Slovenským drahám přibývají cestující. Zdarma jich jelo už téměř 30 milionů
Osobní vůz ZSSK. Ilustrační foto: ZSSK
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se za loňský rok chlubí nárůstem počtu cestujících. Zdůrazňuje přitom především přírůstek těch, kteří za cestu
Slovenskými drahami jelo zdarma už 30 milionů ĺudí. No řekněte, nemáte i vy z toho radost?
Pokud jde o rozvoj infrastruktury, Slováci by především měli začít přemýšlet o nové ideálně vysokorychlostní trase přes jižní Slovensko, která by umožnila spojení 300 km vzdálené Bratislavy a Košic do 1,5 – 2 hodin. V současné době cesta mezi těmito dvěmi největšími městy trvá téměř 5 hodin po 450 km dlouhé trase, to je hodně špatný stav. Mohlo by to pomoct i pro zlepšení spojení do dalších měst, jako třeba Banské Bystrice, nebo dnes špatně dostupným oblastem u hranic s Maďarskem.
A mohli by jí vést tunelem pod Slovenským Ruhohorím.
Škoda že ohlas z tohoto slovenského ježdění zadarmo k nám příliš nedoléhá. Předpokládám, že si „kartičku“ obstará kdejaký bezdomáč a pak jezdí vlakmi jak nějaký pán velkomožný. Znamená to, že vlak je pro ně laciným hotelem? Je to a nebo není to tak? Tak koupí Slováci o jednu F16 míň. no bóže.
Je to bohužiaľ presne tak….obzvlášť v zimnom období radi cestujú bezdomovci z Bratislavy na noc do Košíc a späť aby boli pekne v teplúčku.. nie jeden krát som sa s tým stretol.
To je smutné, když 255 vozidel znamené obnovu „v nebývalé míře“. Ale u nás na tom taky o tolik líp nejsme.
Nic není zadarmo. Pokud stát udělal z nějakého politického důvodu jízdné zdarma ( u nás za 25% ), musí zbytek dopravci dorovnat jinak a není na investice, trpí kvalita. Pokud narůstá počet cestujících hodně, nutně dojde ke snížení komfortu všech, tedy i těch plně platících. A u části z nich hrozí přechod do aut.
Přesně tak. Já jsem „zadarmo“ ještě nic neviděl. Stát to musí zaplatit z jiné hromádky a pak ty peníze budou chybět někde jinde. Případně se to vybere přes zvýšení daní. Tak jako tak, vždy to nakonec zaplatí daňoví poplatníci.
Cestující sice jezdí zdarma nebo se slevou, ale pro dopravce jsou požehnáním, protože zaplaceno za ně dostanou. A díky tomu, že přibývají cestující, právě mohou investovat do nových vozidel. Poloprázdné vlaky by naopak znamenly úpadek, nejistotu a předzvěst rušení spojů a tratí.
To ale práve na Slovensku úplne neplatí, pretože dosypanie za bezplatné prepravy je plošné a vycucané z prsta, namiesto aby sa kompenzoval každý jednotlivý prepravný podľa skutočných oskm.
A poriadne to ani nejde odsledovať, pretože „lístky za 0“ sú povinné len pri rýchlikoch a expresoch, takže v regionálnej doprave sa skutočný prepravný objem zadarmistov ani nedá presne odsledovať.
Ještě by se to dalo vylepšit o brigáníky. Vždy když bude sčítání tak brigádníci zaplní soupravu. Pan Gogol popisoval něco podobného.
V Česku to tak platí, ale na Slovensku nikoli. ZSSK nedostává úhradu za každou bezplatně vydanou jízdenku. Dopravce dostane globální úhradu za objednané výkony, a v ní je již zahrnuta kompenzace za bezplatné cestování. Pokud se přepraví „bezplatných cestujících“ více, kompenzace za ně již dále nevzroste…
Každopádně, jak zmiňujete „kompenzace“ započítány jsou, takže i za cestující „zdarma“ dopravce něco dostane, byť ne přesně za každého jednotlivce, ale paušálně. Pořád lepší, nežli prázdná místa. Totiž služba o kterou je rostoucí zájem se nezruší.
Nech sa paci. Vyrocna sprava ZSSR za rok 2015, to uz bezala prvy raz cely rok bezplatne preprava. Narast vlakokilometrov o +3,46 %. Trzby z cestovneho v roku 2014 110 mil, 2015 90 mil. takze prepad trzieb -20 mil. Dotaci v roku 2015 vyzsie o 30 mil euro. Takze v roku 2015 vratane vyzsich dotacii boli v pluse 10 mil. euro. Takze v tom roku mali celkovo vyzsie primi o 2,87 % pri zvysenych vlakokilometroch o 3, 46 % a naraste poctu cestujucich o 22,82% . Takze v roku 2015 mali ZSSK narast cestujucih o 22.82 % oproti 2014. Najazdili… Číst vice »
Přepravní výkony rostou, tržby se zvyšují. Pro dopravce splněný sen, na kterém profituje i cestující, tzv. win-win situace.
