egoe-plus
Dopravci Železnice

ČD loni navýšily počet cestujících na 182 milionů. Tendr na lokomotivy má být do konce března

Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy
Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy

České dráhy loni opět o něco posunuly pasažérský rekord. Jejich vlaků využilo 182,1 milionu cestujících, což je meziročně o téměř tři miliony více (+ 1,6 %). Podle drah stále více zákazníků využívá vlaky pro delší cesty, ještě výrazněji proto rostl přepravní výkon. Dráhy to uvedly v tiskové zprávě.

„Čísla ukazují dva hlavní trendy. Lidé se vracejí do vlaků a cestují na větší vzdálenost. Přepravní výkon rostl o 5,6 procenta a průměrná vzdálenost, kterou zákazníci v našich vlacích ujedou, je už téměř 48 kilometrů,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.

Podle něj je to dáno především investicemi do vozidel a rostoucí ochotou lidí dojíždět za prací. „Navíc podle čerstvého průzkumu jsou naše dálkové spoje u zákazníků oblíbené jako alternativa k autům při návštěvách příbuzných či přátel,“ doplnil Nebeský.

České dráhy se proto podle vyjádření v tiskové zprávě na segment dálkové dopravy více zaměřují. Firma začne od příštího roku postupně nasazovat na vnitrostátní spoje mezi Prahou a Chebem nové vagony, které se v současné době vyrábějí. Nových vozů bude 50. Na nákup dalších 180 dálkových vagonů vypsaly České dráhy soutěž. Ještě v prvním čtvrtletí pak hodlají vypsat tendr na desítky lokomotiv. Tendr až na 65 strojů pro 200 km/h má ale zpoždění, podle původních plánů měl být vypsán už loni v září.

Podle místopředsedy představenstva a náměstka generálního ředitele pro obchod Radka Dvořáka je dalším segmentem, který se v posledních několika letech výrazně rozvíjí, příměstská doprava. „Například do Prahy denně dojíždějí desítky tisíc lidí z Říčan, Kralup nad Vltavou, ale taky z Lysé nad Labem nebo z Milovic, které jsou 40 kilometrů daleko. Tam, kde je to možné, jezdí ve špičkách zdvojené soupravy. Zahuštění dopravy ale pomalu naráží na kapacitu infrastruktury,“ dodal Dvořák.

Růst počtu cestujících ohlásily za loňský rok i RegioJet a Leo Express.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlakvedoucí

Mrzí mě jako zaměstnance této firmy, že i když roste počet cestujících i zisk, zaměstnancům platy nerostou. To co bereme v Praze sotva stačí na pokryti životních nákladů. Není to důstojný život a kdo má možnost hledá jinde místo. ČD na své zaměstnance nemyslí. Každý rok chodí na vyjednávání s odbory s nulovým požadavkem na růst mezd. Je to ponižující!!!

Hanzi

Pokud by se jezdilo za kilometrický tarif, pro cesty , které je skutečně potřeba vykonat, tak by ta čísla vypadala trochu jinak. To že stačí zaplatit nějakou stovku za měsíc za jakousi legitku pak jezdit třicetkrát za den tam a zpět jenom že jezdím to je věc jiná. Toto je jedna z věcí, které lze nazvat vysloveným ,,prožíráním budoucnosti,, protože ted zrovna si na to z té budoucnosti půjčíme. Zatím to ještě jde….

nowas

Co tím chtěl básník říct? „množstevní “ sleva – tedy nějaká forma předplaceného jízdného je naprosto normální věc a žádnou ztrátu nezpůsobuje. Ani prožírání budoucnosti. Kdyby se se jezdilo za kilometrický tarif, tak je půlka lidí z vlaků v autech.

