dlouho jen přežívat.

RHood

Ano, je to tak. Pokud vás budou držet nad vodou věřitelé, tak se dá takhle podnikat, ale není to úplná „svoboda“ podnikání. A bohužel, nese to jednu velkou nevýhodu. Neinvestujete, nemodernizujete, prostě nic a dostáváte se do stavu zastaralosti a nekonkurenceschopnosti. QS bude splácet a lýzat si rány a konkurence, která je na tom finančně lépe, toho může využít.

M. G.

„… lýzat…“ Alespoň si to po sobě přečtěte.

kulhán

Tady nejsme na hodině gramatyki. Má to správně.
Podle: h ch k r d t n

beija

Já už jsem za úvahy k čemu celé to divadlo je na cestě k banu, tak jen v krátkosti – prostě čeští akcionáři – tedy miliardář Šimáně a spol. potřebují přesvědčit věřitele a hlavně stát, že nějaké peníze mají slíbené, ale nechtějí do Smartwings sypat nic ze svého, protože vědí, že to je jak kdyby je hodili do ohně. A oni nechtějí vyhazovat svoje peníze Oni je jen půjčují. Své vlastní firmě. That´s it.

Jana

Opravdu se divim, ze Vam pan Sura zrusil ten ban. Za ty vsechny nesmysly vytrzene z kontextu a evidentni lzi ktere zde pisete byste si ho opet zaslouzil. Akorat zde snizujete uroven diskuze.

kulhán

To je bejvalej anonymus ne?

Frequn

zavreni Zanzibaru taky zrovna nepomohlo splaceni 4 000 000 000….

Tomas

podil smartwingsu na zanzibaru byl marginalni

RHood

nebyl marginální, ale byl a myslím si, že za stávající situace je každá koruna pro QS otázkou něčeho v budoucnosti, nebo ničeho.

Tomas

Byl marginální. je to jen paběrkování – tu hlavní frekvenci bere Emirates, Qatar … a Turek.

Pepa

Jak Lufthansa Technics? Snad AviaPrime z fondu Hartenberg dělá na letadlech SW údržbu. Proto přece Babiš nemůže nechat SW padnout. To jsi přece říkal předsedo.

Jana

S tou udrzbou od AviaPrime to bylo davno vyvraceno

Pepa

Tak to se podívejte do komentářů na jiné servery. Velká část lidí tomu stále věří. Nedávno to bylo treba i Wikipedii kterou hodně lidí stále bere za kvalitní zdroj informací

Jana

To ale neznamena, ze se ten neustaly blud musi papouskovat i tady

Pepa

Bylo to myšleno jako ironie. Hlavně proto, jak se postupně spousta mýtů okolo SW rozplývá. Ono hodně lidí, a to i tady, vynáší soudy aniž by znala reálie.

Ted

Ten nechtějí nechat především padnout věřitelé. Částka na odepsání je moc velká na to aby se nad tím mávlo rukou, podobně jako u ČSA. Takže vyjde levněji opět nalít do Smartwings peníze a doufat, že za rok bude líp. Bwt. Smartwing vždy fungovali na principu úvěrování a jelikož za ty léta co to tak funguje nejsou zprávy o špatné platební morálce (až na ted) tak evidentně platí dobře.

tom

Výhoda je, že věřitelé v současné době určitě nebudou uplatňovat tvrdý postup. Nevýhodou zatím absence světla na konci tunelu.

klébr

to není tunel, to je prdel