Dopravci Infrastruktura Železnice

Společnost Eurostar má nový rekord, tunelem svezla přes 11 milionů lidí

Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar

Společnost Eurostar, která provozuje vlaky pod průlivem La Manche, si za loňský rok připsala nový pasažérský rekord. Vlaků mezi Londýnem a evropskou pevninou využilo přes 11 milionů cestujících (11,047 milionu), což je meziročně zhruba o procento více. Na svých stránkách to oznámila skupina Getlink, která tunel vlastní a provozuje.

Rekord byl dosažen i přesto, že ve čtvrtém kvartále cestující ubývali (- 5 %). K překonání hranice 11 milionů firmu nasměrovalo léto, když počet cestujících za třetí čtvrtletí stoupl meziročně o čtyři procenta. Srpen byl vůbec prvním měsícem, během kterého firma převezla přes milion lidí. Pochvalovala si přitom především poptávku z USA a Kanady.

Růst počtu pasažérů společnosti Eurostar zvýšil i výnosy Getlinku z poplatků za infrastrukturu. Tržby celkem loni vzrostly o tři procenta na 315,1 milionu eur. Správce tunelu to připisuje především červnovému zavedení třetí frekvence na lince Londýn – Amsterdam. Eurostar spojuje Londýn Eurotunelem s Paříží, Bruselem a Amsterdamem.

Nákladních vlaků loni projelo tunelem 2144, což je o tři procenta meziročně více. Naopak klesly tržby z přepravy nákladních i osobních aut, kterých loni ubylo. Vedení skupiny Getlink vyjádřilo s loňskými výsledky tunelu spokojenost, neboť jich bylo dosaženo „navzdory rizikům spojených s brexitem a sociálnímu pnutí ve Francii“.

Provozní výsledky Eurotunnelu za loňský rok. Pramen: Getlink
Provozní výsledky Eurotunnelu za loňský rok. Pramen: Getlink
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kopr51

pod průlivem tunel vede
dvé kolejí v sebe svede
od Britů a Frantíků
křižují se vlaky tu

cestujících hafo – sem i tam
rekord opět překonán!

Kopr51

za co mínus??

Radek Janata

Eurotunnel potřebuje hlavně spoje, které by jezdily dál, že jen Londýn-Brusel/Paříž.
Například Kolín, Frankfurt, Bordeaux, Lyon. Nebo něco na britské straně (Birmingham, Bristol).

Mít na VRT spoje jedoucí jen 2 hodiny je pěkně trapné, když je známo, že silnou konkurencí letadlům dokáže být i na trasách dlouhých 3-4 hodiny.

Jenže to naráží na nekompatibilitu tratí a vozidel a na požadavek provádět pasovou kontrolu cestujících ještě před nástupem do vlaku, což znamená nutnost stavět v každé stanici pro vlaky oddělená nástupiště.

mgr.pavel

Njn, nevýhoda toho, že UK není v Schengenu.

Radek Janata

Klidně by mohla zůstal mimo Schengen. Stačí to dělat tak, jako mezi civilizovanými zeměmi před Schengenem. Kontrolovat doklady v přeshraničním úseku během jízdy. Jenže dohody kolem nelegálních migrantů nejsou dokonalé a když budou na palubě objeveni tito dárečci, Francie je nebude chtít zpět.

Jiří Kocurek

A když tyhle dárečky najdou v kamionu, tak je popotahovaný řidič za nelegální převoz lidí. A to ikdyby se mu do toho kamionu vloupali za jízdy a on o tom nevěděl. Jestli by tahali po soudech strojvedoucího, toť otázka.

Macek

Proč by ne, nemusíme chodit daleko, v ČR byly případy kdy strojvedoucí měl oplétačky s kriminálkou a celní správou protože vezl přes republiku nákladní vlak s neprocleným zbožím aniž by tušil že se ho taková věc může týkat…

Libcha

Tak zaprvé, pár spojů tu je: jeden do Lyonu a Marseille, a v sezóně asi dva do alpských lyžařských středisek (z toho jeden na sedačku a přes noc). Souhlasím, že to je spíše okrajová záležitost. Nesouhlasím, že je problém s kompatibilitou vozidel. TMST jezdily jak britské, tak francouzsko-belgické vnitro. Německá ICE3new byla na tunel technicky připravena. Přes opakované pokusy a plány (vlastně už od začátku provozu v tunelu) protahovat tudy delší spoje na obě strany, se vždy ukázalo, že se to ekonomicky nevyplatí. Na tom a pouze na tom to vždycky skončilo. Vaše teze o tom, že „Eurotunnel potřebuje“ tyto… Číst vice »

Radek Janata

O těch spojích vím, ale všechny jsou sezónní, a ani v té sezóně jezdí denně. Ekonomika provozu docela souvisí s těmi kontrolami. Pokud musím kvůli prodloužení linky řešit extra nástupiště, nebo dlouhý prostoj v Lille spojený s kontrolou cestujících (tak to dělá ten spoje z Marseille), tak to provoz prodražuje a snižuje atraktivitu pro cestující. ICE3M sice už do Londýna jednou dojela, ale DB jich má málo. Navíc mám dojem, že nedořešili všechny úpravy pro provoz v tunelu ( https://www.railjournal.com/passenger/high-speed/db-puts-london-frankfurt-high-speed-plans-on-ice/ ) . Eurotunnel stále není plně vytížený. Těch osobních vlaků se tam vejde víc, jak je vidět i z těch… Číst vice »

