egoe-plus
Železnice Železniční průmysl Zprávy

Rozhovor: Slovenská strela je dnes lepší, než když vyjela z fabriky, říká majitel ČMŽO

Kola Slovenské strely byla nově vyrobena. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kola Slovenské strely byla nově vyrobena. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
„Slovenská strela je vozidlo ze starých dob a před jízdou vyžaduje péči, například některá místa je třeba hodně mazat.“

V Kopřivnici se dnes odehrála velká železniční sláva, když se domů vrátil po náročné renovaci motorový vůz M290.002 Slovenská strela. Velkou zásluhu na tom má přerovská Českomoravská železniční opravna (ČMŽO), která se s partnery náročné obnovy zhostila. „Obával jsem se nějaké mimořádnosti na cestě, ale teď jsem už úžasně spokojený,“ řekl v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz majitel a jednatel ČMŽO Jiří Loucký.

Uvedl jste, že motorový vůz M290.002 je po renovaci zhruba o 15 procent lepší, než když vyjel za první republiky z fabriky. V čem?

Třeba při generální opravě regulačního systému, kterou prováděli Vsetíňáci (Mezopravna Vsetín, pozn. red.), byla použita lepší měď nebo lepší izolace. Nebo dnes je oproti dřívějšku dost ekologický benzin, což těmto motorům nevyhovuje. Proto se začaly zadírat a dělat různé problémy. Musely se proto udělat nové kompresní poměry, aby se vyladily výkony. Mechanici dokonce říkali, že se dívali do dokumentace k německých stíhačkám. Navíc jsou tam dva motory a byl velký kumšt je sladit.

Zmiňoval jste i kabeláž.

Ano, dnes by nám nikdo neschválil vozidlo na 130 km/h bez nehořlavé kabeláže. Takže původní kabely musely pryč. Okna se rovněž musela přizpůsobit dnešní UIC normě.

Může vůz tedy skutečně jet 130 km/h?

Ano, osobně už jsem s tím jel dvakrát sto třicet. Prakticky se s tím dá jet dokonce 145 km/h, protože je desetiprocentní rezerva. Ale je třeba brát v úvahu, že to vzniklo v jiné době. Dnes by se to asi neuplatnilo, že by jezdilo deset strel, muselo by se toho na tom stroji z hlediska mechaniky hodně změnit. Je na tom znát, že to vyráběli „automechanici“. Třeba brzdění kol zvnitřku velmi namáhá kola.

Kolik má vůz teď po renovaci najeto?

Najezdili jsme zhruba 1300 kilometrů. Dodám, že má nová kola a k nim jedny náhradní. Nemá dvoukolí jako celek, ale drážkovanou hřídel, na které jsou nasazena kola. A když jsme dělali defektoskopickou kontrolu, tak všechna kola byla špatná. Tak jsme nakonec museli nechat vyrobit 16 nových kol, protože osm kol by bylo pro výrobce málo. Takže máme náhradní sadu.

Dá se říci, co bylo na té renovaci nejtěžší?

Asi ta regulace. I když nám to přišlo už hotové, tak otázka přepínání rychlosti, kdy se přechází z elektrického systému na mechanický, a vzájemné doladění motorů, to bylo to nejtěžší. Díky zkušebním jízdám jsme odhalili asi 20 procent závad, o kterých jsme netušili, že budou. Například že spojky praskají, okna tečou, a podobně. Od toho zkušební jízdy jsou.

Zmíněný Sousedíkův systém se hodně skloňuje. Dá se jeho princip jednoduše vysvětlit?

Když máte mechanickou převodovku, tak musíte řadit stupně. V případě, že by to od začátku tahal spalovací motor, tak by měl strašně malou sílu. Z toho důvodu Sousedíkův systém zpočátku otáčí generátorem, vyrábí elektrický proud a pohání trakční motor. Čili roztáčí se plynule, zhruba až do osmdesátikilometrové rychlosti. Pak sepne spojka, vyřadí generátor a dá plný převod, takže vůz už táhne jen samotný spalovací motor přímo hřídelí z motoru. Jede se fakticky na motor bez převodovky a vůz je schopen takto dosáhnout rychlosti až kolem těch 145 km/h.

Prospěje vozu občasné vyjetí?

Provoz bude záležet na Tatře. Ale je to vozidlo ze starých dob a před jízdou vyžaduje péči, například některá místa je třeba hodně mazat. V normálním provozu by to jezdit nemohlo, to by kolem toho musel chodit fíra jako kolem parní mašiny.

Oddechl jste si, když jste dnes ten vůz Tatře předával?

