Železnice Železniční průmysl

Obnovená premiéra Slovenské strely. Unikátní motorový vůz po kompletní renovaci svezl první cestující

První zastávkou v Kopřivnici bylo nákladové nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
První zastávkou v Kopřivnici bylo nákladové nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Motorový vůz bude jedním z hlavních magnetů Tatra muzea, je v provozuschopném stavu.

Pro milovníky železniční historie je dnešní den událostí roku. Na koleje se po téměř třech letech kompletní renovace vrátil motorový vůz M290.002 Slovenská strela. Speciálně vypravený vlak zamířil dnes v 8:35 z Přerova do Kopřivnice do muzea Tatry, kde bude jedním z hlavních exponátů. Na nákladové nádraží v Kopřivnici dorazil bez zádrhelů s hlasitým troubením v 10:10, v 11 hodin pak slavnostně vjel do svého nového depa.

K vypravení speciálního vlaku došlo týden poté, co vůz úspěšně prošel technicko-bezpečnostní zkouškou. Dopravcem je společnost Railway Capital, řídil jej strojvedoucí Dušan Cihlář z ČMŽO, která byla hlavním dodavatelem zakázky. Postupně by se na vůz měli zaškolit čtyři strojvedoucí.

Jízdu prvním vlakem s pozvanými hosty jsme sledovali přímo na palubě. Motorák nezapře svůj původ v automobilce. Jeho chod v oddíle pro cestující je překvapivě tichý a jízda houpavá. Ve srovnání například s Regionovou výrazně pohodlnější. Dala by se přirovnat k jízdě v automobilu Tatra 603. Ve speciálním dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz vydáme v pátek rozhovor s Jiřím Střechou. Ten byl odborným garantem a koordinátorem celé rekonstrukce.

Majitelem motorového vozu je společnost Tatra Trucks. Vůz bude vystaven hlavně v muzeu, bude však v provozuschopném stavu připraven pro mimořádné jízdy. Aby v provozuschopném stavu zůstal, je podle Střechy třeba jej zhruba jednou za měsíc „vyvenčit“. Samotná Tatra nicméně zatím nechce budoucí provoz upřesňovat, měl by být nicméně zčásti „demokratický“.

„Z pozice akcionáře musím říci, že šlo o příkladnou spolupráci kraje, podniku a municipality. Počítáme s tím, že Strela se bude objevovat na kolejích pravidelně a bude přístupná veřejnosti. Slovenská strela jede dál, Tatra jede dál a její tradice také,“ uvedl spolumajitel Tatry René Matera. Podle něj je vůz, který nese tovární označení Tatra 68, rovněž symbolem česko-slovenského přátelství. Matera také připomněl, že depo Slovenské strely bude součástí nového muzea Tatry, které vzniká v sousedství a kde už finišují přípravy k otevření. K vidění zde bude téměř osm desítek automobilů. Otevřít by se mělo v září.

Oprava unikátního motorového vozu z roku 1936 začala v srpnu 2018. Na voze je jedinečný například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vlak rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos. Vlak dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině, které dosáhne po ujetí 5700 metrů. Dráhy je nasazovaly na trasu z Bratislavy do Prahy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud. Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal koncem 50. let do podnikového muzea Tatry.

Po letech chátrání se ho Tatra rozhodla zachránit. Celkové náklady na renovaci včetně výstavby depozitáře dosáhly 118 milionů korun, z toho téměř 80 milionů tvoří dotace z Evropské unie. Zbytek poskytla společnost Tatra Trucks. Hlavním dodavatelem byla společnost ČMŽO. Z 90 procent je vůz i po renovaci původní, nová jsou například kola nebo kabeláž.

 

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hugo s.r.o.

Ona ta jednotka má vlakový zabezpečovač s přenášením návestí. Sice ho tam nezabudovali v retro provedení ale husté. Jen díky tomu to vlastně těch 130 může lítat. Také ten depozitář vypadá „zajímavě“. Nejspíše není vybaven výpravčím a proto ta podložka.

