Železnice Železniční průmysl

Slovenská strela poprvé vyjela na zkušební jízdu, slavnostní premiéra bude v lednu

Slovenská strela po lakování v Přerově. Foto: ČMŽO
Slovenská strela po lakování v Přerově. Foto: ČMŽO
Uvedení do původní podoby a provozuschopného stavu trvá už zhruba dva roky

Motorový vůz M 290.002 (Slovenská strela) se v neděli poprvé po náročné renovaci objevil na širé trati při zkušební jízdě vlastní silou. Jízda ale byla předčasně ukončena kvůli závadě na pohonu*. Podle Železničního magazínu měl vůz jet z Přerova do Břeclavi a zpět, poháněn jen jedním motorem se ale vrátil zpět do Přerova už ze stanice Huštěnovice.

Slavnostní představení vozu i s prohlídkou nového depozitáře se mělo konat v úterý v Kopřivnici, bylo ale dnes odloženo na leden. Důvodem je právě technická závada na pohonu vozidla, která byla zjištěna při zkušební jízdě.

„Je nám to líto, ale jsme si vědomi, že Slovenská strela je železniční veterán a že její uvedení do perfektního stavu, aby mohla na trati jezdit se soudobými rychlíky, není jednoduchá věc. Proto radši dáme kolegům z Českomoravské železniční opravny dostatek času, aby národní technická památka Slovenská strela byla na svou cestu do Kopřivnice skvěle připravená,“ uvedla dnes společnost Tatra, která vůz vlastní.

Motorový vůz M 290.002 je národní kulturní památkou, jeho rekonstrukce do původní podoby a provozuschopného stavu trvá už zhruba dva roky. Provádí ji opravárenská společnost ČMŽO Přerov.

* opravili jsme v 1. odstavci původní chybnou formulaci o závadě „na motoru“ na správné „na pohonu“. Došlo k poškození pryžových, tzv. Hardyho spojek, které zajišťují pružné spojení souosých hřídelí, přenášejících kroutící moment od pohonných jednotek do podvozku.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dolfi

Jen dotaz kdy to povezou do tý Kopřivnice dík za info?

Vbb

Došlo k poškození pryžových, tzv. Hardyho spojek, které zajišťují pružné spojení souosých hřídelí
No já se ani nedivím. Když byly podvozky vyvázané, tak byly ty spojky dlouhodobě staticky namáhané značnou nesouostí těch hřídelí. Tak se není co divit, že se ta guma vytáhla jedním směrem, a když se po ní pak chtěl přenos momentu, tak řekla „ne“.

Záryba

Jo určitě. Nechali tam asi ty starý, exote.

Medvěd

Nic na plat, naši předci uměli … a bylo to i krásné …

Michal

Co chtějí s tímhle kýblem od Vihorlatu,jako dělat? Vozit krmení na kotáre ovcím?

Od lesa

Zase sis nevzal tabletky?

gulda

ty jsi přecejenom blb…

Laik

Se těším na setkání Strela a Šíp.

Zdeněk

Kéž by došlo k setkání Strely, Stříbrného šípu a Modrého šípu (který je na Slovensku)! Jenže v době koronavirové krize to je jen sci-fi, protože taková akce by přitáhla tisíce lidí, což by jaksi nešlo…

Od lesa

Strela a Modrý Šíp to k sobě zas tak daleko nemají, v podstatě přes kopec.
A Stříbrný? To není žádné historické vozidlo, ale prasopes, 842 ve staré krabici.

Jakub

Takže podle vás ho měli nechat hnít nebo rozpálit a slisovat?

Martin K.

Na YT jsou už i nějaká šotoušská videa.

Jirka

Až pojede do Kopřivnice, uzavřete silnice pro polské kamiony, protože ti pitomci v nich jsou experty na bouračky na železničních přejezdech v Česku. A těsně před příjezdem do Kopru by jí mohl ve Studénce, nebo v Příboře nějaký ten Juzek nabořit.

Zdeněk

Asi tak. Mně jednou jeden polský kamioňák zcela vážně tvrdil, že blikající červená světla na přejezdu mají jen informativní charakter, t.j. oznamují, že půjdou závory dolů, ale dokud dolů nejdou, že je povoleno to projet. To je na ránu pěstí.

JÁÁ

ONI JSOU NEŠTĚSTÍ PRO VŠECHNY.

Bertik

Mozna v zemi Polske to tak je i kdyz velmi vazne pochybuju

Kuzma Kuzmič

Také o tom pochybuju. Pokud by to byla pravda, jak by polský řidič poznal, že už na přejezd vjíždět nemůže? Až při sklápění závor?! A není to pozdě, Antone Pavloviči..? 😉

Prostě lidí je na nepopulární práci málo, takže kamióny kolikrát řídí šoféři s IQ tykve. Uspokojivě to vyřeší až neuronové sítě.