Dushan

Za kilometrický tarif by pravidelně jezdil málokdo, tím pádem by místo rozvoje došlo k omezování spojů, rušení tratí a celkovému úpadku, tak jak nastalo v letech 2006-2009 za vlády ODS/Topolánka.
https://imgur.com/wKSCwlJ

co se může udělat dnes, tak vydrží i do zítřka

Mě by spíše zajímalo aktivita stavebníka… např úsek D55 Moravský Písek- Staré Město: Územní rozhodnutí na úsek 5508 vydáno 12/2012. Platnost územního rozhodnutí byla 5 roků tj. do 5-ti let měli udělat detailnější projekt = z dokumentace stupně „stavební dokumentace pro územní řízení“ doplnit na dokumentaci pro územní řízení na stupeň „stavební dokumentace pro stavební povolení“ a donést projekt = požádat o stavební povolení (ta lhůta 5-ti let – čerpám ze strany č. 20 Územního rozhodnutí) Žádost o stavební povolení na 5508 donesli na Stavební úřad až v 12/2018 (čerpám ze strany 23 Stavebního povolení), čili po 6-ti letech…. opakuji… Číst vice »

co se může udělat dnes, tak vydrží i do zítřka

Jejda dal jsem to k jinému článku = prosím smazat. Děkuji.

Lachim

Zvýšení počtu cestujících zaviněno z 99 % slevou na jízdném pro seniory a studenty.

Petr

Počet cestujících (i přepravní výkon) rostl i předtím. Samozřejmě slevy vliv mají, ale určitě ne tak velký jak píšete.

Hen ten oný

To na Sovensku lidi vůbec z vlaku neslezou……. 😃

HuskyMarty

Jinak napřiklad na děčínských rychlících, navzdory zhoršení kvality vozové parku, z mého pohledu cestujících doopravdy přibývá. Svědčí o tom ve špičce až devítivozové soupravy, které se na Podbabě a v Bohušovicích nevejdou na perony.

Romanero

Problém Kralupy

HuskyMarty

I tam se nevejdou na perony? Plné ze 70% jsou tyto rychliky ve špičce už z a do Lovosic:)

Dushan

Asi jak kdy, minulý týden jsem jen tímto spojem do Ústí a odpol. zpět a nejen kupé, ale skoro celý vagón jsem měl jen pro sebe:) V průměru tak bude obsazenost míst hluboko pod 50%.

HuskyMarty

Ty dopoledne z Prahy do Ústí bejvaj prázdnějši. Tou dobou už jsou všichni co v opačnym směru najeli do Prahy v práci a ve školách. Odpoledne z Ústí na Prahu je plný úsek Ústí-Lovo. To se zase všichni vrací z Prahy v protisměru.

Hen ten oný

Patrové vagóny i do rychlíků.

Dushan

Vagóny na R20 jsou mimo letní období naprosto v pohodě (původně jezdily Brno-Bohumín). Postupně se zřejmě projevuje tarifní integrace PID. Jinak devítivozové vlaky byly dříve zcela běžné, tedy postupně se jen navrací dřívější stav, ale pořád ještě dosti zbývá.

HuskyMarty

Integraci by to sneslo až do Lovosic a Litoměřic. Ty vagony jsem si take myslel že jsou z linky Brno-Bohumin, ale na popiscích jsem si všiml že mohou topit jen pod 3000V.

Dushan

Ty vagony nyní na R20, původně Brno-Bohumín určitě jezdily, ještě jsem viděl v rámečku kus staré místenky z té trasy. A jinak topení ve vagonech je snad vždy na 3000V.

Honza D.

Jj, lokomotivy jezdící pod střídavinou mají totiž taký prefíkaný aparát čo sa volá trafo a zjednosměrňovač. 😉

Apollo17

“ čo sa volá trafo a zjednosměrňovač.“
Jen upřesním.Topení se u nás používá na střídavých tratích 3 000V,nebo 1 500V.Ale už se neusměrňuje.

Lukáš

No to sice dříve 9 vozovovky jezdily, ale jak často. Určitě ne každé 2 hodiny.

