Dopravci Železnice

Slovenským drahám přibývají cestující. Zdarma jich jelo už téměř 30 milionů

Osobní vůz ZSSK. Ilustrační foto: ZSSK
Osobní vůz ZSSK. Ilustrační foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se za loňský rok chlubí nárůstem počtu cestujících. Zdůrazňuje přitom především přírůstek těch, kteří za cestu vlakem platí. Výrazněji ale přibývá pasažérů jezdících ze zákona zdarma (žáci, studenti, senioři). Dopravce zároveň zdůrazňuje, že slovenské železnice kapacitně nestačí.

Celkově ZSSK přepravila za loňský rok 77,4 milionu cestujících, což je o 4,8 procenta meziročně více. Platících cestujících bylo 47,8 milionu (+2,8 procenta), bezplatnou přepravu pak využilo 29,6 milionu cestujících (+8,3 procenta). České dráhy přepravily v roce 2018 179 milionů cestujících.

„Slovenské vlaky jsou nepochybně stále populárnější,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ZSSK Filip Hlubocký. Připustil přitom, že vlaky i tratě mají stále mnoho vážných problémů z minulosti. „Ale čísla nelžou, máme stále více cestujících, kteří jsou ochotni za svou cestu zaplatit. Nejlépe je to vidět na vlacích kategorie IC, které prodáváme za plnou komerční cenu a jejichž frekvence se od roku 2017 nezměnila,“ dodal Hlubocký.

Slovenský státní dopravce aktuálně v nebývalé míře obnovuje vozový park. V letech 2016 až 2022 přibude (nebo už přibylo) 255 nových nebo modernizovaných vozidel, z čehož je 80 hnacích (mimo jiné 10 lokomotiv Siemens Vectron, 25 elektrických jednotek nebo šest tatranských ozubnicových elektrických vozidel) a 175 vagonů.

Ani to ale nestačí. „Je jasné, že takový růst není bez dalších investic možný donekonečna. Se zvýšeným zájmem cestujících už nestíhá držet krok ani naše obnova vozového parku,“ řekl Hlubocký. Podle něj je třeba výrazně investovat do tratí, aby byly rychlejší a propustnější, takže by mohl dopravce „rychle točit vlaky“. V takovém případě by mohla ZSSK vyřadit 30 procent nejstarších vozidel. Druhou možností je podle Hlubockého zrychlit obnovu vozového parku s využitím zdrojů i mimo evropské fondy.

„Upřímně řečeno, jsem pro výrazné navýšení investic do infrastruktury, což pomůže všem dopravcům. Je potřeba, aby zde byl dlouhodobý plán rozvoje železniční infrastruktury, a to nejméně na deset let,“ dodal Hlubocký.

V mezinárodní dopravě cestovalo se ZSSK celkem 4,85 milionu lidí, což je meziročně o 12,8 procenta více. Nejvíce cestujících jezdí mezi Slovenskem a Rakouskem (2,01 mil., +9,5 procenta) a mezi Slovenskem a Českou republikou (1,8 mil., +4,3 procenta).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Slovenskými drahami jelo zdarma už 30 milionů ĺudí. No řekněte, nemáte i vy z toho radost?

Jirka Z
Host
Jirka Z

Pokud jde o rozvoj infrastruktury, Slováci by především měli začít přemýšlet o nové ideálně vysokorychlostní trase přes jižní Slovensko, která by umožnila spojení 300 km vzdálené Bratislavy a Košic do 1,5 – 2 hodin. V současné době cesta mezi těmito dvěmi největšími městy trvá téměř 5 hodin po 450 km dlouhé trase, to je hodně špatný stav. Mohlo by to pomoct i pro zlepšení spojení do dalších měst, jako třeba Banské Bystrice, nebo dnes špatně dostupným oblastem u hranic s Maďarskem.

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

A mohli by jí vést tunelem pod Slovenským Ruhohorím.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Škoda že ohlas z tohoto slovenského ježdění zadarmo k nám příliš nedoléhá. Předpokládám, že si „kartičku“ obstará kdejaký bezdomáč a pak jezdí vlakmi jak nějaký pán velkomožný. Znamená to, že vlak je pro ně laciným hotelem? Je to a nebo není to tak? Tak koupí Slováci o jednu F16 míň. no bóže.

Mates
Host
Mates

Je to bohužiaľ presne tak….obzvlášť v zimnom období radi cestujú bezdomovci z Bratislavy na noc do Košíc a späť aby boli pekne v teplúčku.. nie jeden krát som sa s tým stretol.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

To je smutné, když 255 vozidel znamené obnovu „v nebývalé míře“. Ale u nás na tom taky o tolik líp nejsme.

