lot
Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví

Smartwings mají hodnocení potřebné pro úvěr se státní zárukou. Je „vysoce spekulativní“

Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-700 společnosti Smartwings a Airbus A319 ČSA. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost Smartwings získala od státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) hodnocení, které je podmínkou pro získání úvěru se státní zárukou z programu COVID Plus. O úvěru teď bude firma, do které patří také ČSA, jednat s bankami. Napsaly to dnešní Lidové noviny (LN). Firma dříve uvedla, že k přežití po zastavení letecké dopravy během pandemie koronaviru potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr kolem dvou miliard korun.

Ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) v polovině června řekl, že podmínkou pro získání státní záruky je, že ve Smartwings zůstane všech 2 500 zaměstnanců. Vláda pak na konci června schválila, že záruky v programu COVID Plus budou moci využívat i firmy z dopravy a cestovního ruchu. Smartwings vzápětí oznámily, že propustí až 600 pilotů, stevardů i provozních a administrativních pracovníků. Na záchraně firmy se mají podílet vložením kapitálu její čeští a také čínští spolumajitelé.

Hodnocení od EGAP, které naznačuje spolehlivost firmy jako dlužníka, vyšlo pro Smartwings na spodním konci škály, v pásmu označeném jako „vysoce spekulativní“. Letecká společnost tak může dosáhnout na záruku v hodnotě 70 procent jistiny, píšou LN. Kdyby hodnotitelé zařadili společnost jen o stupeň níž, EGAP by žádost o státní záruku zamítl.

Mluvčí EGAP Jan Černý odmítl věc komentovat. Zástupci Smartwings už ale komunikují s bankami, které mohou úvěr se stání zárukou poskytnout. „Pracujeme na přípravě dokumentu,“ řekl deníku šéf Smartwings Jiří Šimáně. „Velmi bude záležet na postoji společnosti CITIC. Pokud splní slib, který dala akcionářům a bankám, že se bude podílet na financování, tak je to velmi pravděpodobné,“ uvedl Šimáně na otázku, zda společnost úvěr se státní zárukou využije. Čínská státní společnost CITIC Europe drží ve Smartwings téměř poloviční podíl.

Možnou státní pomoc pro Smartwings v době, kdy měla jít mimo programy na podporu firem zasažených dopady pandemie koronaviru, kritizovali zástupci opozice. Poukazovali mimo jiné na to, že Smartwings jsou z poloviny v zahraničních rukou nebo že pro leteckou společnost pracuje firma spoluvlastněná fondem Hartenberg ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (ANO). Vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) v polovině června uvedl, že pokud by ČSA zkrachovaly, stát by na dávkách a podpoře vyplatil zhruba 1,2 miliardy korun.

ČTK

122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
amey

…až když akcionáři nemají, nebot´ jim došly zdroje, což je ověřitelné, může se jednat o určitou formu pomoci. Pan Šimáně majetek cca. 10 miliard, o něco méně Vik se Šmejkalem. Vložte si jako akcionáři SVÉ peníze do VAŠEHO podnikání a až nebudete mít, uvidí se.
Dělají naprostý opak – my nic nedáme, ničím ručit nebudeme ale hlavně at´ stát platí, dává garance, na naše výhradně soukromé podnikání s China boys.
A když to klekne, stát to zacvaká, máme druhou firmu, svoje bizz jety, tak o co jde..? K blití za co to Hamáček lobuje….

beija

Havlíček dostal befel od Andreje. Ten sekýruje ministry i veřejně. Ale všeho je do času.. Kolik stran za posledních 10let zmizelo z vlády do propadliště dějin?

beija

Takže jde o to si nahrabat a za námi ve státní kase zůstane potopa. Za 10let s největší pravděpodobností nebude ANO, ani Babiš vládnout, stejně tak Šimáně a Vik těžko budou v čele nějaké lokální aerolinky..

Adam

Hámáček příští rok dostane poprávu naprostý kotel ve volbách a cocani vypadnou ze sněmovny a on bude něco trousit do kamery. To jak si oligarcha zodpoví volíčům,až stát bude platit ty dvě miliardy, to bude minimálně zajímavé sledovat. Ale jak to tak pozoruji, nejspíše se to svede na Evropskou Unii a nebo možná také na Havla a nebo to bude kampáááň( můj osobní názor )

Analytik

Asi tam bude nějaký problém s navýšením kapitálu ze strany Číňanů a Luftjardy. Jinak by to Šimáně nemedializoval.

beija

Když mu dávali peníze do firmy, tak mu byli dobří. To bylo jeho další špatné manažerské rozhodnutí, za které místo nesení důsledků naříká do médií..