Svoje jméno něřeknu

Mohli by udělat jízdu pro veřejnost formou charitativní akce, kdy jednotlivá místa pro cestující by se dražila a výtěžek by byl předán nějaké nadaci. To by si myslím mohlo mít velký úspěch.

jan

Radši ať se s tím jezdí velmi omezeně. Ať ten klenot nezbourá nějaký pitomec na českých přejezdech.

Georg

ano, ona jizda v tom stovkou je opravdu dost o zivot (v sukafonu taky, ale ten jede nejvic 80)

Herold

Vlak pěkný, parádně opravený, ale řekněme si upřímně…byla to slepá ulička.

Petr Šimral

Slepá ulička to rozhodně nebyla, viz. projekt jednotky Tatran, zastavený nakonec až po roce 1948, kdy bylo řečeno, že nic tak malého (3 vozy, cca 150 osob) nebudeme potřebovat, načež jsme nakoupili šíleně nespolehlivé Ganzy z válečných reparací a pak o trochu lepší M 296 pro Vindobonu…

Alibaba

A co považujete za slepou uličku?
Techniku, nebo, že to byl jeden vůz?
Jinak viz P.Š a jednotka Tatran. Jednotka by určitě překlenula dobu,než by se elektrizovaly hlavní tratě, a pak by dojezdila na tratích jiných.

Jiří

Je třeba poděkovat všem, kteří se na renovaci podíleli. Další generace budou moci
obdivovat skvělý výrobek našich předků. Jsem přesvědčený o tom, že případné
jízdy např. u příležitosti význačných státních svátků, by byly jistě okamžitě vyprodány.
Krásný sen, bohužel jen sen. Věřím, že bych nebyl sám, kdo by si za ten sen rád
připlatil.

Kontra

Opravdu krása, rozesmál mě ten visící cár hajzlpapíru z odpadové trubky, asi už wc bylo plně vyzkoušeno 😀 😀

Havran53

tím se tak svést, to by byla paráda, proč už se něco takového nevyrábí pro dnešní ( třeba regionální ) tratě?

Jiří Kocurek

Řada 840/841 je pro regionální tratě a tam není potřeba expres. A na tratí Praha – Kolín – Brno – Blava/Vídeň hodnit jednovozový motorák jako expres? No nevím, na pětivozové rychlíky se tam nadává, že vyžírají kapacitu.

Gwann

tohle nikdy nebyla souprava pro regionální tratě…na 130km/hod se to rozjíždí 5700 metrů…tudíž než se to rozjede, už by to zase brzdilo. navíc na osobní vlak to mělo tehdy absolutně nedostačující kapacitu (nebo taky zcela přesahující)

Facepalm

Svézt klidně, ale svést? Jak byste si ten sex jako konkrétně představoval?

Jiří Kocurek

Klobouk dolů před všemi, kteří na tom pracovali. Pánové, pochvala!

Bmo

Tak hlavně, aby to taky aspoň občas vyjelo. Ne jako Stříbrný šíp, který po opravě vykonal pár jízd pro vyvolené a od té doby stojí v Lužné.

jal

„chod v oddíle pro cestující je překvapivě tichý a jízda houpavá. Ve srovnání například s Regionovou výrazně pohodlnější.“

Dobré srovnání. : – )
Co třeba s MUVkou?
Jinak na té trati do Kopřivnice i ta regionova jede klidně a tiše..

Alibaba

Když už s něčím srovnávat tak s něčím čtyřnápravovým. Což není ani Regionova.

vjkm

Poťouchle řečeno, (dvojdílná) Regionova celkem čtyři nápravy má.

Alibaba

Byl jsem zvědavej, kdo si rejpne. 🙂
A dvojdílná Strela by měla náprav kolik? 🙂

Vbb

Tolik, jako dvě regionovy 🙂

Hugo s.r.o.

Regionova plus všechny 810tkové modifikace bych slavnostně vypravil směr Vítkovice Vysoké pece. Ty sice neběží a je tam z nich party park ale jsem si jist, že by jednu pec při této události jistě s radostí nahodili 😁

Ondra L.

Skoda ze nejsou prilozeny fotografie kuchynky, ta by me ohrome zajimala. Snad nekdy budu mit moznost se svezt.

