Letecké společnosti Letectví

Smartwings získaly další čas. Soud prodloužil o měsíc moratorium, jednají o dvoumiliardovém úvěru

Boeing 737 MAX 8 OK-SWE 24. února v Praze před prvním letem po uzemnění. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 OK-SWE 24. února v Praze před prvním letem po uzemnění. Foto: Smartwings
Dopravce dluží přes sedm miliard korun, ukazuje žádost soudu.

Letecká společnost Smartwings bude další měsíc mimo ohrožení insolvence. Městský soud v Praze dnes vyhlásil na jeden měsíc moratorium na majetek firmy. Stejným způsobem byla firma před věřiteli chráněna speciálním zákonem posledních šest měsíců. Podle Smartwings firma finalizuje jednání o velkém úvěru se státní garancí.

Vyplývá to z dokumentu zveřejněného v insolvenčním rejstříku. „Po dobu trvání moratoria nelze vydat rozhodnutí o úpadku,“ uvedl soud ve svém usnesení. Vyhověl tak žádosti Smartwings, kterou poslal dopravce na soud před dvěma dny. K rozhodnutí došlo ve stejný den, kdy České aerolinie vstoupily do insolvenčního řízení.

Smartwings řeší situaci řádným moratoriem s podporou věřitelů,“ uvedla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková v tiskové zprávě ke vstupu Českých aerolinií do insolvenčního řízení. Podle dopravce je 60 % věřitelů pro pokračování moratoria. Smartwings podle návrhu dluží celkem 6,6 milardy kroun, závazky po splatnosti delší jak tři měsíce tvoří 3,7 miliardy korun.

Po celou dobu trvání mimořádného moratoria dlužník intenzivně jedná s bankovními věřiteli o poskytnutí nového financování, na kterém by se podíleli i akcionáři dlužníka, s Exportní garanční a pojišťovací společností, jedná s významnými věřiteli dlužníka o restrukturalizaci jejich pohledávek (částečné odpuštění dluhů, splátkové kalendáře), jedná o cílené veřejné podpoře se zástupci státu a provádí úsporná a restrukturalizační opatření při udržení vysokého standardu bezpečnosti letecké dopravy,“ uvádí se v návrhu.

Úvěr od českých bank, pomoc tuzemských akcionářů

Návrh konkrétně uvádí jednání o dvoumiliardovém úvěru se syndikátem českým bank, podle Smartwings bylo již dosaženo předběžné dohody. „V současné době probíhá dokončování úvěrové dokumentace na základě odsouhlasené předběžné dohody. Finanční prostředky z nového úvěrového financování budou dlužníkem použity částečně na úhradu jeho splatných dluhů a převážně na financování dalšího provozu do přelomu května a června, kdy očekáváme nástup letní sezóny,“ uvádí Smartwings.

Čeští akcionáři Smartwings jsou podle návrhu připraveni poskytnout firmě další peníze. „V nedávné minulosti již dlužníkovi poskytli akcionářskou půjčku ve výši zhruba 600 milionů korun,“ píše se v návrhu. Podle návrhu s prodloužením moratoria souhlasí téměř všechny financující banky.

Dokument současně uvádí, že firma už propustila 481 lidí, s 284 zaměstnanci se dohodla na neplaceném volnu. Z programu Antivirus od české vlády čerpala 77,6 milionu korun, z obdobného programu ve Francii 1,43 milionu eur.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kadlec

Já se divím, že banky jsou ochotny to financovat, když ani akcionáři nejednají ve shodě a ti čínští do firmy peníze vložit neplánují. Letní sezóna také bude omezená, protože virus se zatím nevzdává. Tak snad alespoň Boeing pošle kompenzaci.

Gwann

stane se to, že banky si své úvěry zrefinacují novým pod EGAP zárukou, takže takto bude vypadat dosyp ze státního přes EGAP záruku.

a asi se celou dobu licituje o to, kolik jim musí banky přisypat aby šimáně nezavřel krám a bankám tu záruku umožnil získata banky zase zpět…ale ty tam taky něco pustíš. my korunu, ty korunu nebo tak.

prostě záchrana peněz bank, o to tu teď běží

Petr Novák

Přesně tak, tenhle neokomančský kartel nepadne nikdy. Chlapci Šimáně a Vik mají ze studií zahraničního obchodu VŠE spolehlivé kontakty.