Petr Novák

Socialismus multimilionářům. Matce samoživitelce sebrat poslední spotřebič. Nemohu se nadále k těmto exsoudruhům vyjadřovat, páč bych si po.blil PC. Zda chcete, zde je odkaz na EGAP, a názor si můžete udělat sami.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Exportn%C3%AD_garan%C4%8Dn%C3%AD_a_poji%C5%A1%C5%A5ovac%C3%AD_spole%C4%8Dnost

beija

Číňani si to spočítají ještě lépe než EGAP a nebudou chtít dávat peníze do krachující firmy. Stejně tak tam nechce dávat žádné další peníze oligarcha Šimáně. Ten chce jen dostat zpět svou půjčku kvůli Boeing Max. Dle seznam.cz vložili do firmy kvůli Covid-19 jen cca 200 miliónů Kč a teď chtějí záruky za 2mld. Tady něco smrdí. Zdroj:https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zachranu-smartwings-brzdi-spory-akcionaru-cinane-jsou-pasivni-tvrdi-simane-113391 a zdopravy.cz a Wikipedie Jako vysoce spekulativní uvádím názor, že pár stamiliónů půjčky loni Šimáně vložil do Smartwings na oko, aby je vytáhl od Číňanů zpátky plus něco navrch. Číňani se mu na to ale vykašlali. Proto nesedí loni uváděná suma vložená… Číst vice »

beija

Doplňuji: vložili čeští akcionáři do firmy kvůli Covid-19 jen cca 200 miliónů Kč.

Ted

Ne, tam prostě žádný tunel ala krachující firma není. Ani Šimáně nesmolí 20 let firmu aby si z ní jednou vytáhnul osobní půjčku. Je to s podivem, ale i pztkáři chtějí prosperující firmu.

beija

A teď zkuste jinou pohádku..Šmelináři z devadesátek se nezmění..

Gwann

Ja bych se spolehnul na banky, že jim 70% pásmo stačit nebude. Pokud EGAP při vsi masazi, co na něm jistě páchají, to dá v podstatě notch před junk, tak by komerční bance vyšel rating s pd cca 10-15%. Coz znamená prakticky hned zopravkovat (čili poslat do nákladů) hned 3-5% jistiny úvěru.

Pokud nevymysli nějakou skrcku na EGAP aby si to zajistili i jinak…tak to nikdo při smyslech nebude financovat.

EGAP, bravo!

Honza D.

Přiznám se, že pokud by SW zmizel ze světa a s ním i Vik s Šimáněm, vůbec by mi to nevadilo. K dokonalosti by ještě mohli vzít s sebou Jardu Tvrdíkojc. Žádná škoda by se nestala.

amey

Nestane se opravdu vůbec nic. Stejně tak zmizela Germania, Sun Express Deutschland, Germanwings, atd…zavře se voda, namísto nalévání zbytečných stamilionů do černé díry multimilionářům. Ostatně teprve pokud tito vlastníci nemají peníze, potom by se dalo uvažovat, ale kdepak, Hamáček, Vik a Šimáně to vidí jinak, model jako v devadesítkách – zhasnout a urvat si

Axel

Ekonomická havárie firmy nemusí nutně znamenat zánik. Často totiž „zhavarová“ firma přežije a to díky dohodě o oddlužení, kdy věřitelé odpustí velkou část dluhů. Tj. pokud věřitelé firmě dají šanci na další život, tak obvykle se vymění vlastník a někdy i část managementu. Ze zahraničí jsou příklady aerolinky přežily díky této „ochraně před věřiteli“. V ČR existuje fungující systém, který pomáhá hledat dohodu o oddlužení a to tzv. „insolveční reorganizací“… Oproti „hurá akci“ velikášskému rozdávání peněz z daňových poplatníků panem Karlem Havlíčkem totiž insolvenční reorganizace nestojí kapsy nás daňových poplatníků nic víc než práce několika odborníků. (=insolvenčního soudce/-kyni, soudního asistenta… Číst vice »

Vilém

Seberte jim křídla!

Otmar

Může ručit Šimáně svým majetkem, který činí 10 mld Kč. V čem je problém?

kanafasik

že by v B-?