Hugo s.r.o.

Nejste náhodou steward? 🙂

Vbb

Ste-war-de! Ste-war-de!
Jdete jako na zavolanou!

fabec

No jsem zvědavý, jestli se s tím veřejnost někdy sveze…. Nečekám, že by to pustili na klasické nostalgické jízdy. Tady bude podle mě šance na svezení ještě menší, než u Stříbrného šípu.

Roman Soudný

Jestli má každý měsíc vyjet kvůli zachování provozuschopnosti, tak byla škoda, aby to nebylo někdy o víkendu s možností zakoupit jízdenku.

Václav

Aby ty jízdy nedělali hlavně pro VIP. 🙁

Samo

Bolo by to hlúpe, keďže sa na tých jazdách dá slušne zarobiť. Vzhľadom na obmedzenú kapacitu si viem predstaviť že by sa to predalo aj pri pomerne vysokej cene.

Ales

Za mně by odpovídající cena byla tak okolo 1500-2000 Kč za 30-40 min svezení

Václav

No nevím, asi bych si rozmyslel, jestli bych dal 5-7 tis. za krátký rodinný výlet. Vzhledem k tomu, že cca 70% jim zaplatila dotace (tedy my všichni), tak bych čekal přístupnější cenu.

Petr Šimral

Přístupnější cena rozhodně nebude, protože jestli opravdu něco Strela nepotřebuje, tak to jsou výlety rodin s dětmi…

Samo

Cenu určujú ponuka a dopyt. Ponuka je nízka, pretože to má nízku kapacitu, aj keby to hneď jazdilo každý víkend. Preto by tá cena zrejme bola pomerne vysoká. Osobne by som ale uvítal dlhšie jazdy – keď už mať tú príležitosť tak si ju užiť poriadne, nie len na polhodinu.

Vbb

„na tých jazdách dá slušne zarobiť. “
Neřekl bych. Náklady jsou hodně velké a příjmy budou, vzhledem k omezené kapacitě vozu, spíš malé.
Jedině napálit extrémně vysokou cenu za lístek 🙁

myrha

Ač zde rekonstrukci sleduji (možná jsem to přehlédl), pravděpodobně jsem nikde nezaznamenal dosazení ETCS (přiznám se, že ani z fotek stanoviště to já nepoznám). Jen se ptám, bez jakékoliv kritiky 🙂

myrha

omlouvám se, znovu jsem si to přelouskal a s kompletní cenou za reko už asi tuším odpověď…

Radim Škopec

ETCS nemá, stejně tak nemá ani návěstní opakovač, ani na jedno prostě není místo.

Hugo s.r.o.

Náhodou podle fotek (neviděl jsem ji) tam vlakový zabezpečovač je. Na jedné fotce jde vidět snímač na nápravě.

David

Tuší někdo, proč ty dveře mají tři kliky?

BND 30

Klika, klika, klička, standardní výbava dveří té doby.

Facepalm

Dodnes mne baví pozorovat, jak jsou z toho neznalí lidé zmatení… 🙂

Lukáš F.

Nejeden nešotouš je zmatený i z lámaček.

Míla

Jako M262 a podobný, domnívám se. Spodní byl háček na zajištění, prostřední odjistovala horní a pak horní už byla klasická klika 😉 Ale třeba to má Tatra jinak…

adamgolias

a pri zabouchnuti dveri ta nejmensi zajistovaci klička sama zapadla a otocila se o 180stupňů.

Daniel Mach

Pohled na vůz na trati je trochu směšný, ale interiér vypadá suprově.