Čtrnáct dní jsem měl takovou předtuchu a byl jsem z toho nemocnej, že někteří na dráze nevědí, co je červená a co zelená. A teď si představte, kdyby do nějaké takové soupravy vletěl ten náš fíra. Po obou stranách má dvě nádrže s benzínem, takže by to měl i s kremací (smích). Obával jsem se zkrátka nějaké mimořádnosti na cestě. Ale teď jsem už úžasně spokojený.

K tématu renovace Slovenské strely přinese deník Zdopravy.cz v pátek i speciální díl podcastu Cesty Zdopravy.cz s koordinátorem prací Jiřím Střechou.

 

123 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

Obdivuhodná práce mnoha profesí.
Nicméně já za technickou dokonalost považuji systém synchronizace čtyř mechanických převodovek na M 298.0 řízených z jednoho stanoviště ….

Gwann

to byl nějaký Ganz?

ABC
Vbb

Z hlediska komfortu jízdy je vhodné ty převodovky synchronizovat tak, aby řadily postupně.

Martin Lihařík

Popis Sousedíkova systému mě opět zklamal! Věta: „Sousedíkův systém zpočátku otáčí generátorem…“ je hrozně zavádějící a úplně obrací ten jednoduchý a přitom geniální nápad. Generátor se ve skutečnosti neotáčí jen „zpočátku“, ale pořád, protože stator je pevně spojen s hnacím hřídelem motoru a rotor pevně s kardanovým hřídelem k poháněné nápravě. Ve chvíli rozjezdu se rotor netočí a tím se generuje nejvíc energie pro elektromotor. Jak vůz zrychluje, roztáčí se i rotor a vzájemné otáčky stator-rotor klesají. Samoregulace. Jak prosté, milý Watsone!

Gwann

zajímavé, opravdu zajímavé…

Vin

Málokdo přizná že se ten Sousedíkův elektromechanický hybrid v praxi neosvědčil … je příliš komplikovaný a za druhé, bylo nutno vyměnit původní naftové motory za benzínové – kvůli vibracím .. a navíc ty motory jsou tam dokonce dva … což je další komplikace.
Když si člověk uvědomí že vlastně postačuje jeden naftový motor + generátor + nápravové trakční elmotory s převodovkami .. tak je zřejmé jaká slepá cesta to byla …
ps – nicméně „strojovna“ je to pěkná

Vapch

Nechci polemizovat, ale strojů se dvěma dieselovými motory je dost – 842,843,844… Ať s mechanickým, nebo i elektrickým přenosem výkonu. Stejně tak zahraniční provenience – Alstom Lint 41, Desiro…
Takže zas tak moc slepá větev to není, neb se jezdí dodnes.
A že potřebuje údržbu? A který stroj ne?
Pokud dáváte jeden diesel + generátor+trakční motory za příklad spolehlivosti, tak se běžte pobavit s někým, kdo opravuje berty, brejle, kocoury a další…

ABC

slepá větev nejsou dva motory ale ten přenos 🙂

Gwann

budu hnusný…tohle fungovalo a funguje. rozhodně lépe než hydrodynamicke převodovky v hydrach a karkulkach mnohem později. a tam to navíc jistě nebyla chyba principu ale konkrétního provedení.

PetrJ

Mají ta kola vůbec okolky? Na foto žádný nevidím, pokud mne zrak nešálí.

Vbb

Když vás šálí zrak, tak je třeba zapojit rozum.

yxc

Koukám, že Sousedíkův systém je v podstatě totožný s hybridním systémeme Hondy, Mitsubishi Outlander PHEV nebo Chevrolet Volt. Teda až na to že neměl akumulátory a spalovací motor běžel pořád. I ta rychlost při které se přepíná na pohon čistě spalovacím motorem odpovídá těm hybridním autům.

PetrJ

U nás vždy byli přemýšliví a tvůrčí lidé. Takové je třeba podporovat, ne beznadějné parazity.

Jiří Kocurek

Jenže Sousedíka umlátili u výslechu SSáci. Po válce byl obžalován ze spolupráce s nácky, jeho rodina to div že neodnesla pracovním táborem, všecko jim sebrali.

Radim

Neumlátili. Párkrát už byl u výslechu kvůli napomáhání partyzánům nebo odbojářům a vždy se vykroutil, ale stahovalo se to kolem něho. Naposledy by se už údajně nevykroutil. Proto se těsně před výslechem pokusil z výslechové místnosti uprchnout oknem, ale esesáci ho zastřelili.