HuskyMarty

Dost každodenních dojíždějících je i z Ústí nad Labem. Silný spadový potenciál k Praze mají i sídla jako Neratovice, Mělník, Velvary, Slaný i sídla vzdálenější jako Louny a Litoměřice. Zde se však naráží na zastaralou infrastrukturu určenou kdysi privátně pro přepravy uhlí a nutnost přestupů což na těchto relacích zvýhodňuje autobusy, potažmo P+R.

Hans

To bych rád viděl, čím se chlubí ČD jako moderními vozidly. Na Olomoucku stále na regionálních spojích jezdí vřeštídla 460, na Ostravsku do Frenštátu staré Bdt, z Opavy do Bruntálu hnusné chcipaky 810 a stejně tak na mnohá dalších tratích po celé ČR, např. Kralupy – Most a dalších,a na hlavní tratí Kolín – Ústí nad Orlicí, Mělník – Choceň a jiných Honeckery Bymee, v původním stavu, neboť modernizované verze s moderními sedadly a klimatizací se na výstavách objevují JEN PO JEDNOM KUSE jen na ukázku. Dokud všechny tyto relikty komusiticke práce nebudou bez vyjimkyr do posledního kusu vyřazeny a… Číst vice »

jan

Mě to BDt vůbec neuráží. Má pohodlný podvozek, pohodlný podsedák. Noťas a internet mám svůj, takže mi už ani nevadí, že to jede hodinu. Spíš se obávám, že nástupce může být sardinka.

Pitrys

Bdt naopak vyhledávám jako menší zlo, jsou už většinou humanizované a mají kotoučové brzdy. Ale Bdtee se vyhýbám obloukem.

Hen ten oný

Já souhlasím.

Mraky

Fakt mě to fascinuje, tyhle nářky. Vozidla jsou taková, jako si je objedná objednavatel – a tedy i zaplatí. Zkuste tuhle základní rovnici pochopit. Bude se vám lépe žít.

Panda

Tak v některých případech si platí lepší vozidla než skutečně jezdí (viz aktuální olomoucký kraj a další dlouhodobější náhrady po celé zemi). Ale je fakt, že ošetřit si toto měli ve smlouvě objednavatelé.

noerf

Mraky: Na trase Praha – Brno jezdí dopravce bez objednávky státu a vzhledem k tvorbě zisku jej cestující využívají. Takže je to i o jiných parametrech než co si objedná objednatel. Všiml jste si, že po nástupu konkurence, si již nikdo nedovolí tvrdit, že osobní doprava je ztrátová a že je nutno jí dotovat z nákladní dopravy.

nowas

To není od nástupu konkurence. Ale od doby, co se začala osobní doprava objednávat a platit za ni.

Hans

No právě, nechápu, jak mohl někdo za své peníze nakoupit takové zmetky jako chcipaky 810 a 010 nebo Honeckery Bymee. Měli to vůbec nepřebírat a vrátit s tím, jaké mají výhrady!!! To šlo i v době komunismu. Dnes se vůbec není o čem bavit, protože ty šroty, které jsem jmenoval, už měl být vyřazeny. Nejedná se tím o nářky, spíš o to, že jsem někoho nachytali , že pořádně LŽE!!! Když vám přijede na cestu chcipak 810 nebo jiný vůz navíc v původním provedení, těžko někomu uvěřit, že modernizuje!!;

Dushan

Motoráčky 810/010 jezdí na spojích s minimální poptávkou, nic dražšího tam kraj objednávat nebude. Takže až dojezdí, budou nahrazeny autobusy.

Hen ten oný

kolejovými?

Lukáš2

Octavie I. 1.9 TDI by už taky neměla na silnici co dělat. Taky je to starý šrot a kolik z vás jí má a udržuje za každou cenu 🙂 a důvod? Stejný jako mají ČD. Jednoduché spolehlivé vozidlo s nízkými náklady, které zatím stačí na zajištění dopravy a nedostatek financí na nové.