Medvěd75

hezká holka … jen by mě zajímalo, co znamená to písmeno „P“ na čele vozu?

jadris

na zádi vozu je Z… 🙂

Gwann

no vzhledem k tomu, že na druhém čele je „Z“, tak asi přední a zadní? nevím, hádám

jadris

Čela vozu, ve kterých se nacházela stanoviště strojvedoucího, nebyla průchozí, neboť vozy řady M 290.0 byly navrženy k provozu bez přípojných vozů – proto nebyly vybaveny klasickými nárazníky ani spřáhly, pouze drobnými oky pro případný nouzový odtah. Nad čelními okny se nacházely reflektory prosvětlující velká písmena P a Z, která v duchu tehdejších předpisů označovala přední a zadní stranu vozidla. Později bylo v souvislosti se změnou předpisů označení odstraněno a reflektor upraven na klasický. https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_290.0

Kubrt

Nutnost mít označení P a Z souvisí s tehdejšími návěstmi pro posun. Dnes se návěstí přiblížit – vzdálit, ale dříve to bylo vpřed – vzad. U parních lokomotiv bylo jasné, kde je předek, ale s rozvojem provozu motorových vozů muselo být zavedeno P a Z, aby bylo jasné, kterým směrem se má posunovat.

Gwann

zajímavé…hodně zajímavé

Jiří Kocurek

Než by upravili předpis 1x, tak upravovali všechny motorové vozy. Ať žije byrokracie.

MartinS.

A tak je to na matičce dráze dosud 😉

Luděk Štěkala

Zaujala mě červená světla na „konci“ vlaku. Neví někdo, jak to je (resp. bylo) řešeno? Strojvedoucí před obratem vymění krycí skla nebo ještě nějak jinak?

BND 30

Přesně tak.

Vbb

>Ve srovnání například s Regionovou výrazně pohodlnější.
To by němý neřekl, kdyby mu hubu roztrhli…

Co srovnávat Strelu třeba s bussiness class v RailJetu a Regionovu zase s Rybáky a Ci?

Facepalm

Tady jde spíše o informaci, že „stoletej“ veterán je pohodlnější než to, čím musíme dodnes jezdit.

Bert

To je sice pravda, ale Regionovou nikdo z Prahy do Bratislavy jezdit neplánuje.

Hugo s.r.o.

Ještě že tak…

czhunter

Tak zase M290 je osmdesátipětiletá a podvozek M152 je padesátiletý … tak to stáří není zas až tak rozdílné 🙂

Hugo s.r.o.

Jo tak že každé zlepšení bylo krokem zpět…

gogo

To je pěkná kravina co píšete, protože zapomínáte na to že v roce 1936 bylo tohle tím nejlepším co tehdy jezdilo, takže dnes by přicházelo v úvahu srovnání s pendolínem, které je jízdně i rychlostně někde úplně jinde. Srovnávat to s regionovou je blbost, protože ta je dnes naopak na spodku nabídky takže by se dala srovnávat s nějakými parními komárky, které tehdy na regionálních tratích ještě dojížděly a sotva se rozjely na 50 a regionova proti nim je luxus Spíš je na celé věci smutné to že zatímco tehdy jsme dokázali i tyto špičkové vlaky konstrukčně vyřešit sami, tak… Číst vice »

Georg

sedadla vypadaji luxusne, ale roztec je takova honneckerovska. v tom fakt za prvni republiky sedavali tovarnici po ctyrech? 🙂

Martin

Lidi byli tehda menší. 😉

Georg

ale zase byly vetsi noviny. 🙂 predstavte si ctyri tovarniky, jak tam ctou otevrene noviny.
a zasadni dotaz – kam si odkladali doutnik a sklenicku whiskey? :)))

Kernteriér

Asi četli vždy dva vedle sebe jedny noviny, ne? 🙂

Gwann

a měli jeden doutník a jednu skleničku whiskey. dohromady 😉

Kernteriér

Přesně tak. A kdo nedržel noviny, držel whisky a doutník, proto tam na ně nejsou držáky.

Jiří Kocurek

Ale jedno je jisté: Nepotřebovali na to předpis, dokázali se domluvit mezi sebou.

julio

Alebo mali tablety.😊

Jan Matoušek

Třeba to je tím, že jsou všechny fotografie z nekuřácké části vozu.

Honza D.

Noviny četli, ale Rudé právo to nebylo. 😁

mdz

ludia neboli taky rozhýčkany (pohodlny) a toto bolo stale lesie ako v aute (autobuse , voze ) na ceste

Dan

To si pište, že byli pohodlní. Strela se snažila extra šetřit místem a ooravdu byla stísněná. Tušili se, že poptávka bude velká, ale objednaly se přesto jen tyhle samostatné vozy. Němci měli tenkrát podobný počet míst ve dvouvozových jednotkách.