Vbb

U Hondů, Mitsubishů či Fordů si komplikují život stejnosměrnými stroji, komutátory a otáčivým statorem??? Proč? Nedostatek polovodičů z Číny? 🙂

Jiří

Je to možná jen neuskutečnitelný sen, ale já bych si za jednu cestu
tímto skvostem rád připlatil. Nemohla by jezdit např. o státních svátcích ?
Určitě bych nebyl sám.

Ondra

Nebyl.

Pája

Já taky

Nekdo

mně to třeba vůbec nebere, ale syn by určitě od radosti týden nespal, takže s dovolením bychom se taky přidali do fronty na lupeny…

Georg

vidite, mne by udelal mozna vetsi radost uzkej hurvinek do novy bystrice…

Ondra

A to se teď někde taky renovuje nebo tak něco? Nemám takový přehled..

ABC

ten jezdí na Černohorské železnici ne

Socha

Kdysi to tuším jezdilo i na Osoblažce..

Vapch

Hurvínek jezdívá na Tovačovce 🙂

Jarek

Tovačovka má taky Bosnaspur?

Jirka B.

😀 👍

Dopravak

Já bych se taky přidal! Navrhuju vytvořit událost, a složit se…..

Gwann

tak kdo napíšete do kopřivnice?

Socha

Mluvil jsem tam s nějakým tatrovákem po pár hodinách, co to zrovna přijelo..říkal, že to bude jezdit hodně výjmečně a ještě nic konkrétního naplánováno není…asi jenom na nejvyšších místech tam vědí, možná i tam zatím ne, jaký bude model provozování/neprovozování našeho skvostu..

Radim

Je to zřejmě majetek Tatra Trucku, takže nejlépe napsat Strnadovým o zapůjčení.

Gwann

uz jsem napsal o podmínky do muzea. co se dozvím, pošlu dál. organizovat to ale moc nehodlám. koho informace zajímá, at mi napíše. jangolan82@gmail.com

Radim

Taky bych zašel v tom vlaku „pobejt“.

soumar

Já vím, je to hezký, je to krásný kus techniky, oko se zalíbením spočine…

Ale xakru proč jsme v r. 1936 měli vlak na úrovni ostaních civilizovaných států a dneska se do Prešpurku nedostaneme o moc dřív než tehdy. Hlavní tahy máme na úrovni Rumunska a zachraňujeme kdejaký šrot.
Chybí prachy, odvaha investovat, přebývá staromilství.

Víte, přátelé, radši bych dnešní ICE a Sapsan (Velaro) i za cenu střelení Slovenské do hutí, technický pámbů mě chraň.

Graylag

No proč – protože i když se po válce Československé hospodářství docela dobře oklepalo, už zanedlouho zavanul vítr z východu a veškerý potenciál k rozvoji se postupně ve jménu světlých zítřků začal prohospodařovat dokud z něj nic nezbylo. Po 89 roce se sice možná věci otočily, ale na celém hospodářství zůstaly tak obrovské technologické a morální dluhy, že je sanujeme dodnes.
Mě by se taky líbilo, kdyby se českem proháněly ICE. Ale dokud páteř české dopravy představují muzeální kousky jako 810 a T3, tak opravdu máme důležitější starosti než je pořízení ICE. A za to Strela opravdu nemůže.

Dan

Situace se Strelou a stavem železniční infrastruktury u nás za první republiky v mnohém připomínala současnost. Našli bychom mnoho paralel. Strela v porovnání se západem byla na úrovni asi jako dneska Pendolino.

Gwann

údajně v říšské radě pronesl jakýsi poslanec snad 30 hodinový projev na tema stavu rakouských železnic. a asi je nechválil….

PS: dědictví po rakousku nebylo v železniční oblasti dobre. roztristreny a dost zastaralý lokomotivni park, nákladní vagony mnohdy ještě s dřevěnou kostrou aj. svrsek i spodek stavěny na nízkou únosnosti, směrové i sklonove poměry neradostné. navíc železniční síť byla nevhodné směřována (pro nový stát). na slovensku pak byl lokomotivni park zcela nekompatibilní s českým. prostě chaos a bordel.

Georg

asi tak. a i strela nebyla resenim, ale spis experimentalni vychytavkou.

Gwann

byl to nejspíš velmi nadějný pokus jak dále. protože různé ty šípy a mnohé jiné motoraky se fakt moc neosvedcily. tady to už bylo slušně. jenže…jak by z toho udělali jednotku, to je otázka…

ABC
Gwann

to jsou právě ty jednotky, že….
Němci byli technicky dále, o tom nikdo nepochybuje.