Analytik

Kdyby to chtěl udělat, tak si mohl ušetřit tu komedii kolem a celou kampaň „Neberte nám křídla“. Evidentně do toho už vlastní peníze strkat nechce. Je také otázka jestli Číňani a Luftjarda vloží slíbený kapitál. A i tak budou muset ještě někde sehnat záruky na těch 30% co EGAP bance negarantuje.

amey

Tak China boys určitě do tohodle cirkusu dávat peníze nebude. Oni koupili ne aby investovali….stejně jako Korea boys.

Dan

Taky si myslím. A v tom případě by neměl ani stát ručit. Víme jak je to s vymahatelností příslibů v tomhle státě. Bakala taky měl byty, které dostal jako bonus k OKD levně prodat nájemníkům a víme jak to dopadlo.

Gwann

Obvykle EGAP chce aby ta nekryta část nebyla zajištěna ručením, prostě aby to byla spoluúčast banky. Ale tenhle program jsem ještě nastudoval.

amey

Problém je v tom, že tito Vikové a Šimáňové a jim podobní ručit ničím nechtějí..to je ten problém. Státe, dávej, my nic…

Gwann

Typicky korporatni přístup. Nejsou ani první ani poslední. Vezměte Bakalu…co nechal havarovat úvěry na vyplacení dividend, co si odnesl….to byl hukot.

Petr Novák

Praktiky Devadesátek.

TSK

Kdo se vsadi, ze uver nakonec poskytne Bank Of China? 🙂

Gwann

Nevím proč by to delali…koho by si tak chtěli zavázat….

Proč tenhle či jiný čínský ústav financuje Bureše, pochyb není. Ale Simane?

beija

TSK to asi myslel jako vtip. 😉

Pája

Tak teď se ukáže jak vidí šance Smartwings na přežití číňani. Anebo jestli to z jejich strany byly jen sliby podobně jako sliby obřích investic, které se nikdy neuskutečnily.

Y.K.

Ti číňani co slibovali investice dávno zbankrotovali a jejich šéf je v lochu. Spadlo to pod státní investiční fond a to je čistě burzovní spekulant.

Gwann

Ten zmizeli hosan si na velkou část svých „investic“ půjčil v J&T Bance. A co se dělo se splácením raději nebudu zmiňovat…

Vnější pozorovatel

Takový skody kvůli chřipce.

amey

SW nevěřit ani slovo!!! ještě minulý rok na podzim svolávali Valnou hromadu, že potřebují zvýšit kapitál, nebot´mají obří ztráty kvůli maxům. Vše bylo publikovatelné, naprosto jasně napsané na pozvánce na Valnou hromadu – a ejhle, najednou to je jinak a najednou byli v zisku…lež a samá lež. Hamáčku, odejdi, jsi k ničemu!!!! Doufám, že ti Vik se Šimáněm slíbili velmi slušné místečko!

MartinS.

A nevšiml jste si, že když se zvýšení kapitálu nepovedlo, tak jeden z akcionářů jim poskytl půjčku? A půjčka splatná v nějakém období se nebere v účetní závěrce jako ztráta ve stejné výši.

amey

To myslíte toho pána co řve, že chce stamiliony a jezdí si na hrad Porschem? Je známo že má 10 miliard majetku, tedyprvotně platí vlož ty sám, pokud máš a teprve až nemáš, potom požádej o něco..u SW je to zjevně zcela obráceně.

Gwann

Peníze do černé díry se neleji. První pravidlo bankofinancovani. A vlastník této velikosti se chová stejně. Už tam má dost…

Gwann

PS: s tím Porschetem je vidět, že to je celkem skromný pán. Nedojel nějakým supersportem za 100 mega…

Petr Novák

Kamoš kámoši ruku myje, viď Emane & co

Gwann

Mno, tenhle ekonomický nesmysl jsem vymyslel jak? Půjčka má se ztrátou společně jediné – oboje je součást pasiv… Onu ztrátu nemuseli kvůli Maxum vůbec mít ve výsledcích, musel bych vidět výkazy, mohli vytvořit dohadnou položku či něco podobné, která bude odpovídat výši očekávané kompenzace od Boeingu a to by auditor měl kousnout, hlavně když tam měli celou dobu tuším EY které počítalo kompenzaci za odstavení letadel. Ale vzhledem k tomu, že podobný výnos je iluzorní a hlavně necashovy, tak si museli půjčit u vlastníka ten chybějící cash. (Vše odhaduju) A být Simanem, tak si hned splatim půjčku postoupenim pohledávky za… Číst vice »