Dan

*opravdu
*tušilo se

Jiří Kocurek

Lidi nebyli tak pohodlní a proto si vybrali to lepší. Protimluv, což?

Kkarel

Prostě nádhera, hned bych se svého.

Kkarel

Svezl

Martin

Jsou mezi pozvanými pánové Ksandr a Novotný jako milovníci železniční historie ?

ABC

A bude i popelníček, když jsou Fajčiari? 🙂

Kernteriér

Myslím, že stačí, že už vyhořel ten druhý kus. 🙂

ABC

od vajglu?

Kernteriér

No nic, tady má někdo vypnutý detektor ironie, jak vidím.

Jiří Kocurek

Od chlastu. Prý se tam ožrala banda kořalů a když to s něma blaflo, tak utekli. Podobně předtím vyhořel hrad Sovinec, rovněž neobjasněno.

adamgolias

nevyhořel Sovinec za péče Rudé armády?

Gwann

proč? bimbo tam nevyleze

ABC

tak když to má být autentický…

Gwann

a požadujete i autenticky vyuzený interiér? 😉

ABC

samozřejmě

adamgolias

v tom čalounění se smrad z cigaret musel držet už po prvním zapálení .

Jedine vlaky

Je v nejbližší době v plánu nějaká mimořádná jízda s veřejností?

Jimbo Jones

Doufejme, že ne. Zničit se to dá i později.

Jan

Zrekonstruovali osobní motorový vůz, ale chtěli v něm jezdit lidi.

A. Mikulka

Určíte ano. Ale vzhledem k ceně jízdenky s tím rozhodně kolenovrtní šotouši nepojedou, jen budou kolem plivat jedovaté sliny.

Gwann

a jinak – těším se na reportáž z jízdy i rozhovor!

Jan

Jsme dnes schopni vůbec něco opravit bez dotací?

Pavel Vavříček

Tak určitě něco po nehodě. A ostravské doubledeckery byly též nakoupeny bez dotací a stálo to skoro 30 miliónů

asdfg

Ale jistě. Jen to nebude opraveno z dotace, ale ze sbírky. A pokud to bude oprava pomocí nadšenců ve volném čase, bude to trvat i mnohem déle.

Gwann

a jak si představujete to opravit? z prostředků koho / jakych? zde je tedy soukromý vlastník, ale i pro něj je 100 mio fakt hodně…můžeme být rádi, že dali ty vlastní zdroje. většinou je vlastníkem nějaká státní instituce či obec – a ta krom rozpočtu má jen malé přijmy…

PS: svůj byt jsem si opravil že svého, bez dotace.

jura

Tak jde o to, aby co nejvice penez zustalo obcanum, podnikum, podnikatelum, mistnim samospravam,… To si dovedu predstavit, ze by se spise dalo dohromady dostatek prostredku, aby se (napr.) Slovenska strela opravila. Ve srovnani s casem stravenym tanecky okolo prideleni a vyuctovani dotaci.

Gwann

souhlasím, že by mělo zůstat co nejvíce občanům. ale tohle klidně ať se platí že společného. to, co nechci platit že společného a stejně platím, jsou různé inovativní linky na toastovy chléb. až se zbavíme tohoto nešvarů a dalších jemu podobných či i úplný malickosti (jako třeba když zlab ve sprchaci se platí z eraru, tak se koupi ten za osm litru, stačil by za tři…a takových „drobnych“ plýtvání je všude spousta…a jiste by za tyhle malé peníze bylo ročně opravena spousta slovenských střel, albatros aj) až si vyřešíme toto, můžeme se bavit, zda stát (a EU) má dotovat národní… Číst vice »

bkv

> ze by se spise dalo dohromady dostatek prostredku
Tak můžeš zkusit dát dohromady třeba polovinu. Za 40 mil. se dá taky něco opravit…

Miroslav Zikmund

A jak to bude vypadat za těch 40 melounů – tohle nebyla „běžná“ oprava ani generálka, spíše kompletní repase – rekonstrukce do vzhledu odpovídajícího „výrobnímu“ stavu. Výměna všech sedáků včetně pružin, navržení a výroba textilií na čalounění … hledání barev atd., čili ne jako když „tuctová“ lokomotiva přijede – dokonce vlastní silou – na generálku, během níž se rozebere a zase poskládá, to co je za hranicí životnosti / nevhodné pro repasi se nahradí dílem ze skladu … nic se nemusí extra vyrábět nebo se 30 let starý ovladač s ošoupanými kontakty nahradí novým modelem ….