ABC

…. über alles

Gwann

a zase, podstrkovani nesmyslů.

technologický na tom byli lépe, a už jsem za toto obviněn málem z nackovstvi. to je jako sovětská praktika, kdy se nestalo vychvalovani cizích zbraní…

Gwann

za to jsme pak vyrobili spoustu tanků a posílali je zabíjet po celém světě…

a místo slovenských střel…jsme stavěli hurvinky a pak CME2 pro sověty…

Gwann

neidealizujme si tu první republiku. byla tu i velká bída, z hlediska techniky – spousta výrobků byla i tak nekonkurenceschopna, něco bylo slušně, něco míň, ani takovou prkotinu jako výrobu z hliníkových plechů jsme neuměli, tuším kulickova ložiska nám nešla, letecké motory jsme vysloveně neumeli aj., vlády byly neefektivní, nestabilní, zkorumpovane. byla tu dokonce i cenzura. tzv. rakusaci ale mnohdy i katolíci byli občané 2.kategorie, ono střílení do dělníků se opravdu dělo…ideál to rozhodně nebyl. ale i tak se většina čechů se svým státem ztotoznovala jak nikdy před tím a nikdy po tom. to byla hlavní síla první republiky, ten… Číst vice »

jan v

Já bych to jen doplnil – většina čechů se ze svým státem ztotožňovala jako nikdy předtím a nikdy potom. Jenomže to neplatilo o ostatních národech jenž tvořily republiku: O Němcích, Rakušeanech, Rusínech, Romech, Maďarech, Židech a ani o těch Slovácích. (K tématu doporučuji knihu Czechoslovakia, the state that failed, Mary Heimann)

PetrJ

Dobré doplnění, a to mezi vlastenci také byl rozkol mezi těmi, kdo vzhlíželi k západu a těmi, kdo k východu. A to, čemu se poněkud eufemisticky říká Velká deprese, se nám od podzimu 1929 protáhlo až do okupace právě když jsme se začali zase stavět na nohy. Kdyby po únoru 1948 se české vlastenectví prolnulo s normální lidskostí a ohleduplností, nemuselo by dojít k vládě marxistické elity, která stihla průběžně zašlapat kdejaký nadějný projekt jen proto, že se nezdál moskevské vrchnosti. Dnes tu máme zase jinou vrchnost s Covidem a těžce poškozenou ekonomikou i společností. Ve vlastenectví je velká síla… Číst vice »

Gwann

tak tzv. panslavismum je umělý konstrukt carského Ruska, jak získat vliv ve střední Evropě a zničit Rakouské císařství.

dosud jsme se z toho myšlenkově nevymanili, i když jsme víc etnicky Němci než Slované (nebo ještě asi lépe, východní Němci – i možná část Rakušanů – jsou podobná německo-slovanská směska jako my).

přitom s východem reprezentovaným pravoslavím a ruskou despocií nemáme historicky od roku 900 do roku 1945 reálně NIC společného

Jaaa

Nj, ale vysvětlujte to tady. Už Havlíček Borovský, původně zarytý panslavista, po návštěvě Ruska velmi rychle vystřízlivěl. A pak další i další, včetně Haška.

Říct na veřejnosti, že komunisti byli do jednoho vlastizrádci, protože nás systematicky vydali do područí a vlivu cizí mocnosti, tak vás důchodci umlátí čepicema.

Gwann

no, část byli idealisticti pitomci, co na to pak dojeli. ale většina těchto ze strany vyplachtila už v roce 1929 když to vyhráli karlínsti kluci…

havlíčka a jeho křest svatého vladimíra bychom se měli učit nazpaměť místo těch sladkobolnych majú a kytic…tam je vše.

Gwann

a že z nás sověti měli kolonii co vykořisťováli…je zjevný fakt, co se ale moc nehodí. začalo to uranem a pokračovalo dále…třeba T3, která do sssr šla za 400tis Kcs/ks…v době kdy jeden zigulik stál 80tis a s105 60tis. dtto zbraně, co nás nutili si kupovat, i když jsme na to už neměli… a nakonec ani neplatili…viz onen ruský dluh který pak šlouf s bimbem zasantrocili. nebo ruské soupravy metra, těžké, zastaralé, kvůli kterým se musel zesilovat nuselak. prý navíc přišly v takovém stavu, že se musela předělat kabeláž. ale sovetum se to vrátit nemohlo… a tak by se dalo… Číst vice »

