Obnovená premiéra Slovenské strely. Unikátní motorový vůz po kompletní renovaci svezl první cestující

První zastávkou v Kopřivnici bylo nákladové nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrvní zastávkou v Kopřivnici bylo nákladové nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Motorový vůz bude jedním z hlavních magnetů Tatra muzea, je v provozuschopném stavu.

Pro milovníky železniční historie je dnešní den událostí roku. Na koleje se po téměř třech letech kompletní renovace vrátil motorový vůz M290.002 Slovenská strela. Speciálně vypravený vlak zamířil dnes v 8:35 z Přerova do Kopřivnice do muzea Tatry, kde bude jedním z hlavních exponátů. Na nákladové nádraží v Kopřivnici dorazil bez zádrhelů s hlasitým troubením v 10:10, v 11 hodin pak slavnostně vjel do svého nového depa.

K vypravení speciálního vlaku došlo týden poté, co vůz úspěšně prošel technicko-bezpečnostní zkouškou. Dopravcem je společnost Railway Capital, řídil jej strojvedoucí Dušan Cihlář z ČMŽO, která byla hlavním dodavatelem zakázky. Postupně by se na vůz měli zaškolit čtyři strojvedoucí.

Jízdu prvním vlakem s pozvanými hosty jsme sledovali přímo na palubě. Motorák nezapře svůj původ v automobilce. Jeho chod v oddíle pro cestující je překvapivě tichý a jízda houpavá. Ve srovnání například s Regionovou výrazně pohodlnější. Dala by se přirovnat k jízdě v automobilu Tatra 603. Ve speciálním dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz vydáme v pátek rozhovor s Jiřím Střechou. Ten byl odborným garantem a koordinátorem celé rekonstrukce.

Majitelem motorového vozu je společnost Tatra Trucks. Vůz bude vystaven hlavně v muzeu, bude však v provozuschopném stavu připraven pro mimořádné jízdy. Aby v provozuschopném stavu zůstal, je podle Střechy třeba jej zhruba jednou za měsíc „vyvenčit“. Samotná Tatra nicméně zatím nechce budoucí provoz upřesňovat, měl by být nicméně zčásti „demokratický“.

„Z pozice akcionáře musím říci, že šlo o příkladnou spolupráci kraje, podniku a municipality. Počítáme s tím, že Strela se bude objevovat na kolejích pravidelně a bude přístupná veřejnosti. Slovenská strela jede dál, Tatra jede dál a její tradice také,“ uvedl spolumajitel Tatry René Matera. Podle něj je vůz, který nese tovární označení Tatra 68, rovněž symbolem česko-slovenského přátelství. Matera také připomněl, že depo Slovenské strely bude součástí nového muzea Tatry, které vzniká v sousedství a kde už finišují přípravy k otevření. K vidění zde bude téměř osm desítek automobilů. Otevřít by se mělo v září.

Oprava unikátního motorového vozu z roku 1936 začala v srpnu 2018. Na voze je jedinečný například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vlak rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos. Vlak dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině, které dosáhne po ujetí 5700 metrů. Dráhy je nasazovaly na trasu z Bratislavy do Prahy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud. Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal koncem 50. let do podnikového muzea Tatry.

Po letech chátrání se ho Tatra rozhodla zachránit. Celkové náklady na renovaci včetně výstavby depozitáře dosáhly 118 milionů korun, z toho téměř 80 milionů tvoří dotace z Evropské unie. Zbytek poskytla společnost Tatra Trucks. Hlavním dodavatelem byla společnost ČMŽO. Z 90 procent je vůz i po renovaci původní, nová jsou například kola nebo kabeláž.

Motorový vůz M 290.002 Slovenská strela v Přerově. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czMotorový vůz M 290.002 Slovenská strela v Přerově. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czMotorový vůz M 290.002 Slovenská strela v Přerově. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czMotorový vůz M290.002 Slovenská strela při technicko-bezpečnostní zkoušce. Foto: Petr TylšarInteriér Slovenské strely. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czInteriér Slovenské strely. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czStanoviště strojvedoucího ve Slovenské strele. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czStanoviště strojvedoucího ve Slovenské strele. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czSlovenská strela. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela v depozitáři. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela v depozitáři. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela v depozitáři. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela v depoztáři. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSpolumajitel Tatra Trucks René Matera (vlevo) a výkonný ředitel Tatry Pavel Lazar. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela v novém depozitáři. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKola Slovenské strely byla nově vyrobena. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrvní zastávkou v Kopřivnici bylo nákladové nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNové depo Slovenské strely. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNové depo Slovenské strely. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNové depo Slovenské strely. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNové depo Slovenské strely. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlovenská strela, kuchyňka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

 

Tagy ČMŽO M290.002 seznam Slovenská strela Tatra muzeum Tatra Trucks Top
117 komentářů