Frequn

velka letadlova loupez…made in babisistan

Gwann

zacvaká to nakonec EGAP

MaraSourak

1 miliardu a 250 milionu od CSA by hezky meli vratit 😊 ale to je takova utopie asi jako, ze Babis odstoupi

RHood

Takže rozhodující bude letní sezona, která bude muset dopadnout naprosto super z hlediska finančního (hlavně smysluplné cash flow). Dluh ve výši 6,6 Mld, očekávaný syndikovaný úvěr ve výši 2 Mld, ten není zadarmo. Něco zaplatiti EGAP, to u záruky na 2 Mld bude taky darda. Zátěž nových úroků ze syndikovaného 2 Mld úvěru a další. No není, co závidět. Další možnost, prostě prodat i z dluhy, ale kdo by měl za stávající situace, kdy určitě na trhu budou k prodeji daleko lukrativnější letecké společnosti, zájem. A další věc, která staví všechny airlines do pozoru v posledních dvou týdnech je opětovný… Číst vice »

RHood

A doplnil bych, že za této těžké finanční situace, neinvestujete do společnosti, neinvestujete do rozvoje zaměstnanců, neinvestujete do nových technologií, prostě do ničeho, protože income z prodeje služeb společností jenom proteče na úhradu těch dluhů a splátek.

Gwann

4 letá záruka od EGAPu na 2 mld úvěr vyjde na cca 40 mio Kč

RHood

31.12.2022 se podívejte na justici.cz do finančních výkazů QS za rok 2021, kolik to bude stát.

alian

Smartwings podle návrhu dluží celkem 6,6 milardy kroun, závazky po splatnosti delší jak tři měsíce tvoří 3,7 miliardy korun.- tak to hoši Šimáně s Vikem a Śmejkalem, společně s China boys dopracovali ke zdárným koncům…tato info o výši pohledávek je zásadní, nepochybně řadu bank ihned odradila od dalšího jednání. A ta banka, která poskytne úvěr, prodlouží akorát tak agonii. Nemají šanci tak obrovské peníze zaplatit…

Gwann

ale to nevadí. hlavně se kus pohledávek dostane pod EGAP záruku.
až do výše 25% obratu roku 2019

Gwann

PS: dokážu si i představit, že si šímáně bude moct koupit pohledávku za sebou samým třeba za 50-60%

Petr Novák

Mno, tak to cálne stát, no né? Však je třeba socializovat ztráty kartelům! Děkuji za zveřejnění.

zdeva

SW jsou prázdná skořápka…

Tomas

tady se ale dneska sesel material…

G700

Ať už fakt jdou do pr*ele, šašci…

dtr

Mohu se zeptat, o co Vám konkrétně jde a jaký máte problém? Posíláte tam i ostatní podnikatele (vlekaře, hoteliéry, restauratéry, služby apod.) nebo se jedná jen o nic neřikající výkřik. Přejete dnes v podstatě jedinému leteckému dopravci v ČR bankrot tak, aby se stovky vysoce kvalifikovaných zaměstnanců ocitli bez práce? Chápete, že fixní měsíční náklady se budou u aerolinek pohybovat v řádech desítek milionů a při omezeních jaké tady poslední rok jsou lze nyní pouze těžko najít finanční prostředky na provoz, tudíž se nejspíš hledají cesty, jak se z této situace dostat. Jste jen tak nepřející nebo regulérně divnej?

G700

Ano, přeju jim bankrot a konec v propadlišti děnin. Hoteliéry, vlekaře, restauratéry, atd. rok nikdo před věřiteli nechrání a musí fungovat a snažit se, seč jim síly stačí a nikdo je nechrání, naopak jim stát ještě hází klacky pod nohy. SW si nezaslouží žádný extra pěkný zacházení.