Gwann

paní Heimann bych si zas tak vážně nebral. on když se podívá jaké pozice hájí (velkoněmecké či velkouherské šovinisty), tak co měla asi ČSR dělat. ano, nemusela tak okatě preferovat Čechy, ale minimálně od roku 1930 či 1932 už nebyla s našimi Němci a Maďary možná jakákoliv domluva. prostě se domluvit nechtěli. a to máte pak těžké. on by v pojetí paní Heimann totiž „failed“ jakýkoliv meziválečný stát na kontinentě. Oproti sousedům jsme byli asi nejpřívětivějším státem k menšinám – a i tak to je podle dotyčné málo…co chcete. Němci, kteří dřív měli svoji němčinu jako státní jazyk, se najednou… Číst vice »

Jarek

Ne, Heimann má naprostou pravdu, která je pro prosté občanstvo odkojené odkojené narativem „historických hranic českých zemí“ a „nespolupracujících Němců“ nestravitelná a ukazuje jak žalostně málo se pro pochopení vlastní historie za 30 let svobody udělalo. Takže: tři miliony lidí byly v regionech, kde Češi (/Slováci) buďto nebyli, nebo představovali marginální menšinu, připojeny v roce 1918 k ČSR vojenskou silou; byla vymyšlena lživá konstrukce československého národa (se kterou sami Slováci už o generaci později poslali Čechy do prdele) a tři miliony Němců byly označeny za „menšinu“… Proč by se Němci a Maďaři měli chtít v takové habaďůře domluvit a dobrovolně… Číst vice »

Gwann

aaaa, pátá kolona dorazila. až paní heimann napíše knihu kde zkritizuje anglickou etnocidu keltskych národů británie mezi 14. a 20. stoletím se zvláštní pozornosti k tomu, co angličané dělali v irsku mezi lety 1800 a 1920, pak ji budu brát vážně. historické hranice českých zemí minimálně ve směru k německu nejsou žádný umělý koncept. to je historický fakt. jinak používáte nesmyslné primery, vymezujete se proti tomu co jsem nenapsal, opakujete co sám uznávám jako chybu jako kdybych to snad hájil… zbytečná diskuze. máte jasno. ubozi němci, kteří měli větší práva než předtím češi v rakousku uhersku (o slovacich, obetich drsneho… Číst vice »

Jarek

Pátá kolona, kde jsem to jen četl – v Rudém Právu? Hm, brněnský Němec trochu autentičtější než vy byl třeba Kurt Gödel a nějak z možnosti seberealizace v rámci menšinových práv v Československu nikterak odvařený nebyl. Možná vám situaci občanů II. kategorie pomůže ilustrovat ten vousatý vtip z 80. let – předvolají si soudruha Jefimoviče na KGB, aby s ním probrali jeho žádost o emigraci do Izraele. Říkají mu, že má dobrý plat, práci ve výzkumném ústavu, osobní vůz Lada. Jefimovič přitakává, ano, ano, to je všecko pravda, ale přesto chci emigrovat. Načež to soudruh z KGB nevydrží a vykřikne… Číst vice »

Gwann

PS: jak Němci tehdy zblbli snad nechte popírat. nebo budete hajit Hitlera a jeho rasove teorie? ono cokoliv ospravedlňuje nacionalisticko-rasisticky německý sovinismus 30.let s čechy jako untermenschen? jak jsme tomu měli zabránit? tim ze ajznbonak musí umět vždy německý a jen někdy český? to by pomohlo? nemohli jsme, nešlo to. první světová válka byla špatně ukončena a vedla k té druhé.

s německem se tehdy domluvit nedalo a svoji jedovatou ideologii pak šířili i pomocí menšin všude. taky je pak po válce vypakovali z celé východni evropy, aby se to už nikdy nemohlo opakovat

Jarek

Bavíme se o roku 1918 a jste idiot, pokud na mě vytahujete Hitlera, to je taková laciná komunistická klička. Bavil jsem se o státoprávním uspořádání, ve kterém je druhý největší národ vytěsňován do role občanů druhé kategorie, což nemůžete popřít. Takto ​Češi svojí blbostí a malostí německy mluvící obyvatele českých zemí Hitlerovi přímo naservírovali na lopatu. Ale je pravda to, co jste napsal výše, že Československo není jediná země, která selhala. A stejně tak máte pravdu, že je třeba se na WW2 dívat pohledem konce války světové, nakonec francouzský maršál Foch už ve Versailles pronesl slavný výrok „Není to mír,… Číst vice »

MKzB

Přidám příklad hospodaření při stavbě Vranovské přehrady:
První rozpočet 55 mil. Kčs.
Později to přepočítali a vyšlo jim 85 mil. Kčs.
Závěrečný účet za stavbu: 130 mil. Kčs.