beija

A to je právě to, co je na celé věci ta největší pardon vyčůranost na českého daňového poplatníka, tedy na nás. Miliardář Šimáně (a spol.) učinil špatné rozhodnutí ohledně flotily Boeingů Max, ale nezaplatí si své špatné manažerské rozhodutí ze svých peněz jako každý drobný podnikatel, ale prvně to zkusil na Číňany a teď mu náhoda přihrála koronakrizi. Tak se ji snaží setsakra využít k dostání zpět půjčky (na Maxe) pro svou vlastní firmu. A nestydí se. Tak se vydělávají miliardy v ČR, připomíná to divoké 90tky, kdy tahle parta začínala..

Gwann

Je to problém, ale co čekáte od sebe vekslaka či PZOckare…

Zajímavá bude generace následníků oligarchu. Mnoho z nich pomalu končí. A svým přístupem a chováním dětí k převzetí byznysu nevychovaji.

beija

Ano a do hrobu si Šimáně a spol. Smartwings nevezmou.. Myslím, že se toho chtějí jakokoliv rychle zbavit a trhnout skrze Smartwings ze státního, co nejvíce ještě půjde..
Ti ostatní také vesměs nevedou děti k byznysu..Třeba je ale prvně nechají udělat piloty, létat u kamárádů dalších oligarchů, ale pak je rychle pošlou na Krym když je půda horká. 😀

beija

Ale holky říkaly, že punk je jinde. 😀

Gwann

Jenže předávání majetku a celkově mezigenerační transfer aktiv (a to je i postavení ve společnosti, rodinná čest, nejen prachy) jsou to, co společnost udržuje v chodu a umožňuje progres. Jeden člověk bez následníků nic obvyklé nevytvoří.

Gwann

A s Krymem myslíte že tam synka Andy poslal dobrovolně….mno…takovy kousek není ani on.

Janina

Naprostá většina firem, jejichž podnikání je spjaté s mezinárodní leteckou dopravou, má v současné době hodnocení „junk“. Například výrobce leteckých motorů Rolls-Royce.

Ogden

Vidim, ze krome rozboru letecke frazeologie a komunikace jste i bankovni expertkou… slusne tady za SW kopete…nenapadne…

Gwann

No, možná tím chce říct, že i smrtwings má být junk…

Janina

?? Nechápu vaši jedovatost a osobní útok. Se SW (ani s letectvím všeobecně) nemám nic společného profesně ani osobně, tedy jestli jste se svým komentářem snažil toto naznačit.

František

Co mám info, tak úvěr jsou naprosto prodrbaný prachy z kterých si Šimáně proplatí svých 700 mio a vedení zajímají jenom UG Cessny a tak s Bulíkama to bude po nás potopa.

beija

Takové info už ví většina lidí tady na fóru, co nejsou zaměstnanci SW a koblihy, pár měsíců.. Bohužel se s tím nestihlo nic víc udělat včas.. 🙁

R B

Tady jsou zase vsichni „hateri“ chytry jak radio. :/

Petr Novák

Tvoje bába je „hater“. Zkus se někdy vyjadřovat česky.

TopGun

Hmm jako sedlák z Vysočiny co bych hádal že pokud je něco spekulativní tak to bude i pěkně drahý, zvláště pokud tam ma 30% riziko banka i přes garanci. Můj tip že to bude nabídka na úrovni Providentu s úrokem co bude odpovídat riziku. No to Smartwingsu asi stejně moc nepomůže bo za 10 let to bude realne dvojnasobek třeba co bude třeba vrátit.

Gwann

Neplatný úkon, neucinny úkon, úkon úmyslně zvyhodnujici. To jste slyšel, Providente? Banky se obvykle nechovají jako lichvari…na to mají jiné struktury.

Zdeněk

Počkat, oni jako budou někdy něco vracet? Já myslel, že se to plánuje tak, aby to ve finále zatáhnul všechno stát…

beija

Pst, ne tak nahlas a na rovinu. 😉 Ale po volbách budou meidálně zajímavá jiná témata a nikdo si na tu půjčku a její splácení už nevzpomene..

Honza

Uznávám že všechno co je napsáno je pravda a i titulek konstatuje pravdu. Nicméně takto napsaný titulek již od začátku navozuje negativní dojem. A tak začínám čím dál víc přemýšlet kde se vzala taková nenávist k SW/ČSA…

PetrSc

…customer relationship management 🙂 Dlouhá leta konzistentně a důsledně aplikovaný v situaci, kdy zákazník není zároveň spotřebitel.