Roman

No jo je nikdo moratoriem nechránil, programy covid hotely cvid nájemné a tak dále také neexistovaly.
https://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/sluzby-verejnosti/komunikace-s-verejnosti/casto-kladene-otazky/uverove-moratorium-38130

G700

Na ty programy stejně půlka lidí nedosáhla a nebo ta podpora byla tak směšná, jako přijde SW směšná podpora 70 milionama, co čerpali…

Takže zatroubit a poslat papa

poletucha15

“Pulka lidi a firem na ty programy stejne nedosahla” Neni ten dvoji metr krasna vec? U soukromejch a mensich firem argumentujem ze podporu sice maj ale pulka z nich na ni stejne nedosahne – ale to je OK a SW by kazdymu dopral akorat antivirus a sem tam nejakej par jedincu covid-plus o kterej si ma normalne zazadat, to ze ten program je takovej jakej je (naprosto nedostatecnej, neohebnej a trva dlouhou dobu nez ho ta firma muze vubec dostat) uz nikoho nezajima. Nadruhou stranu uz ted pujdou tvoje penize na podporu lidi v nezamestnanosti co museli skoncit, takze tvoje… Číst vice »

Tomas

ach ty lži.

Petr Novák

Zde přišlo o práci spousta jiných, a to i kvalifikovaných lidí. Předpokládám, že se nepovažujete za něco víc, než jako řadový občan.

JUDr

A nebo tam můžete jít se svým komentářem Vy 😉

bently

Už si ani nepamatuji, kdy jsme měli naposledy možnost takhle v přímém přenosu sledovat zánik v takové podobě jako nyní u skupiny Smartwings. Úplně mi naskočily příklady typu Škoda Plzeň nebo ČKD z let 1998/1999, a to včetně tehdejších často si protiřečících firemních mluvčích, kteří do médií hrdě hlásali, jak je všechno v pohodě, a že spekulace o krachu jsou výtvorem médií.
V kontextu té stoleté tradice ČSA je to smutný příběh, ale co naplat, i tom je život a svět se točí dál.

Kakulo

Státem garantovaný úvěr, další nestandardní prodloužení moratória.
Akcionáři najednou poskytnou další půjčku, přitom na jaře tvrdili, že bez státní podpory KONČÍ.
Lež střídá další a ďalší lež.
Kamarád Andrej to zatáhne ze státního.
To jsou takové devadesátky….. Na blití

JUDr

Nemáte pravdu, fráze prodloužení moratoria není pravdivá – tohle je nové moratorium, zcela podle insolvenčního zákona platného před COVIDem, s COVIDem toto moratorium nemá právně nic společného. SW splnili všechny zákonné požadavky na vyhlášení moratoria.

RHood

Ano, ale těch 6 měsíců, které se vztahují ke COVIDu bylo v původním zákonu 3 měsíce. Ne nadarmo se novele toho zákona říká „Lex Smartwings“. Co je ale zajímavé, je skutečnost, že ČSA z dluhem asi něco kolem 1,5 Mld na sebe vyhlásí insolvenci, ale QS, které dluží 6,6 Mld na sebe insolvenci nevyhlásí. Přitom z těch 6,6 Mld dluhů je již 3,7 Mld po splatnosti více než 3 měsíce, to znamená, když dobře počítám, tak QS se za období druhé části moratoria „vysekly“ dluh ve výši 2,9 Mld. Syndikovaným úvěrem budou mít pokryto tak asi něco kolem 50% z… Číst vice »

Gwann

no, prostě to blbě vyjednávali a banky jim moc nechtěli asi slevit.

RHood

Komu nechtěli slevit, myslíte QS ?

kanafasik

Šaráda pokračuje.

Petr

Doufám, že jedna miliarda skončí na účtech ČSA.

Ivan

Neskončí, úvěr je určen pouze pro Smart Wings.

Petr

Doufal jsem, že když SW vlastní ČSA, tak ji v tomhle i podpoří, když podle předchozího vyjádření, na záchraně pracuje. A ta miliarda je opravdu potřeba.

alian

Ty dluhy jsou, jak uvedeno naprosto šílené…to nezaplatí nikdy. Dalšé podpora je vyhazov peněz do temné díry, nic jinéího.

