Smartwings odkryly strukturu dluhů, největším věřitelem je dcera Lufthansy

Boeing 737 MAX 8 OK-SWE 24. února v Praze před prvním letem po uzemnění. Foto: SmartwingsBoeing 737 MAX 8 OK-SWE 24. února v Praze před prvním letem po uzemnění. Foto: Smartwings

Podle materiálu se firmě podařilo domluvit na odpuštění některých splátek od leasingových firem.

Žádost Smartwings o prodloužení moratoria odkryla poprvé od vypuknutí pandemie řadu ekonomických údajů o stavu firmy. Letecká společnost sice požádala soud o anonymizaci řady údajů kvůli obchodnímu tajemství, v insolvenčním rejstříku se ale objevila řada zásadních údajů. Soud včera žádosti o moratorium vyhověl a prodloužil ochranu před věřiteli o měsíc.

Poprvé je tak veřejně známý objem závazků letecké společnosti i struktura dluhů. Ty dosáhly 6,65 miliardy korun, více jako polovina byla splatná už před třemi měsíci. Smartwings v návrhu uvádí, že největší část dluhů je vůči vlastníkům letadel a za jejich údržbu. Firmu má zachránit dvoumiliardový úvěr od syndikátu českých bank se státní zárukou z programu Covid Plus. Půjčka má odvrátit úpadkový stav.

Podle materiálu už před moratoriem začala intenzivní jednání o restrukturalizaci závazků. „Dlužník byl k datu tohoto návrhu schopen dosáhnout obchodní dohody se všemi důležitými věřiteli z této skupiny. Hlavní principy těchto obchodních dohod spočívají v odpuštění části dluhu v rozsahu přesahujícím celkem částku 1,25 miliardy korun,“ uvádí materiál. Část dluhů zaplatí z nového úvěru, u části závazků dosáhl dohody o odkladu splatnosti nebo snížení plateb za nájem letadel.

Přes tři miliardy dluhů za nájem letadel

Pro prodloužení moratoria se vyslovili věřitelé, kteří mají za Smartwings pohledávky ve výši přes 4 miliardy korun. Největším věřitelem je s částkou 677 milionů korun Lufthansa Technik. Dceřiná firma německé letecké společnosti Smartwings zajišťuje velkou část servisu letadel. 526 milionů korun dluží firma UniCredit Bank, následují závazky vůči leasingovým společnostem, zejména GECAS a Macquarie.

Leasingové společnosti jsou v součtu větším věřitelem, většina závazků je ale rozdělena do více firem, které patří pod jednu leasingovou skupinu. Celkem leasingovým společnostem dluží 3,21 miliardy korun, bankám 1,3 miliardy korun. Aerolinky se s bankami dohodly na refinancování části dluhu z nového revolvingového úvěru, o kterém finalizuje jednání. Ten bude na dvě miliardy korun do prosince 2026. Mezi věřiteli jsou také dceřiné firmy Smartwings včetně ČSA, dluží jim celkem 215 milionů korun. Smartwings si na pomoc s materiálem najaly poradenskou skupinou EY.

Čeští akcionáři Smartwings jsou podle návrhu připraveni poskytnout firmě další peníze. „V nedávné minulosti již dlužníkovi poskytli akcionářskou půjčku ve výši zhruba 600 milionů korun,“ píše se v návrhu. Podle návrhu s prodloužením moratoria souhlasí téměř všechny financující banky.

Dokument současně uvádí, že firma už propustila 481 lidí, s 284 zaměstnanci se dohodla na neplaceném volnu. Z programu Antivirus od české vlády čerpala 77,6 milionu korun, z obdobného programu ve Francii 1,43 milionu eur.

Tagy moratorium smartwings
83 komentářů