RHood

Co má rating, hodnocení rizik společné s nenávistí.

Honza

kdyby sis dal práci se čtením zjistíš že nedávám do souvislosti rating a nenávist ale styl nadpisu a nenávist

RHood

„Smartwings mají hodnocení potřebné pro úvěr se státní zárukou. Je „vysoce spekulativní““

Toto je komentování skutečnosti, pane. Toto není nenávist, se proberte.

Gwann

Paranoia potrefene husy, která se diví karmě

Tswq1

Přístup k zákazníkovi, ceny, servis, jednomotorový let a Moho dalšího, zároveň vyděračný přístup k podpoře a mohl bych psát dál je to furt dokola, si kam jestli vy lidi jste bud totálně hloupí nebo to jen hrajete a nebo jste zaplacení. Každopádně nemá cenu se víc opakovat. 😀

Honza

tak se neopakuj… kromě jednomotorového letu můžeš všechny tvoje výhrady aplikovat na jakýkoli lowcost

Ogden

No ale Vik rikal, ze jsou narodni dopravce! Zadny low cost price!!!

Otmar

To rozhodně ne. Například u Ryanair jsem měl refundaci za zpožděný let za 14 dní na účtu tak se SW až po roce a půl a až na základě rozsudku soudu.

Gwann

Taky by se ozval obdobný řev, kdyby si tu O Leary se svým povestnym osobním kouzlem (nasere úplně každého a když se to nepovede…tak ten zbytek alespoň pozurazi) vyskakovat jak tato parta…

mik

Jenze mezi FR kapitalem a QS je ponekud zasadni rozdil a O Leary je sice takova kontroverzni osoba ,ale podnikatel na urovni a i negativni reklamu dokaze skvele vyuzit ve svuj prospech a hlavne taky ve prospech spolecnosti Simane nic zasadniho pro QS nedela ,,vlastne dela ,,po me potopa …

Tswq1

Jasný, ale u jiných lowcost dopravců servis odpovídá cenně což se u SW letenky za 5-10k po evropě se stejnými službami říct nedá :D. Ty u nich pracuješ viď ?

kanafasik

co je na popsání ratingového hodnocení B- do zavedeného slovního hodnocení „vysoce spekulativní“ nenávistného?

Gwann

To že přece bylo dohodnuté, že to vyjde lépe. Jenže v EGAP/ CEB se pravidelně zatýká za corky že státního, tak se prostě nenašel sebevrah, co by podepsal, že je to bluechip…

beija

Souhlas, Šimáně zase brečel a škemral do médií kvůli Číňanům a jen tak mimochodem zmínil cca týden před zveřejněním výsledků, že budou moci žádat jen o 70% půjčky..Kdyby to nebylo domluvený, tak to neví a mluví pořád o 80%.

RHood

Vy jste asi nikdy v životě nežádal banku jako jednatel/majitel právnické osoby o úvěr, že ? Tak bych vám to doporučil zažít, když vám sděluji podmínky úvěru na základě finančních výsledku za min. 2 finančně uzavřené roky. A v těch tvrdých sděleních od banky není žádná nenávist, si můžete být jistý.

Otmar

Léta pěstovaná kultura SW kdy zákazník- cestující je póvl

amey

žádná nenávist není – ta podstata je v tom, že multimilionáři, co vlastní ohromný majetek nechtějí svým majetkem ručit, i když by to stačilo na pokrytí všeho, co chtějí po státu. Jiní dopravci nemají čím ručit a pokorně čekají. Tihle si podávají velkoplošné inzeráty jací to jsou chudáčci a jak jsou strategičí….a státe, plat´ a plat´. Dávej záruky, prostě fakt hnus!.

Gwann

V tom, že kadeřnice ci malá fabrika má mít vatu na prusery (vyrok ministryně této vlády, s kterým i celkem souhlasím, podnikání není bez rizika) a miliardář si s pomocí PR agentury vymáhá státní pomoc?

K tomu arogantní nevyplaceni kompenzaci za zpoždění, hladolety a např.slavný jednomotorovy let. Jehož pachatel s pozehanim zaměstnavatele furt lítá…

Petr Novák

Za léta zkušenosti Čechů s TS. Odhaduji že kolem 2012 jste začli vzrůstajícím monopolem a vaší arogancí lidem víc a víc vadit. Oni si mohou vybrat Českou CK, jenže stejně letí s vámi.

