Smartwings letí podruhé na Antarktidu s Boeingem 737 MAX
Boeing 737 MAX 8 na Antarktidě. Foto: Smartwings
Letadla Smartwings dnes létají po všech kontinentech světa s výjimkou Austrálie.
Letadla Smartwings dnes létají po všech kontinentech světa s výjimkou Austrálie.
Zdá se, že už letí zpět do Kapského města – https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ok-swm#2afe81eb
Drobné poupravení. Dráha tam sice není přístrojová, ale SW prý mají zkonstrulovaný RNP approach jako podpůrný pro jinak vizuální přiblížení. Tedy letí sice vizuální přiblížení ale přístroje jim vedení poskytují.
To bych řekl, že je úplně něco jiného. RNP approach je způsob přiblížení k letišti kontrolovaný přístroji a posádkou (v rámci prostorové navigace), tedy orientace v (hornatém) terénu na cestě k letišti. Nicméně přístrojové přiblížení v ose dráhy a na sestupové rovině je obecně ILS, což zde není. Je zde VFR, vizuální přiblížení k dráze. V určitém bodě musí dráhu vidět a jen tak mohou pokračovat v sestupu a finále, ani ji z dohledu nesmí ztratit. Takže jedna věc je bezpečně se dostat k sestupové rovině dráhy nebo naopak od letiště a nevletět do žádného kopce bez vektorování řídícím a… Číst vice »
To není tak úplně pravda – resp. vlastně je to úplně jinak. ano, RNP může zahrnovat i komplikovaná přiblížení v horském terénu (typickým příkladem je Parro nebo .. třeba Christchurch nebo Queenstown na zelande) – díky tomu, že (zjednodusene) v definici priblizeni umoznuje presne definovat i polomery oblouku mezi konkretnimi body a tak efektivne proletavat i relativne úzká údoli. nicméně RNP zahrnuje i koncovou cást priblizení – sestup po sestupove rovine az na uroven DH . Je zde v podstate plne analogicke ILS – jen s tim rozdilem, ze pri ILS priblizeni je sestupova rovina definovaná radiomajákem a u RNP… Číst vice »
No to teda nevím, to přiblížení je spíše na úrovni VOR, non-precision approach, nejpřesnější vůbec možná úroveň je RNP 0.3, tedy maximální tolerovaná odchylka 0,3 nm od teoretické polohy, což se přesnému přiblížení v podobě ILS ani neblíží (jistě to je bezva pomůcka na naletění LOC či pro přiblížení k dráze místo starších podobně nebo i více nepřesných způsobů jako NDB nebo VOR o tom žádná). Nevím ani jestli se dá u pólů taková přesnost GNSS zajistit, možná jo. Nicméně pokud na letišti platí pouze podmínky pro VFR provoz (jeppesen chart jsem nenašel), tak byste měl letět závěrečnou část podle… Číst vice »
je to velice jednoduché – prostě to tak je.
Ostatně, stačí porovnat ILS approach
a RNP LPV approach pro LKPR dráhu (např. ) 24 (at nechodíme přo příklad daleko)
jak ILS CAT I, tak RNP přiblížení mají jako minima dráhovou dohlednost 550, dohlednost 800 a výška rozhodnutí je 200
jinak, ano, narozdíl od ILS , RNP přiblížení je považováno za non-precission přiblížení, ale to na těch minimech nic nemění 🙂
RNP priblizeni muze byt i precision (ma vertikalni i horizontalni vedeni) – https://en.m.wikipedia.org/wiki/Localizer_performance_with_vertical_guidance
Pozor, to je něco trochu jiného ne? Dokonce LPV ani nevyžaduje speciální výcvik, na rozdíl od RNP. A důležitý detail LPV je, že nesplňuje požadavky přesného přiblížení.
Localiser Performance with Vertical Guidance (LPV) is defined as an Approach with Vertical Guidance (APV); that is, an instrument approach based on a navigation system that is not required to meet the precision approach standards of ICAO Annex 10 but that provides both course and glidepath deviation information.