ONDŘEJ

Za 460 mužou kraje ..když chtějí málo platit. Do Frenštátu mají jezdit nové vozy které jsou ve výrobě.Vozy Bdt ty po modernizaci jsou uplně v pohodě, 810ky už se taky modernizují v Přerově a ve Veselí.

Přemek

Pochopitelně že cestování za prací do Prahy z její periferie a širšího extravilánu je při použití vlaku zpravidla optimální z možných způsobů dopravy. Takže trend zvyšování počtu cestujících nejen u ČD je potěšující již tím, že je to důkaz o schopnosti normálních lidí myslet a promyšleným se řídit. Ti, kteří jezdí pravidelně autem, si koledují o zpoplatnění vjezdu do pražského intravilánu. Ti, kteří auta parkují u nádraží nejzasších pro pražské pásmo zasluhují adekvátní parkovací plochy. Problém Klánovic je známý a dlouhodobě neřešený.

Milos

By mě zajímalo, proč budou lokomitivy na 200km/h a vagony na 230km/h. Doufám, že neplánujou v Drážďanech přepřahat. 😀

Haha

Část má být na 230.

Dušan

No, ČD se domnívají, že jim někdo dodá nové lokomotivy na V = 230 km/h, ale jistě to možná ani dnes ještě nevědí…ptali se na to v předběžných tržních konzultacích zda by jim někdo byl schopen takové lokomotivy dodat a za jakých podmínek – to ano, ale od té doby je ticho po pěšině:-)))

X 1

Dle mého názoru, je jediný schopný takové lokomotivy vyrobit Siemens. Ovšem otázka je cena. Mám za to, že na úrovni dvoustovkových lokomotiv nebude. Klidně bych tipnul i o polovinu dražší. Talgo Travca. Španělé se s touto lokomotivou (prý až na 250 km/h) kasají již dlouho, až předlouho. Je však vyrobena pouze v jednom prototypovém kusu. Řekněme že je teda ve vývoji. Tato skutečnost však Španělům nebránila přihlásit ji společně s push-pull soupravou do výběrového řízení u Německé DB Fernverkehr. Němci poptávali vícesystémové vlaky na 230, jako náhradu vybraných IC. Např. Berlin – Amsterodam. Dodání těchto Push-pull mit Lok má být… Číst vice »

Krocan

Vyrobit lokomotivu na 230km/h dokáže leckdo. Ale protlačit to přes EBA je druhý problém. A ČD budou samozřejmě požadovat aby lokomotiva byla schválená v Německu…

Takže ano.. SIEMENS má skutečně největší šanci. A to i proto, že pro něj mají v EBA tak trochu slabost. A klidně si mě umínusujte!!

X 1

Já ti s tou slabostí nevím.
Vzpomínáš na Siemens Velaro D (Br 497)? Kolik roků to schvalování bylo 5 nebo 7?

X 1

Oprava Br 407. 😉

Dušan

Hlavní jsou fakta.. ČD vypsali předběžné tržní konzultace, aby zjistili, co a jak, jenže do prvního kola (= deadline pro zájemce byl 24.5.2019) se buď nikdo s ničím nepřihlásil nebo jeho podmínky ČD neakceptovaly, tak za o něco víc než půl roku vypsali druhé kolo (= deadline pro zájemce byl 2.12.2019) na to samé, kde uvedli, že přihlásit se mají ti, co se z nějakého důvodu nemohli/nechtěli přihlásit do kola prvního a výsledek ? Ten samý jako v kole prvním…Takže ať si klidně sní dál ten svůj sen o mašině na V = 230 km/h:-))).

David

Důvod, proč chtějí lokomotivy a vagóny, případně jednotky, na 230 km/h je ten, že to požadují Němci na trase do Berlína. Teď přesně nevím ten rok, ale něco jako od roku 2023. Takže jestli tam chtějí jezdit, musí mít soupravy na 230 km/h.

Honza D.

230km/h snad má být z Berlína do Hamburku a je snaha aby vlaky z Prahy byly v taktu s jejich vnitro ICE.