Filip

Nemyslim si ze mnoho Cechu ma zkusenosti s Air Transat. Vlastne nevim proc do clanku o Smartwings motate kanadskou leteckou spolecnost.

Zdeněk

To se dá řešit tak, že si lidi mohou nakupovat dovolené v zahraničí – kdo to zkusí jednou už neudělá jinak, protože kvalita je nesrovnatelná a kolikrát to vyjde levnější i v Německu ! Tady ten český pokřivený trh, kdy je všechno drahé a nekvalitní je nechutný a jinak se tohoto monopolu nezbavíme!

Mirek

O jakem monopolu to hovorite? V cem ma Smartwings monopol? On nekdo x let brani jinym leteckym (charterovym) spolecnostem vstoupit na cesky trh, oslovit CK a nahradit Smartwings?

RHood

No tak o partnerství a vztahu SW a CZ cestovních kanceláří (hlavně majitelů) by se dala napsat knížka. A byl by to bestseller. Ruka ruku myje.

Mirek

To by se urcite dala napsat. Ale ve finale rozhoduje cena. Tak proc tedy davno neprisel nejaky silny hrac, ktery by CK nabidnul bezkonkurencni ceny? Pak by Smartwings nemel sanci

RHood

Byl tady hráč a dobře to víme všichni v cestovním ruchu.

beija

A skončilo to tehdy žalobami ze strany Šimáněho vůči státu ( a tedy i vůči daňovým poplatníkům) o cca 2,7 miliardy Kč..

mik

Protoze mu neprepusti sloty a ani Praha nema zajem na zmenach a CK maji od QS takove podminky ,ktere jim nikdo jiny nenabidne
Staci si jen pripomenout co byl za humbuk kdyz O Leary nabidnul .ze pokud CSA zkrachuje tak ze prevezme vsechny jejich lety
I ted je nabidka ze v pripade krachu Smartwingsu O Leary Smartwings nahradi

Mirek

Nevim proc by mel nekomu nekdo prepoustet sloty. To se snad nikde nedeje ne? Preci pokud nekdo nabidne lepsi produkt, servis a cenu, tak neni duvod proc by k takove spolecnosti CK nepresly.
Tak pokud to Ryanair “umi” jen za predpokladu toho ze Smartwings (nebo kdokoliv jiny) zkrachuje, tak to je spis neochota vstoupit do konkurencniho boje. Ona ta konkurence tady spis asi nechce byt.
A proc by Praha nemela mit zajem na zmenach? LP je prece vzdy rado za zvyseny pocet cestujicich. Tim padem na tom vic vydela

Petr

Ať daruji deset procent jancurovi a do pěti let konkurují wizzu . A bez koruny z daní a akcionáři budou v balíku.

Ludva

A že Jančura, když je to podle tebe takový borec, bude čerpat ten úvěr jako SW taky?

Analytik

Jančura dokáže vymyslet a prodat zajímavý produkt a za jeho působení kultura cestování dost stoupla. Obor má perspektivu a případný úvěr bude splacen. Oproti tomu je Smartwings smutný příběh úpadku bezpečnosti a kvality služeb a přemrštěných cen, jehož perspektiva spočívá ve smlouvě na chartery s CK. Bez ní vše padá. A to ani nezmiňuji závislost na Číně jako spolumajiteli.

Ludva

S Jančurou občas jezdím tak mohu porovnávat. S tou kulturou bych to zas tak nevychvaloval zejména na R8 nebo v UK a o něm samotném si myslím svoje, ale to do této diskuze nepatří, ta je o něčem jiném.

Jiří Kocurek

Zatím jsem teda nemusel na R8 tahat doklad totožnosti u e-tiketu. Narozdíl od vlaku ČD, tam paranoidně chtěli doklad totožnosti k e-tiektu (.pdf na displeji, načten QRkód).

Jaaa

Pokud máte jeden povinný vlak na celou trasu, tak po vás občanku u ČD taky nikdo nechce…

mik

On Jancura neni svatousek ,ale neda se poprit ,ze tim jak vstoupil do dopravy vytvoril CD a jinym takovou konkurenci ,ze se museli hodne zlepsovat a tim urcite stoupla uroven CD ,ktere byly do te doby katastrofalni
S tim zajimavym produktem je to videt na letosnim zavedeni Praha -Rijeka za slusnou cenu
Simane je za zenitem a kdyz by ho nedrzely CK a chartery tak davno zkrachovali CK se asi vymsti pristi rok ze Smarwings tolik preferuji a nehledaji pro sve lety lepsiho prepravce

Gwann

Jancurak je podobný rvoun a jajinek jako babis nebo o leary. Ale je sikovny, to je pravda.