Polobrňák

Ono se podle mě dost vzpomíná hezky kvůli nadějným 20 létům, ale po hospodářské krizi to tu bylo jako dynamit.

Gwann

hmmm, to je taková blanka…

Vbb

Kčs???
Jinak se podívejte, co třeba měl stát a co stál Temelín.

PetrJ

Ono to vlastenecké nadšení po vzniku Československa rychle přeteklo do honby za vlivným postavením. Tehdejší debaty v parlamentu byly pověstné svou délkou a vyprázdněností. Je proto skoro zázrak, že se v roce 1938 tak povedla mobilizace, kterou nám ale naši západní „přátelé“ pěkně zatrhli a donutili nás se podřídit hitlerovské okupaci.

Georg

no, pravda je trochu jinde – v roce 1938 „nas“ donutili odevzdat uzemi vojensky obsazena a priclenena k ceskoslovensku v rOce 1918 proti vuli obyvatel techto uzemi.

Graylag

Myslíte tím území, které stovky let předtím bylo trvalou součástí Českého království a na kterém značná část nečeského obyvatelstva bylo loajální Československu? Já jen jestli mluvíme o tom stejném, Herr Georg 🙂

Gwann

je pravda, že jsme tato území mnohdy museli v roce 1918 obsadit proti vůli různých místních povstalců (Liberec, Podkrušnohoří aj.)

rozebírat svinstvo, kterým bylo zabírání většinově českých oblastí jako Sudet (typicky Opavsko, Břeclav ale nejen), na to tu prostor není a nepatří to tu sem

Graylag

Jasně že je pravda, že ty oblasti byly znovuzačleněny do Československa pomocí vojenské síly, to ani nezpochybňuji. Jen je rozdíl mezi tím poslat armádu na území dříve patřící cizímu státu za účelem obohatit se a mezi tím poslat armádu na území, které je historicky pevnou součástí státu a které má svévolné separatistické tendence. Tomu druhému se obvykle neříká obsazení a přičlenění – i když v konečném důsledku je to jen o úhlu pohledu. Spíše jsem tím chtěl naznačit, že je ta problematika složitější a vydávat za „pravdu“ že zlí čechoslováci hodným němcům násilně zabrali území je opravdu velmi zkreslené. Jinak… Číst vice »

Gwann

diskuze ano, ale nerad bych si tu někde hledal přehled řeči obcovací z posledního censu z doby rak-uh a pak ČSR (1910 vs 1920 vs 1930 vs zábor Sudet) a další vychytávky 😉 armáda správně území obsadila a nastolila legální vládu. o tom žádná. ještě se chovala celkem ohleduplně, třeba těšínské knížectví obsadila až se zdráháním a po porušování mezinárodních závazků Poláky a to ještě z max. půlky. čechoslováci se tehdy na svou dobu chovali v zásadě slušně. že němci řvali, protože už nebyli ta vládnoucí většina, s tím se toho moc udělat nedalo. co byli ti utlačovaní Maďaři a… Číst vice »

Georg

zeleznice na urovni nemecka, francie a anglie nemame, ale nikdy jsme ani nemeli. tohle vozidlo je zajimava technicka hricka (rekl bych takovy provozne testovany prototyp), ale neda se porovnavat s flotilou nemeckych motorovych rychliku.
dneska mate vlak na urovni civilizovanych statu, pokud tam racite pocitat i rakousko. pokud byste do prespurku vypravil pendolino s podobnou zastavovaci politikou, udelal mu zelenou ulici (a trochu poladil pomale jizdy na trase), udelate to za 3:30 hrave.

Miroslav Zikmund

Vlak – no dvojici motorových vozů.
Jsem přesvědčen, že E lok s jedním vozem jedoucí traťovou rychlostí podle rychlostníků, bez PJ s minutým pobytem v Brně se dostanete na 3:40. Jačura tam jede přes ČT za 3:52 s pobyty a „velkou“ soupravou …

Vbb

Jde o to, s jakou E-lok. S lokomotivou Škoda by to nejspíš bylo spíš horší než lepší.

Martin

Proc jsou na voze slovenske napisy? Byla vyrobena v Tatre a pravda, nazev je Slovenska strela, ale nenapadlo by me, ze by ji i slovensky popsaly?

Asdfg

Měla je na sobě. Domovské depo měla v Bratislavě.

Martin

Diky…

Zrzek

Byly deponovány v Bratislavě.

Martin

protože vůz spadal pod ŘSD Bratislava?

Stanley

Ještě před 30 lety sme byli Československo a nebylo to nic neobvyklého…

Dan

Vůz sloužil k rychlému spojení Bratislavy s Prahou. Střela ze Slovenska a na Slovensko. Deponovaná v Bratislavě. Prečo nie?