Jouda

Článek jinde, zadejte si text……..S návrhem na insolvenci, který v pátek vedení ČSA podalo, se otevírá i otázka náhrad pro…atd. odkazy jsou mazány

Petr

Vím, jaký článek máte na mysli.

beija

„Čeští akcionáři Smartwings jsou podle návrhu připraveni poskytnout firmě další peníze. „V nedávné minulosti již dlužníkovi poskytli akcionářskou půjčku ve výši zhruba 600 milionů korun,“ Takže čtěme – Šimáně a spol. tvrdí že dali půjčku sami sobě. Ale o tom mluvili čeští akcionáři Vik a Šimáně už na jaře, že dal své vlastní společnosti půjčku. Opět je hodně zdrojů, odkazuju na Wikipedii a Smartwings. Kromě toho chtěl miliardář Šimáně proplatit svou půjčku 700 mega(kvůli Maxům) své firmě už na valné hromadě v roce 2019..Psalo se to tady. Každopádně Smartwings a jeho vedení se snaží ukázat, že mají peníze kvůli dostání… Číst vice »

SaulGoodman

Ačkoliv se vám může na první pohled zdát, že půjčit peníze „své firmě“ je jen nějaké prázdné symbolické gesto, tak není. To že vám patří nějaká společnost (což tady ani jako ne zcela, ale to nechme stranou) neznamená, že je to vaše kasička. To jsou oddělené majetky. Stejně jako si z ní nemůžete libovolně vybírat peníze, tak ona nemá libovolně přístup k vašim penězům. A pokud jí je půjčíte, tak skutečně jste v pozici věřitele, jako kdokoliv jiný. Nepopírám, že to má nějakou symboliku a pomůže to dalším investorům s důvěrou. Ale právě proto, že vidí, že tam ty peníze… Číst vice »

Ted

U věřitelů co dali souhlas bude mít svého člověka, stejně tak jako u financujích bank… To už máme pomalu až mystické spiknutí, že 🙂 Jinak já osobně jsem rád, že aspoň jedna aerolinka zůstane. Jelikož se chystají další lockdowny, nejenom u nás, ale i v půlce Evropě, bude to mít i bez insolvence setsakra těžké přežít.

beija

Každopádně moratorium zakazujes vysokou pravděpodobností Letišti Praha žádat platby předem. Na druhou stranu pokud je Letiště praha jedním z největších věřitelů (Letiště plus CSATplus handling, tak se muhou domluvit s dalšími věřiteli a požádat o zrušení moratoria viz. Insolvenční soud zruší moratorium a) na návrh většiny věřitelů, počítané podle výše jejich pohledávek, uvedené v seznamu závazků, b) i bez návrhu, jestliže dlužník uvedl v návrhu na moratorium nepravdivé údaje, nebo vyjde-li za trvání moratoria najevo, že dlužník vyhlášením moratoria sledoval nepoctivý záměr, zejména přednostní uspokojení jen některých jeho věřitelů. 3) Rozhodnutí podle odstavce 2 písm. b) vydá insolvenční soud po… Číst vice »

beija

Omlouvám se za překlepy

Jana

Moratorium rozhodne nezakazuje platby predem, mate to ponekud popletene

Honza

Moratorium nic takového jako platby předem nezakazuje, to věřitelům jen dočasně znemožňuje podat insolvenční návrh.

Tomas

Bože.. to je ale snůška nesmyslů.

Janko

😀 😀 😀 panacku ty v tom mas hokej 😀 uz to nehul, nebo si vem prasky.

Atat

Sám si napíšu a sám si na to odpovím …. Bože, Ty to vidíš … další dávka keců a nesmyslů od šíleného beija ….

Nekdo

tak si to shrňme. Atat, Janko, Tomas, přehlédl jsem někoho z QS? Už Vás tam, pánové, moc není… Většina dalších, co tady velebila QS, buď už pochopila, že tento nepřehledný poločínský podnik, který zničil ČSA je už pouze prázdná skořápka. A zaměstnanců, co sem přicházeli na základě vnitrofiremních pokynů už taky asi moc není. Dokonce ani Laděna se už neobtěžuje 😀

Gwann

ono se v moratoriu zakazuje přestat poskytovat služby pro dluhy z doby před moratoriem. proto se ještě před tímto moratoriem dostali na prepayment a proto se vladěna tak vztekala.