Letadla jsou ještě větší průšvih než vlaky a i v těch vlacích málem padl na hubu…tohle zkoušet nebude

Petr Novák

Souhlasím. V Y189 v letní sezóně nabízejí 10-15 míst v rámci Středomoří za 7-11t. Zbytek patří cestovkám za cca 1/3 cenu.

Tomas

no … vašnosto .. ono letecká doprava není jako jezdit autobusem z prahy do brna 😀 tam si může dovolit to pár let dotovat z prodeje letenek na kralovne.

letectví je kapku iné kafe.

Gwann

Jancura svůj byznys postavil mimo jiné na nesplaceni leasingu/uveru. Prostě má náběh splácení tak odlozeny aby si vytvořil dostatečný cashovy polštář. A těmi bondy co teď blbci od něj kupují to dovedl k dokonalosti.

To tady půjde asi hůř, leasingovky na to asi nevyhnou.

Roman

Jen k tomu ratingu. Podle Moodys je v pásmu spekulativní nebo silně spekulativní většina aerolinek v Evropě. Souvisí to s aktuální situací. Takže hodnocení EGAP není až takové překvapení.

Analytik

To ano, ale má to své důvody – hlavní vlna krachu leteckých společností teprve přijde.
V tomto případě musí Smartwings najít banku (spíše konsorcium) která bude ochotná půjčit a pak také nějakou záruku na těch 30%. No a pak musí poslat peníze také Luftjarda – bez toho to padá.

Petr

Egap je seriózní organizace. Smrtwings je doposud nekonkurence schopna a hodnocení je milosrdné , podle mě nereálné. Spekulativní je Ryan , wizz . Pak je většina konec pro allitalii a sw ? No co s nima . Zkrachovali užitečnější .

Kirak

Proboha v žádném případě jim žádný prachy nedávejte lidé začínají létat a navíc vlastní miliardáři kteří mají vlastních prachů dost !!! Kolabuje tady železnice rozmrdaná je doprava a ty hospody které jsou díky tomuhle viru na pokraji krachu na ty zbyde leda tak hovno !!

Thisway

Ale jim nikdo prachy nedává. Co si článek nejprve přečíst a pak komentovat?

Palecek.M

tak teď si Šimáně vytáhne svou půjčku firmě z loňského léta ve výší 700M a pak už to bude všem jedno jak firma dopadne.

Pe.tr

Tak tím je potvrzeno ,že už loni v létě byli v zádeli

Jaaa

To je ale „náhodička“, že… Ta firma evidentně nemá ani na tu státní záruku, ale to víme všichni. Žádný vlastní majetek, žádný business, čím může sama ručit?

Pája

Až do těch 70% jistiny nepotřebují ručit. proto přece dostávají tu státní záruku. Otázkou je, zda se nějaké bance bude líbit 30% riziko nesplacení úvěru.

Johnczek

Tak jediná záruka může být ten stařičký airbus a nějaké ty sloty. Jinak je to jen prázdná schránka, domeček z karet.

Jan

Kdybyste aspoň věděl o čem mluvíte. Neplácal byste tady kraviny jako 99% diskutujících kteří o financování aerolinky netuší vůbec nic 🙄

RHood

Co je jiného na financování aerolinek, od výrobního podniku, kde hlavní výrobní prostředek je na operativní nebo finanční leasing. Pane Jan, to je naprosto jednoduché, na jedné straně máte náklady a na druhé výnosy. A děláte vše proto, aby náklady byly smysluplné a výnosy „vysoké“.

Jan

Zprávy z novinek máte zmáklý. Kecy novinářů načtený. Ale to je tak všechno. Výnosy a náklady jsou v každý cukrárně v maringotce. Ale tady jde o úplně jiný peníze. Chápete rozdíl mezi cashflow a penězma který skutečně máte? Že to že máte nalízáno u boeinga 24maxů a v Praze sedí 7 na zemi ale fyzicky je v americe ve vitrínce 4miliardy peněz v zálohách na nový letadla, který vám ani nedal stát v rámci ČSA ale vydělali jste si je sami a nemůžete na ně šáhnout a jen na ně teskně koukáte vám asi nedochází. To je o co tady… Číst vice »

beija

Tomu zaplacení za Maxy se říká blbé manažerské rozhodnutí a riziko podnikání.