Pavel

Velkou část peněz za Reko sežere ten barák Ve kterém bude stát

Jiří Kocurek

Za nějakých 400.000 Kč se dá dát do kupy automobil z té doby, Tatraplán například. Na srazech veteránů je toho k vidění hodně.

Facepalm

Boha jeho. Je to státem prohlášená kulturní památka (dohledejte si, co to znamená), tak kdo jinej by měl na opravu přispět, než zase stát? A pokud to má českýho majitele, opravily to český firmy, a my všichni tím pádem máme zachovanej unikátní doklad naší někdejší technický a kulturní úrovně, tak kde vidíte nějaký rozpor se svým přáním, „aby co nejvíce peněz zůstalo občanům, podnikům, samosprávám…“?

kolemjdoucí

Dnes Facepalme plný souhlas. Šílím, když čtu, že repasi takové památky neměla být placena ze státního rozpočtu, zde navíc jen částečně.

Big Fat Fabulous Woman

Jasně typický čecháčkovský přístup. Díky finanční pomoci EU a skvělému přístupu Tatrovky se zachránila unikátní železniční jednotka z meziválečného období a vy budete hatovat, že to vlastně měla Tatrovka celé zaplatit ze svého.

Gwann

buď cechacek nebo troll, za každou cenu někomu zkazit radost, aby zůstala pachuť z takového tydyta a jeho výkřiků…

Miroslav Zikmund

Dotace z prostředků EU – z balíčku určeného na obnovu kulturních / technických památek.

V případě Tatry se jedná o to, zda lze takový výdaj zahrnout do daňově uznatelného nákladu nebo zda je nutné zaplatit z čistého zisku (po zdanění). Nicméně TATRA vybudovala (rekonstruovala) nové muzeální prostory i pro gumokolní produkci, tudíž TO má jistě dobře daňově ošetřené …

Facepalm

Zlej Brusel nám zase diktuje, co si nemáme nechat shnít. Nehoráznost!

rychlodráha

Jako že by si ten vrak na sebe nejdřív vydělal? Nebo jak si to představujete?

2084

Zrovna zde mi to přijde jako poměrně smysluplná dotace, určitě je lepší investovat 80 milionů do opravy takového unikátu, než třeba do inovativní výrobní linky na toastový chléb.

Jan

*“inovativní“

czhunter

„Něco ano“ (já jsem si třeba dnes opravil židli bez dotací).

Ale historické a kulturní památky se opravují „s dotacemi“ asi všude na světě.

Jiří Kocurek

Pokud člověk není opravdu bohatý. Hagerty je soukromá pojišťovna specializovaná na velice drahé veterány. Kromě dílen mají také restaurátorskou školu, kde se všechna potřebná řemesla učí.

A ve Zlíně je taky firma, která dokáže zrestaurovat meziválečnou Bugatku. Umí se toho v ČR hodně. Jen se k tomu běžný smrtelník nedostane. A někteří pak podlehnou sebeklamu, že když o tom neslyšeli, tak to neexistuje. Hagerty je na Youtube, ti ze Zlína bohužel nikoliv.

czhunter

To je všechno super, akorát nechápu, s čím to souvisí.

Neznám žádného auto-veterána, který by byl vyhlášen kulturní památkou, čímž by bylo vlastníkovi omezováno jeho vlastnické právo (a za toto omezení se stát revanšuje tím, že na jejich obnovu a údržbu přispívá).

Halamus

Tak je to správně, sebrat lidem peníze a pak jsou vděční, když část z nich dostanou zpět jako dotace.