Miloslav
Host
Miloslav

Nic není zadarmo. Pokud stát udělal z nějakého politického důvodu jízdné zdarma ( u nás za 25% ), musí zbytek dopravci dorovnat jinak a není na investice, trpí kvalita. Pokud narůstá počet cestujících hodně, nutně dojde ke snížení komfortu všech, tedy i těch plně platících. A u části z nich hrozí přechod do aut.

Pražák
Host
Pražák

Přesně tak. Já jsem „zadarmo“ ještě nic neviděl. Stát to musí zaplatit z jiné hromádky a pak ty peníze budou chybět někde jinde. Případně se to vybere přes zvýšení daní. Tak jako tak, vždy to nakonec zaplatí daňoví poplatníci.

Dushan
Host
Dushan

Cestující sice jezdí zdarma nebo se slevou, ale pro dopravce jsou požehnáním, protože zaplaceno za ně dostanou. A díky tomu, že přibývají cestující, právě mohou investovat do nových vozidel. Poloprázdné vlaky by naopak znamenly úpadek, nejistotu a předzvěst rušení spojů a tratí.

Juraj
Host
Juraj

To ale práve na Slovensku úplne neplatí, pretože dosypanie za bezplatné prepravy je plošné a vycucané z prsta, namiesto aby sa kompenzoval každý jednotlivý prepravný podľa skutočných oskm.
A poriadne to ani nejde odsledovať, pretože „lístky za 0“ sú povinné len pri rýchlikoch a expresoch, takže v regionálnej doprave sa skutočný prepravný objem zadarmistov ani nedá presne odsledovať.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ještě by se to dalo vylepšit o brigáníky. Vždy když bude sčítání tak brigádníci zaplní soupravu. Pan Gogol popisoval něco podobného.

Miroslav
Host
Miroslav

V Česku to tak platí, ale na Slovensku nikoli. ZSSK nedostává úhradu za každou bezplatně vydanou jízdenku. Dopravce dostane globální úhradu za objednané výkony, a v ní je již zahrnuta kompenzace za bezplatné cestování. Pokud se přepraví „bezplatných cestujících“ více, kompenzace za ně již dále nevzroste…

Dushan
Host
Dushan

Každopádně, jak zmiňujete „kompenzace“ započítány jsou, takže i za cestující „zdarma“ dopravce něco dostane, byť ne přesně za každého jednotlivce, ale paušálně. Pořád lepší, nežli prázdná místa. Totiž služba o kterou je rostoucí zájem se nezruší.

asdfr
Host
asdfr

Nech sa paci. Vyrocna sprava ZSSR za rok 2015, to uz bezala prvy raz cely rok bezplatne preprava. Narast vlakokilometrov o +3,46 %. Trzby z cestovneho v roku 2014 110 mil, 2015 90 mil. takze prepad trzieb -20 mil. Dotaci v roku 2015 vyzsie o 30 mil euro. Takze v roku 2015 vratane vyzsich dotacii boli v pluse 10 mil. euro. Takze v tom roku mali celkovo vyzsie primi o 2,87 % pri zvysenych vlakokilometroch o 3, 46 % a naraste poctu cestujucich o 22,82% . Takze v roku 2015 mali ZSSK narast cestujucih o 22.82 % oproti 2014. Najazdili… Číst vice »

Dushan
Host
Dushan

Přepravní výkony rostou, tržby se zvyšují. Pro dopravce splněný sen, na kterém profituje i cestující, tzv. win-win situace.

asdfr
Host
asdfr

Neviem, asi pisem blbo. Rok v ktorom zaviedli bezplatnu prepravu tak bol rok 2014. V tom roku ZSSK prepravilo 47 mil. cestujucich a mali trzby z prepravy 110 mil. euro. Vykon bol 30,8 mil. kilometrov a stat im za to dosypal 226 mil. euro. Za rok 2019 este nie je vyrocna sprav, takze beriem rok 2018. V tom roku bolo prepravenych 73,8 mil. cestujicih a trzby z prepravy mali 104 mil. euro. Vykon bol 33.6 mil. kilometrov a stat im za to dosypal 330 mil. euro. Takze po 3 rokoch bezplatnej prepravy bez zapocitania inflacie, mam trzby od platiacich cestujucih… Číst vice »

Mates
Host
Mates

Boha jak môžeš s takou gramatikou ovládať matematiku? 😀

Kosmik
Host
Kosmik

Plně platící cestující platí tak desetinu ceny co to stojí.takze jestli někdo jede za 25% nebo zdarma to už tak velký rozdíl není. Je to jen přehazování mezi skatulkama. Větší problém je že nikdy nebude na obnovu dokud se nakupuje za světové ceny a jezdí se za ceny z 50 tych let.