A ostatní podnikatelé v podobné situaci nežadoní o státní pomoc, neb nelítají na dovolenky s předsedou vlády, co má také máslo na hlavě, a nechodí mu na svatbu. Prostě jim nikdo program na míru se státní zárukou neudělá. To je to, co je hodně špatně na půjčce Smartwings.

Jan

Zas hrušky s jablkama. Kecáte úplný sračky. Pokud chcete nový letadlo musíte zaplatit něco předem. Stejně jak jsem psal se Superbem. Je sice skvělý že přijdete k dealerovi Škody v saku ale pokud nevysmahnete za novýho supa třista na ruku nikdo se s vámi nebaví. Takže kecy o špatným manažerským rozhodnutí u letadla za 2,5miliardy jsou samozřejmě o hovně. Smartwings o žádnou státní dotaci pokud to půjde stát nebude. Jednodušše se na ní vykašle. Nenechá si do ničeho kecat pokud jako aerolinka za 25let nikdy nebyla v mínusu narozdíl o ČSA a jeho Luftjardech a Lašácích a dalších “krizových manažerech”… Číst vice »

Alexandr Mikulka

Jedno se Šimáněmu musí uznat – marketing má zmáklý do detailu, včetně placení trollů v diskusích na Sůrowebu.

beija

Mám chuť napsat- vsadíme se že vedení SW stát neoškube? Ale vážně – kdyby oligarcha Šimáně a spol vystupovali jinak a střídavě nebrečeli a nevyhrožovali do médií, s CK a PAX a zaměstnanci jako rukojmími a s polopravdami, kdy si ani nedokázali vzpomenout, co říkali před měsícem, jejich šéfpilot nelítal s jedním motorem kvůli penězům a místo toho jednali ve stylu Bransona, měli jinou firemní kulturu, tak si vloží peníze do firmy skutečně sami. Ale to oni neudělají, jim jdeskutečně jen o kapitalizaci zisku a socializaci nákladů. Nekrmte nás pohádkami.

Johnczek

No, hezky mi tady vyvracíte (byť přes kolegu) něco, co jsem reálně nenapsal. To, že má SW zmražené nějaké peníze u MAXů je fenomén, který teď prostě aerolinie postihuje. Nehledě tedy na to, že aktuální situace je pro SW stejně nejlepší. Představme si, pro SW, nejhorší scénář „MAXŮ“ (se kterým vždy počítají i věřitelé) – před koronakrizí by Boeing dostal znovu certifikaci na MAXy a postupně během ní tyto letouny SW dodal. Pak by jim na dráze stálo o poznání víc strojů, které negenerují žádný zisk (ty drobky, které by SW získalo kdyby je sem tam nasadilo na vzdálenější destinace… Číst vice »

RHood

Vážený pane Jan, nebudu vás přesvědčovat, že nemáte pravdu, a že v tomto fóru jsou přispívající, kteří mají více zkušeností s řízením firem nebo oblasti podnikových financí než větší část managementu SWG. Ale bohužel, potvrdil jste jednu naprostou pravdu, hlavní problém SWG není COVID, ale objednávka B737 MAX. COVID jenom toxicky napadnul již tak pravděpodobně chabé CASHFLOW společnosti. Víte, proto si společnosti dlouhodobě pro tyto situace vytváří rezervy. A jak popisujete, tak časový nesoulad nákladů a generovaní výnosů se zvětšuje. Nůžky se rozevírají, což je problém pro každou firmu, která se dostala do stejné situace. Ale neznamená to konečnou. A… Číst vice »

Ogden

EGAP ma take podminku mista v dozorci rade. Coz je pro Simane a Vika neakceptovatelne… konecne by jim nekdo koukal, jak to kluci praktikuji

Gwann

Místo v dozorčí radě??? To pak bude koncern jak vysity v insolvenci. A pohledávka EGAP…papa…

No, na druhou stranu…jakýkoliv podíl z nuly…je nula

beija

A nestačil by se divit…Ale třeba to plánují pro Lesného, ten se vyzná. 🙂 Nebo jiného státního manažera ČSA, například některého z těch, co se podíleli na jeho vytunelování. 🙁