Pitrys

Jenom bych to poopravil, 230 na té trati už je, ale pouze pro ICE. Nyní se má zavádět i pro EC.

Mirvald

Dráhy tedy chtějí zprovozňovat parní lokomotivy. Nějak mi to není jasné, ale asi ví proč. Tendry se vyráběly v plzeňských ZVIL a v ČKD. ČKD už není, tady šance pro Škodu.

Poudy

S kapacitou okolo Prahy by se mělo něco dělat, za deset dvacet let to bude na některých tratích obrovský problém.

Jirka

Ani ne 10, 20.. Už nyní je problém.

XXXD

Tak ono, někteří již dlouho něco dělají, ale pak jsou tu ti druzí, kteří zase hází klacky pod nohy těm prvním.

Přemek

…a mluví o tom, proč to nejde. Ty druhé bych zpřáhl do tahu, to jde.

Leinad

Podle SŽ nebude potřeba. Když se dělala korydorizace, udělaly se krátké perony, protože nic jako 8žabotlam tam stavit nebude (navzdory tomu se 6elefant vejde)
A trikolejka do Českého Brodu stačí, ráno přece jezdí vlaky do Prahy, odpoledne z Prahy.

Jiří Kocurek

Když budete mít v Brodu nějakých 10 souprav, aby to ráno odvozily soupravy se nemusely vracet do dalšího kola.
To by bylo „super“ ne? Obrat jednotky: 2 cesty za den, celých 150 kilometrů. 2 hodiny v provozu, zbylých 22 hodin někde stojí bez lidí. A ještě „super“ by k tomu bylo potřeba hromada odstavných kolejí v Brodu, aby se tam odpoledne ty vlaky naskládaly, že pak ráno vyjedou.

Leinad

To infrastrukturníka nezajímá, sudý počet kolejí je zbytečný

Vnější pozorovatel

Tak aby těch vozidel měli tentokrát dost a věděli co s nimi 🙂

X 1

Získat nová vozidla není zase tak těžké. Ovšem mít dostatek kapacity na kvalitní infrastruktůře, to je u nás problém na dvě až tři generace. 😉

BoH

No nevím, jestli získat vozidla není těžké, protože to chce hlavně peníze. A když vidím, co jezdí u nás za herky (myslím tam, kde jezdím já), tak to problém zjevně je 🙂

XXXD

Jezdí holt to, co si kraj/ministerstvo objednal.

BoH

Tím si úplně nejsem jistý, že kraj přesně definuje, že na Hradec má jezdit Bee + Bpee, ale na Šumperk B + Bdtee.

XXXD

Tak to je jasné, že nepožaduje žádné konkrétní vozidlo, ale evidentně asi ani nepožaduje žádné vyšší standardy, které by vámi zmiňované vozy nesplňovaly.

BoH

No to ano, MD je to v podstatě jedno. Hlavní je, že je to objednaný, no a trefil alespoň řádově tu kapacitu a je splněno.

Hen ten oný

Ta delegace moci krajům bylo pro české dráhy neštěstím.

ONDŘEJ

Tak peníze se dají sehnat z operačních programu..chtělo by se to zbavit 810 a 460 tek a už to bude celkem ok-… říkám celkem.Ročně toho dost najezdím vlakem a je vidět posun dopředu ovšem mnělo by se to trošku urychlit.ČD asi nemají plán na obnovu voz. parku aspon na 5 let dopředu?

Hezky česky

Absolutní rekord v existenci státního vlakového přepravce si můžeme odškrtnout. Uvidíme jak rychle bude konkurence odkusovat cestující.

Petr

Taky zvedám výkon ČD . Ale jen proto , když má RJ plno a slib dětem je daný .

Hen ten oný

Nó, abyste se z toho RailJetu nepos……… 😃

David

Konkurence už odkusuje. Tuhle přijeli cestující z Tanvaldu ohlodaní až na kost.

Přemek

Inu, zombie psychika dělá s některými lidmi divy – k jejich škodě.