Slovenským drahám přibývají cestující. Zdarma jich jelo už téměř 30 milionů

Osobní vůz ZSSK. Ilustrační foto: ZSSKOsobní vůz ZSSK. Ilustrační foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se za loňský rok chlubí nárůstem počtu cestujících. Zdůrazňuje přitom především přírůstek těch, kteří za cestu

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se za loňský rok chlubí nárůstem počtu cestujících. Zdůrazňuje přitom především přírůstek těch, kteří za cestu vlakem platí. Výrazněji ale přibývá pasažérů jezdících ze zákona zdarma (žáci, studenti, senioři). Dopravce zároveň zdůrazňuje, že slovenské železnice kapacitně nestačí.

Celkově ZSSK přepravila za loňský rok 77,4 milionu cestujících, což je o 4,8 procenta meziročně více. Platících cestujících bylo 47,8 milionu (+2,8 procenta), bezplatnou přepravu pak využilo 29,6 milionu cestujících (+8,3 procenta). České dráhy přepravily v roce 2018 179 milionů cestujících.

„Slovenské vlaky jsou nepochybně stále populárnější,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ZSSK Filip Hlubocký. Připustil přitom, že vlaky i tratě mají stále mnoho vážných problémů z minulosti. „Ale čísla nelžou, máme stále více cestujících, kteří jsou ochotni za svou cestu zaplatit. Nejlépe je to vidět na vlacích kategorie IC, které prodáváme za plnou komerční cenu a jejichž frekvence se od roku 2017 nezměnila,“ dodal Hlubocký.

Slovenský státní dopravce aktuálně v nebývalé míře obnovuje vozový park. V letech 2016 až 2022 přibude (nebo už přibylo) 255 nových nebo modernizovaných vozidel, z čehož je 80 hnacích (mimo jiné 10 lokomotiv Siemens Vectron, 25 elektrických jednotek nebo šest tatranských ozubnicových elektrických vozidel) a 175 vagonů.

Ani to ale nestačí. „Je jasné, že takový růst není bez dalších investic možný donekonečna. Se zvýšeným zájmem cestujících už nestíhá držet krok ani naše obnova vozového parku,“ řekl Hlubocký. Podle něj je třeba výrazně investovat do tratí, aby byly rychlejší a propustnější, takže by mohl dopravce „rychle točit vlaky“. V takovém případě by mohla ZSSK vyřadit 30 procent nejstarších vozidel. Druhou možností je podle Hlubockého zrychlit obnovu vozového parku s využitím zdrojů i mimo evropské fondy.

„Upřímně řečeno, jsem pro výrazné navýšení investic do infrastruktury, což pomůže všem dopravcům. Je potřeba, aby zde byl dlouhodobý plán rozvoje železniční infrastruktury, a to nejméně na deset let,“ dodal Hlubocký.

V mezinárodní dopravě cestovalo se ZSSK celkem 4,85 milionu lidí, což je meziročně o 12,8 procenta více. Nejvíce cestujících jezdí mezi Slovenskem a Rakouskem (2,01 mil., +9,5 procenta) a mezi Slovenskem a Českou republikou (1,8 mil., +4,3 procenta).

Tagy cestující 2019 ZSSK
32 komentářů