Martin

Nevedel jsem to, ptal jsem se,… ted uz vim… Diky vsem…

Zlámalík

A proč to NEMÁ slovenské nápisy? Prečo je tam „vzdialenosť otočných čEpov“ a ne „čApov“?

PeterC.

Pisali „Cepov“, pretoze vtedy neexistoval Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra. Za Prvej CSR sa hovorilo inou slovencinou ako dnes.

Zlámalík

Děkuji za info, to jsem netušil.

Vbb

„FAJČIARI“ jsou česky???

Gwann

a kopřivnice se jmenovala tuším taky Nesseldorf, měla znatelnou německou menšinu a Hans Ledwinka, vůdci duch konstrukce (automobilove) Tatry, byl rakouský Němec. Přičemž to celé tuším padalo pod Ringhoffera, coz byl zase pražský Němec.

tak bych s tím vlastencenim moc neblbnul.

jan v

Čech (nebo přesněj Moravan a podle všeho Vsetínský patriot) byl Sousedík. A za jeho práci se mu naše země „po soudružsku“ odvděčila. Ikdyž to Ledwinkovi také. Osud Ringhoferovy rodiny je také velmi smutné čtení.

Jméno

Nepochybuji, že by pan Josef Sousedík neměl na růžích ustláno po roce 1948, ale toho se nedožil. Byl zapojen v domácím odboji proti nacistům a během výslechu na gestapu položil život za vlast. Byl zastřelen během rvačky s gestapáky.

PetrJ

Čest takovým vlastencům!

Gwann

Sousedíka zabilo gestapo

Gwann

Ledwinka skončil v kriminále po roce 1945 a snažili se mu dokázat kolaboraci, i když nebylo moc co

Radim

Ledwinka mohl údajně odejít s němci, ale údajně zůstal kvůli tomu, aby zařízení Tatrovky nebylo při osvobozování rozkradeno. Ostatně de jure byla Kopřivnice a tudíž i Tatrovka na území Německa, protože byla zabrána jako Sudety v roce 1938, tudíž de jure bylo zařízení Tatrovky právoplatnou ruskou válečnou kořistí. Stalin se této kořisti obecně v celých českých Sudetech vzdal v prospěch Československa až na základě jakési intervence československé Benešovy vlády tuším někdy na začátku května těsně po osvobození.

Gwann

a asi by se mu blbě odcházelo z místa kde prožil málem celý život. a asi nepočítal s tím že by ho mohli z něčeho vážného obvinit…

Gwann

no a Ringhoffera bychom rozkulačili i kdyby to byl Čech jako poleno. dekret prezidenta republiky o znárodnění bank, dolů aj. z 28.10.1945 by to vyřešil. že byl Němec, to vše jen urychlilo. a sebral se jim i soukromý majetek.

však slaboch Beneš se i knížeti ze Schwarzenbergu, který během války nebyl v Protektorátě (úmyslně) a financoval londýnskou vládu ze soukromých prostředků, odvděčil v roce 1947 tzv. Lex Schwarzenberg (a toto nikdo nikdy nenapravil, současný kníže zrestituoval jen majetek své orlické větve, té chudé)

ČSR pro roce 1945 byl předpokoj bolševismu

Socha

A ten Ledwinka zní taky nějak cizojazyčně..

Jiří Kocurek

Asi jako Josef Zawinul.

Gwann

každá dobrá Fidenak…má česká babicka

PetrJ

Jenže tito nečechoslováci pracovali na zvelebení Československa. Ono to vlastenectví totiž není šovinismus a vůbec se nebrání všestranně výhodné férové spolupráci. Takže je spíš třeba vrátit vlastenectví jeho původní obsah.

Gwann

zemské vs. jazykové vs. etnické vlastenectví/identita

šlechta prosazovala to zemské, němečtí měšťané původně to jazykové německé, češi jazykově české (etnicky jsme vzhledem k tomu, že Jungmann byl vnuk Sasíka, Palacký se oženil s pražskou Němkou a doma mluvil nejspíš německy aj., ani nemohli) a nacisti (a jejich ideoví předchůdci už od poloviny 19. století) etnicky německé (tj. rasovou teorii)

Socha

Já si myslím, že vlastencem může být každý, kdo se cítí být součástí daného státu(aj.), ač má např. předky někde jinde…i sám některými čechy milovaný, jinými nedoceněný J.Cimrman říkával: Böhmen, jak krásná to země..