Michal Štěpán

ICE3M (BR 406) stejně jako Velaro D (BR 407) by muselo jezdit zdvojené. Největší překážka Eurotunelu je, že tam nesmí jednotka kratší 400 m. Nějak to souvisí s evakuačními postupy. Kdysi jsem o tom někde četl…

Dušan

Ještě k té kompatibilitě:
Bacha na to, že v roce 2019 byla odsouhlasena podpora z CEF Transport 2019 na studii zavedení ETCS v tunelu.
Celkové náklady na studii 1 322 800 EUR, příspěvek EU 661 400 EUR (50%).
Link níže:
https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/2018-fr-tm-0098-s

Michal Štěpán

Máme tu Brexit, takže kromě pasovky a ještě přísnějších imigračních kontrol ze strany UK přibude ještě důkladná celní kontrola (pochopitelně až od 1.1.2021 až skončí přechodné období). Všeobecně očekávám drastický pokles obchodní výměny mezi EU a UK, všechno finančnictví se již přesunulo do Frankfurtu, Paříže a Amsterdamu. Takže pokud to nezachrání turisté nebo řekněme navýšení výkonů, tak při současné frekvenci spojů bude provoz postupně stagnovat nebo bude i mírný pokles. Přímé spoje Londýn a různé destinace v Německu by byla hezká myšlenka ale je politicky a bezpečnostně nerealizovatelná. Zvláště německá frakce v EU je s Británií na kordy. Němci jsou… Číst vice »

Octupus

Jeste ze v Eurotunnelu nepracoval genius Ludek Sosna. To by dle meho nazoru meli mozna tak studii. Jsem zvedav kdy Babis pochopí, kde je zaba na prameni

Marian Kechlibar

Zpětně jsme chytří, ale zrovna Eurotunnel v prvních letech provozu nevypadal moc nadějně. Koncová cena stavby byla téměř 2x větší než předpokládáno, po deseti letech provozu byli nuceni restrukturalizovat dluhy a do černých čísel se posunuli až po osmnácti letech od otevření. Nakonec to vyšlo dobře, ale kolem roku 2002 byly ekonomické vyhlídky provozu dost nejisté.

Petr Šimral

Povšimněte si, že tunelem projede 7 nákladních vlaků denně. To je tedy „fičák“…

Karel II

A až 4x za hodinu jede shuttle s auty a až 7 vlaků za hodinu s nákladními auty…

PetrN

Taky kdo by tím jezdil, když je to daleko levnější letecky nebo trajektem 🙂

Alibaba

Jako nákladní doprava? Ten trajekt možná…

Martin V.

To mě taky zaujalo. Jsou tam extra přísné podmínky pro provoz nákladních vlaků? Nebo je to tím, že evropské vagóny se do britského průřezu nevejdou? Vy jste tudy nezkoušeli prorazit?

Alibaba

Evropské vagóny se do britského průřezu vejít nemusejí. Existovala pro ně nějaká extra značka, která říkala, že můžou na ostrov a trajektem.
A vyšší kontejnery mají stejný problém.
V tunelu samozřejmě problém není, je problém na navazující britské síti. V tunelu je ještě něco většího než GC, naopak v navazující síti (mimo HS1) je největší zhruba GB (na výšku je to cca 450mm).

Kalanis

Stačí se kouknout na britský průjezdní profil – od ustálení před rokem 1900 se s ním nehnulo. Je o něco menší než kontinentální. Stačí mrknout na zkoušené ostrovní jednotky ve Velimi. Navíc je tam zásek s elektrifikací – taky je drát níže. Třeba 60163 Tornado má kvůli tomu nižší budku a na některé stanice a trasy vůbec nesmí (tuším Euston?). Naopak silniční profil mají větší, takže vyšší britský náklaďák se už ve Francii nevejde pod mosty.
Jediná trať odpovídající UIC profilům je VRT z Doveru na Pankrác. Proto tam taky mohlo dojet (být dotaženo) La Poste Atlantique.

Radek Janata

Ještě tam jezdí 36 párů vlaků denně pro převoz kamionů a osobních aut.

Hen ten oný

A kde teď bude probíhat celní kontrola?

X 1

Hraniční kontrola bude asi na obou koncích tunelu. Stanice jsou tam na to vybavené. Ale uprostřed tunelu v bezcelní zóně bude nějakej Duty Free Shop, nebo tak něco. 😉

Radek Janata

Záleží, jaký režím si Británie z EU dohodne. Klidně nemusí být skoro žádná. Více práce dá hlídání, aby do vlaků a kamionů nelezli migranti, a to musíte dělat už dnes.

Y.K.

To je úplně jedno protože tyto vlaky i tak mají „letecký“ způsob odbavení bez volného nástpu.