Hans

Ten vůz je mi blíž, protože pochází z našeho regionu. A je ve všech směrech technicky originální a naprosto nenapodobitelný!! Má originální karoserii, patentovaný přenos výkonu od Ing. Sousedíka řečeného valašský Edison a rekord z roku.1936, který nebyl v Československu až do zprovoznění jednotek řady 860 Pendolino PREKONAN!!! Cestovní prumerna rychlost mezi Prahou a Bratislavou byla 92 km za hodinu. Komunismus tento vůz tedy za celou dobu svého působení nepřekonal! Je jasné, že tak starý, jedinečný, vzácný a originální veterán není jednoduché uvést do původního stavu! Plným právem dostal statut Národní kulturní památky!

Vojtíšek

Nezbyl Vám ještě nějaký vykřičník?

Dan

Vůz je jedinečný hlavně na Československé poměry. Sousedíkův přenos výkonu světově. Všechno ostatní je na tehdejší poměry běžné. Ve 30. letech panovala v zavádění moderních vysokorychlostních vlaků podobná situace, jak dnes – tzn. u nás jen slabý odvar Západu. Ve všech vyspělých zemích se železnice inspirovala automobilismem. A vůz není nenapodobitelný, tvarem se inspiroval už Stříbrný šíp v roce 38. S rekordem je to ošemetné. Překonat by se zvládl, ale po 45. to technicky nešlo a po 48. byla rychlost všem u zadnice. Že ho překonalo až Pendolino byl marketing ČD. Těsně před jejich nasazením ho dorovnaly i klasické vlaky,… Číst vice »

Od lesa

Tak nějak. Je to krásný kousek, o tom není diskuse a dík moc za něj, ale ve své době trochu pozadu (patrioti prominou). Létající Hamburčané a další jednotky už pár let brázdily koleje v mnohem větších počtech, s modernějším designem a 160 km/h. Modernější design, zjevně inspirovaný německými vozidly, lze vidět právě u Modrého Šípu kolegů z Vrútek, který je navíc o dva roky starší. Ale musela to být svým způsobem krásná doba, během 10 let užasný vývoj v tomto segmentu. Škoda, že němci začali blbnout, mohl být jiný vývoj a páni inženýři Hanyk, Jansa, Sousedík a další by dokázali… Číst vice »

Jakub

Ano, samozřejmě. O několik let starší Modrý šíp má modernější design. :))))))

Vbb

který nebyl v Československu až do zprovoznění jednotek řady 860 Pendolino PREKONAN!!!
Ale jděte.
1. 860 je chrochtadlo, ne pendolíno
2. Rychlsot 148 km/h byla překonána už v roce 1946, kdy kořistní jednotka Koln jela 165 km/h. V roce 1962 jel Albatros 162 km/h, v roce 1972 loko E 469.3030 dosahla 219 km/h, v roce 1976 jel Kyklop 176 km/h. To nevíte???????????

KarMa

Je ostuda, že po více jak 80 letech trvá současným rychlíkům cesta do Blavy jen o 20 minut méně než Strele ve 2.polovině 30. let. Takový to byl (je) stroj.

roman

na vinně nejsou rychlíky ale stav trati

Alexandr Mikulka

A kolikrát na té trase stavěla Strela a kolikrát staví ty „dnešní rychlíky“, idiote?

Od lesa

Rozumný přístup, bude jezdit až bude. Žádná komedie a drcení termínu, aby si papaláši mohli bouchnout šampus.

medical_examiner

Oni si ho bouchnou stejně…

Od lesa

To si nedělám iluze a poplácají se po zádech jak zase rozkradli naše daně.

Jakub

To mě poser. 😀 Strelu opravuje SOUKROMÁ firma. A i kdyby to bylo financováno z nějakého programu na zachování kulturního dědictví, tak co? To je rozkrádání daní? Nebo tady pláčete na nesprávném hrobě. Zeptejte se v Agrofertu, kolik dotací na „inovační technologie“ posbírali za posledních pár let.

Jan Sova

Z informovaného zdroje přímo z oné jízdy jsem nemohl dostat, kolik dosáhli cestovní rychlosti než byla zjištěna porucha. No holt nebyl přímo na pracovišti strojvůdce, ale jen se vezl…

Dan

A co přesně to bylo za poruchu nevíte? Mají za cíl s opravenou Strelou překonat nebo aspoň dorovnat původní rekordy? Děkuji

Jiří

Kopřivnické muzeum se zmínilo, že byl problém s hardyho spojkou.

medved

Na to staci GPS apka co se da stahnout do kazdeho telefonu

Erik Ziak

Krásne vozidlo!

jan

Snad ji nějaký blbec nezbourá na přejezdu.

Řiditel

To je jen otázka času.

Gwann

tak snad brzy bude jezdit bez poruch. škoda všech těchto šípů a střel, mohly jezdit víc a víc se jich zachovat

Anonym ze severu

Jo, škoda to je, na druhou stranu můžeme být rádi, že se nám aspoň zachovalo 😉

Jerry

Občas se něco povede hurá. Tolik roku stála v parku ,já kolem ní chodil ..mne by nenašli že vyjede.

Ketchup1970

Hodně štěstí Strela!