Modré zábradlí

Však taky největší flastec (hubou) je ze 1/4 Korejec a 1/4 Japonec.

Gwann

to není vlastenec, ale prospecharsky zmetek, co lže, kudy chodi.

Gwann

může. jen to mezi tema válkami němci poněkud pokazili svým blbnutim a nezměrnymi zverstvy

Tom

V době ČSR, čili taky v době výroby Strely se jmenovala česky, čili. Kopřivnice. Nesselsdorf potom zase až za okupace.

Gwann

jo, ale taky asi předtim. proste mezi válkami tu žilo fakt hodne němců. a za mnohe „české“ úspěchy v technice jim nezpochybnitelné vděčíme. a není fér na to zapomínat. tim, že jsme o naše němce přišli, jsme si odřízli kus ruky. nebo nám spíš byla odříznuta či se odřízla sama…

Radim

Kopřivnice neměla prakticky žádnou německou menšinu. Město nejblíž s určitou německou venkovskou menšinou byl Příbor (část Příbor Prchalov) a čistě německé nejbližší osady od Kopřivnice byly Mošnov a Sedlnice. Prakticky jediní němci, kteří byli v Kopřivnici, byli rakouští němci, kteří byli i s rodinami v Kopřivnici služebně jako střední a vrchní manažment Tatrovky. Dohromady to bylo asi 60 – 80 němců, muži, ženy a děti, co šlo v Kopřivnici do divokého odsunu v létě 1945.

Gwann

podle diplomky, co jsem našel, byli po válce z kopřivnice vyhnání němci odvezeni 40 vagony. to mi nepřijde jako 60-80 osob.

ale nejsem místní, a statistiku sčítání podle řeči nemám.

že město mělo jasnou českou většinu a zahrnutí do sudet byla jedna z prasecinek mnichovské smlouvy, o tom jsem ani nikdy nepochyboval

Dan

Konečně odborný pohled na Strelu z hlediska dnešního stavu techniky. Škoda, že je to jen takové naťuknutí a že se nešlo víc do hloubky. Neplánuje redakce i podrobnější pohled na techniku Strely?

Vašek

Dodatek na konci jste nečetl? Tak snad to v něm rozeberou.

Dan

Četl, děkuji za poznámku. Jenže to už bude rozhovor s historikem, ne s technikem. Ale uvidíme 🙂 Prostě mi potenciál tohoto rozhovoru přišel nevyužitý.

dejf

Tak u ekologickýho benzínu a kompresí sem to málem přestal číst, ale vem to čert, kdo o tom něco ví si to domyslí a kdo neví si to najde nebo neřeší. Holt tady nemůžou vzdělávat od kolíbky… Okolo strely je každá informace zajímavá.

Georg

a co je na tom divnyho? benzin pred sto lety mohl mit vyrazne nizsi oktanove cislo a urcite se do nej pridavalo tetraethylolovo.

Gwann

ohledně benzínu v CSR bych byl hodně opatrný. lil se do něj tuším povinné i spiritus (ulitba agrarnikum) a ještě cosi – benzen či co.

takovou prasarnu už neprodukujeme.

co přesně se lilo do střely, absolutne netusim

Jmeno

Smes se jmenovala BiBoLi a slozeni bylo 50% etanolu, 30% benzenu a 20% benzínu z ropy

O.K.

Stát u výfuku při rozjezdu musela být „lahoda“ 🙂

PetrJ

Slivovica!

Georg

cili to jezdilo na brambory a cukrovou repu… 🙂

Gwann

horší ale bylo, že tohle se lilo tuším i do stíhaček….

ABC

tak to by zas nemusel být takový problém znova namíchat, ne?

Jiří Kocurek

Vezmete jako základ E85, benzen vám prodá Babišova DEZA. Jenže proč se s tím jedem zaobírat?

Georg

tak ulitbou agrarnikum s etanolem jste me pobavil – je neuveritelne, jak se historie opakuje…

Alibaba

A taky to bylo tak dotované?

Gwann

přikázaná spotřeba?

Gwann

a víte proč tak pomalu docházelo k motorizaci armády? protože koně a futráž pro erár byl dobrý kšeft…a na ministerstvu obrany dlouho seděli agrárníci…

my máme dlouhou tradici rozkrádání státu vlastními elitami, to se kontinuálně řeší už od vrcholného středověku, Přemysla Otakara II. pokus, s tím něco udělat, stál v důsledku i život….

Jaaa

Krásně jste to shrnul. Potvrzuji ze čtení historických pramenů, že toto se o českém obyvatelstvu a šlechtě popisovalo už v písemnostech ze 12. století…