Máte pravdu není to přesné přiblížení, ale ani nepřesné. Je to něco mezi – přiblížení s vertikálním vedením. LPV je pak typ RNP přiblížení, kde je vertikální i horizontální vedení přes „gps“. Další pak může být RNP s LNAV/VNAV nebo jen LANV, které jsou méně přesné. Je to vidět třeba tu https://aim.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-tb-rnp09.pdf, kde se výšky mění podle toho jestli máte lpv, lnav vnav nebo jen lnav.
Minimálně lpv by mělo být přesnější jak VOR, tady je to pěkně vidět pro stejnou dráhu https://aim.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-tb-vor09.pdf.
Což o to, to je mi i jasné, že to definují minima, 🙂 ale může se letět RNP APCH až do finále, na letišti, které takové přiblížení nemá zpracované? Jestli má Troll field nemám páru. Ale obecně podle mě prostě v nějaké fázi přiblížení přejdou z IFR na VFR a tím přístrojové přiblížení končí.
pokud ho ma, tak ho letet muzete 😉
No právě, má ho? Já nevím a nenacházím.
Proc by vubec meli letet „vizualne“, kdyz tam maj RNP? RNP je normalni pristrojove priblizeni
Samozrejme, vizualne se leti zaverecna cast, ale to je i u jinych pristrojovych priblizeni (nejakym prehistorickym NDB NDB pocinaje a ILS (s vyjimkou ILS CAT 3nevimkolik, ktere umoznuji full auto land) konče…
Len opravím, ono tam nie je RNP ale RNAV, čo je v tomto prípade ale iba ako poradná navigácia od príletu až do fáze konečného priblíženia. Tam ide o to, že posledný úsek sa letí za podmienok VFR, čiže keď sa mení FPL z IFRu, platia rovnaké pravidlá ako u malých lietadiel v triedach vzdušného priestoru v akých operujú. Napr.ako VFR pilot môžem letieť kľudne za VFR na LKPR a vykonať ILS priblíženie, ale stále musím dodržiavať pravidlá letu za VFR čiže napr.v CTR LKPR čo je trieda myslím D pod 10000ft minimá s dohladnosťou nad 5 km a vzdialenosť… Číst vice »
pokud je tam opravdu rnav priblizeni, tak to stale neznamena, ze musi menit let na vfr.
vizualni priblizeni je bezny zpusob priblizeni (velmi casto vyuzivan v usa), ktery je ale stale privaden v ramci ifr letu.
k prechodu na vfr by muselo dojit v pripade, ze by se jednalo o vfr letiste (cili nebyl k dispozici nejaky pristrojovy prilet a odlet).
Ale tam neni žiadny oficiálny prístrojový odlet ani prílet, je tam spoločnosťou definovaná RNAV trať na priblíženie, ktorá nie je ale schválená pre IFR lety.
V podstate sa jedná o VFR „letište“.
mimochodem, ted si tak uvedomuji … co “RNAV” tam je? RNAV priletova trat nebo RNAV priblizeni?
RNAV priblizeni je normalni pristrojove priblizeni, ktere ma jen podstatne horsi minima, nez treba RNP apod. ale porad je pristrojove a nic se menit nemusi.
a pokud je tam RNAV prilet zakoncene vizualnim priblizenim, tak ti stale neznamena, ze leti VFR.
myslím že priblíženie. Inak rozdiel medzi RNAV a RNP nie sú minimá, ale RNP je v podstate RNAV priblíženie ktoré musí splnať určité monitorovacie a výstražné požiadavky týkajuci sa presnosti na trati.
Teraz bolo video na YT z Aerowebu s kapitánom Tomášom Nevolem, ktorý to sám o tom hovoril, odporúčam pozrieť.
To bude zase dobré PR-ko 🙂
Dobře PR se vždycky hodí, zvláště u Smárta 😄