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

To číslo je hodně veliké. Kolik je na Slovensku obyvatel? Snad 5 milionů. Zbytek tedy byli cizinci?

Človek
Host
Človek

Ano, zbytek byli uprchlíci.

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

To si snad děláte legraci. Ale mohlo se jednat o občany jiných států Evropské unie.

-TR-
Host
-TR-

Fakt je ten, že z cizinců bezplatně cestují na Slovensku pouze čeští studenti a důchodci. Důvod je prostý – české dokumenty k ověření nároku na bezplatnou přepravu jsou přijímány bez úředního překladu.

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

V zemi je zhruba 403 tisíc členů romské komunity, tedy 7,5 procenta z celkového počtu obyvatel. Ti asi tolik necestují.

Haha
Host
Haha

Ano, každým obyvatel se totiž ročně smí projet vlakem právě jednou. Tudíž zbytek musí být přeprava cizinců, to dá rozum…

Filip
Host
Filip

Zdarma se jezdí jen v rychlících, nicméně když ZSSK neumí ty rychlíky vypravit v slibované kvalitě, tak vlastně chápu proč jsou zadarmo.

AAA
Host
AAA

§7 Cestující by to zneužili

Juraj
Host
Juraj

Má to dva rozmery:
– regionálne vlaky sú „zdarma“ typu „nastúpim a neriešim“
– R a Ex sú „s cestovným dokladom za 0 €“, tzn. je tam nejaký kontingent a vyžaduje sa určité úsilie na strane cestujúceho.

Hlavný problém rýchlikov je nedostatočný interval, ktorý potom vedie k nutnosti posilovať súpravy všetkým, čo sa ešte nerozpadlo. To ide na vrub dopravnej politiky štátu a objednávateľa – MDV SR.
Sprievodný problém je financovanie, kde dopravca nedostáva kompenzáciu za každého zadarmistu zvlášť, ale ako ročný balík, ktorý nijako nezohľadňuje reálne počty cestujúcich.

noerf
Host
noerf

Juraj: takže reálný počet cestujících je odhad, když nikdo nesleduje počty cestující v regionálních vlacích?

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

A není to náhodou úplně jinak? Podmínkou, abys se nevracely evropské dotace, je obvykle zvýšení počtu přepravených. Takže tímto se to splnilo. Jinak by SR reálně prodělala při vracení dotací víc, než kolik ji stojí dotovat zadarmisty.

Tomáš
Host
Tomáš

Díky Juraji, tímto jste mi zodpověděl teď už zbytečnou otázku.
Proč nejezdí R Bratislava-Kosice v 1h taktu.
Jezdím už od roku 2000 trasu Ostrava-/Ružomberok//Poprad s pravidelností 2-5 do roka.
V posledních letech jsem vyzkoušel všechny dopravce, ale stejně u mně vyhrává ZSSK, bo nač jezdit každou hodinu s 5-9 vagóny, když můžu jezdit s 13 co 2h.
Nejsem odborník v dopravě na Slovensku, ale když vidím obyčejné lidi, kteří přijdou na nádraží v 40 min předstihu, a potom čekají v hale, někdy sledují tabuli s odjezdy(Žilina), a pak sprintují.
Ta trať by si zasloužila opravdu 1h takt.

asdfr
Host
asdfr

Tak neviem. Oco chodi bezplatne a aj na Os a na vlak si kupuje listok. A co nam pise ZSSK o bezplatnej preprave a listkoch ? https://www.zssk.sk/bezplatna-preprava/ Citujem z tej ich stranky Ako sa používajú lístky na bezplatnú prepravu: > okrem preukazu je potrebné si pred cestou zabezpečiť cestovný lístok na bezplatnú prepravu do vybranej stanice. Funguje to podobne ako kúpa klasického spoplatneného lístka, ale s rozdielom, že vo vlakoch kategórie RR, R, Ex, SC, EC, EN je lístok viazaný na konkrétny spoj a počet miest pre cestujúcich s lístkami na bezplatnú prepravu môže byť obmedzený. > lístok si môže… Číst vice »

Milloss
Host
Milloss

Pokial viem od noveho GVD 2020 to tak funguje na tratiach so SVS ako napr. Zvolen – Šahy, Levice – Šturovo, alebo Kúty – Skalica