Neviem, asi pisem blbo. Rok v ktorom zaviedli bezplatnu prepravu tak bol rok 2014. V tom roku ZSSK prepravilo 47 mil. cestujucich a mali trzby z prepravy 110 mil. euro. Vykon bol 30,8 mil. kilometrov a stat im za to dosypal 226 mil. euro. Za rok 2019 este nie je vyrocna sprav, takze beriem rok 2018. V tom roku bolo prepravenych 73,8 mil. cestujicih a trzby z prepravy mali 104 mil. euro. Vykon bol 33.6 mil. kilometrov a stat im za to dosypal 330 mil. euro. Takze po 3 rokoch bezplatnej prepravy bez zapocitania inflacie, mam trzby od platiacich cestujucih… Číst vice »
Boha jak môžeš s takou gramatikou ovládať matematiku? 😀
Plně platící cestující platí tak desetinu ceny co to stojí.takze jestli někdo jede za 25% nebo zdarma to už tak velký rozdíl není. Je to jen přehazování mezi skatulkama. Větší problém je že nikdy nebude na obnovu dokud se nakupuje za světové ceny a jezdí se za ceny z 50 tych let.
To číslo je hodně veliké. Kolik je na Slovensku obyvatel? Snad 5 milionů. Zbytek tedy byli cizinci?
Ano, zbytek byli uprchlíci.
To si snad děláte legraci. Ale mohlo se jednat o občany jiných států Evropské unie.
Fakt je ten, že z cizinců bezplatně cestují na Slovensku pouze čeští studenti a důchodci. Důvod je prostý – české dokumenty k ověření nároku na bezplatnou přepravu jsou přijímány bez úředního překladu.
V zemi je zhruba 403 tisíc členů romské komunity, tedy 7,5 procenta z celkového počtu obyvatel. Ti asi tolik necestují.
Ano, každým obyvatel se totiž ročně smí projet vlakem právě jednou. Tudíž zbytek musí být přeprava cizinců, to dá rozum…
Zdarma se jezdí jen v rychlících, nicméně když ZSSK neumí ty rychlíky vypravit v slibované kvalitě, tak vlastně chápu proč jsou zadarmo.
§7 Cestující by to zneužili
Má to dva rozmery:
– regionálne vlaky sú „zdarma“ typu „nastúpim a neriešim“
– R a Ex sú „s cestovným dokladom za 0 €“, tzn. je tam nejaký kontingent a vyžaduje sa určité úsilie na strane cestujúceho.
Hlavný problém rýchlikov je nedostatočný interval, ktorý potom vedie k nutnosti posilovať súpravy všetkým, čo sa ešte nerozpadlo. To ide na vrub dopravnej politiky štátu a objednávateľa – MDV SR.
Sprievodný problém je financovanie, kde dopravca nedostáva kompenzáciu za každého zadarmistu zvlášť, ale ako ročný balík, ktorý nijako nezohľadňuje reálne počty cestujúcich.
Juraj: takže reálný počet cestujících je odhad, když nikdo nesleduje počty cestující v regionálních vlacích?
A není to náhodou úplně jinak? Podmínkou, abys se nevracely evropské dotace, je obvykle zvýšení počtu přepravených. Takže tímto se to splnilo. Jinak by SR reálně prodělala při vracení dotací víc, než kolik ji stojí dotovat zadarmisty.
Díky Juraji, tímto jste mi zodpověděl teď už zbytečnou otázku.
Proč nejezdí R Bratislava-Kosice v 1h taktu.
Jezdím už od roku 2000 trasu Ostrava-/Ružomberok//Poprad s pravidelností 2-5 do roka.
V posledních letech jsem vyzkoušel všechny dopravce, ale stejně u mně vyhrává ZSSK, bo nač jezdit každou hodinu s 5-9 vagóny, když můžu jezdit s 13 co 2h.
Nejsem odborník v dopravě na Slovensku, ale když vidím obyčejné lidi, kteří přijdou na nádraží v 40 min předstihu, a potom čekají v hale, někdy sledují tabuli s odjezdy(Žilina), a pak sprintují.
Ta trať by si zasloužila opravdu 1h takt.
Tak neviem. Oco chodi bezplatne a aj na Os a na vlak si kupuje listok. A co nam pise ZSSK o bezplatnej preprave a listkoch ? https://www.zssk.sk/bezplatna-preprava/ Citujem z tej ich stranky Ako sa používajú lístky na bezplatnú prepravu: > okrem preukazu je potrebné si pred cestou zabezpečiť cestovný lístok na bezplatnú prepravu do vybranej stanice. Funguje to podobne ako kúpa klasického spoplatneného lístka, ale s rozdielom, že vo vlakoch kategórie RR, R, Ex, SC, EC, EN je lístok viazaný na konkrétny spoj a počet miest pre cestujúcich s lístkami na bezplatnú prepravu môže byť obmedzený. > lístok si môže… Číst vice »
Pokial viem od noveho GVD 2020 to tak funguje na tratiach so SVS ako napr. Zvolen – Šahy, Levice – Šturovo, alebo Kúty – Skalica